Honda VT500E (ED/EF) 1983 (FT en C ook welkom!!!)

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
Dadelijk de eerste grotere rit met de VT 500 E,naar het zuiden des lands.Samen met een Guzzi rijder.2 V motoren bij elkaar.
Nu kan ik mooi testen of alle reparatie's en onderhoud goed zijn gedaan.
Ik denk van wel.
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
De rit verliep goed.Alleen begaf de startmotor het weer,en ik denk dat de soldeersels stuktrillen,of te warm worden.
Heeft iemand nog een startmotor van een VT 500 C,E of Ascot liggen voor overname.?
Dan kan ik de mijne eens goed reviseren want dit schiet niet op.
Gr Kraai
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.718
302
52
Ff bij een bedrijf langs waar ze dynamo's en startmotoren van koekblikken reviseren en daar de borstels goed laten solderen?
Is volgens mij de goedkopere oplossing.
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
Vanmiddag toch ff de startmotor er onderuitgepeuterd,en jawel,de soldeersels waren idd los.
Nu met metalen knelhulsjes de kabeltjes aan elkaar gemaakt.En eea doet het weer.Meteen een rotte stekker van de dynamo naar de spanningsregelaar vervangen en wat andere electra verbeterd.Nu maar weer proefrijden.Sleutelen is de halve fun.
Gr Kraai
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
Zo,effe een schopje.De VT loopt en belangrijker,start als een tierelier.Ik heb nadat ik de kabels van de startmotor gerepareerd heb geen problemen meer gehad.
En ik vind het een steeds fijnere motor,alleen de buddysit is naar mijn smaak te zacht,want als je er een uurtje mee hebt gereden dan doet je kont zeer......
Maar her rijdt iig.
Zijn er verder geen VT 500 E rijders meer ?
 
Laatst bewerkt:

roblc

MF veteraan
9 sep 2005
1.994
3
51
Schiedam
Ik niet meer nee :P ..zadel is idd wat aan zachte kant ook vooral omdat de jouwe een dun (zelfbouw?) dekje erop heeft..grotere broer NTV heeft ook zo'n zacht zadel en daar kreeg ik ook een zere kont van..
Op de Ascot zit een Ural zadel en ondanks de harde looks vind ik dat perfect zitten.
Denk dat er niet zoveel VT500E rijders zijn..Nederland is niet een land van redelijk lichte fietsen..de Shadows en VT500C doen het denk ik wat beter door de custom looks..terwijl ik die eigenlijk nog beroerder vind zitten :X
Mzzlllss,Rob.
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
ach ja,zadel kan ik wel veranderen.De warme start is momenteel het enigste waar ik me het schaarse haar over krab,want dat heb ik nog niet gevonden.
startmotor draait goed rond maar motor slaat niet aan als hij warm is,en aanduwen lukt dan weer wel ?
Accu is goed en de bougies zijn nieuw,de electrodenafstand is de voorgeschreven '0,8 mm en er is een vonk.verder loopt hij goed dus een raadsel voor mij momenteel.
Wie het weet mag het zeggen.
Gr Kraai
 
Laatst bewerkt:

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
Ik heb eindelijk tijd gevonden om eea ff te meten,accu 12,5 volt en dat is vrij goed,als ik startmotor laat beginnen nog maar 10,5 volt.Dynamo laadt netjes bij 13,5 tot 14,2 volt zo ff snel gemeten,en alle stekkers ed zijn schoon.Dus zal dan waarschijnllijk startmotor de boosdoener zijn en te zwaar draaien = te veel weerstand,en dus ff te veel stroom wegnemen van de rest van het circuit,met als gevolg dat de ontsteking niet genoeg spanning meer heeft voor een goede vonk.Bij koude motor zal het mengsel dan waarschijnlijk nog net ontbranden,maar bij warme motor is de mengverhouding ietsje ongunstiger en dus moeilijker te ontsteken.
waarschijnlijk wordt dat dus een andere startmotor ,en die is inmiddels onderweg.
Dan kan ik de oude nog eens goed doormeten,vooral de rotor, en evt kogellagertjes ipv de glijlagers aanbrengen.
Kijken of hij dan soepeler draait want minder weerstand.
Gr Kraai.
 

DualDevil

MF veteraan
26 mrt 2008
7.688
0
Poeldijk
Ik vind die 10,5 wel heel laag, ik zou eerst even met een hulp accu proberen kraai. Je accu kan de boosdoener ook nog best zijn als ik dit zo lees?
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
Ja kan,maar ik heb net een andere startmotor binnen en die draait aanzienlijk lichter.Ik denk dat de oude startmotor te zwaar draait en zo te veel stroom afvangt van de ontsteking.
Morgen gaat de andere eronder en dan weet ik het.
Wordt vervolgd.
Gr Kraai
 

DualDevil

MF veteraan
26 mrt 2008
7.688
0
Poeldijk
Ik ben heel benieuwd hoor, maar als ie duidelijk beter draait is het sowieso natuurlijk geen weggegooid geld dus ben je weer een stapje voorwaarts.
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
De startmotor kwam gisteren binnen,met dank aan motorsloperij Gosse Bergsma,en binnen een half uurtje was hij gemonteerd. En voila,starten,zowel koud als met warme motor.De startmotor draait ook sneller rond en maakt iets minder lawaai.Ook de carbs afgesteld.
Omdat ik toch bezig was, en nieuwsgierig,heb ik de oude uit elkaar gehaald. Ik kwam al stukjes koper tegen die er uit vielen,en die bleken van de contactvlakken van de rotor afgebroken te zijn.Waarschijnlijk waren deze al te veel versleten en geleidden ze niet genoeg meer of zo. En waren de nieuwe nog niet ingelopen koolborstels net te veel van het goeie waardoor de koperen lipjes afbrokkelden.
Iig kan ik nu ook tanken bij een tankstation waar ze geen koffie hebben.
Ook is er bijna geen spanningsterugval meer.
Ik kan weer rijden.
Gr Kraai
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
ff oma wegjagen.
Vandaag met de VT de zandwegen onveilig gemaakt.

En het was prachtig weer en erg rustig aan de grens....


Gr Kraai
 

RickertH

Rookie
9 apr 2014
16
0
26
Dag heren, hier nog eentje *O*

Een paar weken geleden over gekocht van iemand die ik al op pagina 1 zag staan, Daniel91

Ik ben net nieuw hier op motor forum, mischien wel leuk als ik me hier bij voeg :)



Over de motor
De motor draaide niet toen ik hem kocht, na het aansluiten van wat losse stekkers en het laden van de accu deed hij het al weer. :} Loopt aardig, er zit helaas een tik in de voorste cilinder en het afstellen zou beter kunnen. Ook zweet de achterste cilinder wat en is er een keerring lek bij de 'generator', links van de krukas. Genoeg werk dus nog.

Hier onder ff snel en kort een paar dingetjes die ik al heb gedaan. In de toekomst zal ik wat meer foto'tjes er op zetten van de werkzaamheden, en wat meer de tijd nemen om er wat over te zeggen aangezien ik dit nu ff snel tussendoor op stage schrijf :P

Er was aardig wat mis met de bedrading, dingen die ontbraken en niet goed aangesloten waren.




Een paar avondjes aan het puzzelen geweest met de bedrading, en het achter wiel verwijderd om de achter rem te controleren.
Alleen de verlichting en het remlicht werkte, hier heb ik de knipperlichten (achter) aan toegevoegd en ook de toeter. Daarna ook nog de verlichting in de km teller gemaakt.

Vervolgens het uitlaat systeem er afgehaald.
Daar zat ook nog wel wat ellende in, heel de motor is in een prima staat. Maar zoals verwacht is de uitlaat er wat erger aan toe.

De uiteinden van de uitlaat buizen zijn door geroest bij de bevestiging van de 'powerbox'. deze heb ik er afgezaagd. :9~

Die zag er zelf ook niet als te best uit.

en de demper, ja haha, helemaal leeg en een gat er in. gaf wel een prima geluid moet ik toegeven. :$
Maar aangezien het aardig rot was heb ik dit er van gemaakt. kwam het toevallig tegen en het moest er gewoon op. O-)

Nog wat aan het expirimenteren er mee. De lengte moet nog bepaald worden en de uiteindelijke bevestiging ook. Het geheel is gedempt met universele dbkillers met rvs staalwol. Deze zitten in het begin van de demper na de buis. en het werkt best goed, haha. zonder is het echt een tering herrie. _O-

Om de buizen, die overigens opnieuw gespotenzijn met hitte bestendige verf omdat ze best aardig begonnen te roesten, gaat nog van die uitlaat wrap omwikkeld worden om de 'oneffenheden' te verwerken ;) .

Tot zo ver ff de ascot, in de komende weken gaat er nog heel wat aan versleuteld worden.
punten van aandacht nog:
lekkende koppakking achterste cilinder
lekke keerring aan de linkerzijde van krukas...... :/
en een tik in de voorste cilinder, die kreeg ik niet weg met kleppenstellen
|( Nou gaat het blok er komend weekend onderuit om alles eens goed op te lossen want zo kan je er maar slecht bij.
 
Laatst bewerkt:

Daniel91

Die hard MF'er
15 jul 2012
560
0
Utrecht
Mooi man! Goed om te horen dat hij al snel weer liep. En dat hij nu eindelijk de aandacht krijgt die hij verdient ;) hou ons op de hoogte!
 

RickertH

Rookie
9 apr 2014
16
0
26
Hee,
Rechts voor onder de tank kan je die dop vinden, voor als je hem nog niet gevonden had.
Bandjes is toch gewoon de standaard maten gebruiken ;) kan je er vast wel een passende mee vinden.
 

de kraai

Rookie
22 jul 2013
26
0
58
Aalten
Ja, mooi dat je er mee aan de slag bent.Ik ben ook ietsje bezig geweest.


voornamelijk met verf .
Gr de Kraai
 

roblc

MF veteraan
9 sep 2005
1.994
3
51
Schiedam
Volgens mij hebben we al eens contact gehad over uitlaatbochten..heb er nog wat liggen in elk geval ;)
 

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
4.481
378
Amsterdam baby!!
www.fastsailing.nl
Volgens mij hebben we al eens contact gehad over uitlaatbochten..heb er nog wat liggen in elk geval ;)

Ha Rob,

Beste wensen,

(nog)

Ik ga zelluf mn uitlaat in elkaar plakken,
en zoek nu van een E - model een stukkie pijp...
Ik weet niet of je dat hebt liggen...

zie:uitlaat pijpje VT500 E- (euro)

Deze pijp gaat (van de achterste cilinder) tussen het frame door naar de linkerkant van de motor..
er komt dus een demper links en rechts..
groeten uit 020!
:W
 
Laatst bewerkt: