Honda X-ADV

@ Amauta
in een wphb staan vaak alle 'so calling': "fixaties" omschreven.
Een garagist zal met lostrekken van de kappen altijd rekening dienen te houden met deze fixatie punten.
Meest voorkomende fixatie methodes zijn lipjes met een weerhaakje als fixatie, andere ook gebruikte vormen van fixaties zijn in het frame aangebrachte
rubber en/of plastic houders waar fixatie pikkies/lipjes in kunnen worden geklikt.
In principe komen al deze verschillende fixatie methodes voorbij op de Honda X-ADV.
Als het goed is heb je e.a. zelf reeds ondervonden omdat je ook eens aan het demonteren bent geweest.

Om een scooter te ontdoen van kappen is er daarnaast wat mij betreft altijd een gouden stelregel en dat is:
Zorg bij het demonteren/monteren van fixaties altijd voor een juiste omgevings/verwerkings-temperatuur.
Om fixaties succesvol zonder risico te demonteren/monteren is een minimale omgevings-temperatuur van 20 graden gewenst.

Ga je fixaties lostrekken in een te koude omgeving dan is het risico op breuk vele malen groter.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@WebEngine
Daarom juist maak ik mij zorgen, ik denk dus dat deze monteur zonder handleiding begint te schroeven en te trekken en dan komt het niet goed. Ik heb namelijk al 2 punten van prutswerk meegemaakt met hem.
 
Mee eens "nonchelange all over"
Ben ook vaak niet gerust op een ander zijn kwaliteiten.
Misschien niet helemaal eerlijk omdat ik geen commerciële belangen heb, dus mag er ook wat langer over doen,
en kan ook daadwerkelijk b.v. elk los gehaald boutje/moertje inpappen met keramisch vet etc.

Heb nu ook al verschillen waargenomen in het demonteren t.b.v. de recall
In Thailand haalde ze heel gericht enkel de bovenste kappen, buddybak en tank los om het klusje te doen waarbij ze +/- 90 minuten opgeven aan arbeidstijd.
En gisteren kom ik een Italiaans bericht met foto's tegen waarbij ze de complete scooter hadden ontdaan van alle kappen waarbij het op mij overkwam
als extra werk creëren. Opgegeven arbeidstijd was daar +/- 3 uur.
Je kunt je nu afvragen wie doet het nu juist :?

Mijn tip is dat zodra de recall komt in het nieuwe jaar er niet gelijk in te springen maar even rustig af te wachten in de hoop dat er al een is uitgevoerd
door je garagist.
Een 2e of 3e keer gaat het altijd weer makkelijk als de eerste keer, dit los gezien van het feit dat ze voor zo'n recall een aparte werkomschrijving
hebben gehad.
Ik zelf wacht gewoon tot het mij zelf een keer uitkomt en dat zal niet veel eerder zijn als het voorjaar tijdens een olie wissel.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Alieexpress
 

Bijlagen

  • IMG_20181216_180601.jpg
    IMG_20181216_180601.jpg
    470,5 KB · Weergaven: 34
A ha je hebt zelf een ophanging aan de binnenkant gefabriceerd ;)
Vindt je schakelaar er wel geinig uit zien.

Nu met mijn nieuwe mistlamp beugels (afgeleid van de OEM beugels) komen mijn mistlampen net wat hoger te staan als dat ik ze
had zitten en ook net iets meer naar buiten, ze vallen precies mooi in de glooiing van die hoek die daar zit. daar ben ik blij mee.
 

Bijlagen

  • 20181216_202542 (Kopie).jpg
    20181216_202542 (Kopie).jpg
    174 KB · Weergaven: 39
donderdagmorgen heeft een afslaande auto mij aangereden. De schade aan de XADV is aanzienlijk. Door het op tijd ingrijpen van de abs en de valbeugel die de klap heeft opgevangen. Heb alleen een beurse schouder. Echt jammer.
 
Aj-aj dat zal schrikken geweest zijn man of atlantic, hopelijk komt alles weer snel voor elkaar.
Wel even je schouder in de gaten houden.
Heb ook ooit zo'n afslaand koekblik voorval gehad... het werd toen een grote plastic bom met de motorscooter en toevallig zat m'n meisje ook nog achterop.
Ben er toen wel financieel heel goed vanaf gekomen, met extra geld... smartegeld en alles tot in kleinste detail financieel vergoed etc.

Heb op internet al een paar schades gezien bij de X-ADV, die is steevast van grote omvang en loopt zeer snel dik in de papieren, komt ook een beetje
omdat alles zo schreeuwend duur is van Honda, maar daarnaast gaat hij er gewoon snel compleet helemaal aan.
Alleen al gewoon omvallen van de jiffy ziet er akelig uit.

Beterschap gewenst Atlantic
 
Ja de schade is al vastgesteld op ongeveer € 7000. Kreeg van mijn garage wel een verschrikkelijk mooi aanbod: een nieuwe showroom Xadv voor een zeer schappelijke bijbetaling. Dat ga ik dus doen! De toevoegingen die ik die zelf gemaakt heb worden allemaal overgezet voor zover niet beschadigd. Had met de oude pas 15.000 km gereden. Het omvallen met de jiffy kun je vaak prima opvangen door de valbeugels.

Die hebben nu mijn voeten ook gered. De beugel links was helemaal omgekuld.
 
Wilde al opschrijven, want zonder het te zien gaat het snel naar de 6 á 8 duizend euro bij een X-ADV
Met een conventionele fiets, b.v. een naked zit je ongeveer op de helft daarvan.

Over conventionele fietsen gesproken, als ik toen met die aanrijding op een conventionele fiets had gereden
dan had mijn enkel ook in de prak gelegen of een gebroken been ... dus lang leven de treeplanken... lekker met
de voetjes binnenboard....ja scooters ze zijn zo gek nog niet.
Bij jou was het zo te horen ook een tegenligger die wilde afslaan en jou over het hoofd heeft gezien?

Wat betreft dat aanbod: daar zou ik op in gaan, "Weg met die aangereden bak" :)
Als de tegenpartij 100% schuldig is kom je er financieel waarschijnlijk ook ongeveer een beetje mee uit.
Mogelijk keren ze ook circa 750 t/m 1000 euro uit voor je schouder.
Ik kreeg toen o.a. 1000 euro voor een paar schaafwondjes aan mijn onderarm, en nooit om hoeven vragen,
deed de verzekering uit hun zelf.
Controleer ook secuur je jas, helm, bril, broek, schoenen, navigatie, etc etc.

Prettig weekend gewenst

@ MTeun-03
Zet um op, je kan het, ik weet het;)
 
Zo,mijn Alie mistlampjes hebben al de geest gegeven,alles bij elkaar 10 minuten gebrand.
1Tje flikkert en de andere brand nog maar 1 ledje van.
Was het proberen waard.
Of niet natuurlijk:)
 
Die van mij zien er oerdegelijk uit (zwaar aluminium), en zie ik ook niet zo snel kapot gaan.
Heb ook wel mijn bedenkingen als ik die van jou op de foto bekijk, ziet er een beetje goedkoop en niet deftig uit.

Prettig weekend gewenst
 
De nieuwe is binnen en staat nu thuis, netjes thuisgebracht door Motoport Zelhem. Alle onderdelen die ik zelf had toegevoegd zijn overgezet. Mooie service. Eerst ga ik de X adv inspuiten met blanke tecktyl. dat werkt erg goed is mijn ervaring, tegen pekel en roestvorming. Op het stuur heb ik nu een draaimechanisme om de scoloiler te bedienen. Even nog het slechte weer door (geen gladheid meer) en dan rijden!
 
Goed gedaan, wat ik eerder al zei 'weg ermee' laat een ander maar met zo'n aangereden ding blij zijn.
Nu er nog even goed uitkomen met de verzekering en alles is weer bij het oude....uhm, nieuwe ;)

Veel plezier en textylse, het weer verwijderen van tectyl gaat overigens altijd het beste/snelste met terpentine.
Terpentine is 100% niet schadelijk voor metalen/lakken plastic's, je kunt het zo over je auto heen gieten.
Enige eigenschap die terpentine wel een klein beetje heeft is dat het wat vettig is, maar who care's, vet is ook goed.

Mvg. Jan
 
Dasty kan soms juist agressiever zijn, en dan bedoel ik op plastic's niet op metalen.
Nu is het wel zo dat je meestal geen plastic inspuit met tectyl, maar voor het geval het er per ongeluk op komt.
Terpentine is juist helemaal nergens agressief op en dat is het grote voordeel van terpentine t.o.z.v Dasty
Je moet evengoed ook aardig poetsen met Dasty, met katoenen doek en terpentine juist weer niet.
Gooi b.v. nooit Dasty zo uit een spuitflacon op je auto, met terpentine kan dat juist wel (al komt dat zelden/nooit voor)

Maar je bent oud en wijs genoeg neem ik aan om je handeltje knap te houden, dus links om rechts om
zal het wel goed komen.
 
Laatst bewerkt:
Ja levens gevaarlijk spul op "none metalen" als de verkeerde persoon er mee gaat sproeien,
en dan te lang laat intrekken of niet verdunt.
Etiket liegt er ook niet om qua chemicaliën.
Peut is daar maar een onschuldig iets bij vergeleken.
Maar Dasty is natuurlijk wel heel fijn om onderkanten van motoren te ontdoen van ketting vet resten, etc.
peut daar in tegen weer niet.
Dat is van zich zelf al vet, je kunt het zelfs als smeermiddel gebruiken, dat is wel
heel extreem uitgelegd door mij want daar is het uiteindelijk natuurlijk te schraal voor,
maar toch heeft het wel degelijk smerende eigenschappen.
Je zou peut ook goed kunnen vergelijken met lamp-olie waar je perfect stickers mee kunt verwijderen
op b.v. plastic motor kuipwerk... de ondergrond heeft daar 'nul komma nul' van te lijden.
Probeer maar een keer als je tectyl wilt verwijderen, het wordt met peut en doeken ook niet zo'n waterballet.
Wel kost het je een aantal poets lappen, want als de doek eenmaal verzadigd is heb je weer een nieuwe nodig.
Soms komen enge verhalen wel eens voort uit het per ongeluk verwisselen van peut met thinner en consorten.
dat blijft dan hangen bij mensen, maar vaak is het ook onwetendheid en wordt peut als een eng schilders middeltje beschouwd.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan