Honda vfr1200 natte middenbok

Srah1998

MF'er
4 nov 2021
157
52
Hallo allemaal,

Sinds vorige week ben ik van een Honda cb500f uit 2008 naar een Honda VFR 1200 X crosstourer uit 2013. Een prachtige motor wat heerlijk rijd.

Ik heb hem uiteraard tweedehands gekocht met 100k op de teller.


Gisteren vertrok ik naar mn werk ( 70 km heenreis). Ik liet de motor even warmdraaien ( het tempratuur buiten was -2) en toen ik wou vertrekken zag ik tot mijn verbazing een plasje onder mijn motor. Dus ik weer van mn motor afgestapt en even aanraken en ruiken natuurlijk. Het rook niet echt naar iets en het is best waterachtig maar wel donker ( bijna zwart van kleur).

op de terugweg vanaf mn werk naar huis heb ik de motor weer even laten warm draaien en zag weer een plasje wel veel kleiner dan die op de heenweg.

ik heb gekeken waar mn motor stil staat in de tuin onder de veranda maar daar zie ik geen vlekje of iets. Hierdoor trek ik de conclusie dat het geen motor olie is wat lekt......

Dus het gebeurd alleen wanneer de motor een koude start heeft.

Ik heb vandaag nog onder de motor gekeken en wat ik tot zover kan zien is dat de middenstandaard nogal nat is. Ik heb de motor vandaag niet gebruikt.

Zaterdag ga ik naar de garage omdat ik vind dat de motor nogal stuiterig is. Zou het kunnen zijn dat het de schokbreker is wat lekt?

Overigens keek ik vandaag ook weer op de plek waar de motor had gelekt bij mij in de straat en er is nog een vlek zichtbaar op de stenen......
 
Ik denk dat ik het gevonden heb.

Op de foto zie je het denk ik niet goed maar de onderkant van mn schokbreker lekt dus.......

Als ik mn vinger er tegen aan houd dan komt er een laagje zwart vloeistof op. En mn schokbreker is onder heel nat.

Betekent dit meteen nieuwe schokbreker? Of valt dit nog te repareren. Alles is nog orgineel op de motor qua onderdelen.

Ik heb er weinig verstand van.
 

Bijlagen

  • 20230228_224623.jpg
    20230228_224623.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 109
Als je zaterdag toch naar de garage gaat, vraag de monteur daar dan of hij/zij er even naar wil kijken; die zal je gauw en goed genoeg kunnen adviseren. En voor veel schokdempers zijn revisiesets te koop.
 
Dan laat ik mijn ritje naar werk morgen toch maar achterwegen😂 voor de veiligheid.

Hopelijk hoeft er geen nieuwe op. Ik zie dat de montage nog best meevalt, alleen de schokbrekers zijn heel duur ( vind ik).

Duimen dat het te repareren valt!
 
Dit is dus wat ik vanmorgen zag. Hier kom de nattigheid ook vandaan. Dus een koude start heeft er niks mee te maken. Het lijkt erop dat de trillingen ervoor zorgt dat het naar beneden druppelt. deze foto is van ondere gemaakt gericht naar boven.
Is dit te repareren of moet er een andere schokbreker op?
 

Bijlagen

  • 20230301_072112.jpg
    20230301_072112.jpg
    180,8 KB · Weergaven: 102
Dit is dus wat ik vanmorgen zag. Hier kom de nattigheid ook vandaan. Dus een koude start heeft er niks mee te maken. Het lijkt erop dat de trillingen ervoor zorgt dat het naar beneden druppelt. deze foto is van ondere gemaakt gericht naar boven.
Is dit te repareren of moet er een andere schokbreker op?
Dat is afhankeijl van wat er eventueel versleten en/of beschadigd is. Maar heb j e de motor bij een particulier of bij een motorzaak gekocht?

Als je hem bij een motorzaak hebt gekocht zal dit onder garantie vallen...
 
Dit is dus wat ik vanmorgen zag. Hier kom de nattigheid ook vandaan. Dus een koude start heeft er niks mee te maken. Het lijkt erop dat de trillingen ervoor zorgt dat het naar beneden druppelt. deze foto is van ondere gemaakt gericht naar boven.
Is dit te repareren of moet er een andere schokbreker op?
eerst zeker zijn dat het niet van ergens anders op de shock druppelt en pas via de shock op de grond komt
 
@Janbros snap ik, dat weet ik zaterdag pas zeker uiteraard.
Mijn conclusie trek ik omdat ik een motor heb die heel gevoelig is op hobbels en drempels. ik de vering niet ken verstellen en vervolgens tref ik een natte schokbreker.
 
Dan ben ik benieuwd wat de spelregels zijn.

Het is niet aangegeven natuurlijk zegt de kilometerstand wel iets over de motor maar hij heeft het zelf nooit vermeld.
 
@Rody-rc30
Ik heb net de advertentie even goed teruggekeken en daar staat het ook niet in.
Kan ik deze beste man vragen of hij een schokbreker wil opsturen, al is het maar in tweedehandse schokbreker. dan wil ik nog wel de arbeid kosten betalen bij de monteur waar ik zaterdag heen ga.
 
Los van de garantie, enz vraag, wasr je hopelijk goed uit komt. Op het eerder genoemde forum zit veel kennis en ervaring over jouw type motor, en upgrades tav vering. Iig succes!
En op dit forum ook.

Lijkt me niet de bedoeling om mensen hier weg te gaan lokken naar een eigen plekje. Dan verdwijnt hier de kennis ook vanzelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Nou, we hebben ondertussen antwoord!
Over de schokbreker zei deze beste meneer het volgende :

De schokbreker kan je vast wel 2e hands vinden, dat compenseert dan met de 150 euro die je ter plekke nog afgeboden hebt.

Tot zover de garantie _O-


Ook viel me op dat de koplamp + grootlicht niet werkte. Maar wel de dagrijverlichting en mistlampen.
Hier antwoorde hij het volgende op :

Dat de lampen niet werken zit meestal in de startknop.
Spuit er een beetje contactspray of wd40 in , laat m een paar keer klikken en het probleem zal opgelost zijn,
Gebeurt vaker als een motor ff stilstaat. Of een een nachtje in laten werken.


Ik wil niet teveel van het onderwerp afwijken maar kan iemand mij vertellen of dit klopt? dan wil ik dit namelijk wel proberen. en moet ik dan wd40 in de startknop spuiten? Zorgt dit niet voor dat de startknop dalijk niet meer werkt?
 
Nou, we hebben ondertussen antwoord!
Over de schokbreker zei deze beste meneer het volgende :

De schokbreker kan je vast wel 2e hands vinden, dat compenseert dan met de 150 euro die je ter plekke nog afgeboden hebt.

Tot zover de garantie _O-


Ook viel me op dat de koplamp + grootlicht niet werkte. Maar wel de dagrijverlichting en mistlampen.
Hier antwoorde hij het volgende op :

Dat de lampen niet werken zit meestal in de startknop.
Spuit er een beetje contactspray of wd40 in , laat m een paar keer klikken en het probleem zal opgelost zijn,
Gebeurt vaker als een motor ff stilstaat. Of een een nachtje in laten werken.


Ik wil niet teveel van het onderwerp afwijken maar kan iemand mij vertellen of dit klopt? dan wil ik dit namelijk wel proberen. en moet ik dan wd40 in de startknop spuiten? Zorgt dit niet voor dat de startknop dalijk niet meer werkt?
Weet je zeker dat jij bij het afdingen van die 150€ hiermee je garantie verspeeld hebt?.
Heb je dit zwart op wit zo afgesproken en hiervoor getekend?.
Zo nee klets die motorzaak onzin.
Wettelijk kan dit niet.
Je hebt nu in plaats van half jaar(6 maanden) nu een jaar(12 maanden)garantie.
De regels hierover zijn gewijzigd.
Dit is vanaf 27 april 2022 geldig.
Dus die motorzaak waar je de motor gekocht hebt moet dit weten.
Leuk allemaal wat die motorzaak jouw probeerd wijs te maken met garantie maar er klopt dus niks van.

In bijgevoegde link staat helder dat het nu 1 jaar(12maanden)garantie is.
Wel een leuk iets voor rechtsbijstand als je die hebt.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan