Honda VFR

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
al twijfelend en zoekend naar mijn eerste motor heeft nu de VFR mijn aandacht getrokken. Tweedehands, nieuw vind ik ze toch echt te duur.

Als ik de meeste mensen zo hoor is het een oerdegelijke allrounder. zijn er echter punten waar ik extra op moet letten?
Zijn er grote verschillen tussen de verschillende jaargangen?

(en.... zoals bij bijna alles.... ik merk dat de meningen verdeeld zijn over of het wel of niet verstandig is om een VFR als eerste motor te nemen....)




Spui je mening, ik ben geinteresseerd!
 
als vfr rijder ben ik natuurlijk niet echt objectief, maar ik vind de vfr een hele fijne motor. of het wat voor jou als eerste motor is moet je uitvinden met proefrijden, maar ik reed er in ieder geval zo op weg. (en nou beschouw ik mezelf bepaald niet als stuurwonder)

er zit flink wat pit in, maar dat wordt op een hele gelijkmatige manier afgegeven. mede hierdoor is het een (met lage snelheid) goed handelbare motor. verder heeft ie een prima windbescherming en (als model) goede naam wat betrouwbaarheid betreft.

verschil in modellen is er wel. hiero. ik zal ff wat info posten, over de verschillen en gedetailleerde info over het 94-97 model dat ik zelf rij.

edit: removed link

qua technische problemen weet ik eigenlijk alleen dat de spanningsregelaar van het 94-97 model een notoir probleem is en dat bij de vtec's (nieuwste model) de nokaskettingspanner (dacht ik) na een tijdje te gaan tikken.

kijk anders even op www.vfroc.nl loads of info.
 
Laatst bewerkt:
heerlijke motor , mijne komt misschien in de verkoop . bij eventuele interesse hoor ik het wel..... :]
 
concreet heb ik een 800 (eerste model) op het oog. Ik denk dat ik voor mezelf maar eens een mooie prijs ga bepalen, wordt dat niets dan ga ik weer verder zoeken.
 
Ik heb gisteren de VFR750F van een vriend weer ingeleverd. Die had ik voor een paar dagen geleend omdat de ZZR nog steeds bij de dealer stond. 'k heb er zo'n 500km mee gereden.

Oordeel: mjah. Heerlijk motorblok, ligt als een blok op de weg, maar zit mij iets te sportief. Na 100km drukke snelweg begon ik tintelende handjes te krijgen.
 
Ik ben zelf ook opzoek naar zoiets, maar die prijs die ze durven te vragen voor een tweedehandsje :r
 
Goeie keuze van motor, toen ik mijn rijbewijs heb gehaald heb ik er ook een gekocht en ben er nu 1.5 jaar later nog steed tevreden mee.

Om je even wat hint te geven, vooral het eerste model wat er is gekomen had nogal wat problemen met verbruik, redelijk hoog. Dit is pas op de later modellen opgelost.

Aan het type nummer kun je trouwens zien van welk jaar het model is, want het jaar op de kenteken papieren zegt helaas vaak niets.
VFR800FIW '98
VFR800FIX '99
VFR800FIY '00

Het eerste model van 98 heeft deze problemen. Het 99 model is dit opgelost, en het 2000 model kreeg voor het eerst een automatische choke.

Zelf heb ik een uit Duitsland geimporteerde 2000.

veel plezier met uitzoeken.
 
Rij zelf, sinds kort, een VFR750F en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de motor. Het vermogen is goed verdeeld over het toeren bereik en als je het gas helemaal open trekt gaat hij als een speer :} Voor mij is de houding eigenlijk iets te sportief, want ik krijg een beetje last van mij polsen na een uurtje rijden. De wegligging vind ik heel erg goed, hij ligt als een blok op de weg en vind de vering ook fijn...

Over het algemeen dus erg tevreden, alleen de zit is iets te sportief (voor mij dan) en de motor is behoorlijk zwaar...maarja de motor die ik hiervoor reed was een suzuki gs500, das toch net ff wat anders :-)

Het enige wat ik over de VTEC hoor is dat hij erg zenuwachtig is en dat hij door veel VFR rijders afgeraden wordt...

Succes
 
full
ja de vfr ja wat ik daar over kan zeggen zijn eigenlijk alleen maar goede dingen ..of het moet zijn meer vermogen...ik heb er zelf wel een en ander aan veranderd....
 
Goeie fiets, vooral model 94-97, lekker simpel, weinig electronische poespas, geen injectie en wat dies meer zij. Spanningsregelaar is al eerder genoemd, maar dat is een honda probleem in zijn algemeenheid in die bouwjaren (ook al 2 x bij een 600F gehad). VFR is ook als beginnersfiets geschikt, comfort is ook prima, maar in verhouding tot een BMW is het sportief, das net wat je gewend bent. Ik vond hem lekker relaxt rijden, terwijl je er ook snoeihard mee kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan