Honda vt 500 1e 2e versnelling vraagje

Joney

Rookie
16 okt 2017
5
0
Dwingeloo
Vraagje

Goeden dag deze dame heeft een vraagje aan jullie.
Ik rij sinds 3 maanden op een vt 500 die altijd trouw start en super lekker reed.
De afgelopen paar keer starte hij ietsje moeizamer maar liep wel uit eindelijk.
Nu heb ik een probleem met mijn eerste en tweede versnelling. Koppeling werkt prima alleen zodra ik hem op laat komen ( gaat gewoon goed ) maar als ik gas wil geven ( dit gebeurt alleen in de 1e en 2e versnelling) dan komt er moeilijk beweging in pas bij vol gas schiet hij naar voren. Ik vind het raar dat die dat alleen bij zn 1e en 2e versnelling heeft.

Doormiddel de shoke wat hoger zetten gaat het soms ietsje soepeler maar met wegrijden of over een rotonde is dit niet heel prettig.
Ik heb zelf wel iets verstand van motors maar kan hier weinig over vinden is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Groetjes joney :t
 
Hoor je ook klapperen, schurende of andere bijgeluiden?

Reageert hij normaal op het gas in de vrij/met koppeling in?

Wat is het verschil precies met de andere versnellingen?

Het is nog een beetje een gebrekkige omschrijving om echt iets mee te kunnen.
 
Oker even iets duidelijker zal ik het proberen uit te leggen.
Hij start prima.
Hij koppelt in principe goed

Wanneer ik hem in zijn 1e versnelling zet en ik laat mijn koppeling op komen doet hij het ook goed.
Als ik dan gas geef om weg te rijden dan hoort ie normaal te gaan rijden.
Bij mij begint ie dan te haperen als het ware.
Dus kom dan moeizaam voor uit.
Vaak schakel ik hem dan al wat sneller door naar ze 2 waarin ie iets makkelijker wil rijden maar nog steeds hapering geeft. De ene keer meer dan de andere keer.
Dit maakt niet uit of die warm of koud is de motor. Wanneer ik hem in ze 3e versnelling heb gaat het prima en rijd ie weer als een zonnetje.
Ik kan indd kijken naar de koppelingskabel vervangen mijn remmen zitten niet geblokkeerd.
Maar ben bang dat het iets met mn versnellingsbak is.
Groetjes joney
 
Mijn eerste ingeving is dat je misschien kromme schakelvork(en) hebt waardoor de dogs van de tandwielen niet goed ingrijpen. Het motorblok loopt verder helemaal goed ? Zonder haperingen/stotteren?
 
stottert hij vanuit de bak (mechanisch klapperen zeg maar) of vanuit de motor (sputteren)?

Heeft zo'n VT een electrische ontsteking waarbij in de 1e en 2e de timing vertraagd word ivm milieu dingetjes? Ik verdenk de ontsteking een beetje op basis van de omschrijving.
 
stottert hij vanuit de bak (mechanisch klapperen zeg maar) of vanuit de motor (sputteren)?

Heeft zo'n VT een electrische ontsteking waarbij in de 1e en 2e de timing vertraagd word ivm milieu dingetjes? Ik verdenk de ontsteking een beetje op basis van de omschrijving.

Jongens`` met het verhaal van topic starter kun je toch nog niks geen oordeel vellen ..

TS moet iets duidelijker z`n verhaal doen .


Klapt of bokt ie in de bak , of stottert hapert de carburatie ? en wil ie daardoor niet voorruit
Voor TS - Klappen in de bak gaat met grote horten en lawaai ...
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat van leesbril komt bekend voor :X


Wel opvallend dat het in de eerste versnelling het ergste zou zijn, in twee wat minder en vanaf derde geen probleem. Vandaar dat de opmerking van Woutert over ontsteking zo gek nog niet is. We wachten wat meer informatie af.

Liefst zou ik zelf even een stukje met de motor rijden maar TS woont niet om de hoek. Iemand met flink wat motorervaring kan misschien wat beter afleiden waar de oorzaak ergens ligt. Kan zijn dat TS al vele motoren gehad heeft maar krijg tussen de regels door de indruk dat de VT haar eerste is.
 
Dit is indd mijn eerste motor.
Ik heb zelf in het verleden wel veel gesleuteld aan schakelbrommers dus ken er wel iets van.
Ik heb er net nog even op gereden. .hij bokt of hapert niet van het blok af dus ik denk dat die verder in orde is. Uit mijn ervaring voelt het alsof die niet genoeg lucht krijgt of benzine.als Ik het gas los laat geeft de uitlaat ook een ander geluid lijkt op een verkeerde verbranding. Ik heb laatst de radiator gemaakt aangezien die lek was zou het daar wat mee kunnen te maken hebben?
Dat lijkt mij sterk maar toch.
Ja ik vind het ook bizar dat hij het alleen in ze 1 of 2 heeft.
Ik hoop voor jullie mannen wat duidelijkheid. Ik woon pas in Dwingeloo en ken hier niemand verder dus ben blij met jullie hulp
 
Ja, dat van leesbril komt bekend voor :X


Wel opvallend dat het in de eerste versnelling het ergste zou zijn, in twee wat minder en vanaf derde geen probleem. Vandaar dat de opmerking van Woutert over ontsteking zo gek nog niet is. We wachten wat meer informatie af.

Liefst zou ik zelf even een stukje met de motor rijden maar TS woont niet om de hoek. Iemand met flink wat motorervaring kan misschien wat beter afleiden waar de oorzaak ergens ligt. Kan zijn dat TS al vele motoren gehad heeft maar krijg tussen de regels door de indruk dat de VT haar eerste is.


Is het beste , iemand die even naar haar toe gaat om een oordeel te vellen . (en dan heb ik het WEL over de motor natuurlijk _O-

vast wel liefhebbers hier .. :+
 
Laatst bewerkt:
Is het beste , iemand die even naar haar toe gaat om een oordeel te vellen
Twee weten meer dan één toch :)

Is het gedrag van de motor geleidelijk gekomen of is er een punt aan te wijzen waarop het merkbaar werd? Is er toen is gebeurt? Tanken, in de regen gestaan, twee weken stil gestaan?

Je noemt de radiateur, wat is er toen aan gedaan? Zijn er draden los geweest enz?
 
Radiator heb ik er zelf afgehaald en laten lassen.
Er weer opgedaan en koelvloeistof bij gevuld. Er zaten 2 draadjes die los moest koppelen maar die waren vrij simpel met een schroefje. Naar mijn idee waren die voor het laten draaien van de radiator dus lijkt mij niet dat het daardoor komt.
Het is geleidelijk ontstaan.
Het begon verevelend te worden kwa rotondes rijden en en in bochten 😅
 
Hmm, bijzonder... Het lijkt dus in het mengsel of ontsteking te zitten.

Ontsteking lijkt me sterk als het geleidelijk gekomen is eigenlijk, maar 2 nieuwe bougietjes zijn opzich niet duur en moeten toch af en toe vervangen worden, wellicht heb je nog een paar goed gebruikte liggen om te testen?

Voor de carbs zou je eens een flesje Forte kunnen gebruiken om te reinigen, je hebt toevallig niet E10 getankt met het oude beestje?
 
luchtfilter ook eens bekijken en ook de bougies
dan ook meteen eens naar de bobine en kabels kijken..
woutert is wel erg handig ... _O- in het aanleggen van leidingwerk,.. dus misschien kan het daaraan liggen..

(is tussen woutert en mij) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan