Honda X-ADV

Je had gelijk Darklite1 hij is superstabiel op de rijksweg. Vandaag een heerlijk ritje gemaakt waaronder ook een kleine 20 km rijksweg en de scoot gaf geen kik toen ik de turbulentie van een vrachtwagen inreed.
Ik heb wel een vraagje wat is het meest dat jullie getankt hebben want toen ik ging tanken met nog 1 streepje benzine ging er volgens de teller van de pomp 14.37 liter bij. Volgens het boekje zou dit niet moeten kunnen dus waarschijnlijk worden we hier flink genept. Ik heb 98 getankt maar soms doe ik ook 95 ligt aan welke pomp.
 
Dat wist ik niet dat die teller voor het aantal liter gebruikte benzine in de reservestand stond. Weer iets bijgeleerd. Stom dat deze niet aftelt dan.
 
Ik heb wel een vraagje wat is het meest dat jullie getankt hebben want toen ik ging tanken met nog 1 streepje benzine ging er volgens de teller van de pomp 14.37 liter bij. Volgens het boekje zou dit niet moeten kunnen dus waarschijnlijk worden we hier flink genept. Ik heb 98 getankt maar soms doe ik ook 95 ligt aan welke pomp.

Zoveel heb ik nog nooit kunnen tanken, zelfs nu niet toen ik hem volledig leeg reed. Mijn mama had een PET fles gevuld met 1,5 liter benzine om mij terug op weg te helpen. Dan heb ik er nog 11,25 liter bijgetankt onmiddellijk daarna tot hij vol was tot aan het metalen staafje in de tank. Beiden opgeteld kom ik aan 12,75 liter.

Mijn tankbeurten houd ik heel correct bij met de Fuellio app in de Android store.

Screenshot_20200614-120837.jpg

Screenshot_20200614-120926.jpg
 
Wat mij wel een beetje opvalt bij mijn X ADV is dat hij wel diep in de voorvering duikt als ik stop aan de lichten ofzo. Dat zou ik mss eens beter moeten instellen. Kan iemand mij even uitleggen hoeveel slagen voor de grote bouten links en rechts en hoeveel klikjes voor het kleine schroefje een goede stand zou zijn?
 
Laatst bewerkt:
Per ongeluk in dit topic terecht gekomen. Man man man wat een Gave fiets. Coole scooter om te zien, in een matte kleur is het echt een plaatje om te zien.
Wel wat prijzig, maar zijn natuurlijk nieuw qua model, én erg gewild gok ik zo.
 
@DarkLite1

Voorvering afstellen

Veer-voorspanning
Je kunt de veer-voorspanning afstellen met behulp van de stelbouten
afhankelijk van de belading of het weg-oppervlak.
Verdraai de stelbouten op beide voorvorkpoten met behulp van de ringsleutel uit de Honda gereedschapsset.

De stelbouten van de veer-voorspanning hebben 15 slagen (15X360 graden)
Draai de stelbouten naar rechts om de veer-voorspanning te verhogen (harder)
of naar links om de veer-voorspanning te verlagen (zachter)
De standaard instelling staat op 7 slagen vanaf de volledig zachtste instelling

Let op:
Draai de stelbouten niet verder dan de limiet
Stel de veer-voorspanning voor de linker en de rechter vork gelijk af.

Suggestie:
Zet ze om te beginnen eens 2 slagen harder... dus: 2X 360 graden rechts om.
Vervolgens: Testen, aankijken en zo nodig nog wat meer slagen verhogen.

Opmerking:
een veer wordt NIET harder van meer veer-voorspanning. De vork zal minder ver inzakken,
maar alleen omdat hij pas bij een hoger aanvangsgewicht begint met inveren.
Als hij eenmaal begint met inveren, zal hij nog steeds 1 cm inveren bij elke 7,5 kg extra gewicht.


Uitgaande demping
Stel je af via dat schroefje bovenop de rechter vorkpoot.
De uitgaande dempings-versteller heeft ongeveer 3 slagen (3X360 graden)
Laat de uitgaande demping in eerste instantie beter nog even achterwegen, doe dat apart.
De standaard instelling staat op 2 slagen vanaf de volledig hardste stand.

Ter referentie zijn er twee markerings puntjes aangebracht (zie screenshot 1)
Je stelt de uitgaande demping af met behulp van de "BFR" afstel-tool (zie screenshot 2) uit de Honda gereedschapsset.

Suggestie:
Draai 1X 360 graden extra rechtsom om de uitgaande demping te verhogen (harder)


Screenshot:
De rode pijlen geven de uitgaande demping referentie markeringen aan

adjuster.jpg


BFR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank @WebEngine , daar kan ik iets mee. Heb jij de jouwe ook aangepast? Ik denk dat ik gewoon jouw suggesties ga volgen, beginnen met 2 volledige toertjes rechtsom te draaien.

Kan je nog even zeggen wat de uitgaande demping juist doet? Wat ik graag zou willen is dat hij minder diep induikt bij het stoppen aan de lichten of toch sneller terug omhoog komt.
 
Ja, veer-voorspanning van mij staat ook minimaal 2 slagen harder ingesteld, kan ook wel 3 of 4 zijn. Ik weet 't niet meer precies :z

Uitgaande demping
Ook wel de uitveerdemping genoemd.
In het Engels ‘rebound’ of ‘extension damping’. Vandaar dat je op de vering vaak de afkortingen REB of TEN ziet bij de stelschroef.
Zonder uitgaande demping valt er niet te rijden, dan ga je als een jojo over de weg. De vering komt dus niet tot rust.

Mvg, Jan
 
Geen dank.
Ik zou vanmorgen weggaan voor 4 dagen maar vanwege ziekte uitgeteld.

Heb de hele zooi om geboekt en uitgesteld tot zondag.
Ik zit in Bad Senkelteich, Vlotho, in het Weserbergland.
Deelstaten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen en Hessen.

We gaan maar met 2 man, dus kon prima om boeken.
Heb al een paar mooie toertjes in de Garmin geladen, met prima hoogte verschillen etc.

Heb er echt zin in, mooi hotel ook en met zwembad en restaurant.

Overdag tijdens het toeren hier en daar even stoppen bij de duitse bakkertjes voor een stuk torte, en dan s' avonds aan 't bier natuurlijk :P
Met zo'n stuk Duitste torte in je mik kun je de middag maaltijd gewoon overslaan *O*


Het is daar vanaf zondag ook bloedmooi en warm weer met 25+ graden.

Mvg. Jan
 
@ DarkLite1

vergeet helemaal te vertellen dat je de achterveer ook wel van huis uit 'n tandje hoger kan zetten.

Standaard staat de achterveer op standje 4.

Draai hem met de klok mee 1 standje hoger, gebruik hiervoor de speciale sleutel uit je Honda gereedschapssetje.
Er zit ook een verlengstuk in het gereedschapssetje sluit die aan op de speciale sleutel om de hefboom te vergroten.

Mvg. Jan

b.t.w.
Ik heb even gekeken en mijn voorvork staat op 9 slagen (9X 360 graden vanaf de zachtste instelling)
Dus 2X360 graden extra rechtsom vanaf de standaard instelling.
Vanaf daar kun je evt. naar eigen keuzen nog verder door als jij dat nodig vindt.
 
ik ken het gebied niet waar je heen gaat maar heel duitsland is mooi.
wij slapen in koblenz cochem en trier.
en wat ik ook geweldig vind is dat je voor normaal geld kunt eten en drinken nog erg goed ook.
 
Ja idd, heel Duitsland is mooi, en altijd zo lekker gemoedelijk.
Koblenz Cochem en Trier, langs de Moezel is natuurlijk SUPERMOOI :P:P:P
Heb daar ook wel gereden, maar nog niet met de X-ADV, dus die komt nog wel een keer.
Ik geniet altijd van elke seconde Duitsland, en niet alleen van het rijden, het avond ritueel kan soms ook knap gezellig zijn.

Ik hoef nu niet zo heel ver.
Steek even voorbij Enschede bij Gronau de grens over en dan nog 160km. in oostelijke richting onder Osnabrück / Teutoburger Woud door
en dan nog iets verder in oostelijke richting naar het hotel in het Weserbergland.

Dit is een van de toertjes die ik ga rijden "Rondrit Bad Pyrmont"
Het hotel ligt 50km verderop daar waar die blauwe vlag staat.
Links boven zie je nog net Osnabrück

Rondrit Bad Pyrmont.jpg
 
Die Terminology of hoe heet het merk klinkt echt wel goed. Mss toch eens overwegen... Hoewel ik de originele mooier vindt. Zou dat in vermogen veel verschil maken vraag ik me af. More power would be nice 😇
 
Ik heb mijn klein schroefje ook een hele slag naar rechts gedraaid. Nu stuurt hij echt superstrak en veert hij niet meer zo sterk in. Mss ze ik het nog een halve slag terug om wat minder trillingen op de gps houder te hebben. But that's just sugar on the cake.
 
Ja idd, heel Duitsland is mooi, en altijd zo lekker gemoedelijk.
Koblenz Cochem en Trier, langs de Moezel is natuurlijk SUPERMOOI :P:P:P
Heb daar ook wel gereden, maar nog niet met de X-ADV, dus die komt nog wel een keer.
Ik geniet altijd van elke seconde Duitsland, en niet alleen van het rijden, het avond ritueel kan soms ook knap gezellig zijn.

Ik hoef nu niet zo heel ver.
Steek even voorbij Enschede bij Gronau de grens over en dan nog 160km. in oostelijke richting onder Osnabrück / Teutoburger Woud door
en dan nog iets verder in oostelijke richting naar het hotel in het Weserbergland.

Dit is een van de toertjes die ik ga rijden "Rondrit Bad Pyrmont"
Het hotel ligt 50km verderop daar waar die blauwe vlag staat.
Links boven zie je nog net Osnabrück

Bekijk bijlage 1514531
Heb in Dedmold gewoond mooie omgeving heel veel km in de omgeving gereden. Als je er toch naar toe gaat neem een kijkje in Dedmold je kunt er goed eten en als je tijd hebt ga je even naar Herman kun je niet missen zie je al op grote afstand.
Zit nu in Paderborn ook een mooie omgeving om met de motor te toeren.
Veel rijplezier en mooie dagen
 
Heb in Dedmold gewoond mooie omgeving heel veel km in de omgeving gereden. Als je er toch naar toe gaat neem een kijkje in Dedmold je kunt er goed eten en als je tijd hebt ga je even naar Herman kun je niet missen zie je al op grote afstand.
Zit nu in Paderborn ook een mooie omgeving om met de motor te toeren.
Veel rijplezier en mooie dagen

Bedankt voor je positieve toon FJR 1300 mh en groetjes uit het leuke Weserbergland
Ha ha, en toeval of niet maar mijn gemaakte toertje voor dag 2 bracht ons idd. door Dedmold.
En wat staat Herman er mooi bij, ha ha *O*en zelfs het toertje had ik reeds veel eerder al naar Herman genoemd *D
En idd. bijna niet te missen, dus de motors op de betaalde parkeerplaats neer gezet en er even naar toe gewandeld.

En als je dan toch een leuk rondje wil maken in de buurt... JA, dan ook maar even door naar het motor trefpunt op de Köterberg :t
Was daar nog nooit geweest, maar dit was natuurlijk hartstikke leuk.
Door ziekte de gehele reis verschoven en pas zondag afgereisd, naar Duitsland en pas op dinsdag op de Köterberg geweest.
Op dinsdag stonden er ondanks het komen en gaan niet heel veel motoren.
Maar naar het schijnt kun je daar op zondag nauwelijks parkeren, dan ziet het er zwart van de motoren :P

Voor de XADV avonturenfietsers,
woooow wooow, wat hangt de XADV weer lekker in de haarspeldbochten en diepe bochten :]

Ook nog stukken extreem zuinig gereden 1:31 met super plus benzine
Ik was daar niet op uit maar het was gewoon een feit, e.a dubbel gecontroleerd
via het aantal liters benzine wat er in ging na een volle tank en dat ook gekoppeld aan de display gegevens.

Mvg. Jan


köterberg.jpg


2-E6-BE0-B9-348-A-48-B5-A98-A-2-B097-A226494.jpg


85-FADB8-D-875-C-4-A21-BCCC-A7-BAF62-A12-AC.jpg


012-EFEDA-15-F3-419-D-AF7-C-D7-FE3-AC69118.jpg


20200623_122928.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan