Honda Wave 110i

theridingman

Die hard MF'er
27 mrt 2011
658
1
Belgie
Lijkt me pure fun voor stadsritjes. Een combinatie van een brommer en een scooter, kettingaandrijving, met semi-automatische versnelling (nog zelf schakelen maar niet ontkoppelen). Ik was info aan het opzoeken maar de zoekfunctie bracht totaal niks over deze Honda Wave 110i naar voor. Dus ben ik op de Nederlandse Honda site gaan kijken, en mijn vermoeden wordt bevestigd... die is blijkbaar in Nederland niet te koop. In belgië gewoon te koop, als ik me niet vergis ook nog maar het allereerste productiejaar voor deze scooter/motor. Lijk me het broertje te zijn van de Honda Vision 110, die in Nederland wel redelijk populair geworden is. Dus ik ben ervan overtuigd dat ook voor deze wave een markt is.
via google vind je veel meer over dit model in andere landen, ook heel veel foto's met accessoires en zeer veel kleur-uitvoeringen wat toch aangeeft dat dit model al veel langer moet bestaan, enkel nog niet bij ons.
Zoals ik al zei: ideaal vervoermiddel voor in de stad en misschien net daarbuiten, ziet er niet verkeerd uit. Ik geloof dat Suzuki in het verleden ook een soortgelijk model heeft gehad. Moesten er mensen hier meer info over hebben, dan lees ik dit graag, of nog beter: moesten hier lezers zijn die de Honda Wave 110i moesten hebben, deel dan zeker jullie bevindingen.

2014 Honda Wave 110i @ Top Speed
 
Laatst bewerkt:
Worden al jaren miljoenen van verkocht in Azië,
de Honda Wave heeft een van de grootste oplage ter wereld ;)

Mvg. Jan

aanvulling:
Ik zie hem het liefst met spaakwielen en een mandje voorop :]
 
Laatst bewerkt:
Is gewoon een Azië-brommer, bij ons in Europa wil niemand zo'n ding hebben. Lelijk en nagenoeg evenduur als een praktischere scooter, dat zullen wel de redenen zijn.
 
En toch zou ik m wel willen hebben. Afgelopen zomer op kreta kwamen die dingen met knalpijp en soms behoorlijk gepimpt voorbij scheuren. Hoog lol gehalte voor mij
 
Honda Wave

825 euro voor de (110cc) instapper en 1200 euro voor het (125cc) topmodel.
Dit model wordt net als een aantal andere Honda's in Thailand gemaakt en is daarom lokaal niet zo gek duur.
Op elke straathoek kun je er in Thailand ook onderdelen voor krijgen.
Het model is in een jaartje of 20 niet eens veel veranderd.
Zelfde soort semi automaat motorblok zit ook op de Kymco K-Pipe, je kunt zonder koppeling met de hak van je schoen terug schakelen, het is in het begin wel even wennen maar doet uiteindelijk ook zijn werk.
Die dingen worden in Thailand veel gebruikt om een snelle boodschap in de buurt te doen, en dat is precies wat theridingman wil doen :)

Mvg,

Prijslijst van alle type Wave's beschikbaar in Thailand.
http://www.motorcycle.in.th/page.php/Honda_Motorcycle_Price_List
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 6 jaar geleden een suzuki address 125cc semi automaat gehad met 4 versnellingen.
erg spartaans maar wel leuk om mee te rijden. Beetje spelen met die versnellingen.
gebruikt weinig benzine 1 op 40 gemiddeld denk. Wegliggen was goed ondanks smalle banden.
zeker leuk voor Belgie waar je er met B rijbewijs op kan en dacht ik geen wegenbelasting voor betaald.
toen kon ik hem kopen voor 1290 euro met 1800 km op de teller half jaar oud. ( nieuw 2400 euro)
9 maanden later weer verkocht voor 45 euro minder.
 
Laatst bewerkt:
Haha Zuunig,dan heb je mooi goedkoop gereden. Ik vind het ook
wel wat hebben die modelletjes.
En ook hier weer.; voor naar je werk binnendoor.... perfect.
 
Honda Wave / Honda XRM zijn allemaal aziatische modellen die je daar voor een 1000+ euro koopt en uitermate geschikt voor de lokale omgeving.

Ik heb daar zelf een XRM 4 bak en die gebruik ik voor van alles om de kinderen naar school te brengen rond te toeren of een zak rijst van 30 kilo te halen.

Prima spul goedkoop in gebruik en onderhoud meer heb je in princip niet nodig.

Grootste voordeel er is er bijna geen controle op helmplicht.

Ik heb er wel voor gekozen om er een koppeling op te zetten koste niks extras en rijd veel fijner as dat half / half gedoe
 
Laatst bewerkt:
Ik woon er niet maar heb er schoonfamilie en ben er ondertussen zo'n 13 - 15 keer geweest voor perioden van 4 - 7 weken.

Noem het maar praktijkervaring ik heb daar wat spullen zoals een XRM 125cc 4 bak zodat ik niet aan huis gebonden ben ;-)

Schoonfamilie is best leuk maar 6 weken a 24 uur dan wil je toch een keer je eigen plan trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ze verkopen idd. ombouw setjes voor dit type motorblok om de halfautomaat te voorzien van een heuse koppeling.
 
Gezien het feit dat we hier in het motorscooter gedeelte zitten, denk ik dat iedereen hier wel het automatisch rijden kan waarderen. Waarom zou je je half automaat dan van een koppeling gaan voorzien vraag ik me af?
 
Schakelt makkelijker puur en simpel zonder schokken bij sportief rijden plus als je in mijn geval door de barangay (zand/gravel) rijd dan wil ik graag schakelen.

Wat Webengine zegt men vroeg welke uitvoering ik wilde city of off road en aangezien ik de Filipijnen veel door het platteland rijd dus boerenwegen met gaten sleuven etc vond ik koppelen fijner.

Koste niks of nauwelijks meer.
 
Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat we hier in het motorscooter gedeelte zitten, denk ik dat iedereen hier wel het automatisch rijden kan waarderen. Waarom zou je je half automaat dan van een koppeling gaan voorzien vraag ik me af?

Persoonlijk vindt ik het niet zo vanzelfsprekend dat een ieder zo'n semi-automaat lekker vindt rijden.
Je moet het echt eerst zelf uitproberen om uit te zoeken of je het wel wat vindt.
Daarnaast vindt ik ook door de te verrichten handelingen de semi-automaat meer op een geschakelde versie lijken dan op een automaat!
Je moet namelijk wel degelijk een beetje na denken en handelingen verrichten, terwijl bij een vol automaat zoals cvt je helemaal niet na hoeft te denken.
Desalniettemin is het gros van deze brommertjes uitgevoerd als semi-automaat,
en wordt in Azië dan ook in die versie het meest verkocht.


Ik heb hier overigens een voorbeeld van zo'n ombouw setje.

image.php



In het Kymco K-Pipe verslag van sir Monomuis @ startersmotor kun je een klein stukje mee krijgen van hoe deze semi-automaat wordt omschreven/ervaren.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Het ligt aan je omgeving mij maakt het persoonlijk niet uit schakelen of automaat beiden hebben hun charme.

Hier in NL is een automaat lekker makkelijk maar als ik in buitengebied cross in Azie en een berg op moet door het zand met een hellingpercentage van 30 % ben ik blij te kunnen koppelen :-)
 
Ik rijd dagelijks op een Thaise Wave 110 (108cc), de oude carburateur versie, zelfde blok als de bovenstaande XRM110. Op 80km wegen doet hij het prima, hij loopt op top als ik hem echt door laat lopen net iets over de 100. Doorgaans is 90/95 makkelijk haalbaar. In het centrum van Utrecht gedraag ik me als brommer, dan kom je tenminste nog ergens, en daar kijkt niemand gek van op. Dat hoef je met een grote motor niet te proberen.
Deze komt uit Thailand en heeft ook een mandje voorop wat ik vaak gebruik om spulletjes of mijn rugtas erin te doen. Je hebt op zo'n ding toch niet de illusie dat je de blits maakt.
Ik rijd al 17 jaar Honda 4takt brommers en was nooit zo'n fan van semi automaten, maar daar is verandering in gekomen met de Wave. Deze schakelt en koppelt zo ontzettend soepel, niet te vergelijken met de oudere semi automaten C50/Dax type.
Ik kan met de voet prima met de koppeling spelen, sportief rijden en met tussengas terugschakelen en koppeling op laten komen is allemaal een fluitje van een cent.
Ik vind het hak-teen schakelen super. Je hoeft de neus van je schoenen niet te verknallen want je gebruikt enkel de zool.
De Wave loopt rond de 1:40. Ik heb ook een Astrea, dat is hetzelfde ding maar dan 97cc, en die loopt 1:47. Maar na ruim 50.000 Indonesische en Griekse kilometers (0 onderhoud, max abuse) is die wat krakkemikkiger dan de zgan Wave.

Tip: Kijk op Mobile.de naar een 2ehandsje. Vooral de Innova 125cc is goed te betalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem van een Duitser die in Pattaya heeft gewoond en hem inderdaad met zijn inboedel mee heeft genomen naar Duitsland.
Dit is 'm op de Hondadag (voor viertakt bromfietsen) 2014, meisje wilde persé op de foto met mijn stoere Wave ;)

5822479839.jpg
 
Yeah 100% made in Thailand en een perfecte foto, hij is nog niet echt oud ook zie ik.
Sterwielen "zeggen ze" nemen ze liever niet in Thailand omdat ze dat niet sterk genoeg vinden en vindt eerlijk gezegd de spaken ook prima staan bij dit model.
Die Thaise zijn ondanks hun hoog nijverheids-nivo en als het ze zo uitkomt liever lui als moe, en lopen hebben ze helemaal een broertje aan dood,
dus een ideaal vervoersmiddel ook om daar in de drukte 100 meter verderop een zak ijsklontjes of avond eten op te halen.
Ze racen er ook mee, ik heb jaren geleden in BKK. regelmatig van die illegale nacht straat-races gezien, die gasten reden dan gewoon 160 of 180 met zo'n ding zonder helm op een recht stuk weg, gewoon om te kijken wie het hardst kon.
Ik geloof dat het record ooit ergens boven de 200km per uur uitkwam

De hak/teen schakeling komt ook prima uit met die slippertjes waar ze daar op lopen.
En voor de rest zo gaat dat meestal als je een gaatje in de container over heb dan past er nog wel een brommertje bij ook.
Hij ziet er picobello uit maar dat is wel vaker het geval met auto's/moto's in/uit Thailand, het is een prima klimaat om rijdend materieel geconserveerd te houden, en dit alles ondanks de relatief hoge luchtvochtigheid.
 
Laatst bewerkt:
De voornaamste reden voor de goede staat zal zijn dat hij nog geen 900km had gereden toen ik hem in Duitsland kocht. Hij is vrijwel direct na aankoop in Thailand meegenomen naar Duitsland en heeft sindsdien alleen stil gestaan. Maar ik heb er in een half jaar tijd 4.000 km mee gereden, dus hij doet eindelijk waar hij voor gemaakt is.
Dat meisje is een model, ingehuurd door de Honda (viertakt bromfietsen) Vereniging. Mijn maatje had dat ding in de rij voor de fotoshoot neer gezet.

Zuunig: Misschien ben je nog liever een Honda Helix ;-)
http://www.hondavereniging.nl/fotos/groot/2014_07/1783783767.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan