honda xl 600, koopje?

Pietro

MF'er
29 sep 2004
72
0
Hallo,
Ik heb de mogelijkheid een HONDA XL600LM (PD04)van bouwjaar 1985 aan te kopen voor de prijs van 600 a 650 euro. De motor heeft ongeveer 33.000 km op de teller staan.
Ik heb de motor zelf nog niet gezien maar zou in vrij goede algemene conditie zijn.
Wat is jullie idee over dit aanbod en waar moet ik zeker op letten bij de ev. aanschaf vermits ik dit type motor niet goed ken.

Hartelijk dank bij voorbaat voor de informatie


Pietro
 
Hallo,
Ik heb de mogelijkheid een HONDA XL600LM (PD04)van bouwjaar 1985 aan te kopen voor de prijs van 600 a 650 euro. De motor heeft ongeveer 33.000 km op de teller staan.
Ik heb de motor zelf nog niet gezien maar zou in vrij goede algemene conditie zijn.
Wat is jullie idee over dit aanbod en waar moet ik zeker op letten bij de ev. aanschaf vermits ik dit type motor niet goed ken.

Hartelijk dank bij voorbaat voor de informatie


Pietro

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo.

Ikzelf heb geen idee op wat voor specifieke dingen je moet letten voor deze Honda. Letten op de standaard dingen. Blijft de motor rechtuit rijden als je de handen van het stuur haalt, kijken of keerringen lekken, enz, enz.
 
Hooi, technisch denk ik onderlegd te zijn (heb ooit in een ver verleden A2 Autotechniek gevolgd)maar elk type moto heeft zijn eigenheden (sterkten en zwakten)en voor die info hoop ik op enkele reacties van "XL-kenners".

greetz
Pietro
 
Hooi,
blijkbaar weinig interesse in dit onderwerp niettegenstaande er toch nogal wat XL - XR liefhebbers op dit forum actief zijn.
Laat de tips maar komen , ik zou dit weekend graag een proefrit maken en kan dan daar rekening mee houden.

Pietro
 
het is moeilijk te zien vanaf de buitenkant hoe de binnenkant er aan toe is... als de motor loopt, let dan in ieder geval op of je rare geluiden (tikken) hoort.
 
Ik zou zeggen, kijk eens naar die topics over deze Honda's en de ellende die alleen al de cilinderkop met zich mee kan brengen ;)
 
Ik geef toe op het forum nogal wat problemen gezien te hebben aangaande cilinder-zuiger en cilinderkop, maar ik ken iemand in Italiê die probleemloos bijna 100.000 km heeft gereden met een XL 125 (Paris-Dakar-versie).
Ik weet niet zo goed wat ervan te denken, t'is nie dat ik schrik heb om te sleutelen (doe ik graag) maar de bedoeling is wel van te "rijden" en niet zoals bvb met de alfa romeo's (koekenblik heet dat in Nl, heb ik begrepen)enkel te sleutelen.
 
Als iemand die een XL600 heeft die niets mankeert, die zal hier niet komen posten dat hij zo geweldig blij is met zijn XL. Je ziet hier uiteraard alleen de probleemgevallen, zodat we elkaar om raad kunnen vragen. Dat is een forum.
Dus er kunnen honderden tevreden xl600 rijders zijn, maar die zie je hier niet O-)
 
Ooja, nog klein vraagske: is het motormodel PD04 aangepast om op loodvrije benzine te rijden? In 1985 was alles nog loodhoudend.
 
De verkoper van de moto heeft nog het volgende laten weten:

De moto heeft nu terug een hoog origineel spatbord zoals de rode
naast de mijne op de foto. Dit geeft een meer Enduro look en laat toe in
dikkere modder te rijden. Dat gaf al eens problemen vroeger, met dat
spatbord zo dicht tegen het wiel. Ik ben niet de eerste eigenaar. Ik was
de tweede. Heb een tijd de moto door een vriend laten gebruiken,
weliswaar op zijn nummerplaten, dus het inschrijvingsbewijs staat nu
niet meer op mijn naam. Ik ging hem voor mijn vader houden maar die
vindt hem te zwaar. De moto is technisch in goede staat gehouden, maar
kan een likje verf gebruiken, hoewel. Recent is er wel nog een nieuw
aluminium stuur op geplaatst, en een nieuwe ketting/tandwielenkit
geplaatst. De motor heb ik steeds met volledig synthetische olie laten
draaien. Er is in wezen niets vervangen behalve, filters banden en
remplaten, verder volledig origineel.
 
Bestaat er ook wat nederlandse informatie op het internet over de XL600. Ik ga binnenkort naar een 85ér XL600 kijken en zou nog wel meer informatie willen dan www.xl600.de/

Bijvoorbeeld onderhouds gegevens, de motor heeft een tijd stilgestaan en zal eerst een beetje aandacht willen. Ik denk dan aan olie,( welke olie en hoeveel ) olie filter,( heeft hij dat wel ) bougies,( welke ) klepspeling, ( hoe stel je dit en wat is de klepspeling ) dat soort vragen en info dus.

Ik heb wel een digitaal WPH van een XR 600 maar ik weet niet of ik dit kan gebruiken.
 
De verkoper van de moto heeft nog het volgende laten weten:

De moto heeft nu terug een hoog origineel spatbord zoals de rode
naast de mijne op de foto. Dit geeft een meer Enduro look en laat toe in
dikkere modder te rijden. Dat gaf al eens problemen vroeger, met dat
spatbord zo dicht tegen het wiel. Ik ben niet de eerste eigenaar. Ik was
de tweede. Heb een tijd de moto door een vriend laten gebruiken,
Dit zou bij mij vragen oproepen: heeft hij ermee gecrosst? dan weet je meteen dat ie behoorlijk versleten kan zijn, vooral de versnellingsbak. En iemand die zijn motor uitleent...wordt ik ook achterdochtig omdat ze dan meestal minder goed behandeld worden.
Hij zal waarschijnlijk ontkennen maar toch de moeite waard om het even na te vragen (of hij ermee gecrosst heeft dan).
Je kan het meestal ook zien aan externe blokverf slijtage e.d.
Succes.
 
Kan iemand mij precies vertellen welk type XL600 dit is. Het bouwjaar is 1985.

Ik heb zelf al gezocht maar kom niet verder dan waarschijnlijk een XL600LM maar heb er nog geen met gouden velgen gezien alleen de Dakar uitvoering.

Volgens mij is het ook een RFVC klopt dit en is dit een voordeel of een nadeel.

full
 
Ik denk een XL 600 R met een een motortype PD 03 maar ben niet echt zeker!

Pietro
 
Dag Allemaal,

ben nieuw hier op het forum maar bezit wel een XL600LM. bj 85.

wat op de foto staat is een 600R (lm en rm hebben E-starter)

Ik zou zeggen dat 600 euri een koopje is..........maar!

de XL600 heeft een gemeenschappelijke kwaal, en wel de klepzittingen.
Bij meer als de helft van de motoren blijken er schreurtjes tussen de klepzittingen en het bougie gat te zitten.
Als dit niet te erg is blijft de zitting wel vastzitten, echter als je langdurig snelle stukken rijdt komt de motorolie temperatuur zelfs boven de 130 graden(geen geintje). hier kom je pas achter als je een olietemperatuur meter in je oliereservoer schroeft. Op dit moment klappert bij mijn motor ook de rechter uitlaatklep. Dit omdat de thermische huishouding in de cilinderkop niet zogoed is.
Verder zou ik zeggen dat je eens op www.XL600.de moet kijken. Ik ken de meeste mensen op het xl600 forum persoonlijk van de jaarlijkse bijeenkomsten in duitsland.
TIPS:
Als je toch besluit hem te kopen, kijk dan eerst via het bougiegat of je scheurtjes ziet lopen in de schroefdraad...

Rijd er flink stuk mee, langzaam warm rijden +/- 10km en dan flink gassen, als er een klep loszit merk je als hij pingelt nadat hem uitgezet en gelijk weer start.

motor moet goed stationeer lopen +/- 1200 toeren. warm en koud!

Als dat goed is heb je een lekker machientje. :]

groetjes,


allard
 
, echter als je langdurig snelle stukken rijdt komt de motorolie temperatuur zelfs boven de 130 graden(geen geintje).

motor moet goed stationeer lopen +/- 1200 toeren. warm en koud!

Tip; ga naar de sloop op zoek naar een eend ;) (evt. toelichting kan altijd geregeld worruh :P )

Dan is de XL trouwens een v/d weinige motoren die je koud stationair kan afstellen :?
 
Laatst bewerkt:
Allard, bedankt voor de tips. K'zal er zeker rekening mee houden.

Indien blijkt dat de cilinderkop aan vervanging toe is, wat moet ik dan als budget voorzien (nieuw-revisie-okkasie...)?
Verder heb ik nog 2 andere vraagjes:
1) is de PD 4-motor voorzien om op loodvrij naft te rijden en zou dat ev. niet de reden kunnen zijn van al die oververhitte cilinderkoppen vermits lood een smerende werking heeft en het pingelen tegengaat?
2) hoeveel KM's haalt zo'n motor voor hij aan een revisie toe is?
groeten
Pietro
 
Ik zou die 600/650 euro gewoon in een andere motor steken, bijv. 1 van honda's CB'tjes.

Die dingen blijven draaien!
Cb 350
cb 400 Beide oudere modellen
Cb 450 (s) eventueel
Deze zijn wel te vinden voor 600/800 euro
 
Smitjr,
Ik treed je standpunt bij aangaande de CB's want als student had ik destijds een CB 360. Fijn machientje want had reeds in die tijd 6 versnellingen, zeer wendbaar in t'stad en nooit klodde mee gehad.
Nu kijk ik echter rond naar een motor waar ik ook op onverharde wegen (het Belgische weer kennende: blubber) mee kan tuffen.
De prijs van de XL sprak mij aan en zo is de bal aan t'rollen gegaan.
De zaken die voor mij belangrijk zijn voor de gekozen motor zijn:
- Mooie & sleutelvriendelijke mechaniek
- Betrouwbaar
- Mag een oudere machine zijn
- Ik wil geen fortuin uitgeven
- Moet er langere weekendtrips mee kunnen doen
- Een mooi model is meegenomen

greetz Pietro
 
Terug
Bovenaan Onderaan