Honda X-ADV

Ik zou nog even terugkomen betreffende de beugel van TBS (Taiwan Big Scooterstore) en de meegeleverde Ram-mount GSM houder.

De meegeleverde Ram-mount GSM houder is een origineel product van de Amerikaanse leverancier Ram-mount.
Ram-mount is "het" merk als het om montage van gps/gsm/laptop/tablet/camera's/etc. gaat.

Enige kanttekening is dat de door TBS meegeleverde Ram-mount GSM houder zwaar gedateerd is en enkele jaren terug
is vervangen voor de Ram-mount X-Grip
Frappante is dat de GSM houder zoals jij hebt hier in Europa en de US nauwelijks/niet meer wordt verkocht,
maar in Taiwan zie ik hem nog vaak voorbij komen.

Jou situatie:
TBS beugel met daarop direct gemonteerd de Ram-mount GSM houder.

Vervolgens om de onderste stand te bereiken loopt dan sowiezo het OEM windscherm tegen de telefoonhouder aan.
Om e.a. te voorkomen kun je de afstand tussen TBS beugel en Ram-mount GSM houder vergroten door gebruik te maken van Ram-mount hulpstukken.

In jou geval heb je dan 3 Ram-mount hulpstukken nodig: RAM-B-347U + RAM-B-201U + RAM-B-238U
Als je de GSM houder los haalt van de TBS beugel zie je een uitsparing in de achterkant waar precies RAM-B-238U in past.

Vervolgens sluit je daarop aan RAM-B-201U

En vervolgens sluit je daar op aan RAM-B-347U
De TBS beugel is standaard reeds voorzien van gaatjes om de 'RAM-B-347U' te monteren.

Kijk gerust eens verder wat Ram-mount allemaal voor oplossingen heeft bedacht.
Url.......: MountingExpert | RAM-Mount Belgium

Je kunt natuurlijk ook zelf iets bedenken door b.v. een 1 of 2 cm dik nylon of aluminium afstandsblokje tussen TBS beugel en GSM houder
te maken om extra afstand te creeren... of op de Fred Flintstone methode met een blokje hout :+

Zou je gebruik maken van de moderne GSM houders zoals de Ram-mount X-Grip of de Quad-Lock + 1” Ball Adaptor, dan
beschik je reeds over de 1” Ball Adaptor en volstaat het door enkel en alleen RAM-B-347U + RAM-B-201U aan te schaffen om
e.a. te monteren op de TBS beugel.

Deze uitleg is gebaseerd op de situatie met het OEM windscherm, ik heb geen flauw idee hoe e.a. uitpakt bij een after-market windscherm.

Ik zelf maak reeds 10 jaar gebruik van Ram-mount producten, en ben daar altijd zeer content mee.

Mvg. Jan
 
Bedankt Jan 👍. Van mijn vorige setup heb ik reeds alle voorgestelde RAM onderdelen al liggen.

De huidige setup werkt ook prima moet ik zeggen, ookal is het verouderd. Maar ik heb de X-Grip toch liggen dus mss kijk ik er wel eens naar.
 
Wat een gedoe met die mud Guard. Bizar onduidelijke handleiding. Ik heb denk niet het juiste materiaal ervoor om overal bij te komen. Deze gooi ik in de schuur als ik de handvatverwarming erop zet probeer ik het goedhart te laten doen.. Jammer zeg
 
Nee is plug & play.

Zit een heel klein beugeltje bij voor aan de uitlaatzijde, die heb ik voor montage uit wel eerst geconserveerd.
Voor aan de kettingkast zijde zit er ook nog een klittenband stickertje bij, dat vindt ik persoonlijk niks, dus vervangen voor één rivet.
Rivet is veel mooier en op de lange duur makkelijk in gebruik.
Montage handleiding zit er wel bij, maar zodra je naast je brommer staat zie je bijna vanzelf al wat de bedoeling is.

Het wachten is nu op de bevindingen van de veelbelovende Koreaanse hugger die man of atlantic heeft besteld.
Overigens heb ik het idee dat spray-guard's meer zouden kunnen tegen houden als huggers.

De sprayguard's zouden dan wel meer naar binnen moet staan, dus niet achter het wiel maar meer erboven op.
Ben een paar modificaties tegen gekomen van avonturenfiets-rijders die de hoek van de sprayguard hadden aangepast.
Waarna er minder modder probs zouden zijn.

Dat wil ik nog wel eens gaan testen met een rubberflap aan bovenkant van sprayguard
 
Een grappige anekdote over mijn nieuwe Honda X ADV.. Een week geleden maak ik een afspraak bij Moto's Tom Serneels waar ik mijn moto nieuw heb gekocht met de intentie om een onderhoud aan te vragen bij het bereiken van de eerste 1000km. De afspraak werd vastgelegd op vrijdag 11u waar ik ook mocht blijven wachten tot het klaar was zodat ik niet zonder machine zat. Gezien de Honda mijn enige vervoer is en ik niet over een wagen beschik is dit wel van cruciaal belang..

Vrijdagochtend om 10u wil ik mijn machine starten maar springt de display niet aan. De contactring licht blauw op wat aangeeft dat de communicatie met de sleutel prima functioneert. Mijn eerste vermoeden was dan ook dat de batterij plat was. Gezien we laatst naar Zoutelande gereden zijn en de GSM-oplader, die rechtstreeks op de batterij gemonteerd was, defect was voedde dit idee. Naar mijn gevoel was dat blokje tussen de batterij en het GSM kabeltje defect en heeft het 's nachts de batterij leeggetrokken.

Toch bel ik even naar de garage om hen te informeren van het voorval en om tips te vragen, maar die bleven uit. Niemand had een idee wat het kon zijn waarop ik Honda Europe Assistance belde om technische bijstand te vragen. Uiteraard staat mijn moto nog niet geregistreerd bij hun, want bij aankoop vertelde de dealer dat dit wel 3 weken kan duren, maar toch stuurden ze VAB langs voor pechverhelping. Een vriendelijke man kwam met zijn quickbooster mijn machine opstarten wat probleemloos ging. Alle papierwerk ingevuld en ik kon vertrekken naar de garage.

Om 12u zet ik daar mijn machine af voor een klein onderhoud en met een beschrijving van wat er gebeurd is en vraag ik ook om een nieuwe GSM oplader te installeren die achter het contact moet worden aangesloten. Dit om te vermijden dat wanneer het toestel weer defect zou zijn mijn batterij weer leeg is. De dealer vertelt me wel dat ze een 1 uur tijdspanne voor mijn onderhoud hadden voorzien en dat dit nu niet meer kan en de mechaniekers het tussendoor zullen moeten doen. Gezien de garage sluit tussen 12u30 en 13u30 was er geen mogelijkheid meer om dit in een half uur te regelen en kreeg ik een vervangmachine mee. Gelukkig kon ik mijn omniumverzekering voor een dag/paar uur laten overzetten naar deze machine zonder extra kosten. Toch wel fijn dat dit kon.

Om een lang verhaal toch nog een beetje kort te maken mocht ik dan om 18u voor sluitingstijd mijn machine gaan ophalen. De olie was ververst, 1 O-ring, 1 oliefilter, 1 DCT filter vervangen en 2u30 werk. Totale prijs van de factuur was 246,49 EUR. Hier heb ik toch een bedenking bij. Vooral gezien het feit toen ik mijn X-Max 300 omruilde voor de X ADV duurde het welgeteld max. 30 min om dat kabeltje over te zetten van mijn oude machine naar mijn nieuwe. Dus 2 uur en half lijkt me wel zwaar doorgerekend... Om de relatie met de dealer niet te schaden heb ik dit maar zo gelaten, maar toch heb ik er wat wrange gevoelens aan overgehouden. Laat maar weten wat jullie er van denken.
 
Laatst bewerkt:
Een grappige anekdote over mijn nieuwe Honda X ADV.. Een week geleden maak ik een afspraak bij Moto's Tom Serneels waar ik mijn moto nieuw heb gekocht met de intentie om een onderhoud aan te vragen bij het bereiken van de eerste 1000km. De afspraak werd vastgelegd op vrijdag 11u waar ik ook mocht blijven wachten tot het klaar was zodat ik niet zonder machine zat. Gezien de Honda mijn enige vervoer is en ik niet over een wagen beschik is dit wel van cruciaal belang..

Vrijdagochtend om 10u wil ik mijn machine starten maar springt de display niet aan. De contactring licht blauw op wat aangeeft dat de communicatie met de sleutel prima functioneert. Mijn eerste vermoeden was dan ook dat de batterij plat was. Gezien we laatst naar Zoutelande gereden zijn en de GSM-oplader, die rechtstreeks op de batterij gemonteerd was, defect was voedde dit idee. Naar mijn gevoel was dat blokje tussen de batterij en het GSM kabeltje defect en heeft het 's nachts de batterij leeggetrokken.

Toch bel ik even naar de garage om hen te informeren van het voorval en om tips te vragen, maar die bleven uit. Niemand had een idee wat het kon zijn waarop ik Honda Europe Assistance belde om technische bijstand te vragen. Uiteraard staat mijn moto nog niet geregistreerd bij hun, want bij aankoop vertelde de dealer dat dit wel 3 weken kan duren, maar toch stuurden ze VAB langs voor pechverhelping. Een vriendelijke man kwam met zijn quickbooster mijn machine opstarten wat probleemloos ging. Alle papierwerk ingevuld en ik kon vertrekken naar de garage.

Om 12u zet ik daar mijn machine af voor een klein onderhoud en met een beschrijving van wat er gebeurd is en vraag ik ook om een nieuwe GSM oplader te installeren die achter het contact is aangesloten. Dit om te vermijden dat wanneer het toestel weer defect zou zijn mijn batterij weer leeg is. De dealer vertel me wel dat ze een 1 uur tijdspanne voor mijn onderhoud hadden voorzien en dat dit nu niet meer kan en de mechaniekers het tussendoor zullen moeten doen. Gezien de garage sluit tussen 12u30 en 13u30 was er geen mogelijkheid meer om dit in een half uur te regelen en kreeg ik een vervangmachine mee. Gelukkig kon ik mijn omniumverzekering voor een dag/paar uur laten overzetten naar deze machine zonder extra kosten. Toch wel fijn dat dit kon.

Om een lang verhaal toch nog een beetje kort te maken mocht ik dan om 18u voor sluitingstijd mijn machine gaan ophalen. De olie was ververst, 1 O-ring, 1 oliefilter, 1 DCT filter vervangen en 2u30 werk. Totale prijs van de factuur was 246,49 EUR. Hier heb ik toch een bedenking bij. Vooral gezien het feit toen ik mijn X-Max 300 omruilde voor de X ADV duurde het welgeteld max. 30 min om dat kabeltje over te zetten van mijn oude machine naar mijn nieuwe. Dus 2 uur en half lijkt me wel zwaar doorgerekend... Om de relatie met de dealer niet te schaden heb ik dit maar zo gelaten, maar toch heb ik er wat wrange gevoelens aan overgehouden. Laat maar weten wat jullie er van denken.
Belachelijk voor een eerste beurt. Heb je niet bij aankoop geprobeerd om de eerste beurt gratis te krijgen?
Ik doe dat altijd bij het onderhandelen en het is bij alle 3 motoren die ik heb gehad gelukt. Bij motoport en bij goedhart. Nadat heb ik op alle accessoires 15 procent korting gekregen. Misschien heb ik het wel gekregen omdat ik richting de 2k aan accessoires erbij heb gedaan. Geen idee. Maar toch, dit hoort echt niet.

Je hebt groot gelijk. Wat een bedrag man!
 
Heb 81 euro betaald voor de 1000km olie plus filter wissel betaald.
Bij nieuwkoop is het Accessoires pakket: handvat-verwarming/deflectors/zijbeugels/topkoffer slot omzetten, zonder arbeidsloon er op gezet.

Ongeacht welke elektronica ook, altijd contact-slot geschakeld aansluiten, never/nooit direct op de accu.

Tom Serneel verkoopt toch aardig wat motors aan onze Vlaamse vrienden, hoor eigenlijk nooit iets negatiefs.
Weet niet zo goed wat ik voor de rest van jou voorval moet denken of er over kan zeggen.
Aansluiten zou idd. maar één half uur kunnen duren, dit omdat de centraal geschakelde plus vlakbij het stuur zit (onder het luchtfilter)

Morgen komen mijn rvs voetplaten binnen, lekker vlot verzonden, ben benieuwd naar de kwaliteit.

Mvg. Jan
 
Bedankt voor jullie feedback. Zoals gedacht mag dit dus geen 2u30 duren. Ik denk niet dat het zin heeft hier nog iets over te melden bij de dealer. Iets als vijgen na pasen en het verzuurt alleen maar de relatie. Vermoedelijk zal ik mijn volgende onderhoud elders laten doen.

Op pagina 30 legt Jan uit hoe je de lichten moet bijstellen. En op de foto lijkt het heel eenvoudig om bij die draaipunten te komen met de meegeleverde schroevendraaier . Mijn vraag: moet je dan ook de panelen verwijderen om hierbij te kunnen? Met andere woorden, het paneel onder de contactschakelaar? In de tekening lijkt het alsof dat niet nodig is maar ik zou anders niet weten hoe aan die draaipunten te komen.

Het viel me gisteren op dat zeker 3 wagens flikkerden met hun lichten. Dus staan ze vermoedelijk wat te hoog.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook 3x heb gezocht voordat ik begreep hoe je het licht afstelt. Als je langs het balhoofd naar de koplamp kijkt zie je 2 metalen bouten (dop 10 denk ik) deze verstellen de koplamp. Je kunt de bout verdraaien met een dop of met een sterschroevendraaier zoals in de handleiding staat. Eerst dacht ik dat de bouten voor de bevestiging van de lamp zijn.
 
Je hoeft niets te demonteren.

Vanaf het zadel gezien:
Stuur rechts-om en je kunt bij de linker koplamp, stuur links om en je kunt bij de rechter koplamp

Dop 10 idd. en dan op een kort verlengstukje.

Moest even zoeken maar had er nog wel een foto van.

Succes gewenst.

p.s.
Maak a.u.b. eerst een reverentie van de afstel situatie zoals hij nu is, pas daarna gaan fine-tunen.
 

Bijlagen

  • 20190909_161423 (Kopie).jpg
    20190909_161423 (Kopie).jpg
    111,3 KB · Weergaven: 28
Makkelijkste reverentie is trouwens door je motor in je garage te zetten en dan op een willekeurige afstand (liefst zo ver mogelijk van een muur of garagedeur)
je motor op te stellen.
Plak daar op de grond een stuk schilderstape van een paar meter, dat stuk tape daar zet je je voorwiel tegen aan.
Dan koplampen aanzetten en dan op de muur aan de bovenkant van de "cutt-off" plak je ook een stuk tape van enkele meters breed.
Cutt-off is zeg maar waar je lichtbundel aan de bovenkant ophoud.

Andere reverentie methode is het aantal slagen in/uit tellen vanaf waar je begint met draaien.

De eerste methode werkt het best omdat je gelijk mee kunt kijken op de muur en je daadwerkelijk ziet dat je lichtbundel lager komt te staan
als het stuk schilderstape wat op de reverentie hoogte zit geplakt.
 
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het verder verloop van de 2u30 die aangereken werd door de dealer. Ik had nog even een mail gestuurd naar Tom om te vragen of die werktijd wel correct was voor het installeren van de GSM oplaadkabel en dit kreeg ik net terug:

Hallo,

Het tegendeel is waar. Ik heb zelfs niet de volledige werktijd laten doorrekenen. Er is nog meer werk ingekropen.
De aansluiting van de vorige kabel was helemaal achteraan. Dus van voor tot achter moest er alles opnieuw af en nu aansluiting maken na contact ipv op batterij. Vorige keer lag alles nog gedemonteerd van de montage van de accessoires en heb ik er toen 2 mensen opgezet om te zorgen dat je niet te lang moest wachten. En dan is er nog flink wat tijd ingegaan. Xadv is een knap stukje techniek maar er is helaas weinig plaats om dergelijke aansluitingen te maken zonder dat dit iets anders wordt verstoord + de aansluiting zat al vanachter omdat dit vorige keer het eenvoudigst was omdat alles er toen af was. Op uw Xmax300 is die aansluiting inderdaad op een halfuurtje gefixt.

Het is voor ons ook erg vervelend dat iedereen altijd denkt dat ‘een kabeltje leggen’ op een kwartiertje is gedaan. Op sommige moto’s is dit inderdaad zo maar op andere helemaal niet. Begrijp dan ook mijn reactie toen je vroeg om ook dat kabeltje ‘even te fixen’. Ik wist meteen dat heel onze planning om zeep was.
Ik had u beloofd van een zo goed mogelijke service te geven, en doe ook mijn uiterste best om dit te verwezenlijken. We hebben het dan ook zo snel mogelijk opgelost, u een gratis vervangmoto meegegeven en dan zelfs niet de volledig werktijd verrekend om eigenlijk een mailtje zoals dit te vermijden. Gratis kon ik dit helaas niet doen omdat we al een gratis plaatsing hadden gedaan van de 1ste kabel.
Misschien hadden we beter moeten uitleggen wat er dan wel allemaal af moet, onze excuses als dit dan niet duidelijk was.

Dank voor uw begrip,

Tom


Als het dan inderdaad zoveel werk is om het vorige kabeltje van de batterij naar het stuurhoofd te verwijderen het nieuwe achter het contact aan te sluiten lijkt me dit een heel correct antwoord. Bij nader inzien ga ik toch bij Tom Serneels blijven voor mijn onderhoud.
 
Ik heb zelf laatst alle kappen verwijderd van de motor. Intussen weet ik precies hoe dit gaat en heb daarvoor een uur nodig gehad. Wel iets om in het achterhoofd te houden wanneer je de motor wegbrengt voor een reparatie. Afhankelijk van de werkzaamheden tot 2 uur nodig alleen voor de kappen.
 
Xadv is een knap stukje techniek maar er is helaas weinig plaats om dergelijke aansluitingen te maken zonder dat dit iets anders wordt verstoord

Hij heeft er geen kaas van gegeten dat is mij wel duidelijk.
Vraag me trouwens af wie ooit de beslissing heeft genomen om die USB aansluiting koud op de accu aan te sluiten :?

Daarnaast als je weet dat het veel werk is om zo'n ding van achter naar voor te monteren/demonteren, kun je beter eerst een afweging maken
hoe je zo iets slim, verantwoord en goedkoop op kan lossen.

Vooral met elektronica wordt vaak veel te moeilijk en omslachtig gedacht.
Vereenvoudigen, slim + verantwoord toepassen is voor een hoop luitjes niet weggelegd.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wel, hoe het nu ook is, het blijkt dus wel de ervaring van anderen te zijn dat het blootleggen van alle bedrading en terug zichtbaar maken wel 2u kan duren. Dus dan is zijn prijs wel min of meer correct te noemen. Ik vind het ook wel een heel menselijke reactie want hij had ook niet kunnen reageren of als een gebeten hond. Getuigt toch van enige vorm van professionalisme en dat kan ik wel waarderen.
 
Gisterenavond heb ik geprobeerd om de voorlichten af te stellen, de mistlichten staan blijkbaar prima en kunnen niemand verblinden. Zo gezegd zo gedaan, motor op 10 meter afstand van een muur, schilderstape geplakt en hoogte wat bijregelen met dop 10. Ik had niet de indruk dat het heel veel verschil maakte, maar het kan wel.

Gelukkig was er iemand met een wagen in de donkere ondergrondse parking om het uit te testen. Wat blijkt, het is niet echt de hoogte die het probleem is maar vooral de lichten die naar de zijkant schijnen. Wanneer ik zelf in de auto zat en de motor links voor ons stond scheen het zijlicht echt als een faar in de ogen. Heel ambetant dus... Dus ik kan best begrijpen dat mensen hierop reageren.

Mijn vraag, bij het afstellen kan je precies niets aan die zijlichten doen? Of mis ik iets? Die zijlichten zijn ook veel sterker dan de lichten in het midden. Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden maar ik hoor graag jullie mening.
 
Tot nu toe al mijn motors met dubbele koplampen konden idd. naast hoogte ook zijwaarts worden gesteld.
Er zaten dan 2 verschillende stelschroeven per koplamp.
De bedoeling was dan om de brandpunten van beiden koplampen in het centrum tegen elkaar aan te trimmen.
Dan stonden ze tevens ideaal afgesteld voor berm verlichting.
Snapte zelf ook niet helemaal waarom Honda dat niet ook heeft.:?

Leek me overigens wel raar als jou koplampen niet goed hadden gestaan, het is best een dingetje waar ze wel serieus mee omgaan.
Ze zien je in ieder geval goed, dus zou me er voor de rest niks van aantrekken.

HAPPY WEEKEND ALL ......:W

b.t.w.
De avonturenfiets is echt AF met de mooie ali voetboarden....... wat een waanzinnig kwaliteits product :]
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen! Ik ben blij, dat ik dit X-ADV Forum gevonden heb. Ik heb een 2018, ingeschreven in januari, maar er wordt op dit moment niet veel mee gereden, bij gebrek aan tijd. Maar het is een te gekke motor!
 
RVS kwaliteit en dikte 100%
Montage materiaal 100%
Afwerking 100%
Montage easy & fit 100%
Prijs 100%
Een must to have 100%
Blij mee 1000%
Antie-slip 100%
 

Bijlagen

  • 20190913_204615 (Kopie).jpg
    20190913_204615 (Kopie).jpg
    193,6 KB · Weergaven: 16
  • 20190913_204629 (Kopie).jpg
    20190913_204629 (Kopie).jpg
    153,5 KB · Weergaven: 17
  • 20190913_204653 (Kopie).jpg
    20190913_204653 (Kopie).jpg
    205,6 KB · Weergaven: 16
  • 20190913_204721 (Kopie).jpg
    20190913_204721 (Kopie).jpg
    133,7 KB · Weergaven: 14
Terug
Bovenaan Onderaan