Honda VFR 800 Vtec Elektrische issues (en oplossing)

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.167
2.407
Kampen
Instagram
Inmiddels is er het nodige voorgevallen met de Donna. Uiteindelijk is het een langdurig verhaal geworden, wat de afgelopen weken een climax heeft bereikt. Het begon eerlijk gezegd vorig jaar als dat ik onverhoopt een lege accu had toen ik wilde vertrekken. Ze had twee weken stil gestaan, en dacht op dat moment dat de accu gewoon aan het einde van zijn latijn was. Daarna volgens de macht der gewoonte de motor dagelijks aan de druppellader en nooit meer bij stilgestaan...



Fast forward naar dinsdag twee weken geleden. In de tussentijd eigenlijk geen problemen gekend, en zelfs een top vakantie gehad in Zweden met de Donna (wat achteraf veel geluk is geweest). Ik wilde met de motor naar het werk, en start hem, zoals ik dat altijd doe, doe de garagedeur open, ga op de motor zitten en duw hem van de middenbok af... Alles dood! Echt helemaal niks meer... nada noppes! Maar besloten om de Virago naar het werk mee te nemen, en 's avonds maar eens op onderzoek uit gegaan. Omdat echt alles dood was, vermoedde ik dat het dicht bij de accu moest zitten. Dus eerste controle was de hoofdzekering, maar die bleek nog heel te zijn. Na wat diepere inspectie zie ik dat de stekker op de startrelais niet echt fris meer is.



AMWts8BPlMcOCm57YXzIIUPC6Of64QtaFgK3hrhzDW_LAi4Zj-ee1bX3CuzUcwRKQGN0IqOJq7GGLlBBjzYp5cnFLJ2Mzc_SG9xYqaYWh3m2j_IbFdRbxmO1uwj8PZPlGItCPC9w_kX2Z4d1ex_U1ieF1qntxQ=w512-h682-s-no




Stekker uit elkaar gehaald, contacten opgefrist, en de boel weer aangesloten, en alles lijkt weer naar behoren te werken. Vervolgens die vrijdag van die week, samen met een maat even een visje halen in Urk (vanuit Kampen). Niks aan het handje, en heerlijk die kant op gereden, heerlijk visje gehad, en op de terugweg even van motoren gewisseld (hij wilde graag een keer op de VFR rijden, en wilde zijn R1200RT wel eens proberen). Halverwege hoorde ik ineens een paniekerige stem in mijn headset, dat de VFR wel heel raar deed, en power begon te verliezen. Dus gestopt, en na het stoppen wilde ze niet meer starten. Accu leeg..........????



Dan ga je vervolgens zoeken en logisch nadenken, en kom je tot de conclusie dat de stator zijn beste tijd wel heeft gehad... Dus de boel maar eens loshalen, en de stator bekijken:



AMWts8CYm50QV3gqt9rvoRDTK_S6IdpAclT-7HsMEV6MTCdhIKcx-12t95P7HGUjK5hED9DxoKFs65xEj4NojN4RgZxHbsRcIae3N61vNTmK1-9dQc4DwOF7Th6EVtCu61sOBEFr5aBUuhZZ47Pg5m0NjeaDMw=w512-h682-s-no




Deze zag er inderdaad niet bepaald fris meer uit, dus een nieuwe stator (elektro sport) en pakking besteld en gemonteerd:

AMWts8AjbGlkUmobATu29KkTnLyFZG_tr_AvvejI-kgMT_uNUTbt8rYj5bbawhQFuAk7gC3B70RNmQGTbUUBK1uwjBCFIqi9HEyrYp49kP0eKAkzzXNqIR75gcormmAOJ9hLyCWNye_QC_dQK4Jh43kQT4cuqw=w512-h682-s-no




Hmmm.. Die nieuwe stator ziet er inderdaad een heel stuk beter uit! (wel een pokkeklusje overigens om de kabel van de stator door de motor heen te voeren!)



Nadat ik alles weer had aangesloten, leek ik ook weer een fatsoenlijke laadspanning te hebben, dus ikke blij!



Afgelopen week weer met de motor naar het werk, en waarempel, hij startte 's ochtends ook nog! Ikke blij mens, want ik kon de Donna weer gebruiken waar ze onder andere voor bedoeld is, en dat is woon - werk verkeer. Nou dat lukte, alleen het werk - woon verkeer had ze andere gedachten bij. Want toen ik naar huis wilde rijden... weer de accu dood! Grrr.... Das waar ook, toen ik de motor de vorige keer thuis had gebracht, heb ik er een oude accu in gezet (die wel netjes opgeladen was). Dat is dezelfde accu die ik vorig jaar had vervangen... Dom dom dom... Even vergeten dat ik de goede accu weer terug had moeten plaatsen (wist op dat moment niet beter).



Thuis de andere accu weer terug geplaatst, en dacht weer een frisse motor te hebben.



Afgelopen vrijdagmiddag besloten om samen met een maatje nog even een rondje Harderwijk te doen. Ik had ergens wel een onderbuik gevoel, dat er mogelijk iets zou kunnen gebeuren, dus voor de zekerheid een reserve accu en startkabels in de topkoffer gegooid...



... en ja hoor, op ongeveer 3/4 van de rit > Donna geeft er weer de brui aan... Accu leeg!!! Grrrrrrr... wtf.... hoe dan?

En vervolgens er achter komen dat ik de verkeerde reserve accu had meegenomen (de reserve accu is een stukje hoger). Maar gelukkig zijn we redelijk creatief, dus hebben we de startkabels aan een kant uit elkaar gehaald, en deze aan de accu in de motor geknoopt, en de reserve accu in de topkoffer met de klemmen van de startkabels er op.



AMWts8C9XZDajQAos7Z-dUYi5uX3pWXy1nbEbpxTdudjem6Isz57Lrb0L1gBLT3O-A4qlwMfEpGu73TbmjCNFe67CkJCb027VG2wBuWVGn3rtV9pjOaBwT541CDYvBcb2SP09QBdDWCO_cF8BKBvZIRrvi8Etg=w905-h679-s-no




AMWts8C7p3G3ZM9SXFCR2pAjwe4JFbJrW07NkNx5NYpscNB-pdtJSrLUzRfSLizg8rqLSvPH9wnhjykk1rigAZcd8xegxfV7Om8_t7mutygBz_STpehkRwqU8WOHF1SrxeKqXZGKwLbjLd7akvjIOKp7K5GwMw=w512-h682-s-no




Koplampen voor de zekerheid losgetrokken, en de kortste weg naar huis genomen.



Thuis de boel toch maar eens gaan doormeten, en we constateren dat er nauwelijks word bijgeladen. De nieuwe stator geeft keurige waardes op alle drie de fases, dus dan zal de spanningsregelaar ook wel aan zijn einde zijn gekomen. Gelukkig had een motorzaak in de buurt nog een spanningsregelaar liggen, dus die opgehaald en gemonteerd.



En toen ging het ineens wel heel hard! Na montage van de nieuwe spanningsregelaar, klapte de hoofdzekering (op de kabel die naar de spanningsregelaar loopt) er uit. Das niet best!

Dan ga je de boel maar eens nameten, en kom je er achter dat je een forse kortsluiting in de motor hebt...





Afgelopen zondag maar eens met twee maten (beide elektrotechnisch goed onderlegd) maar eens gaan meten en meten en meten, om te kijken waar de kortsluiting kon zitten.

AMWts8CjrI-ENN_EZeeA2wRRSnB1v1ezsXAf3NczVW5IzHx-y3BOFnNTtPpRF0cBzgATQQ6_H5nTx4yWAhpq2q9IZbTEsHHpLAGMD1qGRKq9c3kuZ6Op5r_ZRz8Kr9wFSfxXtaagQXoCM8OEcP54fvju_x47zw=w905-h679-s-no




Ik had in eerste instantie het vermoeden dat er ergens een kabel tegen het frame aan lag te schuren. Maar tot onze verbazing bleek de kortsluiting in de nieuwe spanningsregelaar te zitten!!!







Oude spanningsregelaar weer terug geplaatst, en toen hadden we in ieder geval geen kortsluiting meer, maar wilde ze niet starten. Ik had geen spanning richting de brandstofpomp.

Dus alle kappen maar gedemonteerd om verder onderzoek te gaan doen:
AMWts8DyFvcrlNlr5T-PAJtOgYxAjjmJUtzP5GY8iADe7HusO2k54ijnGBGdkhDoLPv7W_ozpUsEP36u_7Q8XB9Z58bV6rI_QmrV7lRzCV2Ojqz3ljWUi7FPnFIVjkhiOelxcmBkVHW_s_uWWtVeMseOKyBulQ=w512-h682-s-no




We kwamen er achter, dat er een extra massa op de koplampen was gemonteerd, wat ik vreemd vond. Verder hebben we alle stekker verbindingen nagekeken, en uiteindelijk bleek de relais die de brandstofpomp aanstuurt een tikje nodig te hebben. Daarna liep die weer, en ik had op dat moment nog laadspanning ook!!! 14,4 volt zonder verbruikers er op! Hé dat stemt hoopvol!



We dachten het probleem gevonden te hebben, dus er was redelijk goede moed, maar ik had er zelf nog niet echt vertrouwen in! Dus ik besloot om de stekkerverbinding van de startrelais nog maar eens goed op te frissen. Hè, deze had ik toch recent opgefrist, en was nu al weer zwart! Laat ik maar eens een nieuwe stekker op solderen. En omdat ik de soldeertang toch vast had, ook maar even de tweede pluskabel (die dus oa naar de spanningsregelaar loopt) na te kijken... En ja hoor, daar bleek onder de isolatie het koper verre van fris te wezen, en daar kan zich een prachtige weerstand op bouwen! Na alles weer terug te hebben geplaatst, is de Donna weer volledig dood! En na wat rommelen aan de startrelais, ging ze aan-uit-aan-uit.... Dat word dus een nieuwe startrelais...

Tijd om de motor maar aan de kant te zetten, en nog even rustig van mijn zondagavond te genieten. Beetje op forums neuzen, om vervolgens een filmpje te vinden van iemand die uiteindelijk hetzelfde probleem had. FIlmpje

En na wat reflectie op bovenstaande, icm met het filmpje ben ik tot de volgende conclusie gekomen:



Stekkertje op de startrelais was door de trillingen van de motor gaan oxideren / etteren, waardoor er onder andere oxidatie is gaan ontstaan...

...wat vervolgens weer voor een hogere weerstand zorgde...

...wat vervolgens hitte veroorzaakt heeft...

...waardoor er smelt problemen zijn ontstaan...

...waardoor er kortsluiting is gaan ontstaan in de startrelais...

...waardoor het laadcircuit overbelast is geraakt...

...waardoor die kabel ook een dreun heeft opgelopen en is gaan oxideren...

...waardoor er daar ook een te hoge weerstand is gaan ontstaan...

...waardoor de accu niet meer bijlaadde...



Ik durf nu redelijk met zekerheid te zeggen, dat na het vervangen van de start relais, en het vervangen van de kabel die naar oa de SR loopt, de problemen over zullen zijn! Uiteraard heb ik in het proces de beruchte stekkerverbindingen ook gecontroleerd, en laten controleren, en die zien er (gelukkig) nog heel fris uit (er blijken al eerder mensen met dit probleem bezig te zijn geweest).



Het is nu wachten op de nieuwe startrelais, en dan kunnen we voorzichtig weer gaan opbouwen... tot die tijd staat ze als een streetfighter, of als een Honda NTV op anabolen in de schuur te wachten tot ze weer aandacht krijgt

AMWts8DYW_F0m28SZ4PmolfoUtBe-OBIqm0yj_Y3Hp1m1pHEyFwhoH-1fZk-YCyphrmfVZzYGhpW6IIiZB8UOrBmZnFQqg6h_bsCeVzgyCn4dmo6u6hz-dpG1EgrVjkuKhoskssJIKKW8d-1X0Ut1y6x2cDpYw=w905-h679-s-no
 
Oplossing
Als de weerstand te laag is kan de spoel doorslaan, dat was m‘n gedachte bij de te lage weerstand. Als dan de nieuwe spoel een weerstand van factor vier heeft geeft dat te denken. Vond ik vervangen voor nieuw wel rechtvaardig. Wanneer dan vervolgens door twijfel aan de regelaar die ook word vervangen en die vervolgens ook “raar” gaat doen dan is het even zoeken. Maar goed, het probleem lijkt gevonden.
Die stator is bij Carmo herwikkeld, de isolatie heeft er altijd al zo uit gezien. Maar die zwarte spoel ziet er wel slecht uit, dus vervangen is een goede keuze geweest.
Dat is goed om te weten, die donkere spoel was dan ook extra zorgelijk. Over de spoelen moet een bepaalde weerstand te meten zijn en volgens het boekje 0,6 tot 1,2 ohm als ik dit goed heb onthouden. De opnieuw gewikkelde verschilde nogal als je maar zo’n kleine marge hebt. Met twee meters gemeten kwamen wij uit op 0,0 tot 0,2 ohm daar waar de nieuwe 0,9 tot 1,0 ohm kwam. Meerdere metingen zijn uitgevoerd en het resultaat was steeds het zelfde. Nou weet ik niet wat de opnieuw gewikkelde aan weerstand moet hebben maar 0,0 leek mij, omdat wij van origineel uitgingen, een beetje te weinig?
 
Als de weerstand te laag is kan de spoel doorslaan, dat was m‘n gedachte bij de te lage weerstand. Als dan de nieuwe spoel een weerstand van factor vier heeft geeft dat te denken. Vond ik vervangen voor nieuw wel rechtvaardig. Wanneer dan vervolgens door twijfel aan de regelaar die ook word vervangen en die vervolgens ook “raar” gaat doen dan is het even zoeken. Maar goed, het probleem lijkt gevonden.
 
Oplossing
Extra tip. Meet ook altijd of er geen kortsluiting is tussen de draden van de stator en het frame. Ik heb een keer meegemaakt dat dit wel het geval was en de rest van de metingen in orde. Als er kortsluiting is dan is je stator dus defect.
 
Extra tip. Meet ook altijd of er geen kortsluiting is tussen de draden van de stator en het frame. Ik heb een keer meegemaakt dat dit wel het geval was en de rest van de metingen in orde. Als er kortsluiting is dan is je stator dus defect.
Goede tip inderdaad! Ik zag dat Willem dat ook als een van de eerste dingen heeft gemeten gisteren
 
Het verhaal krijgt nog een staartje… na nog wat verder onderzoek, blijkt dat we de beruchte gele stekker niet hebben gehad. Dat is een massa verzamelpunt welke ingetapet zit in de kabelboom van de koplampen. Hier komen de massa’s van oa de koplampen en de relais bij elkaar. Deze wil nog wel eens gaan corroderen, en dat was bij mij ook het geval!

Om dit opbrengst lossen heb ik de stekker losgehaald, en heb ik de massapunten aan elkaar gesoldeerd. Daarnaast heb ik een extra massagraf mee gesoldeerd, en deze aan het frame bevestigd. De massa loopt ook door de beruchte blauwe stekker, maar omdat deze ook nog wel eens problemen kan geven, heb ik er voor gekozen om een extra massa aan te leggen. Better safe then sorry
 
Het krimpen van verbindingen is bij voertuigen een betere keuze dan solderen. Dit wordt veroorzaakt door het punt na de soldering zwakker is en door de trillingen daar vermoeidheid kan gaan optreden en het daardoor afbreekt na verloop van tijd.
 
Gisteren de nieuwe startrelais binnen gekregen en gemonteerd (de nieuwe ziet er toch een heel stuk beter en frisser uit dan de oude _O- )

AMWts8DnE-q-chpiuAwwt9B4YX_CWmDLXKAbOzJurIpxIJnmB-pmbeY9-y19n8mTvFX6yDpLiztdoJGTDbz0WoSTG-ikePgWPZsQhHm-AqjXqs1kcsiR3h0PrkLMQEfM28qaajFZvWMc3JFSc7_bhx1Yx80wIw=w908-h1211-s-no


En omdat ik de VFR toch uit elkaar had liggen, had ik de sterke wens om een spanningsmeter te monteren. Toen kwam @Willem met de briljante tip om dan een Hella Din socket te plaatsen, waar je vervolgens een spanningsmeter (of een USB) op kan aansluiten. Een maatje van me had toevallig nog wat van dat spul liggen, en ik heb de socket in mijn stuurpen gemonteerd. (uiteraard extra goed geïsoleerd)

AMWts8BePHIEuV0fjCtbTmfdCTNs-_bz_SXP66_QT8tuwyA9q_hQjeIkCGY1P7vKh97TyXbmfz8-Fk4VrkyU4AAnhft8p8UcdIaCpIrmsAlAG5_QpV2vNgcC6fVJ-NZZQkLW-y05uUc9COFPM5PuOThREc9Mlg=w908-h1211-s-no


De socket heb ik bewust rechtstreeks op de accu aangesloten, zodat ik deze ook kan gebruiken om de accu op te laden.

Gelijk een spanningsmeter / usb combinatie gescoord, met een keurige waarde als resultaat:
AMWts8AETI1CGpjBA-zPvfpIpuVLWLe5DeuV7RQIAWTO0BYpygQD0XqSNKQewdi-wTqKhTtEtgjwNGxmmGxJ7K-h4LuT3q_EDCibCLhYki6_bkQOxYD1uIc5wIsTcKHvfBnGuv1Euk-1BfJxRIxVGuwbUVlpYA=w908-h1211-s-no


Na montage eens een profstart gedaan, om te kijken of alles naar behoren functioneert. Keurige 14,5 volt, zonder verbruikers er aan gekoppeld
AMWts8AXSbJ7Pt79KTwHgIGkE_14E9PzpC1pTRYDsRzD086WfWoF_AF-KE1flr86Ct9AM6pBPFVtuD2i3AkhkfNdHcXP42mAv35ldG_4xFWm6HlQzQ5GT4bYDenmMSmaPxE5jN2jrTs3-elLE44klwfsZ0-hLw=w908-h1211-s-no


Na het monteren en aansluiten van de koplampen nogmaals gecontroleerd
AMWts8BUTtKU_1kFR2dsrzApFwrg5dU_ovC8UR7AL6swRQVboO64zQTjWIxDgpiNqG5Y1IvDg50tDpmaaMdp5jTbANOy6-oPKmpMff4sBHnIMliQDiBzU4v_p_IvdBHn6Gb3zacb-uhKMhuv4fJvyuHFLSRJhw=w908-h1211-s-no


Tevens zie ik dat de accu niet onder de 10volt komt tijdens het starten, dus dat stemt me voorzichtig positief!

En het begint langzaam weer op een volwaardige motor te lijken, nu de topkuip er weer op zit
AMWts8BTwdUWaYyBXRoHHuhw1QyigdsbicYk_o3qWkUimD4xnnBCTelh--zZb_WVUEPjcwSAOjRRFobz9dGr3DGFSBcwF6C4_VIo4EOadaci69VGhPoYAIycIwU790CPyWLcvaOfqEOpCiTibEeDSk4jnDA9uA=w908-h1211-s-no
 
Het is om moedeloos en verdrietig van te worden...
Nadat ik diverse testen had gedaan, en proefritjes, bleek alles te werken zoals verwacht...

... en vanochtend de vuurdoop, door met de VFR naar mijn werk te gaan. Het leek allemaal goed te gaan, en de voltmeter bleef keurig 14,2 volt aangeven. Totdat ik er bijna was, en ik met een schuin ook weer op de voltmeter keek, en tot mijn schrik zag ik dat deze op 11,6 volt stond. Het lijkt er dus op dat er nog steeds niet word bijgeladen :(

AMWts8ATtaTIGhai0Oagcz-np7zOQR-jGPvBMKn6k9GN2fwGiStcTF9VUs9P-2sAaS55cZr2-Yuao9NZADNdgHavj_iWRgQAJlkDJCuf53EiYVylyGl3WgantH3le9QsQPjEYzNW883R2_NNRYCPTqLI3aZGnw=w552-h736-s-no


Mijn vermoeden is dat er een soort van thermische beveiliging of zo in de spanningsregelaar zit, en deze word 'uitgeschakeld'. Ik had nog even een vermoeden dat het misschien de ventilator kon zijn, maar die gaat pas aan boven de 100graden koelvloeistof. En zo warm is het koelwater nog niet geworden.

Wat inmiddels wel een tendens lijkt te zijn, is dat de VFR stopt met laden, nadat ik wat 'proactiever' heb gereden. Vanochtend heb ik wel even een stukje flink doorgetrokken, en dat was de voorgaande keren ook het geval.
 
Het is om moedeloos en verdrietig van te worden...
Nadat ik diverse testen had gedaan, en proefritjes, bleek alles te werken zoals verwacht...

... en vanochtend de vuurdoop, door met de VFR naar mijn werk te gaan. Het leek allemaal goed te gaan, en de voltmeter bleef keurig 14,2 volt aangeven. Totdat ik er bijna was, en ik met een schuin ook weer op de voltmeter keek, en tot mijn schrik zag ik dat deze op 11,6 volt stond. Het lijkt er dus op dat er nog steeds niet word bijgeladen :(

AMWts8ATtaTIGhai0Oagcz-np7zOQR-jGPvBMKn6k9GN2fwGiStcTF9VUs9P-2sAaS55cZr2-Yuao9NZADNdgHavj_iWRgQAJlkDJCuf53EiYVylyGl3WgantH3le9QsQPjEYzNW883R2_NNRYCPTqLI3aZGnw=w552-h736-s-no


Mijn vermoeden is dat er een soort van thermische beveiliging of zo in de spanningsregelaar zit, en deze word 'uitgeschakeld'. Ik had nog even een vermoeden dat het misschien de ventilator kon zijn, maar die gaat pas aan boven de 100graden koelvloeistof. En zo warm is het koelwater nog niet geworden.

Wat inmiddels wel een tendens lijkt te zijn, is dat de VFR stopt met laden, nadat ik wat 'proactiever' heb gereden. Vanochtend heb ik wel even een stukje flink doorgetrokken, en dat was de voorgaande keren ook het geval.
Kan he.
Warme sr die dan niet meer werkt.

Testen met koude motor, meter er op *heb je. En dan met de warmeluchtblazer op de sr. En kijken wat er gebeurt.
 
Teveel geproduceerde energie zet de SR (shunt type) in warmte om…als de SR teveel als sluiting zich gaat gedragen dan wordt de stator nog zwaarder belast en daardoor uitfikt.
De teveel geproduceerde energie word omgezet in warmte en door dissipatie naar het frame zou het circuit gewaarborgd zijn tegen oververhitting. Lukt dit niet dan word de stator inderdaad te zwaar belast. Echter lijkt de laadspanning nu weg te vallen omdat de SR via een draad een aansturing krijgt om te gaan werken. Morgen gaan we deze aansturing forceren door deze meteen aan de accu te koppelen en dan gaan we meten of de spanning stabiel en voldoende blijft. Is er dan een spanningsval hebben we in ieder geval dit uitgesloten en kunnen we verder kijken. Zou de warmte werkelijk het probleem zijn dan kunnen we eventueel denken aan een centimeter dikke plaat aluminium onder de SR te monteren. We kunnen dan ook eventueel beslissen om de SR op een koelere plek te zetten. Het was vandaag twaalf graden, warmte zou ook bij een sportiever rijgedrag geen probleem mogen zijn. Dus dan is het wel even kijken wat de oververhitting veroorzaakt. Het is geen Honda uit de jaren tachtig dus de notoire SR zou het niet meer mogen zijn.
 
De teveel geproduceerde energie word omgezet in warmte en door dissipatie naar het frame zou het circuit gewaarborgd zijn tegen oververhitting. Lukt dit niet dan word de stator inderdaad te zwaar belast. Echter lijkt de laadspanning nu weg te vallen omdat de SR via een draad een aansturing krijgt om te gaan werken. Morgen gaan we deze aansturing forceren door deze meteen aan de accu te koppelen en dan gaan we meten of de spanning stabiel en voldoende blijft. Is er dan een spanningsval hebben we in ieder geval dit uitgesloten en kunnen we verder kijken. Zou de warmte werkelijk het probleem zijn dan kunnen we eventueel denken aan een centimeter dikke plaat aluminium onder de SR te monteren. We kunnen dan ook eventueel beslissen om de SR op een koelere plek te zetten. Het was vandaag twaalf graden, warmte zou ook bij een sportiever rijgedrag geen probleem mogen zijn. Dus dan is het wel even kijken wat de oververhitting veroorzaakt. Het is geen Honda uit de jaren tachtig dus de notoire SR zou het niet meer mogen zijn.
Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan