Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Meteen maar door gepakt en het bouwpakket in elkaar gezet met de viton O-ringen.
en natuurlijk de lektest.
Helemaal dicht en lekvrij:9~:9~:9~:9~:9~

IMG_20210923_174601.jpg
IMG_20210923_174613.jpg
IMG_20210923_174629.jpg
IMG_20210923_174644__01.jpg


De bovenplaat met kelken plaatsen is een zeer vervelend klusje.(ook bij een NC 30 trouwens)
IMG_20210923_175339.jpg


IMG_20210923_175349.jpg


Ook bij een NC24 eerst de choke stangetjes plaatsen en dan pas carbdelen samenbouwen.
na opbouw is dat plaatsen niet meer mogelijk.
Bij uitbouw had ik dat netjes in de telefoon vastgelegd.:Y
IMG_20210923_175751.jpg
IMG_20210923_175801.jpg

Binnenkort inbouwen🤞
 
Ik hoor wel eens dat de vlotterhoogte niet goed is.
Hoe kan zoiets verlopen en hoe stel je dat goed af?
 
Carburateur teruggeplaatst.
IMG_20210924_174258.jpg
Vacuumslangen en tankje aangesloten en dan het moment van de waarheid .
Eerst maar even zonder luchtfilter.

Starten en lopen.😍😍😍😍 Eerst nog niet geweldig, maar synchroon stond de NC 24 ook volledig uit het lood.
In stapjes synchroon gesteld, ondertussen luchtfilter en huis gemonteerd (dan loop hij al een stukje rustiger) Daarna de fijnafstelling .
Blij met het resultaat. Loopt nu mooi rustig rond, al lekt ergens het uitlaatsysteem een beetje, wat goed te horen is. Alles moet nog even worden nagetrokken.

 
Hulde Roel. Iedereen met een V4 moet eigelijk direct naar jou in plaats van naaral die motorzaken die niet weten wat ze ermee aan moeten.
Zonde van de tijd en geld.
 
Heeft iemand soms onderdeel 10 en 11 liggen? Evt ook 7 en 8. Dit was allemaal niet aanwezig op mijn vfr400 helaas. En het is toch wel fijn om een achterremlicht te hebben.
honda-vfr400r3-1990-l-england-brake-pedalchange-pedal_bigecr8le1f__1800_ed07.gif


En nummer 1 van volgende foto. Het beugeltje om het achterlicht te bevestigen.
honda-vfr400r3-1990-l-england-seatside-cover_bigecr8le1f__1500_4119.gif
Ik zal ook eens in de onderdelenkist kijken wanneer ik eraan denk, 7 en 8 waarschijnlijk wel, 10 en 11 misschien en nr. 1 heel misschien.
 
Het wat "tikkende: geluid bij gas geven zinde mij toch niet.,Uitlaat???
De kleppen waren gesteld. .....Toch maar een de kop achter open maken .
Alle 8 kleppen te strak, en veel te strak.
Zelfs een kleinere speling dan de ondergrens.:(:(:(Bij navraag bleek alleen voor gecontroleerd en gesteld, omdat er een andere radiateur opgekomen is en dan heb je ruimte voor het kleppen stellen. Nou, dan doe ik de achterste koppen maar :+
Het af en toe tikken komt dus niet van te grote klepspeling.

Moet nu van de week wel opnieuw synchroniseren omdat door de betere klepspeling in die cilinders een ander vacuüm komt.
IMG_20210926_205608.jpg
IMG_20210926_230928.jpg
IMG_20210926_231035.jpg
IMG_20210926_231043.jpg
IMG_20210926_231316.jpg

Het inspectieluikje en het kleppendeksel kunnen weer terug.
IMG_20210926_230855.jpg

IMG_20210926_234921.jpg

Ook blijkt de de achteras vast te zitten. Geen beweging in te krijgen. dwz de exentric wil niet draaien en valt de ketting niet te stellen.
De as is er compleet uit geweest ( ik heb er foto,s van gezien en is echt schoon gemonteerd).
Heb het vermoeden dat het geheel verkeerd in elkaar zit of dat er een onderdeel vergeten is.

We gaan het binnenkort zien .💪
IMG_20210926_235616.jpg
IMG_20210926_235624.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jeezus.. en die eigenaar heeft eerder 'vakmensen' betaald voor het oplossen van zijn problemen? Ik snap dat het (veel) tijd kost, maar heeft geen daarvan voldoende liefde voor mechaniek om hier echt naar te kijken? Wat doe je als een motor niet goed draait? Carburator, kleppen, ontsteking, compressie.
Als dat lijstje al niet ok is, kan je niet echt kwaad zijn op de motor, toch?
 
Erg hoor alleen de voorste cilinders stellen.
Even de tank er af en je kunt bij de achterste.

Blijkbaar was het een tijdje terug dat er gesteld is.
Altijd weer een verrassing bij oudere motoren.
 
Eerste wat ik doe als ik een oudere motor koop. Kleppen stellen. Lucht- en oliefilter wisselen. Alle vloeistoffen wisselen. Ook de vork en remmen. Bougies vervangen. Op dat gebied vertrouw ik dealers niet meer.
 
Kleppen gesteld en omdat daarna het synchroon niet meer goed staat ook dat bijgeregeld.
IMG_20210927_121201.jpg

Loopt nu stabieler en reageert heel vlot op het gas, vooral.na de fijnafstelling.
IMG_20210927_122927.jpg



Tikkerig geluid komt niet uit de kop maar zoals al gezegd van de bochten aansluiting op cilinders.
 
Staat inmiddels in de steigers om de achterhub te ontmantelen.

Alleen de as wil er niet uit :(
Misschien wel veroorzaakt door een verkeerd gebruik van een of ander middeltje om te “smeren” bij het terug in elkaar zetten? Achteras, hub en lagers vraagt om secuur en aandacht. Er zijn erbij die zomaar van alles erop willen smeren. Ook de pro’s omdat: tijd kost geld! Er is genoeg literatuur over te vinden en wat voor schade het kan geven aan as, lagers en hub.

Verder mooi werk weer, Roel! Het gaat je wel lukken om deze te fixen zoals het hoort :t
 
De as is er al uit. Ik had een heel dunne borgring over het hoofd gezien . Bij NC30 en 35 niet aanwezig . Hier dus op de as:

IMG_20210927_145949.jpg
IMG_20210927_150015.jpg

As, hub en huis goed gereinigd. Door de aanslag in het huis ging draaien moeilijk.
Een NC 24 heeft geen tandkrans om de ketting te stellen, maar in de hub ronde gaten waar je mbv een stangetje de ketting strakker of slapper zet. Je kunt dus nooit een tandkrans om zeep helpen zoals o vaak bij de NC30 gebeurt .
Alles inmiddels weer ingebouwd en het draaien van de exentric gaat als door boter . :+

IMG_20210927_144157.jpg
IMG_20210927_144952.jpg
IMG_20210927_144957.jpg
IMG_20210927_150231.jpg
IMG_20210927_150237.jpg
IMG_20210927_150248.jpg


Het probleem van niet willen draaien was dus gewoon aangekoekte rommel in het huis, zoals zo vaak het geval.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan