Honda X-ADV

Jan, bedankt weer voor de informatie, ga ik zeker doen en geen Dasty meer gebruiken! Ik heb ooit van een oude fietsenmaker geleerd dat je met een combinatie van diesel en petroleum. Dat gebruikte men als poetsmiddel voor de fiets, opbrengen met zachte doek en uitwrijven met schone zachte doek. Misschien dat ik dat nog ga proberen. Zou dat kunnen?
 
Ja nogmaals je kunt Dasty heus wel gebruiken, maar wees er voorzichtig mee en gebruik het gericht
voor de doeleinde waar je het nodig hebt. Er staat niet voor niets een moto bike op zo'n flacon Dasty.

Diesel en petroleum stinken nogal, althans vindt ik, een liter terpentine kost
trouwens ook maar 1,60 euro in de supermarkt, en terpentine stinkt nauwelijks.
Ik zou het allemaal niet te spannend maken met gekke luchtjes en middeltjes

Je moet het gewoon even aanzien wat het makkelijkst werkt als oplosmiddel voor tectyl,
en ik was er dus achter gekomen dat tectyl het makkelijkst oplost met terpentine.
En daar ik beroepshalve veel met oplos verdunnings- middelen werk, en conserveren
eigenlijk mijn hoofdtaak is, kan ik gewoon terpentine adviseren als enige niet agressief
middel.

Tectyl is trouwens ook in principe geen echt vet product, terwijl Dasty een mega ontvetter is.
Dus zie het zo: waarom een "niet vet product" proberen op te lossen met een ontvetter?
Oké met hard poetsen lukt alles, zelfs met water en driehoekvloeibaar, maar we gaan
toch vooral voor makkelijk efficient en verantwoord.

Prettig weekend.

p.s.
de carter berschermins plaat via ali-express is een zeer fraaie en goeie aanwinst dus aan te bevelen.
De prijzen liggen tussen de 35 en circa 60 euro. (ik heb 40 betaald)
 

Bijlagen

  • thumbnail_Aaaaaaa.jpg
    thumbnail_Aaaaaaa.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 125
Filmpie heb ik toevallig gisteren zitten bekijken ;)


Carter boutjes t.b.v. carter beschermplaat
Zat geen beweging in de carter pan, bij het uithalen van enkele carterbouten.
De OEM bouten zaten ook niet extreem vast of iets dergelijks.
Stond er aanvankelijk ook sceptisch tegenover, maar... (in mijn opinie) bleek dat ongegrond.

Mvg. Jan
 
In januari het onderhoudt laten uitvoeren op ongeveer 18000 (17894km), kostprijs 89,44 euro.
Olie, oliefilter zijn vervangen plus een volledig nazicht van de motorfiets.

Ondertussen staat de teller reeds op 19723km en zijn de banden vervangen voor en achteraan door Pirelli trail rally's
De achterband was de originele en is dus voor mijn gevoel heel lang meegegaan tegen over de voorband die is vervangen op een kleine 10000km de eerste keer en dat waren de Bridgestone trailwings

Ook zijn de voorste remblokken aan vervanging toe en dat worden terug de originele remblokken setnr: 06455 MKH D01 kostprijs 48,5 euro per set (x2).

53303522_10213510295647430_4885303962355367936_n.jpg
53359567_10213510295847435_8644306524325281792_n.jpg
53375554_10213510296207444_2447232688352919552_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk top banden
ik had ze eerder in het topic al aangehaald als een van de betere vervangers,
omdat iemand er op vanuit Thailand mee naar Amsterdam was gereden.
En dat ook nog zonder lek rijden (beetje mazzel)
WebEngine over Pirelli Scorpion Rally STR >>> Honda X-ADV

Prettig weekend gewenst
 
Kan je iets zeggen over het rijgedrag van deze pirelli banden? Verneem je tijdens het rijden op asfalt de nokken of hoor je gegrom ervan?

Ik heb deze al klaar staan om erop te leggen. Ze zijn ook heel stug t.o.v. de Trailwings. Mijn voorband (trailwing) was bij 14000km echt op terwijl de achterband nog wel wat profiel had.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil was wel groot, aangezien de achterband bijna 19200km had en de voorband bijna10000, dan ben je gewoon aan het sturen van die set banden.
De overstap naar de nieuwe banden was wel wat aanpassen, stuurde sneller, stabieler rechtdoor enz.... Geen gezoem, bijt goed in het asfalt zowel bij droog als nat weer, enige voorzichtigheid is aangewezen in het begin, het vettig laagje goed eraf rijden, offroad is het toch veel beter dan de Trail Wings al blijft het toch geen licht crossmotortje.... en moet je toch goed opletten.

Verbruik van de scooter gaat iets de hoogte in met 0,1 a 0,2 liter op 100km met deze banden.
Verder heb ik nog niet zo heel veel kilometers met deze banden, 600km op 2 weekjes.
Dus veel negatieve dingen kan ik er niet over zeggen.
Eén ding wat me wel opvalt bij de trailbanden is dat ze heel veel grip bieden in alle omstandigheden op de weg.
Tot zover mijn bijdrage....
 
Klinkt goed allemaal, had een beetje ook niet anders verwacht.
In Frankrijk waar er heel veel ADV's rijden zijn ze ook gek op deze band.
Enige wat ik vaag vindt is van je oude banden: ik reed altijd 2 achterbanden op tegen 1 voorband.
En dat zou je met de diameter van ADV's achterwiel ook weer verwachten, maar kennelijk gaat de voorband eerder op?
Snap er de ballen van :?
 
Ik kan het bevestigen dat ook mijn voorband versleten was tot voorbij de slijtgrens (vooral de linkerkant) terwijl de achterband nog redelijk profiel had, 4mm of zo. Achter was wel erg plat gereden wat ook weer niet zo fijn is. Op mijn NC750X had ik voorheen ook altijd 2 achterbanden op 1 voorband.
 
Zowel bij mijn Integra als bij de X adv had ik hetzelfde slijtage patroon, de voorbanden gingen ongeveer een 10000km mee en de achterband 18 a 19000km mee, dan waren ze echt aan vervanging toe, de voorband slijt meestal links eerst. ik rij vlot door en neem graag mijn bochten vrij sportief.
Ik denk dat het gewicht vooral vooraan zit, want je kan eventueel goed driften met de X adv.
Verder ben ik heel tevreden met deze scooter/motor...
 
Ik denk dat het gewicht vooral vooraan zit, want je kan eventueel goed driften met de X adv.

Dat gevoel over die gewichtsverdeling heb ik idd. ook wel zo'n beetje.
En met die tractie- controller op model 2018 duurt het misschien nog wel langer met het achterbandje?
Die zet ik trouwens tot vervelends aan toe meestal UIT.

Tractie- controller
Een functie waar ik vaak meer last van heb dan dat het mij wat oplevert, zo zie je maar... vooruitgang is niet altijd even handig.
Het last hebben van de tractie- controller zit hem dan voornamelijk in het feit dat hij telkens bij opstarten automatisch AAN staat.
Een beetje sportief rijden is kansloos met tractie- controller AAN.

Mvg. Jan
 
1 Keer per maand gaat de accu van de X aan de optimate omdat ik hem 5 tot 6 maanden niet gebruik.
Vorige week woensdag nog.
Vandaag wil ik gaan rijden ,hartstikke leeg:(
 
Die van mij hangt 'altijd' aan de Optimate (wel of niet rijden), heb soms wel eens een beetje het idee alsof ik het dwangmatig doe 8-)

Ik ben in principe een groot verbruiker met: handvat-verwarming/mistlampen/navigatie/telefoon... soms zelfs allemaal tegelijk aan.
Ik monitor dan ook altijd mijn spanning met een Koso voltmeter die ik op mijn stuur heb gemonteerd.
Als ik alles aan heb staan, zit ik tegen onderspanning aan, dat betekend dus dat er niet wordt bij geladen,
het blijft dan hooguit gelijk of soms duik ik er zelfs net onder :o

Accu en/of actuele bedrijfs- spanning monitoren doe ik altijd, dat is een van de eerste atributen die ik op een nieuwe brommer zet,
zo ben ik nog "voor dat er zich problemen voor doen" op de hoogte van de huidige situatie.

Lees in het buitenland vaker accu probs, maar ik wil nog niet gelijk zeggen dat het dan ook een rot accu is.... I cross my fingers

Mvg. Jan
 
Chips, geweldig zo'n scooter, heb er op een paar honderd na 15.000 voor neer getikt, dat wil ik dus echt niet meemaken.
Mijn andere scooter was 4,5 jaar oud koste de helft, en accu was na 4,5 jaar (met enorm veel extra gebruikers er op)
nog steeds in top conditie.
Ja, je moet het wel een beetje treffen met een accu, geld b.v. ook voor kogellagers, de ene keer gaan ze 100.000km mee, en de andere
keer zijn ze met 10.000km. al naar de filistijnen.

Mvg. Jan
 
Mijn vorige X-adv heb ik ongeveer 14.000 km mee gereden zonder wat voor een accuprobleem dan ook. De nieuwe die ik nu heb verbruikt wat meer benzine. En rijdt flotter moet ik zeggen. Wat harder ingereden denk ik.
 
Nog een tip voor de remblokken vooraan, deze zijn in feite super gemakkelijk te vervangen.
Remklauwen losmaken van de vork, sleutel 14 is er voor nodig, daarna met de hulp van de oude remblokken de remzuigers terugduwen tot ze helemaal in de remklauw zitten, dan de oude remblokken met wat over en weer schuiven naar het midden van de klauw brengen, dan er één voor één uithalen.
De nieuwe blokken erin plaatsen ook één per één en op hun plek schuiven tegen de remklauw en zuigers, geen gedoe met bout of as die je moet losmaken.
remklauw terugplaatsen en vastmaken, rem oppompen tot men weerstand krijgt en kees is klaar....
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik was benieuwd of jullie ook veel speling heb als het ruitje in de hoogste stand staat rammelt echt op het mechanisme Terwijl alle inbusboutjes vast zitten ik hoor het graag Met Vriendelijke Groet Frans
 
Klopt,
ik heb toen eens wat nylon ringen bij de Gamma gehaald en er tussen gezet... en dan is het behoorlijk goed.
Mechanisme gaat dan iets zwaarder, dat betekend dat ik niet meer vanaf de motor het ruit kan verlagen/verhogen,
maar er even naast moet gaan staan. Geen probleem, dat liever als speling.

Aan allebei de kanten één nylon ring, dus geen metaal gebruiken want dat gaat waarschijnlijk invreten.
Buiten diameter van de nylon ring wel iets kleiner vijlen, want die van de Gamma waren iets te groot.
20190412_191312.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan