Honda VT500E (ED/EF) 1983 (FT en C ook welkom!!!)

VT500Elover

Rookie
1 mei 2009
8
0
Apeldoorn
Dag mederijders,

Bij deze start ik een topic over mijn geliefde motor... de VT500E. *O*
Ik heb via marktplaats deze motor gevonden want ik was speciaal op zoek naar een dergelijke motor. V-twin, cardan, kogelvrij motorblok enz. enz.
De aardige jongen van wie ik hem kocht had er al 6 jaar niet meer op gereden en een beetje roest was de motor ook niet vreemd, maar het viel wel heel erg mee.
Buiten een lekke uitlaat, lekke rechtervoorpootkeerring en een vlakke plek op de voorband van het staan was hij (zij) toch wel in goede conditie.
51.000 op de teller en een nieuwe accu erin en gaan met die banaan.
Na enig overleg heb ik haar meegenomen voor het wereldschokkende bedrag van 400 euro. De nieuwe accu kreeg ik erbij. Ook had de vorige eigenaar 4 liter motorolie staan omdat hij ooit van plan was de olie te verversen... maar goed dat hij dat niet gedaan had - Motul 5W30 volsyntheet in een 26 jaar oude motor is nie goed nie. :X

Enfin,

Het volgende heb ik na aankomst thuis gedaan: (was een fijne rit, trouwens!)

Motor geheel ontdaan van vliegroest en ingespoten met zinkspray en daarna zijdematte zwarte verf.
Motorolie en oliefilter vervangen
Koelvloeistof vervangen
Remolie vervangen
Koppeling en trommelrem achter gesmeerd en gesteld
Nieuwe spiegels,
Nieuw luchtfilter en bougies (4x)
Kleppen laten stellen
Twee nieuwe voorvorkkeeringen laten monteren
En veel ander klein werk..

Momenteel wacht ik op een nieuwe uitlaat uit Engeland (Motad 2 in 1) en ben ik op zoek naar nieuwe achterveren want volgens het reparatiehandboek voldoen de originele SHOWA elementen niet meer aan de minimumlengte... na 26 jaar -duh. :}

Verder rijdt deze VT500E echt lekker. Niet overdreven veel vermogen in vergelijk met mijn vorige motor (CBX750FII -echte mannenmotor), zo'n 50 pk en het remvermogen voor was vanaf fabriek bij nieuwlevering al magertjes. Het is wel een lekkere bochtenfiets en ze start altijd en slaat nooit een slag mis!
Verbruik? 1:22 normale rijstijl, 1:20 sportief. :]
Olieverbruik nog niet waargenomen en verder geen enkele lekkage te zien.
Verder zal er wel een nieuwe voorband op moeten ivm de vlakke plek op de band en het schudden bij 80 km/u wanneer je de handen van het stuur haalt.
Ook heb ik net een 12V aansluiting op het stuur gemonteerd voor het navigatiesysteem.

Deze motor gaat dus nooit weg simpelweg omdat het een goed lopende oldtimer is die geen kont kost en altijd te weinig opbrengt bij inruil. Ik hoop mijn vrouw nog een keer weer op de motor te krijgen zodat ze kan gaan lessen en dan kan ze mooi op de VT. O-)

Geplande trips:

Veel in Belgie, Duitsland en Limburg,
Rondje Normandie langs de welbekende stranden,
enkele circuits (Nurburgring, Zolder, Spa-Francorchamps). *O*

Le Picteure:


full
 
Ik heb er nu ook eentje gekocht,maar niet zo mooi als de jouwe.
bg6a0g.jpg


Moet wel iets aan gebeuren maar dat gaat in de vakantie gebeuren.
Gr Kraai
 
De afgelopen week heb ik de voorvorkkeerringen vervangen wat erg makkelijk ging,maar na monteren van het wiel bleek er ineens een kraakje in de rem te zitten,en daar hou ik niet van.
Dus wiel er weer uit en de rempartij uit elkaar gehaald.Er bleek wat roest op de zwevende schijf te zitten waardoor deze niet soepel meer heen en weer kon over de nokken.Roest verwijderd en heel lichtjes kopervet op de nokken en voila,alles gleed weer soepel heen en weer.Ook meteen al het in de loop der jaren verzamelde stof en smeer verwijderd en na hermontage werkt alles weer zoals het hoort.Temeer omdat ik ook de remolie ververst had.Het voorste deel van de motor is nu klaar,en het volgende projectje wordt de startmotor.Die draait te langzaam en verbruikt te veel stroom waardoor de motor wat moeizaam start.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Mijn stuur heeft een dood punt waar 'ie even doorheen moet, als ik 'm van links naar rechts beweeg en andersom. Waarschijnlijk is dat de reden dat ik niet zonder handen kan rijden. Niet dat dat nu echt nuttig is, maar toch leuk... Is dat probleem op te lossen door de voorvoorkeerringen te vervangen?
 
Ja,lijkt op balhoofdlagerprobleem.

Ik heb intussen de startmotor eruitgepeuterd.en gedemonteerd.Na alle stof eruit gegooid te hebben zie ik 4 koolborstels ,VIER ? ik heb er 2 besteld grrmblhl....
Nog maar bestellinkje naar Roukema en die krengen kosten ook nog eens 18 euri's per stuk.Diefstal is het.....
Maar ze moeten er in want de oude waren tot op het koperdraad versleten.,dus maar weer paar daagjes wachten.
Kan ik intussen de soldeerbout opzoeken die altijd als ik hem nodig heb onvindbaar is.
De rotor intussen doorgemeten en daar mankeert gelukkig niks aan.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
bestelling van Roukema weer snel binnen en meteen aan de slag.De koolborstels gesoldeerd en de nieuwe zijn 2 keer zo lang.Dan kom ik vingers te kort om alle vier koolborstels tegelijk op de plaats te manoeuvreren tegen de veerdruk in, maar het lukt na enig vloekwerk,en na testen met de acculader draait de startmotor als een tierelier.Nog snel ff inbouwen....niet dus want hij past niet meer.Wat ik ook probeer,de startmotor wil niet op zijn oude plek terug.
Hoe deed ik dat ook alweer.
Ships,de uitlaat die met de demontage kon blijven zitten zit nu ineens als een bunker aan het strand van Normandië in de weg.Oei , als de moeren van de uitlaatbocht maar niet te vast zitten,maar dat valt gelukkig mee en na enig gevrot en gefriemel glijdt de startmotor op zijn plek. Alle koelwaterleidingen,de uitlaatbocht en schakelpedaal en beschermkap weer gemonteerd,en dan is het wel erg donker geworden.Bij daglicht maar weer verder met het vullen van de benodigde sappen en zo.
Gr Kraai
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat goed Gerrit..misschien ook de koelvloeistof vernieuwen? Ik weet niet hoelang die er eigenlijk wel inzit maar ws. wel een heel lange tijd, hoewel de motortemperatuur altijd wel goed bleef.
Mzzzlllss,Rob.
 
Probleem !
Na dat ik de startmotor geplaatst had en de twee bevestigingsschroeven aan had gedraaid wilde hij in eens niet meer ronddraaien.
Na het lossen van de schroeven en de startmotor ietsje terug tikken weer wel ?
Heel raar.Ik heb alles precies zo gemonteerd als het zat,ook de shimmy's in de startmotor niet vergeten en deze draaide op de werkbank ook prima,en na lossing ook.
Ik weett het ff niet meer.
Gr Kraai
 
Denk dat de startmotor dan niet helemaal goed ligt Gerrit..
Paar keer voorzichtig aandraaien en opnieuw proberen.
Is het pasvlak netjes schoon? Ligt er geen troep onder de startmotor?
Misschien even het tandwiel van de startmotor nog een keer draaien voor het monteren.
Succes,mzzlllss,Rob.
 
Laatst bewerkt:
project VT ligt even stil.Ik moet nog laminaat leggen en wat andere verplichtingen,en dus ff geen tijd.
En ook nog even op vakantie dus volgende week weer verder.Ik zal de zaak maar weer helemaal demonteren want ergens zit er iets niet goed.
Gr Kraai.
 
en onverwacht had ik toch vanmorgen tijd om de startmotor opnieuw te demonteren.Een soldeerverbinding bleek slecht te zijn en maar opnieuw gedaan.Na schoonmaken en hermontage draaide de startmotor zoals het hoort en dus probleem opgelost.Toen bleek dat het voorlicht steeds vaker uitviel en dus nieuw zekeringkastje gemaakt van stekkertjes en insteekzekeringen,ipv de oude glazen exemplaren,en dat probleem is ook weer verholpen.
De eerste proefrit zit er op. :]
Nu weer laminaat leggen.
Gr Kraai
 
Laatst bewerkt:
De eerste ritten zitten erop.Ik had wat koelvloeistof lekkage op de kant waar ik de leidingen voor het startmotor avontuur los had gehaald.Een nieuw o ringetje en wat siliconenkit deden de lekkage weer stoppen.
Verder loopt het motortje lekker en ben ik heel tevreden.
Vrijdag de eerste grotere toertocht naar Den Bosch toe.Ik ben benieuwd hoe eea zich houdt op de langere afstand.

Gr Kraai
 
Nou Gerrit, rijd op zich prima hoor. Start ie nu wat makkelijker nu je de startmotor gedaan hebt?
Mzzllss,Rob.
 
Hallo Rob.
Ja,hij rijdt op zich prima en het enigste waar ik me een beetje zorgen over maak is het lekje wat ik nu zeer waarschijnlijk al gedicht heb.De startmotor werkt ook weer prima,want de oude koolborstels waren gewoon aan vervanging toe en dat zit nu allemaal prima.
Het is een fijne motor en ik ben er blij mee.
Gr Kraai ( gerrit )
 
Iemand ervaring met open uitlaten op de VT500? volgens mij moet dat heel dik klinken. Of krijg je dan de afstelling nooit meer in orde?
 
Nee.Geen ervaring mee.Ik heb vervangingsdempers eronder zitten,maar misschien zijn er shadow rijders die ervaring hebben ?
Gr Kraai
 
Ik heb een VT500C gehad met open dempers..klonk wel stoer maar heb toch gewisseld met in eerste instantie een Ascot uitlaat en later een standaard C/Shadow uitlaat.
Qua prestaties en lopen vond ik weinig verschil... ik heb de open dempers met bochten nog liggen trouwens..interesse? 8-)
Mzzzlllss,Rob.
 
Ik heb een VT500C gehad met open dempers..klonk wel stoer maar heb toch gewisseld met in eerste instantie een Ascot uitlaat en later een standaard C/Shadow uitlaat.
Qua prestaties en lopen vond ik weinig verschil... ik heb de open dempers met bochten nog liggen trouwens..interesse? 8-)
Mzzzlllss,Rob.
Foto? :9

Ik heb al een grotere sproeier erin door de open luchtinlaat, en de man van de motorzaak zei dat deze sproeier eigenlijk te groot was, de goeie had hij niet meer. Dus misschien kan ik het zelfs met mijn huidige sproeiers nog goed lopend krijgen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan