Honda XL500R 1984 (Vastloper)

Ebie95

Rookie
18 apr 2020
25
7
Hi allen!

Ik ben nieuw op dit forum, ik hou van unieke klassiekers en bezit een custom Honda XL500R uit 1984. Ik heb de motor vorig jaar december gekocht met een tellerstand van rond de 40k, en het blok zou gereviseerd zijn. Zelf heb ik er een andere voorvork erin geplaats (KTM lc4) want de trommelrem deed t voor geen meter en nu heb ik een schijfrem waar ik een goeie noodstop mee kan maken.

Motor net af, nog geen 100km mee gereden. Motor slaat af (lekker aan het toeren 35 km/h) Ik de benzine kraan controleren, helemaal goed. Trap de motor weer aan, alsof je een knikkerbak heen en weer haalt en slaat af. Kon niet goed zijn dacht ik.

Nu heb ik het blok open en mn big end is stuk, mn zuiger ziet er niet uit en de cilinderwand is ook om te huilen. Ik zit er nu aan te denken om er een big bore kit in te bouwen, aangezien die blokken steeds zeldzamer en duurder worden (en kans dat iemand ook dat blok verkloot heeft).

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden als je een big bore plaatst? Dit is mijn eerste project namelijk! Belangrijk is dat ik de rest van de zomer lekker kan rijden. Ik rijd trouwens alleen op de weg, niet offr

Ik hoor graag van jullie! (Mijn ontzettende excuus als er al zo een topic is, ik kon niet iets soortgelijks vinden!)
386F7B85-BDDA-47D2-990F-213C7596AF10.jpeg

B6573A55-05AE-4B7F-A5FC-529BE4C752FB.jpeg

AD886281-C5E5-4E06-8E86-30E40E018B4E.jpeg
 
zou er gewoon een overmaat zuiger in zetten..
big-bore is niet echt super voor zon oud beessie... sneller wordt ie niet..
misschien 5pk meer..

verder apart brommertje..
succes met t opknappen!
 
Ik vind 100 km nog veel zonder olie. Kijk daar eerst naar.
Inderdaad,ziet er wel erg kurkdroog uit,en als je niet aan de zuigerveren gedraaid heb zaten die ook verkeerd.
Je komt het regelmatig tegen,de verbouwers die met 0,0 technische kennis zo,n ding verbouwen om snel weer
met winst te verkopen aan bereidwillige slachtoffers.Maar goed daar heb je nu allemaal niks aan,zoals patrickZ
al schrijft neem een overmaat en geen big bore,want daar schiet je wat vermogenswinst weinig mee op en haal je met een beetje
pech nog meer ellende op je hals.
 
Laatst bewerkt:
Klote,-O-
Zou het blok opnieuw reviseren want vermoedelijk is het oliecircuit dicht geslipt.

Droog! Kurkdroog, kijk maar eens naar de verkleuring van de krukas.
@Ebie95 Goed (laten) reviseren, en de volgende keer met olie d'r in gaan rijden.

Maar boven alles, EERST KIJKEN OF HET NOG DE MOEITE WAARD IS! En dan bedoel ik; hoe is de versnellingsbak er aan toe?
 
Verkleuring van de krukas hebben ze allemaal, ook de goede. Zuiger is wel erg schoon, cilinderwand glimt als een dolle

@Ebie95 kun je een foto maken van de bovenkant van de zuiger?

Hoe ziet de cilinderkop er uit? Idem voor nokkenas, loopvlak nokkenas en tuimelaars.

Edit: zonder facturen en/of foto's is er niks gereviseerd.
 
Hi guys, super bedankt voor alle reacties! Oliepeil was in iedergeval dik in orde! @RR. @Dhr. Bosso
Zal even foto’s maken en hier onder plaatsen!

Ok top! De cilinder is nog niet gehoond dus word denk ik 2x overmaat dan (die groef in de cilinder is vrij diep)

Versnellingsbak is nog top, nokkenas en tuimelaars ook!

Voor een revisie is dan denk ik alleen het volgende nodig en dan door een prof laten reviseren (Het is een motor volledig naar mijn smaak en rijd superleuk, dus ik vind het het reviseren wel waard, nieuwer blok eronder neemt nog meer kosten met zich mee.)

Krukas
Zuigerset overmaat 2
(Kop)pakking (set)
Krukaskeerringen
Lagerschalen voor drijfstangen
@Zeroground @Raymond W @RG-gamma

super bedankt voor alle reacties en de hulp!!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
@RR. Eventueel dichtgeslibd oliecircuit? Oliepeil was wel dik in orde, bij het beurtje alvorens het rijden laten verversen en voor het rijden ook oliepeil voor de zekerheid gecheckt!
 
Lagerschalen voor de drijfstangen?

big end lager is een naaldlager en daarvoor moet de krukas uit elkaar en opnieuw geperst worden.
Dat kost je al €80 als je hem los aanlevert (ex lager)

Ja dat klopt helaas, werd me ook verteld dat het handig is om lagerschalen aan te leveren voor de drijfstangen (ben een leek op dit gebied helaas). Vandaar dat ik veel aan jullie hulp heb voordat mij straks bij een revisie een oor aangenaaid word!
 
Er zit een Prox zuiger in (staat ingeslagen), dus ik zou eerst eens laten meten of je het wel red met een overmaat als er zo'n diep groef in zit. Als ik het goed zie is dat 1mm overmaat en dat is geloof ik de tweede overmaat.

Kun je de zuiger zelf opmeten qua diameter?

De drijfstang is inderdaad geperst en niet overal verkrijgbaar, ik schat dat he opziek moet naar een NOS- drijfstang incl lagers, een nieuwe zuiger, koppakking.

Controleer sowieso:
Oliepomp
Nokkenas+tuimelaars
Cilinderkop


Waarschijnlijk ook nodig:
Voetpakking
2x zijdekselpakking
Blok splitsen en schoonmaken
Nokkenasketting
Kleine zooi.
Kudde helocoils want er is in 40 jaar door iedereen aan gewerkt.
 
Wat is er de vorige keer aan gereviseerd als hij niet eens gehoond is?

Dat is dus een hele goede vraag, helaas kun je bij aankoop niet in het blok kijken..

@Zeroground Dankjewek! Hoop idd dat het met overmaat 2 lukt (vandaar dat ik aan een big bore dacht, alleen vrij prijzig en las dat het je blok kwetsbaarder maakt)
 

Bijlagen

  • 63EB1054-CF28-4A85-8E43-1AB56B9B8BC2.jpeg
    63EB1054-CF28-4A85-8E43-1AB56B9B8BC2.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 15
  • 8FEB86E3-4152-4AFD-8AFB-6ED7498677EC.jpeg
    8FEB86E3-4152-4AFD-8AFB-6ED7498677EC.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 12
Je begrijpt me verkeerd. Ik denk dat er al een tweede overmaat in zit, met een rolmaat kun je zuigers niet goed opmeten.

Er staat een merk (Prox=aftermarket=wrs1e overmaat=0.50mm groter) en artikelnummer op de bovenkant van de zuiger. Kun je daar een goede foto van maken?
 
Dat is dus een hele goede vraag, helaas kun je bij aankoop niet in het blok kijken..

@Zeroground Dankjewek! Hoop idd dat het met overmaat 2 lukt (vandaar dat ik aan een big bore dacht, alleen vrij prijzig en las dat het je blok kwetsbaarder maakt)


zo meten moet je echt met een schuifmaat doen...
voor 20.- bij de Lidl (zoiets)

ook een beetje investeren in gereedschap...
👍🏼👍🏼👍🏼
 
Je begrijpt me verkeerd. Ik denk dat er al een tweede overmaat in zit, met een rolmaat kun je zuigers niet goed opmeten.

Er staat een merk (Prox=aftermarket=wrs1e overmaat=0.50mm groter) en artikelnummer op de bovenkant van de zuiger. Kun je daar een goede foto van maken?

Ah zo, idd verkeerd begrepen, mijn excuus
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 27
Terug
Bovenaan Onderaan