Honda Wave AFS110i - Prikkie of Koppijn? Een reparatiethread.

Xir

Die hard MF'er
4 feb 2015
470
25
Sachsen
Ik kijk al een paar jaar naar Innova’s, Wave’s en andere CUB varianten. Niet dat ik hem nou nodig zou hebben, maar ik vind ze al sinds jaren leuk.
Begin Januari stond er een een km of honderd van mij vandaan te koop.

Met een defekte koppeling, dat wel.

2013, 30.000km 400€

Met een beetje haggelen, het blok ligt gedeeltelijk uit elkaar, kwamen we op 250€ uit, daarvoor kon ik het niet laten.

N+1 :)

De koppeling zat dus vast, is door meneer Honda gedemonteerd, de eigenaar kreeg een hartverzakking van het kostenplaatje van meneer Honda.
Kann ik me wat bij voorstellen als ik op de duitse shop kijk.
Als ik op een Thaise shop kijk valt het allemaal wel mee.

Ik zal dus eens beginnen met onderdelen tellen (of er wel alles bij zit) en dan hier berichten hoe het voort gaat.

Groeten,

Xir
 
N+1!!!
01.png
Het originele plan was: alle kopotte delen zamelen, en tijdens een (dienst) O-) reis midden Februari naar Vietnam ter plekke een zak vol origineel Hondaonderdelen kopen.
Ik had dus in het begin veel tijd om langzaam alles te bekijken.

02.png
Zo stond ie al een tijdje (vandaar de prijs.)

Ging door Corona natuurlijk allemaal niet door. :/

Rarara, welke rol zit fout?
03.png
 

Bijlagen

  • 01.png
    01.png
    1,3 MB · Weergaven: 40
  • 02.png
    02.png
    1,2 MB · Weergaven: 41
  • 03.png
    03.png
    1,7 MB · Weergaven: 39
Zover had meneer Honda hem dus open gemaakt.
Ik dacht dat de koppeling vastzat, Meer het gaat dus om de vrijloop.

De Wave heeft een vrijloop, dan een vliegwielkoppeling, dan een normale platen koppeling.
04.png
Alles komt eruit, behalve die ene rol, die zit goed vast. :r

De vleigwielkoppeling. Niet versleten, dus die kann er na schoonmaken weer in.

Schijnt behalve een uitlaatbochtschroef ook echt niets te missen aan mijn puzzlepakket.
05.png

Eerste investering, 8€ in gereedschap:
06.png

Meneer Honda schijnt de borgmoer met een Beitel open gemaakt te hebben (zoals ook op alle Asiatische Hondafilmpjes) ;)
 

Bijlagen

  • 04.png
    04.png
    1,6 MB · Weergaven: 33
  • 06.png
    06.png
    34,4 KB · Weergaven: 28
Om het kort te maken, ik kreeg de rol er met geen mogenlijkheid uit. Bomvast dat kreng.
Het beste zou tegendraads draaien moeten gaan, maar nee.
Op een gegeven moment had ik hem natuulijk dwars zitten, ik bespaar jullie de ellende. ;(

Uiteindelijk heb ik een "poelitrekker" geimproviseerd, langzaam kwam het hele ding naar voren, helpt natuulijk niet dat de normale koppeling mee moet komen.
07.png
Ja, daar heb je drie handen voor nodig om het recht te houden.

Stukje bij beetje, en "PANG!"
.
..
...
Het rolletje schiet eruit. Blijkt dat zonder het rolletje de hele reutemeteut er makkelijk in en uit gaat, en ook de as is niet beschadigt. Poeh!

De normale koppeling, uit elkaar, schoonmaken, meten, schijnt alles i.O. te zijn.
08.png
09.png
 
Het rolletje had duidelijke sporen op de naaf en in het huis gedrukt, dat is één stuk met de "klok" van de vliegwielkoppeling.
Dat ding moet ik dus nieuw hebben, anders loopt hij weer vast.

Ik had tijd, (wachten op de dienstreis) en ben dus Klus nummer twee aangegaan, de uitlaat ging er niet meer vanaf.

Geen wonder:
10.png
Het is één bonk roest.
Krabben, pulken, wroeten, een koevoet. Ja! Het beweegt!

Hmmm, alleen de flens eraf.
Ergens hier moet een spleet zitten tussen uitlaat en kop. Pfff.
Hulp uit het duitse forum, iemand heeft een Foto van een "normale" kop en bocht. Nu weet ik tenminste waar de spleet zou moeten zijn.

Heb met een héél klein schroevendraaiertje gebeitelt (zolang het stoft hak ik geen aluminium) _O-
11.png

En vrij. *O*
12.png

Het was niet meer te zien, maar ik verwachte toch een dichting, en ja hoor:
13.png

Nu nog de bouten, draad nagesneden, moertjes gekontert, een tikkie erop en....
14.png
Oh, nou de draad IN de kop ziet er goed uit.
Toch te zien dat hij pas 7, en niet 25 jaar oud is. :)
 
Van de tweede was niet veel meer over, tests met een griptang vruchtten niet.
Dan nog eens hetzelfde, draad snijden, konteren en...

Ja hoor :Y
15.png
Kop ook schoon gemaakt, lijkt wel steen wat erop zat
17.png
Oliefiltertje iemand?
Denk dat die dus in 30000km nog nooit open was.
16.png
 
Of Honda heeft niet meer zo,n goede kwaliteit of deze heeft in een pekelbadje gelegen,...
 
Liep ergens in der bergen achter Dresden, daar is nog echt winter en er wordt echt gepekelt. '(
En het was een jaar-in-jaar-uit woon-werk fiets.
 
In de uitlaatbocht zit een dikke lasnaad, hij is dus niet "rond".
18.png
Niets dat niet verholpen worden kann.
19.png
de hele uitlaat wordt ontlakt, ontroest en nieuw hittebesendig zwart gespoten
20.png
Beter
21.png
Goh, hij is origineel (en met Kat!)
22.png
 
Zo, terugkijkend is Corona vol uitgebroken, alle dienstreizen vallen op onbestemde tijd uit.

Alternatieven moeten komen.

  • De komplete koppelingsklok is bij Ebay Engeland in de aanbieding.
  • De kleine onderdelen kann ik hier bestellen. CMSNL, origineel Honda of online alternativen geven zich niks qua prijs, dan bestell ik origineel Honda, bij de plaatselijke dealer. (hebben ze er ook wat van) O-)
  • Een Bougie bij de Louis, als ik die ga ophalen koop ik ook olie.
ÈÈN dag later, alle winkels dicht vanwege Corona. :r

Ik mag nog net de onderdelen van meneer Honda ophalen (open nog alleen tussen 09:00-15:00) fijn.
Louis is dicht, maar ze sturen me de bougie toe.
Olie kan ik niet meer kopen. 🙄

Ik heb maar een "spoelolie" nodig, het blok stond open en er zitten berkezaadjes en spinnen in. Het goedkoopste is dus net goed genoeg.
De A.C.Tion is aan de andere kant van de stad en dicht. Ik bestel bij Ebay. :t

Ebay Engeland verstuurt één dag later, maar gaat blijkbaar door half Europa, duurt dik anderhalve week.
 
Even als vergelijk, Pakking, Oliecentrifugedichting, 2 uitlaatmoeren en 2 uitlaatbouten en een keerring kosten hier ca. 40€, in Thailand 12€ 😇
 
Ik heb alles bij elkaar, en ook de koppelinksklok is intussen van zijn rondreis door Europa gearriveerd, inclusief bewerking door de douane. Ik ben me vrij zeker dat dat vanuit Engeland (nog)😇 niet nodig is, maar goed.
 
Montage:

Koppeling en Centrifugaalkoppelingsklok smeren en samen monteren, vliegwielkoppeling er in zetten.
Dit is dus de oliefilter (eigenlijk de oliecentrifuge), origineel alleen met die zwarte streepjes.
23.png
Alles met de korrekte momenten aantrekken.
24.png
Huis met nieuwe pakking en vet in alle gaatjes, die drie balletjes zijn ook schoon en gesmeerd. die drukken dan bij het schakelen de koppeling in.
25.png
Uitlaatkant voorbereid (het witte spul is keramische dingensspray tegen vastvreten)
26.png
Zo dicht.
27.png
 
Olie erin, 30-40 keer met de hand de Kickstarter doorgedraaid dat de olie zich een beetje verdeeld.
Het is steenkoud in de garage, de olie is dik als stroop (10W-40)
Probleem is das de oliepomt eerst de centrifuge vult, en dan pas in de krukas drukt en ik ben bang dat dat te lang duurt.

Bougie er in, kontakt, 20 sec. orgelen eeeeeeeen.

Hij doet het! *O*

Wat een pokkeherrie zeg, klapperen en ratelen uit het koppelingshuis dat ik denk dat er nog een hand vol schroefjes in light. Ik tel voor her geestelijk oog al de doppendoos nog eens door, dan, na ca. 30 Se. houd het geklapper opeens op en hij tuckert normaal.

Hmmm, dikke olie, lege motor, hydraulische NAKS?
Kan kloppen. Puuuh.

na 5 minuten begin ik rondjes op de hof te rijden.
5 minuten alles goed.
opeens slecht gasoppakken, sputteren bij terugvallen op stationair...
neeee!!! ❌(
 
Ben bijna bij.
De uitlaat passte niet goed, bleek nog een schroef Meer te hebben, de einige schroef die écht miste.
Voorwiel draait niet lekker. Rem uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De schuifpinnetjes waren kurkdroog. Loopt weer.

Volgens de verkoper was:
  • De voorremblokjes nieuw.
  • De kettingset ca 2500km oud.
  • De banden 3000 km oud.
Nou, de blokjes hebben een beetje over 1 mm.
28.png
Nieuw bestellen dus.
Voortandwiel:
29.png
Hmmm, dit is de buitenkant, de tandjes zijn de verkeerde kant op krom.
Zal misschien iemand gedraaid hebben? O-)

Ketting en achtertandwiel zijn roestig, maar niet zo versleten. vreemd.
 
Zo, ben bij, dat was de samenvatting van de laatste 3 maanden.

Nu moet nog het Plastik er weer op, de remblokjes gewisselt als ze komen, TÜV en aanmelden (heeft geen kenteken, is in D normaal)

Nouja, de aanmelding is natuurlijk gesloten door corona, du ben benieuwd hoe ik nu een kenteken krijg. 🙄
 
Wat een klus maar nu hij het weer doet heb je hem waarschijnlijk tot in de eeuwigheid aan het lopen. Niet kapot te krijgen...

20190816_115719.jpg


Groeten van een liefhebber!!!
 
Leuk project, ga je veel plezier van hebben.

1585930993480.png




hier nog een leuke link voor je:

 
Ik moet de Wave dus aléén nog aanmelden.
Welnu:

A38.JPG

Voor de aanmelding moet ik hem laten keuren (Hauptuntersuchung, ook wel bekend als TÜV)

Krijg bij de aanmeldin 3 dagen lang niemand aan de lijn (gesloten wegens Corona, aléén telefonisch.....)
Dan toch:

"Ik will aanmelden!"
  • Dan hebt U een HU nodig.
"Okee", (Bel TÜV)
  • U moet eerst een kenteken aanvragen
Okee, Bel (alweer) aanmelding.
"Ik heb een kenteken nodig"
  • Niet zonder TÜV mogenlijk
"Ja maar ik heb het kenteken nodig voor de TÜV."
  • Ach? Ja dan....pfff, vraag maar eens bij de DEKRA (en andere organisatie voor de Hauptuntersuchung)
"En daar heb ik dan geen kenteken nodig?"
  • Ja, waarschijnlijk ook.
Ehhhh…?
  • Ja, dan, maakt u een afspraak hier, neemt u een tijdelijk kenteken, dan maakt u een afspraak bij de TÜV, komt hopelijk door de keuring, dan weer een afspraak hier, tijdelijk kenteken verwerpen, dan nieuw aanmelden met de TÜV van het tijdelijk kenteken....
  • Maar wel allemaal binnen 1 dag, we moeten wegens Corona ieder geval binnen 1 dag bewerken!
"Poeh, of dat zo gaat"
  • Nee dat gaat zeker niet, we bewerken aléén uitzonderingen, omdat U het huis niet zonder dringende reden mag verlaten (wegens Corona).
"Volgens de verordening is "naar werk gaan" een dringende reden."
  • Oh U werkt nog? Ja dan bent U een uitzondering. _O-
"Dus dan kunnen we dat zo doen?"
  • Nee dat is veel te moeilijk en te duur, weet U wat? U komt naar hier, wij geven U de papieren, daarmee naar de TÜV, dan weer naar ons en dan doen wij wel de stempel op het kenteken.....oh!
"Oh?"
  • Het kenteken. Alle kentekenwinkels zijn ook dicht, (Corona) U kunt helemaal geen nieuw kenteken laten maken.

Ik kreeg vriendelijke groeten en mag het over een paar weken nog eens proberen B|
 
Wat een bureaucratie..
Ik hoop dat je een beetje geduld kunt opbrengen, het lijkt er op dat dit nog wel even duurt..
 
Tja, ik heb ze nu zover dat ik (hopelijk) deze week TÜV krijg zonder voorlopig kenteken.

Dan moet ik een nummer reserveren, online bestellen, en dan (misschien) aanmelden. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan