Honda X-ADV

Mmmm... Nu ik dit lees heb ik er opeens minder vertrouwen in:

Druppelladers voor Gel accu
Hier vindt u druppelladers voor een Gel accu. Het is een vereiste dat de lader inderdaad in elk geval voor dit type accu geschikt is. Een andere onderhoudslader werkt überhaupt niet of leidt tot onherstelbare schade aan batterij en/of lader. Op de accu zelf ziet u of sprake is van een Gel batterij als er bijvoorbeeld 'Gel' op staat of zoiets als 'Gel technology'.

Misschien moet ik toch maar zo'n goedkope gel lader kopen. Ik heb deze alvast afgekoppeld omdat ik het toch niet vertrouw. Ik hoop dat ze nog niet beschadigd is. Het rare is dat degene die ze daar aanraden voor gel accu ook loodzure accu's ondersteunen. Dit doet me toch vermoeden dat mijn lader idd toch zou moeten werken voor een gel accu..
 
Ik zat op mijn telefoon en las dat jij zij dat het lampje rood branden, had de foto niet bekeken.
Voor de rest heb ik je gewoon wijs proberen te maken hoe e.a. in elkaar steekt qua types accu.

Ik zit nu op de computer en zie dat je lampje helemaal niet rood is zoals jij zegt.
Het lampje is geel, en dat is sowieso goed.
Gewoon even geduld hebben, het komt goed.
Evt. mag je de stekker een paar keer (met tussenpauze van 10 sec.) in en uit het stopcontact halen
voor de self-check van de Optimate + accu, (kan geen kwaad)

Opmerking:
Waarom er een zekering tussen jou bedrading zit is mij een raadsel, die heb jij volgens mij zelf aangebracht.
De Optimate zou om moeten kunnen gaan met een polarisatie wissel, hij doet het dan "zeg maar" gewoon niet.
Is trouwens al een oudje, ik schat in van circa 2008.
Ik heb ook de Optimate3, en is een type jonger, desalniettemin ook al 10jr. oud.
Leeftijd geeft voor de rest niet hoor, ook een oude Optimate zou prima moeten zijn.


Charge/Laden, dus alles is oké
EouOw7.png


Mvg. Jan
 
In mijn wilde jaren reed ik met een Honda Fireblade en dan hing dat kabeltje altijd aan die accu. Als ik dan thuis kwam stag ik gewoon het stekkertje in de Optimate en klaar was Kees. Ik denk uiteinlijk dat je toch gelijk hebt en dat mijn Optimate, ook al ide al zo oud, geschikt is om gel accu's te laden. Zie ook mijn laatste zin in mijn vorige post.

Voor eat betreft kleuren ben ik altijd wat blind geweest. Nog een laatste vraag: Is het best om deze de hele periode van inactiviteit met de moto te laten hangen aan de druppellader? Of best ontkoppelen als het oranje een andere kleur krijgt?
 
Nee hoor, je mag hem gewoon er aan laten hangen... sterker nog dat is juist de bedoeling.

Zodra de accu vol is blijft het lampje groen branden en het gele lampje gaat uit als het goed is.
Vervolgens zal de Optimate3 een paar keer per etmaal een minimale ontlading inwerking stellen, omdat vervolgens weer vliegensvlug aan te vullen.

Het ontladen en weer bij laden in de druppel modes is bedoelt om jou accu enigszins actief te houden en niet lui te maken.
Het druppelen kost nauwelijks tot geen stroom, hier ga je dus niets van merken in jou geldbuidel ;)

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een zin verkeerd opgeschreven in het bericht hierboven, die heb ik nu aangepast:

Zodra de accu vol is blijft het lampje groen branden en het gele lampje gaat uit, als het goed is.
 
Even terugkomend op accu's.

Heb al vaker gelezen dat de accu van de avonturenfiets wel eens vroegtijdig kan overlijden.
Overigens, lees/hoor je de klachten natuurlijk alleen van daadwerkelijke gevallen.
Van iemand waarbij niets aan de hand is en gewoon zijn circa 5 jaar uitdient, lees je niets,
dus of het helemaal objectief is, "Who Knows?"

Ik zelf ben nogal pietepeuterig met accu's en dien tot nu toe, altijd wel netjes mijn circa 5 jr. uit.
Het pietepeuterige bij mij zit 'm in het altijd en eeuwig aangesloten hebben op de Optimate, zelfs ook na een lange rit.
Het lijkt in mijn geval soms wel eens op een dwangmatige issue, dit terwijl ik voor de rest er maar op los leef en niets dwangmatigs doe :Y

Ook heb ik altijd veel extra gebruikers op mijn scooters.
Bij de avonturenfiets is dat weer niet anders, ik heb de Garmin, telefoon, handvat-verwarming, spotlights en dubbele toeter.

Wat ik altijd wel als stelregel aanhoud, is dat ik er voor zorg, dat mijn Garmin en mijn telefoon voor vertrek van een rit,
altijd thuis eerst volledig aan het 220V stopcontact zijn opgeladen.

Een (bijna) lege moderne Garmin op de moto trekt b.v. de eerste 30 min. circa 1,8 tot 2 ampère.
De huidige moderne telefoons, "mits zij aardig leeg zijn" trekken circa het zelfde aan stroom in de eerste 30 min.
Na dat beide apparaten een beetje half vol beginnen te geraken, zal de laadstroom gaan afnemen.

Een Garmin b.v., zal als hij vol zit, nog op een nominale werkstroom uitkomen van circa 800 milliampère.
Een telefoon op nominale werkstroom, komt een stuk lager uit, echter heb ik dat nog nooit opgemeten,
maar ik schat in, dat dit afhankelijk van welke applicatie, lichtsterkte en of je bluethoot gebruikt, zal uitkomen op circa 400 milliampère.

Het van tevoren opladen doe ik dus voornamelijk om de accu en het laad circuit van de motor een beetje te ontlasten.
Ik denk dat alle kleine beetjes helpen, waarmee ik ook gelijk aankom bij het geen ik eigenlijk wil vertellen.

Ik wil al jaren lang eigenlijk eens overstappen naar 'n dikke lithium-ion accu.
Maar ja, zolang mijn accu niet kapot gaat wacht ik daarmee.

Maar mocht het zover komen, ja dan moet je weten dat als je nog nooit 'n lithium-ion accu hebt gehad, je er de eerste keer
ook een Optimate bij dient te kopen, die geschikt is voor de lithium-ion accu op te laden.
Met een gewone conventionele Optimate kan dat niet en mag je dat ook niet doen, omdat je direct je lithium-ion accu om zeep helpt.

Wat mij erg aanspreekt bij de lithium-ion accu's, is het lage gewicht & de hoge CCA, lees: Cold Cranking Amps.
Met een beetje knappe lithium-ion en een CCA van circa 250 ampère kom je een heel eind.
De CCA waarde staat trouwens voor het aantal ampère dat een accu 30 seconden lang kan leveren bij 0 graden Fahrenheit.
De CCA waarde is zeg maar de belangrijkste graadmeter van een startaccu, en starten kost nu eenmaal kracht, power,
of hoe je het ook wil noemen.

Eigenlijk, naast alle goede eigenschappen, heeft de lithium-ion accu maar één slechte eigenschap:
Hij kan namelijk niet zo goed tegen temperaturen onder de circa -5 á -10 graden Fahrenheit.

Het mooie van onze avonturenfiets is dat de lithium-ion redelijk goed zit opgeborgen in de buddybak.
En dat scheelt qua isolatie tegen koude enorm, er zijn immers plenty motoren waarbij de accu veel meer op straatniveau
buiten de motor is geplaatst, of achter een of ander simpel kapje zit verborgen, etc.
Terwijl die van ons lekker in de beklede buddybak achter een luikje hangt.

Waarbij je zelfs in extreme koude er voor zou kunnen kiezen om je accu van een mooi isolerend jasje te voorzien.
Er is zat ruimte voor het extra isoleren van de accu, dat isoleren doe je bv. met tempex, rockwol of met isolatie folie, etc. etc.,
je zou er zelfs een klein koeltasje omheen kunnen bouwen... "The sky is de limit"

Echter, "de soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend," want het valt allemaal wel mee en het moet wel echt heeeeel koud zijn,
voor de CCA's in kracht gaan afnemen.Daarnaast hebben motors die binnen staan altijd één streepje voor.

Dit gezegd hebbende wil ik jullie er op wijzen dat wij als XADV rijders 'n heel eind komen met zo'n lithium-ion accu
en dat je het gewoon eens moet overwegen als de tijd rijp is om van accu te wisselen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Oh nu al? dacht dat je hem pas later op kon halen.
Toppie, dat je het lekker vindt rijden, en hem niet hoeft in te rijden maar direct in de sportstand kan beginnen :]

Succes gewenst met de nieuwe aanwinst 🤜
 
effe warm worden. inrijden was 170 op de teller met koffers geen probleem.
koffers staan er mooi op zover koffers mooi zijn dan.
 
net met me zoontje nog klein stukje gedaan wat mij vooral opvalt in vergelijking met me scooter is de vering wat is dat lekker.
en de wat actievere houding is ook beter voor me stuitje .
 
Feest gaat pas echt beginnen met de steppies,
't is met geen pen te beschrijven wat voor een verschil dat uitmaakt.

Maar ja, Hoelang is 'n Chinees :?
 
Wie weet hoe het zit? Voor een lithium-ion heb je een speciale lader nodig, maar je kan 'm wel zonder enige aanpassing op het elektrische systeem van je motor aansluiten?
 
Ha ha, ja @Kees Vetje
dat is voor mij ook altijd een wonderbaarlijk iets gebleven.
Tis potverdorie ook gewoon circa 13,7 Volt wat er uit je spanningsregelaar/gelijkrichter komt rollen.
Weet je wat Kees: Schiet mij maar lek :?

Enige wat in me opkomt is dat het misschien iets mooier is afgevlakt vanuit de dynamo en lithion-ion lader, maar terwijl ik dit opschrijf denk ik dat ik lieg })
 
heb net een dashcam gemonteerd, een Innovv C5, onder de voorlamp op de accu. Het systeem heeft een opslag en neemt automatisch op na het starten van de motor. Ook bij onverwachte bewegingen, b.v. diefstal neemt die op. Hij geeft in ieder geval mooie beelden. Heb hem gisteren pas geinstalleerd.
 
dat ziet er uit als een knappe versie en met 1080p aan 30FPS, zal het beeld idd. knap zijn
Overweeg ook al een tijdje een dashcam te kopen.
Heb je de unit in de buddybak geplaatst, of ergens anders?

Mvg. Jan
 
Na 2 nachten opladen stond het voorlaatste lampje nog steeds aan dus ik dacht ik trek de Optimate eens uit en steek hem terug in zoals Jan aangaf. Na het terug insteken is de status nog slechter blijkbaar:

IMG_20200327_103012.jpg


Ik moet nu toch zeggen dat ik er minder en minder gerust in ben. Is dit normaal? In plaats vn beter wordt het kennelijk slechter. Het was misschien beter om hem gewoon nergens aan te hangen en in de kast te zetten tot na de corona lockdown.
 
Terug
Bovenaan Onderaan