Honda vt500 C blok verschil in?

Dandybiker

MF'er
24 jul 2018
36
8
Gemert
Beste mede motor liefhebbers,

Ik heb laatst een honda vt500c voor mijn vrouwtje aangeschaft,, echter met een tik in het blok(en later blijkende een big end slijtage)
na lang twijfelen een ander blok op de kop getikt, maar nou blijkt het blok toch verschillend tov het andere te zijn en het gaat dan om het Koel en of vacuum circuit.

Weet iemand toevallig of er dus verschil in model zit , want nu heb ik een heel slangen circuit wat ik niet kan aansluiten als het voorgaande orgineel blok,, en zoja,, kan ik mijn carb wel overzetten op dit blok en moet ik dan slangen afdoppen?/

Ik hoor heeel graag van jullie.

Groetjes Danny Ps.. het is dus een vt500c op kenteken uit 86.
 
Tja een mooie vraag,maar ik ben bang dat je zo geen antwoorden krijgt,wat voor blok heb je aangeschaft(bouwjaar)
en maak de nodige foto,s zo dat het wat duidelijker word wat je bedoeld.
 
Ik heb net een vt500e blok, in een vt500c bouwjaar 1984 frame gemonteerd.
De verkoper vertelden ook dat beiden blokken passen.
Alles loopt, en past prima, ik moet alleen nog de kruis koppeling monteren dan kan ik gaan rijden.
Wacht nog tot de kruiskoppeling binnen komt.
Mijn koelsysteem past gewoon, en de enige vacuüm slang die ik heb zit op de brenzinekraan.
 
Laatst bewerkt:
Helowww!...
Tnx voor jullie mooie reply's! ik smul hiervan en ben natuurlijk ook zelf aan lezen gegaan.
idd het blijkt natuurlijk een Cali model(zoiets koop ik dan weer) maar mag de pret niet drukke.
alle vacuum slangen haal ik eraf en knoop er meteen nieuwe benzine slangetjes aan.

ik zal wat laten weten als het fietske loopt! tot snel!

Uit Brabant he :)
 
Yeehaa,,
rv
zojuist nog even staan sleutelen en het blok startte na 3 keer rond gooien met choke!
Hatseflats dat is nou Honda.....(of geluk hebben)
vacuum afgedopt en o de carbs waar nodig en spit benzine leiding aangesloten.
alleen nog geen air filter of pods dus dat laat nog op zich wachten...
Ook heb ik het koel systeem nog droog dus dat gaat eerst weer gereinigd worden en gevuld. Overigens is de retour stang net boven de vuldop van de
overdruk tank gebroken dus dat zal een ander dopje moeten gaan worden.
Het hele koelsysteem stonk ontzettend naar amonia met een raar prutje aan bezinksel in het reservoire dus moet het echt goed cleanen.

Eerst maar eens een weekske vakantie!

Tot snel!
 
Heej Bikers!

Net terug van vakantie, en meteen heel even knutselen.....(beter niet kunnen doen)
Na kort laten lopen van het blok van de Honda Shadow zag ik een meet dan zweten lekkage langs de klepdeksel pakking....
na wat knijpen op de deksel en de koelribben zag ik wat olie opbulten uit de naad (tussen deksel en kop)... ik wilde proberen een heeel klein beetje meer
aan te draaien van de 2 klepdeksel bouten(inbus),, en pang..... grrrrrr gvd lomp lomp lomp..... daar komt de vraag:; is dit te verhelpen... want ik was van plan de klepdeksels nieuwe pakking rubbers te geven. of is nu het blok verprutst??? Ik denk dat de draad kampot is,,, de bout zal harder zijn dan de alu cilinder..??

Ik verneem graag jullie evt kundige mening....
 
ligt er aan, heb je nu een afgebroken bout? Dan zit de andere helft nog in de kop en is het een kwestie van dit stukje verwijderen, nieuwe pakking plaatsen en met nieuwe bout netjes op het juiste moment vastzetten.
Verder vastdraaien van dit soort bouten heeft nooit zin, want het is een borstbout
serveimage
(foto van internet, slechts ter voorbeeld)
De borst rust na vastdraaien op het aluminium van de cilinderkop (meestal een brug over de nokkenassen) en kun je het kleppendeksel dus nooit strakker aanklemmmen.
 
ligt er aan, heb je nu een afgebroken bout? Dan zit de andere helft nog in de kop en is het een kwestie van dit stukje verwijderen, nieuwe pakking plaatsen en met nieuwe bout netjes op het juiste moment vastzetten.
Verder vastdraaien van dit soort bouten heeft nooit zin, want het is een borstbout
serveimage
(foto van internet, slechts ter voorbeeld)
De borst rust na vastdraaien op het aluminium van de cilinderkop (meestal een brug over de nokkenassen) en kun je het kleppendeksel dus nooit strakker aanklemmmen.

Top reactie!

Erg veel dank voor de goede info!
 
Hellow allen!

Ik heb vandaag het probleem opgelost,
Omdat ik zo een zelfde blok nog heb staan met dus een big end probleem heb ik na te lang klooien het licht gezien! Gewoon de brug van de nokken as spil over gezet,,, damn. Simpel (ik ben een meester in moeilijk denken).

Heel de bike weer up to date dwZ:
-remklauw revisie inc blokken
-koel vloeistof nieuw
-olie inc filter castrol power rs 4T 10w40
-Radiateur vervangen
-uitlaat pakkingen aangebracht.

En dus ook een ander compleet blok erin gelepeld,,,,, ik blij!

Alleen.... weer een tik in het blok!
Damnnnn ik vertouw het niet helemaal al zegt een monteur uit de buurt dat het een kwestie van kleppen stellen zal zijn nadat hij luisterde met een lange schroeven draaier (stethoscoop truc)

Ik hoop maar dat het niet weer een big end probleem gaat worden.

( Een plus is dat ik het blok wat eruit komt op mijn gemak een nieuwe big end lager kan geven)

Cheerzzz!
 
Hellow allen!

Ik heb vandaag het probleem opgelost,
Omdat ik zo een zelfde blok nog heb staan met dus een big end probleem heb ik na te lang klooien het licht gezien! Gewoon de brug van de nokken as spil over gezet,,, damn. Simpel (ik ben een meester in moeilijk denken).

Heel de bike weer up to date dwZ:
-remklauw revisie inc blokken
-koel vloeistof nieuw
-olie inc filter castrol power rs 4T 10w40
-Radiateur vervangen
-uitlaat pakkingen aangebracht.

En dus ook een ander compleet blok erin gelepeld,,,,, ik blij!

Alleen.... weer een tik in het blok!
Damnnnn ik vertouw het niet helemaal al zegt een monteur uit de buurt dat het een kwestie van kleppen stellen zal zijn nadat hij luisterde met een lange schroeven draaier (stethoscoop truc)

Ik hoop maar dat het niet weer een big end probleem gaat worden.

( Een plus is dat ik het blok wat eruit komt op mijn gemak een nieuwe big end lager kan geven)

Cheerzzz!
Zou heel goed de kleppen kunnen zijn, voordat ik mijn blok inbouwden had ik de kleppen gecontroleerd, en afgesteld, ze stonden allemaal te strak.

Had jij ook zoon moeite met die carburateurs in de rubbers krijgen?
Man man man, wat ging dat moeilijk bij mij zeg.

Ga jij pods monteren, of heb je die er al op?
Ik heb momenteel de originele filter erop, waar die prima mee rijd, maar heb ook nog pods liggen, misschien zet ik die in de toekomst erop.
Als jij pods erop heb wil ik wel graag weten welke sproeiers jij erin heb gezet, dan heb ik een idee waar ik kan beginnen met afstellen.
Meestal moet je wel rekening houden dat je een stukje uit je rubber moet snijden van je pods, omdat anders de rubberen rand de luchtpoort naar de diagram blokkeert.
 
Ik heb trouwens wel een verschil ontdekt, het blok dat ik heb ingebouwd heeft geen aansluiting bovenop het blok voor de toerenteller.
Dat had het origineel blok wel, een verschil tussen vt500c, en vt500e blok:?
 
Zou heel goed de kleppen kunnen zijn, voordat ik mijn blok inbouwden had ik de kleppen gecontroleerd, en afgesteld, ze stonden allemaal te strak.

Had jij ook zoon moeite met die carburateurs in de rubbers krijgen?
Man man man, wat ging dat moeilijk bij mij zeg.

Ga jij pods monteren, of heb je die er al op?
Ik heb momenteel de originele filter erop, waar die prima mee rijd, maar heb ook nog pods liggen, misschien zet ik die in de toekomst erop.
Als jij pods erop heb wil ik wel graag weten welke sproeiers jij erin heb gezet, dan heb ik een idee waar ik kan beginnen met afstellen.
Meestal moet je wel rekening houden dat je een stukje uit je rubber moet snijden van je pods, omdat anders de rubberen rand de luchtpoort naar de diagram blokkeert.


......vaseline....
bij mij vloepte het er zo in.........

😝
 
De brug van de nokkenas zoals jij hem noemt, hoort op dezelfde kop, opdezelfde plaats terug gemonteerd te worden...
Het is zeker niet 100% ideaal, maar de VT500 heeft (zover ik weet) geen lagerkappen die lijngeboord zijn, maar "bij elkaar gepast".
De toleranties daarvan zijn een stuk groter en geven meestal ook geen problemen bij wisseling van de kappen. Bij de VF1100 wel vaker gedaan en nog nooit problemen mee gehad. Nu geeft dat natuurlijk ook weer geen garantie, maar soms zijn je keuzes nu eenmaal beperkt.
Al lijkt het mij dat hety stompje wat nu in de oude lagerkap zit eenvoudig te verwijderen moet zijn. Deze is afgebroken met vastdraaien en zit niet vastgerot. met een centerpunt of klein beiteltje is deze zo los te tikken.
 
Het is zeker niet 100% ideaal, maar de VT500 heeft (zover ik weet) geen lagerkappen die lijngeboord zijn, maar "bij elkaar gepast".
De toleranties daarvan zijn een stuk groter en geven meestal ook geen problemen bij wisseling van de kappen. Bij de VF1100 wel vaker gedaan en nog nooit problemen mee gehad. Nu geeft dat natuurlijk ook weer geen garantie, maar soms zijn je keuzes nu eenmaal beperkt.
Al lijkt het mij dat hety stompje wat nu in de oude lagerkap zit eenvoudig te verwijderen moet zijn. Deze is afgebroken met vastdraaien en zit niet vastgerot. met een centerpunt of klein beiteltje is deze zo los te tikken.

Tjaa... in die zin ben ik een beetje te impulsief en te onwetende.... maar wel nagemeten en vergeleken en voor mijn scherpe oog nagenoeg gelijk.... en loopt er mee zoals eerder.

Bedankt voor de mooie reactie 🤘
 
blok is bijna bomb-proof....
kan erg weinig mis mee gaan...

Dat zeggen ze ja, alleen had ik bij blok 1 een big end probleem.
En deZe tikt ook als een gek, maar de ene monteur zegt; ketting spanner en de andere kleppen stellen,,,, en zelf heb ik die klote drijfstang van de vorige nog in mijn hoofd....
Vandaar maar even af te kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan