Honda VFR 800 Vtec NAKS

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.148
2.370
Kampen
Instagram
geachte techneuten alhier.

Naar aanleiding van een vervelende ratel in mijn blok (70k km), ben ik tot de conclusie gekomen, dat één van mijn NAKS'en (nokkenaskettingspanner) niet meer naar behoren functioneert. In de VFR zitten af-fabriek automatische kettingspanners.

Gisteren dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken om de NAKS'en te verwijderen (en andere bestellen).
Tot mijn verbazing kwam ik het volgende tegen:
AL9nZEU-KR4y35MTh_AtHjW1_HtfDOqjJK1umTAifrp8qPYIwUZKEjoAc0kRYVljpXTU0C3YiS2zAfWu2GxarBP_2sD6eAIGjQ22rNBgq4tS2xV3Fk3qcpL2j10uLrdJCrdfEkJxD-tGjJtb_f38HNw2H2MjBw=w727-h969-no


De rechtse is een originele (automatische) spanner welke in de achterste cylinderbank zat...
AL9nZEXpAZDhaJHNWTL_AbGwvkYqc2i9IRrgcVVOol-OAMa5-KMoBUk9nfqWotTgy52KMHPdbq_QGmictDo_Cesylr-TDmFdIIhAUdqVkf7H0bDA9yKfjtiVcjhQY-F1oGg8NgtvR5p6JE-JMXYMJL3mdyCCOg=w1292-h970-no


..de linker is dus geen originele, maar een handmatige spanner (welke mogelijk de oorzaak van de ratel zou kunnen zijn), welke in de voorste cylinderbank zat
AL9nZEXO5VkR0jfHBRFd80mlbDIMpYFeeSkZrkLwSvYAxS7WFFqfRoHABlqS8JuBuxFFfHS15SQfnah6p2_ofeJAqqaT383yo0FrGIE66psPnZ28BwSy7MNy8jIbj-eEl3fCgIy6XksfGihao5Jqw3SPHjRFbg=w727-h969-no



Mijn eigen bescheiden mening is dat een handmatige spanner niet wenselijk is, omdat je dan met een draaiende motor, op gevoel en gehoor de ketting moet gaan spannen, op reguliere basis (want hij spant niet zelf aan). Aan de andere kant gaat een handmatige spanner natuurlijk niet stuk.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat de mening is omtrent het vervangen van een automatische spanner door een handmatige.
 
Laatst bewerkt:
Is die handmatige wel origineel….lijkt mij niet….. :?

Normaliter bestaat hij uit een verende constructie welke met belasting, in/uitzetten meegaat.

zal bij de mijne ff kijken, die nagenoeg na 83k stil is…..
 
Is die handmatige wel origineel….lijkt mij niet….. :?

Normaliter bestaat hij uit een verende constructie welke met belasting, in/uitzetten meegaat.

zal bij de mijne ff kijken, die nagenoeg na 83k stil is…..
Die handmatige is dus niet origineel (had ik dus niet duidelijk in de tekst gezet, dus even aangepast).

Origineel is het inderdaad een veer constructie, welke alleen uitzet, maar niet meer kan inkrimpen. Als die in zou krimpen, doet die dat maar 1 keer, en is die definitief stuk.
 
Ok, dacht ik al….. ;)….maar ik zou altijd voor origineel gaan, verende ipv rigide, ook die ‘harde’kop vd bout tegen de kunststof spanner lijkt mij niet fijn.

Misschien heb je hier wat aan…..:?

 
Misschien heb je hier wat aan…..:?
Gisterenavond heb ik de originele spanner eens uit elkaar gehaald, en inderdaad de tune-up gedaan. Stelt eerlijk gezegd geen spreekwoordelijke fluit voor.
Ok, dacht ik al….. ;)….maar ik zou altijd voor origineel gaan, verende ipv rigide, ook die ‘harde’kop vd bout tegen de kunststof spanner lijkt mij niet fijn.

nou is de kop van de originele ook nogal hard...
 
Nu is mijn vraag aan jullie, wat de mening is omtrent het vervangen van een automatische spanner door een handmatige.
Als de originele het 70k km volgehouden heeft zou die dat met een nieuwe ook minimaal moeten doen, zonder omkijken.

Een handmatige is leuk als je beetje weet wat je doet en er goed bij kan.

Ik zou twee originele terug plaatsen.
 
Die auto spanner drukt naar mijn idee ook maar op een klein deel want hij is wat afgerond. Het dopje op de auto spanner ben ik bij een vtr al 2 keer misvormd/gescheurd tegengekomen..
De manuele spanner bij jouw vfr moest wellicht wat ingedraaid worden om het ratelen (de speling) te verminderen. Een manuele spanner stellen we bij de vtr af met de kleppendeksel los. 6mm speling op de nak tussen de nokassen (nokvolgers onbelast). Wat er voor een vfr word voorgeschreven bij manuele spanners weet ik zo niet. Misschien voor de zekerheid ook een blik werpen naar je nak geleider waartegen de manuele spanner drukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan