Honda XL 500 SZ 1979 wit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kick...... Blijft een leuk ding en heb de accu maar eens bijgeladen - anders gaat ie nog leeg of dood want rijdt nu wat minder op de XL (tijdgebrek)

Wie o wie, hij is toch echt netjes!
 
Zit daar zo'n BSM demper op?

Tijdje terug in de oude XT'tjes verdiept, en toen kwam naar boven dat zo'n demper "funest" is voor het vermogen. Véél te veel tegendruk.
 
Haha, dat meen je toch niet? Dat gaat voor de XL dan niet op, heb er inmiddels 5 gehad en met de BSM lopen ze juist hartstikke lekker!?!

Dus inderdaad, die zit hier ook op. De meeste XL's lopen trouwens niet goed omdat de afstelling niet deugd of de nokkenas versleten is....

Maar goed. Deze loopt vlotter als de meeste andere XL's die ik had: Zit een aangepast nokkenasje in!
 
Gelukkig dan maar!

Hier een stukje van de site: http://www.xtsr500.nl/techniek/bsm-demper/

BSM demper

De BSM demper is zo'n beetje de goedkoopste aftermarket demper die voor de XT500 te koop is. Het is ook zo ongeveer de slechtste wat betreft performance en kwaliteit.

Hieronder zie je een foto van een opengeslepen BSM demper. Zoals je duidelijk kunt zien is dit een reflectiedemper (How Mufflers Work). Dit soort demper zorgt voor de meeste tegendruk en bij dit specifiek type ook voor het meeste vermogensverlies. Het enige voordeel (en voor velen een extra nadeel) is dat de uitlaat extreem stil is.
ResizedImage486295-bsmopen.jpg



Een ander nadeel van deze demper is dat de bevestiging net na de conus vaak afbreekt. Dit is ook gebeurd bij de demper op bovenstaande foto.

Een laatste nadeel is dat de BSM erg roestgevoelig is.

Dus:

positief: goedkoop, goed verkrijgbaar, erg stil

Negatief: veel vermogensverlies, slechte kwaliteit
 
Hey Bas,

Leuke uiteenzetting van de BSM Demper, gek genoeg herken ik geen van de slechte eigenschappen. Van de goede trouwens ook niet; hij is niet echt stil en nu het zo oud geworden is allemaal issie ook niet meer zo goed (nieuw) te krijgen - waardoor die ook niet goedkoop meer is....

Bij mij zijn ze nooit gebroken ook (misschien was die van de XT slechter?) en wat verder wel grappig is, dat je ze het meeste tegenkomt wat dan misschien weer komt doordat-ie zo goedkoop was....

Grappig allemaal, zelfde demper, andere ervaringen.

Ben wel met je eens dat de reflectiedemper slecht is voor de doorstroming, liever absorbtie.

Maar goed, da's voor mn volgende motor! en kick....
 
Ben morgen in de buurt, dus mocht je interesse hebben.. laat even spoedig weten. Anders wordt het zaterdag een wat jongere XL...
 
je mag mij je laagste prijs wel eens pm en ..zoek nog een leuke motor voor erbij

ik hoor het wel even- je mag het hier ook wel in zetten
 
Zoals ik al eerder vermeld had heb ik me wel eens verdiept in die dingen omdat het gewoon ontzettend gafe fietsjes zijn, en ik er ooit nog 1 wil hebben.

Nou vroeg ik me af/heb ik de mogelijkheid om het aan een gebruiker te vragen.
Hoe zit dat met dat "6 volt gebeuren" ?
Uit mijn zoektocht kwam naar voren dat de verlichting op een 6 volt model niet veel meer zou voorstellen als een rouwkaarsje achter en een gloeiend kooltje voor. :P

Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
En is het eventueel mogelijk om een 6 volt model om te bouwen naar een 12 volt model, en wat zou men daar voor moeten doen?

Kick voor dit leuke ding!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.


Was er effe tussenuit, de XL heb ik intussen weer een aantal keer gereden (super!) maar hij staat nog steeds wel te koop.


6 Volt verlichting is in principe geen probleem-systeem, het is alleen gevoeliger voor spanningsverlies als bv 12 of 24 volt.

Ombouwen is mogelijk, hiervoor hoeft alleen de lichtspoel met magneet, de spanningsregelaar/begrenzer en de accu verwisselt te worden - en natuurlijk alle lampies en je claxon anders weet je niet wat je hoort!


En.... Kick!
 
Tja, nog immer in de aanbieding!

Niet te vergeten: Staat van onderhoud perfect, plus we doen er nog een nieuw accu'tje bij... is 6 Volt dus tja kleine moeite - groot plezier!

Gisteren nog mee wezen rijden, de motor loopt en rijdt subliem!
 
Binnenkort ook op Marktplaats te bewonderen. Zonde dat-ie zolang stil staat, heb ook alleen maar waailappe als kijkers gehad...

Maar goed.
 
Gaat weg via Marktplaats en voor verdere verkoop daar te vinden.

Voor info mag pb'en natuurlijk altijd nog.

Tjoooooooooooooooo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan