Honda Vision 110 (2011)

Dank jullie voor de reacties, ik ga het qua bandenspanning gewoon op de fabrieksvoorschriften houden en zelf zowel een tank 95 als een tank 98 uitproberen.

@zuunig: grappig: je woont ook in het Westland zie ik en ik had net als jij ook een Scarabeo (250 i.e. en die heb ik vorig jaar verkocht).
 
Peter, ik vond het ook vreemd dat het verbruik met 98 onder de 1 op 30 ging, wat in 10 jaar nog nooit heb megemaakt,
Meest met wat warmer weer tussen de 1 op 32 en 34.
En in de winter 1 op 30. met e10.
Ik laat hem in de winter wel elke week een keer uit, hooguit een keer 2 weken niet als er veel zout ligt.
Pas een nieuwe citygrip op laten zetten, ook een nieuw lager achter, en rem olie vervangen.
Heel vreemd inderdaad, want voor zover mij bekend hebben een Scarabeo 300 en een Beverly 300 hetzelfde motorblok: het Quasar 278cc blok.
 
Dank jullie voor de reacties, ik ga het qua bandenspanning gewoon op de fabrieksvoorschriften houden en zelf zowel een tank 95 als een tank 98 uitproberen.

@zuunig: grappig: je woont ook in het Westland zie ik en ik had net als jij ook een Scarabeo (250 i.e. en die heb ik vorig jaar verkocht).
Eén tank is te weinig om een conclusie te kunnen trekken over het lopen van de motor en over het verbruik.
Je zou bijvoorbeeld 3 opeenvolgende tankbeurten kunnen doen met E10 en dan 3 met E5 en dat 3 keer herhalen en telkens je verbruik goed bijhouden, dat is een objectief gegevens, en je gevoel qua hoe goed de motor loopt, dat is natuurlijk een subjectief gegeven. Dan ben je wel een tijd bezig, in mijn geval ongeveer een half jaar, maar misschien kan je dan toch iets concluderen. En best een interessant experiment.
 
Het gaat mij eigenlijk niet om het verbruik (dat boeit niet echt want sowieso zuinig), maar meer of hij op het ene of het andere merkbaar beter rijdt/presteert. Ga zeker niet van alles bijhouden etc. want ik rij voor de fun. Zal dan dus puur op gevoel gaan.

Bedankt voor de door jullie gegeven feedback allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Vreemde is ik tankte mijn scarabeo 300 een keer vol met 98 en dacht hij zal beter lopen en minder verbruiken, maar ik vond hem niet beter lopen en het verbruik was een stuk hoger met 98.
Misschien omdat 98 minder snel ontbrand.
In tegendeel! 98 heeft een snellere brandtijd en daardoor geschikt voor korte-slag motoren die tevens hogere toeren maken. 95 heeft een tragere brandtijd en werkt beter bij vierkante slag motoren zoals dus de vision 110 ( 50x55). De 2021 variant is zelfs een langeslag-motor (47x63.1) en relatief laagtoerig (7500rpm). Hierdoor kan de vlam/explosie langer duren en aansluiten bij de lengte van de arbeidsslag.
Aldus, 98 brandt In een kortere tijd en benut dus niet de gehele werkslaglengte en daardoor dus minder effectief, waardoor je meer brandstof nodig hebt voor hetzelfde resultaat qua prestatie.

Bovenstaande is eventjes los van het klopvastheidsverhaal (wat overigens in ons geval met een compressieverhouding 1 : 9,5 en voor de 2021 uitvoering 1:10 nog laag is en ook nog eens afhankelijk is van andere factoren, denk aan ontstekingstijdstip en dergelijke)

Hierdoor kan bijvoorbeeld een Citroen Traction Avant met z'n lange slag motor (78x100) met gemak op petroleum (30 octaan) lopen.

Moraal van het verhaal: van 98 wordt je Vision niet zuiniger of sneller en gaat zelfs niet meer glimmen😎
 
Laatst bewerkt:
Wat ik geleerd heb op school is dat 98 minder snel ontbrand, en goed is voor motoren met hogere compressie, zodat het niet vanzelf al te vroeg ontploft voordat de zuiger het hoogste punt heeft bereikt en dan gaat pingelen.
Hoe het zit met ethanol erin weet ik niet.
 
Wat ik geleerd heb op school is dat 98 minder snel ontbrand, en goed is voor motoren met hogere compressie, zodat het niet vanzelf al te vroeg ontploft voordat de zuiger het hoogste punt heeft bereikt en dan gaat pingelen.
Hoe het zit met ethanol erin weet ik niet.
Ik denk dat jij en Jansovic iets verschillends bedoelen. En beide kunnen wel juist zijn.

Er is aan de ene kant klopvastheid: hoe hoog in temperatuur kan een brandstofmengsel worden samengeperst voor het spontaan ontbrandt. Bij een benzine is het de bedoeling dat het mengsel niet spontaan ontbrandt maar wordt ontstoken door de bougie. 98 of E5 heeft een hogere klopvastheid dan E10.

Ethanol heeft een hoge klopvastheid, hoger dan benzine, dus meer ethanol in de brandstof zou tot een hogere klopvastheid kunnen leiden maar in E10 worden naast ethanol benzinevarianten gebruikt met een lagere klopvastheid waardoor E10 een lagere klopvastheid heeft dan E5.

Eenmaal ontstoken kan het best zijn, zoals Jansovic stelt, dat E5 sneller verbrandt dan E10. Daar heb ik niet direct gegevens over.
 
Ja Peter ik heb een keer gelezen dat e10 een klopvastheid heeft van dacht ik 93.
En dat er in de 10% alcohol wat minder energie zit, waardoor het verbruik wat omhoog kan gaan in vergelijking met de oude 95.
Wel schreven ze dat met de oude 98 in een motor die ook met 95 om kan gaan geen positief effect heeft op prestaties.
Dus was het vroeger nutteloos om 98 in een tank te doen, tenzij de zuiger en kop erg vuil zijn en zelfontbranding plaats vond, waar ik vroeger ook last van had met een ford taunus uit 1972.
 
Een Ford Taunus uit 1972.
Ik heb nog een jaar of 2 gereden met een Ford Taunus 17m uit 1967, gekregen van een grootnonkel die zichzelf te oud geworden vond om nog met de auto te rijden.
Weer off topic natuurlijk.
 
Wat een overeenkomsten hier: ook ik rij niet alleen nu een Honda Vision, maar vroeger ook Taunussen. Mijn lesauto was een 12M met handbak, destijds al een oud ding. Later zelf een Taunus 1600L en daarna een 2300GXL (6 cilinder, toen een dikke auto) gereden. Jeugdsentiment!
 
Laatst bewerkt:
Wij hadden een Simca 1000 om mee in het veld te rijden (wij dat zijn mijn broers en zussen en ik toen we nog te jong waren om op de weg te mogen rijden), maar vrienden van ons die hadden daar een 12m voor, één uit eind de jaren 60, met stuurschakeling. Dat reed heel anders dan onze Simca. Als je te ver ging dan wou de Ford de bocht niet in, terwijl de Simca achterste voren stond.

En die oude V6 van Ford, een V6 op 60°, redelijk uniek, die klonk zo mooi, en reed ook best goed.
Ik heb nog ernstig overwogen om de V4 uit mijn 17m te vervangen door een V6. Dat kon makkelijk.
Maar ik heb dat toch maar niet gedaan om troebelen met de verzekering en dergelijke te vermijden.
 
Mijn vader kocht toen een ford 2 liter 6 cilinder met 90pk.
Bij een vriend van me hadden ze thuis zo een 20M. Daar ken ik die V6 motor van. 2 liter, 90pk.
Naar normen van vandaag weinig vermogen maar zo mooi klinken.
Meerijden deed ik toen graag om om naar die motor te luisteren. Ik was toen 10 - 12 jaar zoiets.

Nu zijn we wel erg off topic en scooters met meer dan 4 cilinders zullen we niet snel tegenkomen.
En al zeker niet op een draad over een Vision 110.
 
Vandaag een eindje gereden, het was droog en zacht weer. Na een tijdje stilstaan deed ie het toch maar weer meteen. :t
Dat water is een wandel/struingebied bij Loo, de Nederrijn staat flink buiten de oevers.
 

Bijlagen

  • IMG_20210204_131329.jpg
    IMG_20210204_131329.jpg
    302 KB · Weergaven: 14
Hier hetzelfde, werk, dus geen tijd. Tijd om met pensioen te gaan. Nog 29 jaar, maar tegen die tijd zal ik vast nog 20 jaar extra moeten werken
 
Hier hetzelfde, werk, dus geen tijd. Tijd om met pensioen te gaan. Nog 29 jaar, maar tegen die tijd zal ik vast nog 20 jaar extra moeten werken
Dat zou wel eens kunnen.
Vandaag in De Standaard (Belgische krant) stond er een artikel over Japan Pasteitjes maken om jong te blijven
Japan kent een snel verouderende bevolking. Sneller dan in gelijk welk ander land. Er staat bijvoorbeeld dat er in Japan dit jaar 2 keer zoveel mensen 65 jaar oud worden dan er 20 jaar oud worden.
Japan is eigenlijk aan het uitsterven.
Mensen worden ertoe aangemoedigd om langer te blijven werken, tot diep in de 70, tot in de 80.
 
Vandaag een eindje gereden, het was droog en zacht weer. Na een tijdje stilstaan deed ie het toch maar weer meteen. :t
Dat water is een wandel/struingebied bij Loo, de Nederrijn staat flink buiten de oevers.
Loo dat ligt ergens in de buurt van Arnhem, niet?
De Nederrijn staat eigenlijk niet buiten haar oevers.
De Rijn is een regenrivier en heeft zomerdijken en winterdijken. Zomer: droog, winter: nat.
Jouw scooter staat denk ik op de winterdijk.
 
In de pauze een rondje rijden heb ik geen tijd voor. Ik wil ook nog een rondje lopen. ;)
Je kan wel woon-werk doen (of eigenlijk woon-woon). Gewoon in de ochtend op de scoot springen, rondje rijden en thuis parkeren en dan werken. :+

Japan... ja streng immigratiesysteem, dus dan gaat de boel wel uitsterven als je de jeugd geen impuls geeft om wat plezier te hebben en nieuw volk op de aardkloot te zetten. Moeten ze toch aan immigratie doen, of dus de jongeren stimuleren om kinderen te krijgen.
 
,,,,,,, maar, inderdaad was het gisteren mooi weer om een rit te maken. Helaas moest ook ik toen werken. Nu we het weekend ingaan en er wel tijd voor is zit het er even niet in de komende dagen als ik alle weersvoorspellingen zo hoor... op naar het voorjaar a.s.a.p. wat mij betreft!
 
Terug
Bovenaan Onderaan