honda vtx 1800 - verbruik

Shol

MF'er
5 jun 2004
87
0
Leimuiden !
Hey jongelui,

Sinds een klein anderhalf weekje ben ik eigenaar van een honda vtx 1800, en vraag me af wat eigenlijk een goed en haalbaar verbruik is tijdens het toeren.
Tot nu toe heb ik nog maar twee keer getankt, maar de ene keer nog geen 1 op 12 gereden en de keer erna 1 op 14,8.
Op amerikaanse fora lees ik dat 1 op 17 heel gemiddeld is.
Met m'n andere bike, een vt 1100 uit 1985 kan ik makkelijk 1 op 18 rijden terwijl ik dan stukjes van 8 km rijd voor woon- werkverkeer.

Nu ben ik dus benieuwd naar jullie ervaringen!
En bij welke km/u jullie bijv. overschakelen voor zuinig toeren.

Groetjes,

Leo
 
Ik heb zelf geen vtx1800, maar ik schat dat, zoals je zelf zegt, 1:17 gemiddeld moet zijn.
Rij jezelf nogal agressief ?
 
Als ik lekker aan het rijden ben echt alleen maar lage toeren, bij 50 km/u zit ik echt al in de vierde versnelling, rond de 75-80 naar z'n 5.
En optrekken doe ik nooit door het gas vol open te gooien, ik laat em altijd rustig in toeren klimmen waardoor ik doorgaans als een busje optrek zogezegd :P. Het gas komt doorgaans nooit half open te staan, dan heb ik al overgeschakeld.
 
Hmm dan heb je zekers een te hoog brandstof verbruik. Heb je alles origineel ? staat alles goed afgesteld ? Is het luchtfilter goed schoon? Zijn alle verbindingen goed:er wordt geen valse lucht aangezogen ? niets kapot of versleten? is de banddruk correct ? Heb je veel bagage ? Rij je alleen of met iemand achterop?
 
- Banddruk is iig hoger dan in het boekje aangegeven
- Rijdt zonder bagage
- Motor orginele staat, misschien een K&N luchtfilter (zat handleiding van bij, maar nog niet gecontroleerd of dit ook echt zo is)
- De rest zou ik dan maar even moeten controleren voor de zekerheid, of beter nog laten controleren :)
 
Een K&N luchtfilter zou het misschien kunnen verklaren. Zonder afstelling, rij je dan op een te arm mengsel. Om vooruit te komen, geef je meer gas (meer dan je met de juiste afstelling zou doen) om vooruit te komen. Resultaat: hogere verbruik.
 
hey Shol,
ik rij zelf een VTX 1800 C uit 2003, jouw verbruik is volgens mij heel normaal met een open luchtfilter.
je lucht en brandstof mengsel word (zoals je waarschijnlijk wel weet :P ) eletronisch geregeld.
de motor ''voelt'' meer lucht en wil daar dus ook meer brandstof bij doen.
een oplossing om iets betere km / benzine verhoudingen te krijgen is een powercommander installeren.
hope this helps.
 
hey Shol,
ik rij zelf een VTX 1800 C uit 2003, jouw verbruik is volgens mij heel normaal met een open luchtfilter.
je lucht en brandstof mengsel word (zoals je waarschijnlijk wel weet :P ) eletronisch geregeld.
de motor ''voelt'' meer lucht en wil daar dus ook meer brandstof bij doen.
een oplossing om iets betere km / benzine verhoudingen te krijgen is een powercommander installeren.
hope this helps.


een powercommander installeren!!!!!!!!!!!!!!!!! daar moet je wat km's voor rijden om die te willen terug verdienen, dan maar een iets hoger verbruik _O-
 
...je lucht en brandstof mengsel word (zoals je waarschijnlijk wel weet :P ) eletronisch geregeld.
de motor ''voelt'' meer lucht en wil daar dus ook meer brandstof bij doen....

....Zonder afstelling, rij je dan op een te arm mengsel. Om vooruit te komen, geef je meer gas (meer dan je met de juiste afstelling zou doen) om vooruit te komen...

heeej dat klinkt niet echt hetzelfde :)

ik hoop dat dit automatisch geregeld wordt, anders moet ik toch maar langs een motorzaak rijden :)
 
Oh, mijn verhaal komt op het zelfde neer als je een electrische regelaar hebt. Ik ging uit van een carb, maar die heb je inderdaad niet.
 
een powercommander installeren!!!!!!!!!!!!!!!!! daar moet je wat km's voor rijden om die te willen terug verdienen, dan maar een iets hoger verbruik _O-

klopt, dat apparaatje is idd aardig prijzig, het is maar wat je er voor over hebt.
voordat je dat terug verdient hebt ben je wel ff bezig ja _O-

daarintegen vind ik dat als je gebrand bent op een fatsoenlijke km / benzine verhouding je geen 1800cc zou moeten aanschaffen.
het is nou eenmaal een feit dat ie slurpt :]



heeej dat klinkt niet echt hetzelfde :)

ik hoop dat dit automatisch geregeld wordt, anders moet ik toch maar langs een motorzaak rijden :)

Je verhouding wordt geregeld door de ECU ( electronical control unit ) dit vanwege je injectie, zoals sleeer ook aangeeft.
als je daar wat meer van wil weten neem dan hier eens een kijkje, het is zoizo een informatieve site voor de VTX : Fork leaking??? - VTXOA
 
...daarintegen vind ik dat als je gebrand bent op een fatsoenlijke km / benzine verhouding je geen 1800cc zou moeten aanschaffen.
het is nou eenmaal een feit dat ie slurpt :]...

Ik snap wel dat dit meer verbruikt dan de 1300 versie, maar als ik weet dat je 1 op 17 makkelijk haalbaar moet zijn vraag ik me af wat ik fout doe of er iets mis is :)
Wel belangrijk om zoiets te weten vind ik dan, en dan gaat het me niet eens om de 'weggegooide' brandstof.

...als je daar wat meer van wil weten neem dan hier eens een kijkje, het is zoizo een informatieve site voor de VTX : Fork leaking??? - VTXOA...

Bedankt voor deze site, daar ga ik is op rondsnuffelen !
 
Ik snap wel dat dit meer verbruikt dan de 1300 versie, maar als ik weet dat je 1 op 17 makkelijk haalbaar moet zijn vraag ik me af wat ik fout doe of er iets mis is :)
Wel belangrijk om zoiets te weten vind ik dan, en dan gaat het me niet eens om de 'weggegooide' brandstof.

openluchtfilter + zware pols = iets meer verbruik ;) je geeft aan dat je gas niet verder gaat dat half open...maar dat is al best veel :9Bedankt voor deze site, daar ga ik is op rondsnuffelen !
dit is ook een leuke : www.vtxcafe.com
 
Nu komt de aap uit de mouw,
ik ben vandaag naar dynojet vd meer in uithoorn geweest voor een runnetje,
blijkt dat m'n motor in de lage toeren véél te arm is afgesteld, zelfs zo arm dat het eerste deel niet eens in de grafiek te vinden is :P
In de hoge toeren is het wat aan de rijke kant.
Volgens meneer vd meer zorgt de arme afstelling voor het wat hogere verbruik, de motor moet immers meer toeren maken om hetzelfde vermogen te kunnen leveren als wat ie al op lagere toeren zou kunnen hebben.
Bovendien zou die stukken beter rijden als ie normaal afgesteld zou zijn.

Alleen kost het laten afstellen (moet met powercommander OF een gloedjenieuw ander systeem waarvan ik de naam niet meer weet) nogal een aardige duit (€300-€500).
Nu hoor ik ook van de dealer die natuurlijk het afstellen niet wil vergoeden dat bij een honda importeur het wat goedkoper kan?

Ik zal zsm de uitdraai uploaden, natuurlijk wel leuk om te zien !
 
je kan ook een origineel filter aanschaffen, die 5 pk extra voel je toch niet en zijn alleen meetbaar bij een dynorun.
Origineel dus.

Wim
 
je kan ook een origineel filter aanschaffen, die 5 pk extra voel je toch niet en zijn alleen meetbaar bij een dynorun.
Origineel dus.

Wim

uhm, ik weet niet eens of er een niet-standaard luchtfilter in zit.
Bovendien zou die door alleen een ander luchtfilter toch niet zo arm moeten gaan lopen? Daar heb ik de testbanken man ook niet over gehoord.
 
injectie kan ook maar tot een bepaald nivo bijregelend, dan loopt het ook tegen zijn max. Als je nu een heel open filter hebt kan het dus toch zijn dat er te weinig benzien in zit naar verhouding (te arm dus).
Heb je het filter al bekeken, staat er een merk op?
 
kijk de uitslag van de testbank:
vtx1800_23092009_klein.PNG


In het onderste grafiekje zouden de rode (optrekken in alleen vijfde versnelling) en blauwe (vol gas optrekken door versnellingen heen) tussen de 14 en 16 (linkerkant langs de y-as) moeten lopen.

Je ziet dat zelfs als je in de tweede versnelling 60 zou rijden de motor nog veel te arm is afgesteld, bij 65 juist weer te rijk.
Kun je nagaan al rijd ik netjes 60 in de vierde versnelling, dan rijdt de motor echt op een vele te arm mengsel door de lage toeren.
 
Hoi allemaal ik vond op het internet deze draadje en dacht wie weet kan ik mijn steentje bijdragen. Ik heb een 1800c met een hypercharger en vance & hynes uitlaten ook is er een power commander geplaatst. Ik rij met deze motor lekker door, en rij er 1 op 16 mee. Ik had in begin ook problemen met een hoog verbruik 1 op 11 was niets. Ik ben naar tovami geweest in Goes. Ze hebben hem daar afgesteld en dit koste mij 150,- euri. Oke het kost allemaal een hoop geld maar hij rijdt veel beter, want om door de emissie eisen heen te komen, is de motor fabriek uit zover geknepen dat hij niet goed rijdt in de lagere toeren. En ik was verbaast over het vermogen wat er in de motor zit en een koppel ja ik had het wel gevoeld maar het is giga!! 167 Nm en dat op het achter wiel. het is best wel lekker :9~ ,

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik heb trouwens ook een vraag, hebben jullie het af en toe ook dat hij door zijn koppeling heen gaat met hard optrekken. ik heb dit wel eens in verschillende versnellingen dat de koppeling niet in een keer pakt maar eerst nog even door slipt.

Ja Ja
full
 
Hey Leon,

bedankt voor je reactie!

Je hebt een erg mooi grafiekje, lekker veel vermogen en koppel idd!
Zal voor een deel ook door je uitlaten en hypercharger komen, en een stuk betere afstelling dan de mijne!

Ben je helemaal vanuit den helder naar goes gereden voor het afstellen?

ik ben nog aan het kijken of ik het afstellen kan regelen met de dealer waar ik m'n motor vandaan heb, vond het niet zo leuk om aardig wat geld neer te leggen voor een motor die niet goed reed in het lage toerengebied waar zo een ding voor gemaakt is.

1 op 16 is trouwens heel netjes als je lekker doorrijd zoals je zelf zegt
 
Terug
Bovenaan Onderaan