HONDA XL 250 r

Polite

MF'er
29 nov 2006
248
0
Hallo een ieder,

Ik ben van plan om een Honda xl 250 R aan te schaffen voor mijn dochter. Ze vindt het model lekker old-school.

En stiekum vindt pappa het ook wel leuk, om er wellicht nog wat aan te sleutelen.

Maar voor ik tot aankoop over ga zou ik graag van jullie willen horen, waar op te letten bij aanschaf ?

Betreft een model '83 met 30000 kilometer op de klok.

Groet,

Polite
 
waar op te letten?
eigenlijk op alles, de motor is 25 jaar oud en heeft voor een 1 cilinder 250cc al aardig wat gedraaid.
als zo'n ding goed is is hij best wel betrouwbaar.
kijk ook of er niet off road mee is gereden, dan slijten ze nog iets harder.
voordeel van zo'n ding is wel dat als je onderdelen hebt hij relatief makkelijk te reviseren/op te knappen is.
 
Laatst bewerkt:
onderdelen zijn veel tweedehands te krijgen, betrouwbaar spul, simpele techniek en 30.000 is echt niet veel voor zo;n ding hoor!
Die oude honda NX 250jes rijden een ton zonder revisie. die zijn watergekoeld dus wel wat anders dan deze, maar het geeft wel aan dat honda kwaliteit levert en dat je niet bang hoeft te zijn voor 30.000 km

ik zou gewoon naar de algehele staat kijken, roest, gescheurde kappen, kijk eens onder het motorblok voor krassen (offroad gebruik) of olielekkages.

Maar dan nog: laat je door een beetje olielekkage niet van de wijs brengen, die zweten altijd wel een beetje...
 
waar op te letten?
eigenlijk op alles, de motor is 25 jaar oud en heeft voor een 1 cilinder 250cc al aardig wat gedraaid.
als zo'n ding goed is is hij best wel betrouwbaar.
kijk ook of er niet off road mee is gereden, dan slijten ze nog iets harder.
voordeel van zo'n ding is wel dat als je onderdelen hebt hij relatief makkelijk te reviseren/op te knappen is.
Er is niet off-road mee gereden alleen weg kilometers. De Honda is verder helemaal origineel. Zelfs met originele uitlaat. De vergelijking met een NX gaat volgens mij niet helemaal op. De NX-je's is toch wel een andere techniek volgens mij. En heeft ook een nicasil cilinderwandje in tegenstelling tot een XL-etje. Maar weet dit niet helemaal zeker.
 
originele uitlaat is een goed teken.
helemaal origineel nog beter.
bij goed en normaal gebruik gaan die dingen echt wel langer mee dan 30.000km.
maar meestal is het gebruik en onderhoud niet zo goed als zou moeten.
en daardoor sneuvelen een hoop exemplaren veel eerder dan nodig is.
ik ken de xl250r niet helemaal uit mijn hoofd, maar ik denk dat bv de olie veel vaker vervangen moet worden dan bij moderne motoren.
en dat wordt helaas niet altijd gedaan.
ik heb zelf een xl500s ('79) en die moet om de 2500km ververst worden (heeft geen oliefilter).
de xl250r is daar een iets jonger neefje van en die heeft (dacht ik) ook geen oliefilter.
 
Laatst bewerkt:
originele uitlaat is een goed teken.
helemaal origineel nog beter.
bij goed en normaal gebruik gaan die dingen echt wel langer mee dan 30.000km.
maar meestal is het gebruik en onderhoud niet zo goed als zou moeten.
en daardoor sneuvelen een hoop exemplaren veel eerder dan nodig is.
ik ken de xl250r niet helemaal uit mijn hoofd, maar ik denk dat bv de olie veel vaker vervangen moet worden dan bij moderne motoren.
en dat wordt helaas niet altijd gedaan.
ik heb zelf een xl500s ('79) en die moet om de 2500km ververst worden (heeft geen oliefilter).
de xl250r is daar een iets jonger neefje van en die heeft (dacht ik) ook geen oliefilter.
Ik weet wel zeker dat je de olie vaker moet verschonen dan de motoren van tegenwoordig. En ja daar gaat het vaak mis met deze motoren. Het is inderdaad de kleine variant van de XL 500 S. En heeft ook geen externe oliefilter. Maar er schijnt in het blok wel een oliefilter aanwezig te zijn, die beter zo nu en dan eens schoongemaakt kan worden. Ook de XL 500 S heeft zo'n filtertje. Dus doe je voordeel ermee. Als ik deze motor wel krijg zal het een van de eerste dingen zijn waarna ik ga kijken.

Er staat veel info op het XL forum.
 
originele uitlaat is een goed teken.
helemaal origineel nog beter.
bij goed en normaal gebruik gaan die dingen echt wel langer mee dan 30.000km.
maar meestal is het gebruik en onderhoud niet zo goed als zou moeten.
en daardoor sneuvelen een hoop exemplaren veel eerder dan nodig is.
ik ken de xl250r niet helemaal uit mijn hoofd, maar ik denk dat bv de olie veel vaker vervangen moet worden dan bij moderne motoren.
en dat wordt helaas niet altijd gedaan.
ik heb zelf een xl500s ('79) en die moet om de 2500km ververst worden (heeft geen oliefilter).
de xl250r is daar een iets jonger neefje van en die heeft (dacht ik) ook geen oliefilter.
Het gaat dus om de volgende XL 250 R. http://link.marktplaats.nl/214067750

Hebben jullie ook een idee waar ik over praat.
 
dat filter in je blok is een zeef en moet om de paar keer olie verversen schoongemaakt worden.

heb effe gekeken, ziet erg netjes uit.
 
Laatst bewerkt:
Hier trouwens nog een fototje van bewuste olie filter van bovengenoemde XL500R. Deze is nu dus schoon.
full
 
Hallo Polite,
Ik heb een hele leuke XL500R voor je dochter te koop.
Leuke motor fiets, niet te hoog en rijdt prima.
Kijk maar eens op http://link.marktplaats.nl/217176509 daar staatie :W

Het is inderdaad een mooie motor om te zien. Nu kan ik ook duidelijk zien waar het filtertje zit.

Maar eh, deze is te zwaar voor een beginnende bestuurder. Hij zal wel 24 kw op kenteken hebben, maar je zit ook nog met het KW/KG verhaal. 25kw aan vermogen (34pk, max. 0,16kw per kilo. En dan is deze niet geschikt.
 
Is dat met een droog gewicht of rijklaar gewicht?
Het droog gewicht van de XL500R is 139. Met 10L benzine en 2L olie kom je ongeveer op 150kg. Met 24kW kom je dan exact op 0.16kW/kg.
 
Als je in de regio van 1 cil. 250 cc wilt blijven, heb deze niet te koop staan, maar hij mag weg... Kawasaki KLR 250 uit '86

full


full



Ik heb hem als tweede motor, rijd zelf een R1. Nooit mee geragd, bij de dealer gekocht vorig jaar. Vorige eigenaar was liefhebber en dat is goed te zien aan de aanpassingen die hij gedaan heeft. Hij moet op voor een kleine beurt, als ik die zelf laat doen houd ik hem nog een jaartje denk ik, staat niet in de weg.

Start altijd en loopt super. Lekt/zweet geen olie, geen problemen mee gehad in de tijd dat ik hem nu heb. PB maar als je interesse hebt.
 
Als je in de regio van 1 cil. 250 cc wilt blijven, heb deze niet te koop staan, maar hij mag weg... Kawasaki KLR 250 uit '86

[afbeelding]

[afbeelding]


Ik heb hem als tweede motor, rijd zelf een R1. Nooit mee geragd, bij de dealer gekocht vorig jaar. Vorige eigenaar was liefhebber en dat is goed te zien aan de aanpassingen die hij gedaan heeft. Hij moet op voor een kleine beurt, als ik die zelf laat doen houd ik hem nog een jaartje denk ik, staat niet in de weg.

Start altijd en loopt super. Lekt/zweet geen olie, geen problemen mee gehad in de tijd dat ik hem nu heb. PB maar als je interesse hebt.
Mooie motor!! Maar sorry, ik ben nogal merk trouw. Mijn dochter inmiddels ook. Honda dus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan