Honda X-ADV 750 Prestaties/eigenschappen

BOB3*D

MF'er
24 sep 2005
39
9
Oost-vl.be
Kan iemand me zeggen wat de max klim-prestaties zijn van een "Honda X-ADV 750 DCT" en welk programma moet ik dan kiezen om in de bergen te rijden.
 
Kan iemand me zeggen wat de max klim-prestaties zijn van een "Honda X-ADV 750 DCT" en welk programma moet ik dan kiezen om in de bergen te rijden.
Wat voor soort bergen heb jij in je gedachten waar een x adv moeite mee zou hebben? Ik kan me haast niet voorstellen dat een koppelrijk blok in combinatie .et een automaat moeite met bergwegen zou hebben.

Maar misschien denk ik verkeerd.
 
Ik dacht aan 10 tot 15% met korte bochten, zoals de muur van geraardsbergen, langs de verboden route met kaseien. Waar het voorbij de eerste bocht heel stijl naar boven gaat. Je komt dan in een positie van bijna stilstant naar een stuk waar je moet optrekken of je valt om. Een beetje nat op de kaseien maakt het plaatje compleet.
 
Ik dacht aan 10 tot 15% met korte bochten, zoals de muur van geraardsbergen, langs de verboden route met kaseien. Waar het voorbij de eerste bocht heel stijl naar boven gaat. Je komt dan in een positie van bijna stilstant naar een stuk waar je moet optrekken of je valt om. Een beetje nat op de kaseien maakt het plaatje compleet.

De X-ADV heeft volgensmij hetzelfde blok als de "gewone" NC (X en of S)...

Over DCT modus kan ik weinig zeggen maar met mijn (handmatige) NC750 heb ik geen problemen met 10-15% in/uit haarspeldbochten.
gewoon gas geven... (van te voren natuurlijk al wel in de juiste versnelling).

Geeft wel kriebels in de buik... dan hang ik in de bocht naar rechts bijvoorbeeld en voor mijn gevoel als ik 't gas los zou laten of de motor zou haperen.... dan lig ik echt.
 
Laatst bewerkt:
De X-ADV heeft volgensmij hetzelfde blok als de "gewone" NC (X en of S)...

Over DCT modus kan ik weinig zeggen maar met mijn (handmatige) NC750 heb ik geen problemen met 10-15% in/uit haarspeldbochten.
gewoon gas geven... (van te voren natuurlijk al wel in de juiste versnelling).

Geeft wel kriebels in de buik... dan hang ik in de bocht naar rechts bijvoorbeeld en voor mijn gevoel als ik 't gas los zou laten of de motor zou haperen.... dan lig ik echt.
Is een bocht naar rechts anders of moeilijker dan naar links? Of bedoel je dat een bocht naar rechts, de binnenzijde van de rijbaan, krapper is.
 
Die blokken zullen mss 10% verschillen, om maar iets te zeggen. Die van mij heeft een dct(2021) maar is toch ook eens blijven haperen en daar lag ik. Het was alsof hij zich verslikte en dan uitvalt. De X-adv schoof ondertussen terug 2m naar beneden met de nodige schade aan de onderste zijpanelen en een afgebroken handbeschermer aan het stuur. Het was in een bocht naar rechts waar je door de begroeiing gehinderd word en waar het hoogte-verschil zeker 20% bedraagd. Toeval of niet, twee weken later was er een terug-roep-actie bij de verdeler om het programma aan te passen voor deze haperingen, hij heeft dan een paar uur aan de computer gehangen en van toen heb ik er geen last meer van, fingers crost! Ik denk dat het klimpercentage gaat afhangen van het fijt dat je hem kunt plat houden en niet achterover gaat en de grip die hij heeft op de grond. Maar die test ga ik over laten aan mensen die het zich kunnen permiteren, be my guest! In een bocht naar rechts zit je sowieso krapper omdat het hoogteverschil grote is tov de lengte en de bocht is er een van 120°. Langs de buitenkant is geen optie vanwege het tegenliggend verkeer dat je moeilijk ziet door de begroeiing.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand me zeggen wat de max klim-prestaties zijn van een "Honda X-ADV 750 DCT" en welk programma moet ik dan kiezen om in de bergen te rijden.

Als mij destijds als beginnend bestuurder op een tweecilinder 400 cc Suzuki uit 1977 lukte, dan kan ik geen andere conclusie trekken dat een moderne 750 cc Honda zich toch moeiteloos over de in Europa voorkomende wegen moet kunnen bewegen?

In een haarspeldbocht naar rechts een beetje tegen het midden van de weg gaan rijden
 
Op de kracht van de motor zal het niet aankomen, maar je kunt er geen vaart maken. Het is een T-kruispunt, 2 smalle rijvakken, naar een boerenbaantje van 3meter, niet veel plaats om uit te wijken maar wel mooie asvalt. Maar dan komt de bocht naar rechts, super kort, als ik 3 meter verder ben zit ik al 1 meter hoger, daarna word het wat vlakker maar nogsteeds stijgend. Vroeger reed ik er met de GW regelmatig door maar wel altijd met een klein hartje. Het is geducht/gekend van de ronde van vlaanderen maar nu geschrapt wegens te gevaarlijk. En zoals je zegd: ik zal zover mogelijk moeten uitwijken om de bocht zolang mogelijk uit te stellen.
 
Is een bocht naar rechts anders of moeilijker dan naar links? Of bedoel je dat een bocht naar rechts, de binnenzijde van de rijbaan, krapper is.
Krapper, niet persé moeilijker.
Dan kan je wel tegen middenlijn aan gaan rijden / beide rijbanen gebruiken (indien mogelijk) maar ik maak er een gewoonte van om op mijn eigen weghelft te blijven in die situaties om (onverwachte) aanvaringen met tegenliggers te voorkomen.

Die blokken zullen mss 10% verschillen, om maar iets te zeggen. Die van mij heeft een dct(2021) maar is toch ook eens blijven haperen en daar lag ik. Het was alsof hij zich verslikte en dan uitvalt.
Tsja, een van de weinige nadelen van automaat... die is afhankelijk van de programmering om bij terugval in toeren snel genoeg terug te schakelen. (en pas laat op te schakelen, DCT schakelt volgens mij vrij vroeg door naar hogere versnelling ook)
Dan kan je 'm wel in Manual modus zetten... maar ja dan denk ik dat je dan net zo goed een zonder DCT had kunnen nemen en de 1000 euro meerprijs besparen.
 
DCT heeft 4 schakelprogrammas.
in bergachtig gebied rijdt ik in de S2 stand.
Heel soms moet ik manueel een versnelling terug schakelen.
Ik heb al meer schakelbrommers zien stilvallen in een bocht bergop omdat ze niet op tijd hadden terug geschakeld.
 
Ik heb hem nog geen jaar maar heb wel al 6000km/10mnd. Elke keer doe ik nog nieuwe ervaring op, Volgende keer zet ik hem dus op "sport" 20220307 1.jpg
 
Zorgen dat hij toeren blijft maken (sportstand) en eventueel voor de bocht handmatig (met de flipper) terugschakelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan