Honda VFR 800 Vtec Elektrische issues (en oplossing)

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.159
2.393
Kampen
Instagram
Inmiddels is er het nodige voorgevallen met de Donna. Uiteindelijk is het een langdurig verhaal geworden, wat de afgelopen weken een climax heeft bereikt. Het begon eerlijk gezegd vorig jaar als dat ik onverhoopt een lege accu had toen ik wilde vertrekken. Ze had twee weken stil gestaan, en dacht op dat moment dat de accu gewoon aan het einde van zijn latijn was. Daarna volgens de macht der gewoonte de motor dagelijks aan de druppellader en nooit meer bij stilgestaan...



Fast forward naar dinsdag twee weken geleden. In de tussentijd eigenlijk geen problemen gekend, en zelfs een top vakantie gehad in Zweden met de Donna (wat achteraf veel geluk is geweest). Ik wilde met de motor naar het werk, en start hem, zoals ik dat altijd doe, doe de garagedeur open, ga op de motor zitten en duw hem van de middenbok af... Alles dood! Echt helemaal niks meer... nada noppes! Maar besloten om de Virago naar het werk mee te nemen, en 's avonds maar eens op onderzoek uit gegaan. Omdat echt alles dood was, vermoedde ik dat het dicht bij de accu moest zitten. Dus eerste controle was de hoofdzekering, maar die bleek nog heel te zijn. Na wat diepere inspectie zie ik dat de stekker op de startrelais niet echt fris meer is.



AMWts8BPlMcOCm57YXzIIUPC6Of64QtaFgK3hrhzDW_LAi4Zj-ee1bX3CuzUcwRKQGN0IqOJq7GGLlBBjzYp5cnFLJ2Mzc_SG9xYqaYWh3m2j_IbFdRbxmO1uwj8PZPlGItCPC9w_kX2Z4d1ex_U1ieF1qntxQ=w512-h682-s-no




Stekker uit elkaar gehaald, contacten opgefrist, en de boel weer aangesloten, en alles lijkt weer naar behoren te werken. Vervolgens die vrijdag van die week, samen met een maat even een visje halen in Urk (vanuit Kampen). Niks aan het handje, en heerlijk die kant op gereden, heerlijk visje gehad, en op de terugweg even van motoren gewisseld (hij wilde graag een keer op de VFR rijden, en wilde zijn R1200RT wel eens proberen). Halverwege hoorde ik ineens een paniekerige stem in mijn headset, dat de VFR wel heel raar deed, en power begon te verliezen. Dus gestopt, en na het stoppen wilde ze niet meer starten. Accu leeg..........????



Dan ga je vervolgens zoeken en logisch nadenken, en kom je tot de conclusie dat de stator zijn beste tijd wel heeft gehad... Dus de boel maar eens loshalen, en de stator bekijken:



AMWts8CYm50QV3gqt9rvoRDTK_S6IdpAclT-7HsMEV6MTCdhIKcx-12t95P7HGUjK5hED9DxoKFs65xEj4NojN4RgZxHbsRcIae3N61vNTmK1-9dQc4DwOF7Th6EVtCu61sOBEFr5aBUuhZZ47Pg5m0NjeaDMw=w512-h682-s-no




Deze zag er inderdaad niet bepaald fris meer uit, dus een nieuwe stator (elektro sport) en pakking besteld en gemonteerd:

AMWts8AjbGlkUmobATu29KkTnLyFZG_tr_AvvejI-kgMT_uNUTbt8rYj5bbawhQFuAk7gC3B70RNmQGTbUUBK1uwjBCFIqi9HEyrYp49kP0eKAkzzXNqIR75gcormmAOJ9hLyCWNye_QC_dQK4Jh43kQT4cuqw=w512-h682-s-no




Hmmm.. Die nieuwe stator ziet er inderdaad een heel stuk beter uit! (wel een pokkeklusje overigens om de kabel van de stator door de motor heen te voeren!)



Nadat ik alles weer had aangesloten, leek ik ook weer een fatsoenlijke laadspanning te hebben, dus ikke blij!



Afgelopen week weer met de motor naar het werk, en waarempel, hij startte 's ochtends ook nog! Ikke blij mens, want ik kon de Donna weer gebruiken waar ze onder andere voor bedoeld is, en dat is woon - werk verkeer. Nou dat lukte, alleen het werk - woon verkeer had ze andere gedachten bij. Want toen ik naar huis wilde rijden... weer de accu dood! Grrr.... Das waar ook, toen ik de motor de vorige keer thuis had gebracht, heb ik er een oude accu in gezet (die wel netjes opgeladen was). Dat is dezelfde accu die ik vorig jaar had vervangen... Dom dom dom... Even vergeten dat ik de goede accu weer terug had moeten plaatsen (wist op dat moment niet beter).



Thuis de andere accu weer terug geplaatst, en dacht weer een frisse motor te hebben.



Afgelopen vrijdagmiddag besloten om samen met een maatje nog even een rondje Harderwijk te doen. Ik had ergens wel een onderbuik gevoel, dat er mogelijk iets zou kunnen gebeuren, dus voor de zekerheid een reserve accu en startkabels in de topkoffer gegooid...



... en ja hoor, op ongeveer 3/4 van de rit > Donna geeft er weer de brui aan... Accu leeg!!! Grrrrrrr... wtf.... hoe dan?

En vervolgens er achter komen dat ik de verkeerde reserve accu had meegenomen (de reserve accu is een stukje hoger). Maar gelukkig zijn we redelijk creatief, dus hebben we de startkabels aan een kant uit elkaar gehaald, en deze aan de accu in de motor geknoopt, en de reserve accu in de topkoffer met de klemmen van de startkabels er op.



AMWts8C9XZDajQAos7Z-dUYi5uX3pWXy1nbEbpxTdudjem6Isz57Lrb0L1gBLT3O-A4qlwMfEpGu73TbmjCNFe67CkJCb027VG2wBuWVGn3rtV9pjOaBwT541CDYvBcb2SP09QBdDWCO_cF8BKBvZIRrvi8Etg=w905-h679-s-no




AMWts8C7p3G3ZM9SXFCR2pAjwe4JFbJrW07NkNx5NYpscNB-pdtJSrLUzRfSLizg8rqLSvPH9wnhjykk1rigAZcd8xegxfV7Om8_t7mutygBz_STpehkRwqU8WOHF1SrxeKqXZGKwLbjLd7akvjIOKp7K5GwMw=w512-h682-s-no




Koplampen voor de zekerheid losgetrokken, en de kortste weg naar huis genomen.



Thuis de boel toch maar eens gaan doormeten, en we constateren dat er nauwelijks word bijgeladen. De nieuwe stator geeft keurige waardes op alle drie de fases, dus dan zal de spanningsregelaar ook wel aan zijn einde zijn gekomen. Gelukkig had een motorzaak in de buurt nog een spanningsregelaar liggen, dus die opgehaald en gemonteerd.



En toen ging het ineens wel heel hard! Na montage van de nieuwe spanningsregelaar, klapte de hoofdzekering (op de kabel die naar de spanningsregelaar loopt) er uit. Das niet best!

Dan ga je de boel maar eens nameten, en kom je er achter dat je een forse kortsluiting in de motor hebt...





Afgelopen zondag maar eens met twee maten (beide elektrotechnisch goed onderlegd) maar eens gaan meten en meten en meten, om te kijken waar de kortsluiting kon zitten.

AMWts8CjrI-ENN_EZeeA2wRRSnB1v1ezsXAf3NczVW5IzHx-y3BOFnNTtPpRF0cBzgATQQ6_H5nTx4yWAhpq2q9IZbTEsHHpLAGMD1qGRKq9c3kuZ6Op5r_ZRz8Kr9wFSfxXtaagQXoCM8OEcP54fvju_x47zw=w905-h679-s-no




Ik had in eerste instantie het vermoeden dat er ergens een kabel tegen het frame aan lag te schuren. Maar tot onze verbazing bleek de kortsluiting in de nieuwe spanningsregelaar te zitten!!!







Oude spanningsregelaar weer terug geplaatst, en toen hadden we in ieder geval geen kortsluiting meer, maar wilde ze niet starten. Ik had geen spanning richting de brandstofpomp.

Dus alle kappen maar gedemonteerd om verder onderzoek te gaan doen:
AMWts8DyFvcrlNlr5T-PAJtOgYxAjjmJUtzP5GY8iADe7HusO2k54ijnGBGdkhDoLPv7W_ozpUsEP36u_7Q8XB9Z58bV6rI_QmrV7lRzCV2Ojqz3ljWUi7FPnFIVjkhiOelxcmBkVHW_s_uWWtVeMseOKyBulQ=w512-h682-s-no




We kwamen er achter, dat er een extra massa op de koplampen was gemonteerd, wat ik vreemd vond. Verder hebben we alle stekker verbindingen nagekeken, en uiteindelijk bleek de relais die de brandstofpomp aanstuurt een tikje nodig te hebben. Daarna liep die weer, en ik had op dat moment nog laadspanning ook!!! 14,4 volt zonder verbruikers er op! Hé dat stemt hoopvol!



We dachten het probleem gevonden te hebben, dus er was redelijk goede moed, maar ik had er zelf nog niet echt vertrouwen in! Dus ik besloot om de stekkerverbinding van de startrelais nog maar eens goed op te frissen. Hè, deze had ik toch recent opgefrist, en was nu al weer zwart! Laat ik maar eens een nieuwe stekker op solderen. En omdat ik de soldeertang toch vast had, ook maar even de tweede pluskabel (die dus oa naar de spanningsregelaar loopt) na te kijken... En ja hoor, daar bleek onder de isolatie het koper verre van fris te wezen, en daar kan zich een prachtige weerstand op bouwen! Na alles weer terug te hebben geplaatst, is de Donna weer volledig dood! En na wat rommelen aan de startrelais, ging ze aan-uit-aan-uit.... Dat word dus een nieuwe startrelais...

Tijd om de motor maar aan de kant te zetten, en nog even rustig van mijn zondagavond te genieten. Beetje op forums neuzen, om vervolgens een filmpje te vinden van iemand die uiteindelijk hetzelfde probleem had. FIlmpje

En na wat reflectie op bovenstaande, icm met het filmpje ben ik tot de volgende conclusie gekomen:



Stekkertje op de startrelais was door de trillingen van de motor gaan oxideren / etteren, waardoor er onder andere oxidatie is gaan ontstaan...

...wat vervolgens weer voor een hogere weerstand zorgde...

...wat vervolgens hitte veroorzaakt heeft...

...waardoor er smelt problemen zijn ontstaan...

...waardoor er kortsluiting is gaan ontstaan in de startrelais...

...waardoor het laadcircuit overbelast is geraakt...

...waardoor die kabel ook een dreun heeft opgelopen en is gaan oxideren...

...waardoor er daar ook een te hoge weerstand is gaan ontstaan...

...waardoor de accu niet meer bijlaadde...



Ik durf nu redelijk met zekerheid te zeggen, dat na het vervangen van de start relais, en het vervangen van de kabel die naar oa de SR loopt, de problemen over zullen zijn! Uiteraard heb ik in het proces de beruchte stekkerverbindingen ook gecontroleerd, en laten controleren, en die zien er (gelukkig) nog heel fris uit (er blijken al eerder mensen met dit probleem bezig te zijn geweest).



Het is nu wachten op de nieuwe startrelais, en dan kunnen we voorzichtig weer gaan opbouwen... tot die tijd staat ze als een streetfighter, of als een Honda NTV op anabolen in de schuur te wachten tot ze weer aandacht krijgt

AMWts8DYW_F0m28SZ4PmolfoUtBe-OBIqm0yj_Y3Hp1m1pHEyFwhoH-1fZk-YCyphrmfVZzYGhpW6IIiZB8UOrBmZnFQqg6h_bsCeVzgyCn4dmo6u6hz-dpG1EgrVjkuKhoskssJIKKW8d-1X0Ut1y6x2cDpYw=w905-h679-s-no
 
Oplossing
Als de weerstand te laag is kan de spoel doorslaan, dat was m‘n gedachte bij de te lage weerstand. Als dan de nieuwe spoel een weerstand van factor vier heeft geeft dat te denken. Vond ik vervangen voor nieuw wel rechtvaardig. Wanneer dan vervolgens door twijfel aan de regelaar die ook word vervangen en die vervolgens ook “raar” gaat doen dan is het even zoeken. Maar goed, het probleem lijkt gevonden.
Idd, knullig dat ze nog steeds aan de lopende band defect raken….mijn ducati 750 en 888 hebben ook al een nieuwe SR, ooit mijn fzr600 ook een nieuwe SR…kortom, verbruiksartikel geworden….8-) En mijn VFR is ook niet origineel meer….. _O-
 
Lage laadspanning, of koud alleen laadspanning had ik hier ook. Uiteindelijk een tweedehands mosfet van een bmw gemonteerd en al jaren is het hier op de honda vtr1000f prima.
Die verhalen van een extra koelblok of bijvoorbeeld een fan erop of het verplaatsen van de sr waardoor deze meer in de rijwind zit lost het probleem naar mijn idee niet echt lekker op.
 
Laatst bewerkt:
Met zoveel dezelfde ervaringen hier en op het overige deel van het www lijkt het erop dat we toch richting een nieuwe regelaar geduwd worden. En gezien de symptomen ook de meest logische is.
Echter schijnt er vanuit Honda een aanpassing aan het circuit te zijn geweest die de zwart/witte kabel van de stuurstroom via een andere route laat lopen om een mogelijke aan/uit storing in een specifieke situatie in vorm van contactdender op alleen de zwart/witte kabel te voorkomen. Maar die oplossing is dus specifiek op onderbreking en verklaard niet de spanningsval die @jgpeggeman gemeten heeft. Die onderstreept alleen maar wat jullie ook al zeggen. Een mosfetregelaar.
Maar het lijkt me wel verstandig om beide aanpassingen uit te voeren.
 
Nieuwe geavanceerde "SERIES" MOSFET-REGELAAR - reduceert de dynamo temperatuur tot 25%.
Dé oplossing om het verbranden van uw dynamo tegen te gaan.


Normale spanningsregelaars laten de overtollige dynamo energie naar massa vloeien, deze regelaar houdt het overtollige vermogen tegen.
Door het ´tegenhouden´ loopt er geen stroom door de dynamo als er geen vraag meer is van het elektrische circuit van de motor. Gedurende deze tijd wordt de dynamo niet belast!
Bijkomend voordeel is dat de motor net iets meer vermogen zal leveren als de accu vol is, dit doordat de dynamo geen energie aan het vliegwiel zal onttrekken.
Deze regelaar heeft tevens een thermische beveiliging, mocht de regelaar te heet worden (door te weinig rijwindkoeling bijvoorbeeld) dan gaat hij tijdelijk ´uit´.

 
zojuist samen met @Willem de boel nog een keer doorgemeten. En het lijkt er inderdaad alle schijn van te hebben dat de spanningsregelaar niet fris meer is. Vooral toen we de amperages gingen meten vanaf de spanningsregelaar, zagen we dat hij aan het 'puls' laden was. amperage schommelde constant tussen +4 en -4 (stationair gemeten)
 
Een korte zoekactie op Google, en je word er spreekwoordelijk mee dood gegooid! Een SR met bijbehorende stekkers
Ah. Van veel wat ik vind word ik niet direct blij.. lees: zouden best nog wel wat faken tussen kunnen zitten
had ik misschien ff moeten vertellen, maar er zijn best wel wat fakes van de fh020aa rondgaande...

Dit is een goeie ref:

Enfin - je gaat het meemaken :)
Hopelijk lost dit het probleem op iig :Y
 
@jgpeggeman niet te hard zweten nog :)
Gewoon erin knallen en als deze SR niet goed blijkt, kun je er eentje van mijn linkje bestellen en zo gepiept in sjeezen ;)
Dat was mijn idee ook… we gaan het wel zien. Heb hem besteld via DennisDeal, en daar heb ik eerlijk gezegd altijd wel goede ervaringen mee…

Maar zoals je al zegt, werkt het niet, word het toch de Yamaha optie
 
Nee hoor, niet over de gehele honda linie is de regelaar per definitie de boosdoener. Voor de VFR hebben ze een steekje laten vallen. Het is ook niet zo dat alle Harleys lekken of onderdelen verliezen of de cam chain tensioner het opgeeft.
 
Nee hoor, niet over de gehele honda linie is de regelaar per definitie de boosdoener. Voor de VFR hebben ze een steekje laten vallen. Het is ook niet zo dat alle Harleys lekken of onderdelen verliezen of de cam chain tensioner het opgeeft.
Ja i know.
Maar honda en sr is een 90% match.

Hd heeft amper nokaskettingspanner. Stoters hey. En lekken doen ze amper.
Die hebben andere 1e verdachte dingen :)
 
Klopt, maar wel de 1e verdachte :)
De spanningsregelaar bij de VFR is niet per definitie het zwakke punt… het is de bekabeling er omheen die de problemen veroorzaakt…

Maar wat betreft de bestelde SR… we gaan het wel zien… als die niet goed is, dan heb ik weer een les geleerd… het is nou niet dat ik perse de goedkoopste wilde hebben. Heb er ‘gewoon‘ eentje besteld op advies van de mensen hier. Ik heb er ook geen zin in om voor elk onderdeel wat ik nodig heb, het hele internet af te struinen. Maar heb voor mezelf al wel het besluit genomen dat als deze niet werkt, en eentje van Yamaha op komt. Enfin… we gaan het wel zien en ik houd jullie op de hoogte
 
Na nog wat overpijnzingen, bezinningen en nadenkwerk, heb ik maar besloten om het geld wat ik naar China heb overgemaakt af te schrijven, en heb een bestelling gedaan bij Carmo! Het is even slikken, maar niet teveel meer over nadenken en hopen dat ik gauw weer zorgeloos kan rondtoeren op de Donna
 
Na nog wat overpijnzingen, bezinningen en nadenkwerk, heb ik maar besloten om het geld wat ik naar China heb overgemaakt af te schrijven, en heb een bestelling gedaan bij Carmo! Het is even slikken, maar niet teveel meer over nadenken en hopen dat ik gauw weer zorgeloos kan rondtoeren op de Donna
Of eentje, Shindengen die ik tegen het frame heb geschroefd, gaat al jaren goed…. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan