Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Ah, dat wordt knietje aan de grond.*D

het was eerst bijna schrikken hoe licht deze sturen.
IMG_3111.JPG
 
En een CBR 400R die wat liefde nodig heeft.
1379611
1379612





1379726
1379614
1379615
1379616
1379617
1379618
1379619
1379620


Alle naalden waren verkleefd in de naaldbuizen. Stationairsproeiers allemaal dicht.
Alle vlotternaalden zaten vast in de zitting en alle kleine veertjes ook vast. Alles los en de veertjes kwamen los in de ultrasoonbak.
Lang leve oude benzine en stilstand.

Ook ontbrak een klein veertje onder de synchronisatie schroef tussen cil 1 en 2. Een vlinderklep zwabberde maar wat heen en weer ten opzichte van de rest.

1379622
1379625


Gelukkig oude donor voorraad.*D

1379623
1379624


Wat een k*t werk om die weer terug te plaatsen.:(

Carb weer als nieuw.:9~

1379626
1379627
1379628
1379629
1379630
1379631
IMG_20190323_142318.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190323_125548.jpg
    IMG_20190323_125548.jpg
    201,2 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Ik heb een cbr400rr nc23 en een rvf400, geen vergelijking met een vfr helaas. Ja de beleving is anders, waar de rvf als een blok op de weg ligt voelt de cbr speelser aan. Zit meer beweging in het frame (gevoelsmatig), de rvf is gemakkelijker te sturen en in zijn algemeenheid qua rijgedrag veel soepeler. Waar ik qua gevoel met rvf ook rustig rond kan tokkelen heb ik dat met de cbr eigenlijk niet gehad (het gas moet erop). Ook is de zithouding compleet anders. Bij de rvf met je borst over het stuur (overdreven) en met de cbr zit je in de motor met armen gestrekt naar het stuur.
 
Vervolgens de kleppendeksels gedemonteerd om de klepspeling te controleren af af te stellen. Dat was nog nooit gebeurd. (27000 km).
8 kleppen moest ik stellen. De meesten stonden te ruim. Een aantal stonden wel binnen de tolerantie, em staan dan volgens de boeken goed, maar ik zet altijd de klepspeling in het middengebied, zodat alle kleppen lange tijd geen controle meer hoeven.

Voordat het controleren kan beginnen, moet er heel veel worden gedemonteerd.
1386255

1386256
1386258


En de koppen zijn alweer gesloten.


1386259


Evenals het "luikje".

1386261
 
De voorvorkjes lekten. Dus een vorkoperatie. Ze moesten er toch uit i.v.m. het kleppenstelllen.

1386263
1386264
1386322


1386267



En het resultaat. Twee prachtige USD vorkjes. RVF vorken zijn zeer moelijk te vinden. Ik heb zelf nog een prachtige reserveset.

1386268
 
Laatst bewerkt:
De peperdure bougies zijn in de koppen gedraaid. ( 10 Nm.) !!!
Ik monteer geen NGK''s meer, alleen nog maar Denso.

1386556

De vorken gemonteerd, balhoofd afgesteld, wiel rondgedraaid zonder remklauwen, en ja hoor, het bekende grommen. Wiellagers.:(

1386546


1386547
1386548
1386549


Carburateur teruggeplaatst. Morgen afstellen en synchroniseren.


1386552
1386553


Nu nog op zoek naar een andere kraan. Eigenaar wilde wat roest uit de tank spoelen. Heeft daarvoor een soort azijnoplossing ????? gebruikt. Had de kraan laten zitten. Aluminium kom daar niet tegen.:(
Vacuumgedeelte is nog wel te gebruiken en misschien heb ik zelf nog wel wat kraandelen. Van de week eens zoeken. Anders wordt het een echte zoektocht.

img_20190414_220139-jpg.1386554
1386555
 

Bijlagen

  • IMG_20190414_220139.jpg
    IMG_20190414_220139.jpg
    95,7 KB · Weergaven: 37
De RVF carb van een kennis ultrasoon gereinigd. Perfect schoon, maar was niet af te stellen. Liep veel te rijk en zwarte rook en een paar vacuumbalkjes waren niet zichtbaar op het apparaat.
Sproeiers nummers oke, ook van de pilot jets ( waar de bike stationair op draait). Maar toch klopte er iets niet en moest er iets mis zijn.
Aan het meten, en wat bleek: de stationairsproeiers waren behoorlijk groter gemaakt dan standaard #35. Dus maar nieuwe besteld. Nooit sproeiers gaan ruimen, altijd nieuwe monteren.
Maar hierna lekte de carburateur en bleken de o-ringen van de benzinetoevoer te zijn overleden.
Dan is er maar één oplossing. Volledig uit elkaar en een setje viton rubbertjes plaatsen.
Een behoorlijke klus, veel werk, maar dan is alles weer goed en is de carb 5% ethanol bestendig.
Hier wat foto's van de klus.

De opgeboorde jets.:( Waarom dit ooit gebeurd is is me een raadsel. De standaard #35 zijn goed. Vlotterhoogte stond trouwens op 14mm i.p.v. op 12.5. Vlotternaald sluit dan eerder af en de zaak staat dan te arm. Dan gaan we toch maar de stationairsproeiers groter maken.:+:+. Gewoon eraf blijven.:Y

1389915


En de nieuwe set.


1389916


1389917
1389918
1389919


De boosdoener.

1389920


Een wirwar van leidingen. Benzinetoevoer, overloop en beluchting.

1389921
1389923
1389924


De viton set.


1389926


Uiteraard alles vervangen. Wat er in zit is ruim 25 jaar oud en heeft geen schuld.

1389927
1389928
1389929
1389930
1389931
1389932
1389933
1389934
1389935
1389936


Binnenkort weer de carbs inbouwen en een tweede afstel/synchronisatie poging.
 
Laatst bewerkt:
Monikkenwerk!
Dat zal binnenkort waarschijnlijk ook bij de cbr400 moeten gebeuren als ik eindelijk eens tijd heb om hem te brengen.

Merk dat ik steeds meer lekkageproblemen krijg door die goedkope benzine!
Ik tank meestal super bij de BP omdat ik hoorde dat daar niet zo veel ethanol in zit. Fireson zou beter zijn maar die zit niet in de buurt helaas.
Dat tank jij meestal toch?
 
Zo'n set plaatsen is inderdaad monnikenwerk, maar vreselijk leuk om te doen.*D Heb er inmiddels een tiental gedaan, (NC30, NC35, RC30 en MC22).

Die Fire Zone Competition 102 (0 % ethanol) tank ik alleen maar in de RC"s . Daar wordt weinig mee gereden. Die benzine is echt duur, maar goed). In de NC's tankt ik Shell V-power. In alle fietsjes die ik rij tankt ik, voordat ze in de winterstalling gaan die Fire Zone met een toevoeging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan