Honda Vision 110 (2011)

Compressie gemeten?
Wil je geen drama aanpraten.....
We hebben 1 benzine brommer voor bezorgen, ging steeds slechter starten, ook motor management lampje brandde
Tot hij niet meer startte, bleek een scheurtje in de zuiger, hoop voor je dat het simpel is
 
Ja, als ik op de startknop druk, draait hij los, soms start de motor wel.
Dat lijkt toch wel alsof de bendix niet ingrijpt in het tandwiel verbonden aan de krukas. Maar de bendix heb je al vervangen begrijp ik uit een eerdere post. Toen je die vervangen hebt, was er dan echt iets mis met de bendix die je had? Schoof die niet meer soepel naar voren, of zoiets?

Wij hadden vroeger thuis een Austin 1800 en die had ook een startmotor met een bendix. Zo een bendix is een geniaal simpel ding.
Nadeel was wel dat als de motor niet netjes aansloeg maar wel even zo een ontbranding gaf, dat daardoor de bendix uit de starterkrans werd geduwd en dan begon de startmotor ook zo loos te draaien.
 
Dat lijkt toch wel alsof de bendix niet ingrijpt in het tandwiel verbonden aan de krukas. Maar de bendix heb je al vervangen begrijp ik uit een eerdere post. Toen je die vervangen hebt, was er dan echt iets mis met de bendix die je had? Schoof die niet meer soepel naar voren, of zoiets?

Wij hadden vroeger thuis een Austin 1800 en die had ook een startmotor met een bendix. Zo een bendix is een geniaal simpel ding.
Nadeel was wel dat als de motor niet netjes aansloeg maar wel even zo een ontbranding gaf, dat daardoor de bendix uit de starterkrans werd geduwd en dan begon de startmotor ook zo loos te draaien.
Bendix is vervangen, maar ik denk dat hij nog goed was. Het niet starten is volledig hetzelfde gebleven, de motor sloeg niet aan, na herhaalde pogingen. Begin te denken dat de startmotor defect is.
 
Bendix is vervangen, maar ik denk dat hij nog goed was. Het niet starten is volledig hetzelfde gebleven, de motor sloeg niet aan, na herhaalde pogingen. Begin te denken dat de startmotor defect is.
Ja, dat verwachtte ik al. Je vervangt de bendix en niets is veranderd, dan zal het die bendix wel niet zijn.
Als de startmotor defect is dan draait die normaal gesproken simpelweg niet.
Je kan hem er ook eens uithalen met bendix en al en los testen. 12V erop en zien wat die doet. De bendix moet naar voren schieten en de startmotor moet uiteraard draaien.
 
Startmotor draait met 12 V rechtstreeks erop, heb nu wel een afgebroken bout in alu van de startmotor in het frame, eerst dat oplossen. Startmotor met bendix testen was niet mogelijk zonder dat alles gemonteerd is.
 
Ja, dat verwachtte ik al. Je vervangt de bendix en niets is veranderd, dan zal het die bendix wel niet zijn.
Als de startmotor defect is dan draait die normaal gesproken simpelweg niet.
Je kan hem er ook eens uithalen met bendix en al en los testen. 12V erop en zien wat die doet. De bendix moet naar voren schieten en de startmotor moet uiteraard draaien.
Hierbij geluid bij starten, je kan duidelijk horen dat de startmotor loos draait.
 

Bijlagen

  • Spraak 001 (online-audio-converter.com).mp3
    702,6 KB
Ja ik hoor het. De bendix koppelt even in de starterkrans maar vliegt er direct terug uit en de startmotor draait dan loos.
Ik heb niet direct een idee hoe dat komt.
Maar anderen hier hebben wellicht meer ervaring met jouw type startmotor.
 
Update, hij start ! Wat heb ik allemaal gedaan : de startmotor aansluiting + kabel was niet goed bevestigd, gerepareerd. Kleppen gesteld, inlaat stond op 0.18-0.20, aangepast naar 0.16. Batterij overnacht geladen, startspanning nu is 12.65 en dat laat zich merken in starten : start nu van 1ste of 2 de poging.
 
hallo ,is dit topic over de honda nog werkend? weet iemand de klep speling afstelling voor een 110 vision uit 2011

mvg aad
 
Is wel eens voorbij gekomen hier maar ik weet niet meer wat het precies was.

Het advies is wel om het regelmatig te (laten) checken. Mijn blokje is hier vermoedelijk op vast gelopen (te lang niks aan gedaan). Scheelt ook of je vaak korte of lange stukken rijdt. Als je alleen maar korte stukken rijdt gaan ze sneller uit spec.
 
het is wel waardeloos dat je nergens technische gegevens kan vinden omtrent aanhaalmomenten, klepspeling en tolerantie, bedradings diagram enz. Is er ergens een werkplaatshandboek dat iemand weet?? Is er toevallig iemand die gegevens heeft ?
mvg aad
 
hallo, ik heb nog een vraag over mijn vision 110 bj 2011 . na aankoop blijkt, en dat had de verkoper ook aangegeven dat de motor vlot loopt naat de 70/75 km/h . Daarna gaat het erg moeilijk en flikkert zelf het motormanagement lampje af en toe. Op de bok loopt motor goed, start prima enz. draai ik het gas open dan begint motor bij vollast in te houden en te happen. Draai ik gas iets terug dan loopt blok weer strak. Het klinkt alsof er niet genoeg brandstof komt bij voluit. Helaas heb ik nog niet veel ervaring met met injectie maar op gebied van carburatie en afstellen zijn er weinig geheimen voor mij. Nu zie ik achter op het gasklephuis aan de luchtinlaat kant een zwarte kunstof schroef. Is dit een luchtschroef ??. De vorige baas heeft er al in 2020 in nieuwe injector ingezet. Helaas heeft hij wel op de beruchte E10 gereden. Heeft iemand een idee ???

mvg aad
 
En is standaard onderhoud gebeurd ? Zoals : bougie, luchtfilter , olie, kleppen gesteld, aandrijfriem vervangen, aandrijfolie in eindoverbrenging vervangen , remvloeistof, bandendruk enz....
 
bedankt voor jullie reacties, als eerste het motor managment lampje gaat beetje flikkeren bij rijden volgas . motor heeft moeite in volgas en begint langzaam wat in te houden totdat ik de gashandel iets terug draai. Dan loopt het blok weer wat in toeren op. Harder dan 80 op teller red ik niet. Ik heb het onderhoud beetgepakt en alles is op orde. Van rem olie tot filter ,gearbox olie , banden , kleppen enz enz. Het vreemde is hij gewoon start, super netjes loopt, gewoon accelereert totdat ik bij de 75/80 kom. Het flikkerende MM lampje komt alleen bij langdurig volgas terwijl ik geen oplopende snelheid heb. Kan er bv een probleem zijn met de lambda sonde die verkeerde info stuurt ? Ik weet niet of er een orginele injector instaat, ik denk van wel want de vorige eigenaar zei dat deze zo,n €100 koste. Als ik het probleem moet omschrijven in carburatie taal dan zeg ik stationair sproeier en luchtschroef staan goed maar hoofdsproeier is beetje te klein. Is er uberhaupt iets af te stellen aan de brandstof kant? kun je storingen uitlezen op de honda ??

mvg aad
 
Is er een nieuwe bougie geplaatst ? Motor management lampje flikkert hoe ? Normale foutcodes zijn 1 a 3 sec lang knipperen=10 ; kort knipperen=1
7 x kort = EOT sensor
8 x kort = TP sensor
9 x kort =IAT sensor
12 x ( 1 x lang en 2 x kort ) Inspuitventiel
21 x ( 2 x lang en 1 x kort ) Lambdasonde
33 x ( 3 x lang en 3 x kort ) ECM-EEPROM

Kan ook nog slechte benzine zijn, ik weet echter niet of je iets in je benzine kan doen om dit op te lossen. Ik zou enkel super 98 tanken bij Esso, BP of Shell omdat daar geen alcohol in zit.
 
Ik vroeg me meer af of er geen grotere injector is geplaatst. Sommigen doen dat om te tunen, maar alleen een andere injector kan niet. Dat geeft altijd problemen.
 
hallo, ik ben vanmiddag bij motorshop geweest en ben weer wat wijzer. Balie mensen waren erg meewerkend. 1ste , de kunstof schroef op het gas huis is de "idle air screw" deze hoort 2 1/8 slag los te staan. Deze regelt de lucht toestand in stationair stand. Dus kan bij volgas niet mijn probleem zijn. Vorige eigenaar zei dat kleppen gesteld waren onlangs. Helaas aan de boutjes van de luchtkap gezien was dit al even geleden. Inlaat staat op heel strak 0,14 uitlaat staat op 0,13. Hier kon ik niet echt blij van worden. Wat verder opviel was dat bij mijn nieuwe iridium bougie warmte graad 8 de boog wit is en de onderkant vd pit roetzwart. De lamda sonde leek voor hun uitgesloten omdat deze dan een continu brandend managment lampje geeft. Zij vertelden wel dat de 110 cc uiterst gevoelig is voor verlopen klepspeling. Er werd mij aangeraden om om de 4000km te checken. Waar zij mij wel op wezen was de schade die E10 aanricht met de bij behorende problemen. Er is een mogelijkheid dat de brandstofpomp niet de maximale druk haalt.( dit kan ik laten meten bij hun en er is ook een mogelijkheid om de storingen uit te laten lezen) . Onder de brandstofpomp hangt een filter en zij hebben mij een paar exemplaren laten zien die kompleet waren vernaggeld door de E10. Ze horen sneeuw wit te zijn en plat. deze waren zwart en kompleet vacuum getrokken waardoor pomp niet aan zijn persdruk kon komen en lijkt een mogelijkheid voor mijn probleem. Ik ga eerst mijn kleppen stellen en kijken wat er gebeurt. Daarna denk ik eerst storing laten uitlezen en pompdruk laten meten.
Alvast bedankt voor jullie meedenken . mvg aad
 
Terug
Bovenaan Onderaan