Honda Vtr1000f wil niet aanslaan

basman180

= in de penopauze fase aanbeland
Donateur
11 jul 2003
6.814
3.901
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: honda vtr1000f
  • Type: ja
  • Bouwjaar: 2004
  • Kmstand: 60k
  • Probleem: niet aanslaan
  • Wanneer is het probleem onstaan: geleidelijk
  • Wat is er al aan gedaan:

We hebben hier een vtr1000f welke niet wil aanslaan.

Wat is er gedaan,

2 verse accus geprobeerd, desondanks gaat de startmotor naar mijn idee te langzaam rond... dit moet haast te maken hebben met het probleem. Mijn eigen vtr gaat soepel rond, dus vandaar.
Brandstofkraan/membraan heeft geen scheuren en aanzuigen op de vacuumslang geeft direct een dikke straal benzine op beide slangen.
Vacuumslang zit ook op de goede nippel.
Andere startmotor maakte geen verschil in rondgaan vd motor.
Carburatie in de ultrasoon gehad , naar mijn idee is alles open.
Op beide bougies een mooie vonk.
Geen scheuren in de vacuummembraam/gasschuiven.
Vlotterbakken geraken vol, aftapschroeven lossen en er loopt direct benzine uit.
Met remmenreiniger in de inlaat spuiten geeft geen sjoege hooguit 5 slagen lopen.
Timing is gechecked (enkel voorste cilinder en deze klopt).
Naar mijn idee word er mengsel teruggegooid bij de voorste cilinder...
Chokewerking werkt prima.
Sproeiers en gasbuizen schoon.
Tps sensor valt binnen de opgegeven waarde.
Handmatige nokkenaskettingspanners zijn al jaren gemonteerd.

Morgen hopelijk compressie meten, nog andere zaken waarnaar we kunnen kijken?
 
Koppeling maakt geen verschil. Heb timing vd voorste cilinder nogmaals gecontroleerd en wat remmenreiniger op de voorste inlaatkleppen gespoten. Het blijft er mooi op staan en loopt niet weg. Speling op in en uitlaat is prima. Zuiger op bdp en alle merktekens kloppen. Maatje van me is onderweg met auto accu en dan eens verder kijken. Zal zoveel mogelijk stekkerverbindingen en massa punten controleren. Toch blijft het vreemd dat 2 startmotoren icm 2 volle accu's geen verschil geeft in rondgaan. Ik ga even verder en straks gaan we het proberen met een auto accu. Kunnen we wat langer doorstarten .
 
Ik ga de pulsopnemer verdenken.
🤔
Haal ook eens de stekker los vd cdi e.d.,en checken of er geen corrosie inzit, mss ff wat contactspray op de connectors.


Opgelost 👌
Dus de stekker van de pulsopnemer lag los.
Hoe dat kan weet ik niet maar nadat die stekker weer goed zat en de carburatie gesynced was loopt de fiets beter als ooit te voren.
Gasreactie is top en ijld niet na.
Uiteindelijk zat het probleem dus in die stekker +vervuilde en defecte carburatie, miste nl een onderdeel van het deel dat de voorste carb met de achterste carb verbind. Ook was hieraan iets krom waardoor de vlinderkleppen absoluut niet tegelijkertijd open gingen. Laadspanning blijft onder de 13.6v dus heb een nieuwe sr geadviseerd. Ervanuitgaand dat de dynamo goed is. Al met al lekker gesleuteld en blij met het resultaat. De eigenaar kan weer knallen met deze vtr.

Verricht,

Carburatie ultrasoon gereinigd en gerepareerd.
Tankmembraam vervangen.
Carburatie gesynced.
Timing en speling nak gecontroleerd.
Klepspeling voorste cilinder gecontroleerd.
Olie afgelaten en gecontroleerd op benzine hierin.
Andere startmotor en accu geprobeerd.
Startmotor overbrugd en relais kortgesloten.
Massa punten geschuurd.
Compressie gemeten.
Chokewerking gangbaar gemaakt, kabels liepen stroef.
Andere bougie geprobeerd.
Diverse stekkerverbindingen gereinigd.
Bloed zweet en tranen gelaten.



Kan het zijn dat de carburatie zo uit sync staat dat het de startmotor/strartproces tegenWerkt?
Startmotor gaat nu dus sneller rond.
 
Laatst bewerkt:
Niet synchroon dan loopt die "onrond", maar zal met starten zelf niet tegenwerken. Hoe zo'n stekker/contact loskomt ??, Mss wat enthousiast gepoetst oid, maar in ieder geval, job done 👍😉
 
Nou vind ik 13.6 volt nog niet zo heel laag, bij welk toerental meet je?
Bij/vanaf zo'n 3k toeren brengt de dynamo meestal de vereiste waarden.
Stationair 13.6, bij gas geven stijgt dit niet, kakt eerder wat in dan dat dit toeneemt. Bij gas geven ging het naar 13.5v.
 
Nou Bas, nog wel even dit antwoord als beste selecteren dan he ;) jij kan dat als TS
Ik dacht dat ik Voldoor geciteerd had , maar zie nu dat ik ook een beste antwoord kan kiezen. Dat ga ik nu dus even doen. Met dank aan Voldoor en zijn glazen bol 👍.


Edit, ik zie bij Voldoor zijn antwoord niet de optie "beste antwoord" .
 
na al die tijd die je erin gestoken hebt, kon je niet even de stekkers van de dynamo losmaken en meten ?
een motorwinkel zou nogal wat bagger over zich heen krijgen als na zo'n factuur dat er niet even af kon ...
Heeft de huidige eigenaar afgelopen week nagemeten en de waardes kloppen met wat er in het wphb staat. Maar wat je zegt, zal het straks even meepakken en op de factuur zetten 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan