Honda XL500R 1984 (Vastloper)

Ebie95

Rookie
18 apr 2020
25
7
Hi allen!

Ik ben nieuw op dit forum, ik hou van unieke klassiekers en bezit een custom Honda XL500R uit 1984. Ik heb de motor vorig jaar december gekocht met een tellerstand van rond de 40k, en het blok zou gereviseerd zijn. Zelf heb ik er een andere voorvork erin geplaats (KTM lc4) want de trommelrem deed t voor geen meter en nu heb ik een schijfrem waar ik een goeie noodstop mee kan maken.

Motor net af, nog geen 100km mee gereden. Motor slaat af (lekker aan het toeren 35 km/h) Ik de benzine kraan controleren, helemaal goed. Trap de motor weer aan, alsof je een knikkerbak heen en weer haalt en slaat af. Kon niet goed zijn dacht ik.

Nu heb ik het blok open en mn big end is stuk, mn zuiger ziet er niet uit en de cilinderwand is ook om te huilen. Ik zit er nu aan te denken om er een big bore kit in te bouwen, aangezien die blokken steeds zeldzamer en duurder worden (en kans dat iemand ook dat blok verkloot heeft).

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden als je een big bore plaatst? Dit is mijn eerste project namelijk! Belangrijk is dat ik de rest van de zomer lekker kan rijden. Ik rijd trouwens alleen op de weg, niet offr

Ik hoor graag van jullie! (Mijn ontzettende excuus als er al zo een topic is, ik kon niet iets soortgelijks vinden!)
386F7B85-BDDA-47D2-990F-213C7596AF10.jpeg

B6573A55-05AE-4B7F-A5FC-529BE4C752FB.jpeg

AD886281-C5E5-4E06-8E86-30E40E018B4E.jpeg
 
Ik denk dat een draaiende complete motor vinden zoeken word naar een naald in een hooiberg,die je vind kan je ook
gelijk reviseren,en mocht je het geluk hebben er 1 te vinden die gereviseerd is vragen ze er de hoofdprijs voor,reken maar
op 1000,- .+ zelfs echt goede losse gebruikte delen word veel geld voor gevraagd,ik denk toch dat reviseren van je huidige blok
de goedkoopste optie is, desnoods met een gedeelte aan goede gebruikte delen.
Dit misschien iets om eens te informeren,
https://www.marktplaats.nl/a/motore...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dat denk ik ook! Dus dat gaat het worden idd. En dan met der tijd een 2e blok zoeken zodat je altijd 2 goede blokken in bezit heb en door kan rijden als er een aan revisie toe is. Bedankt voor de link naar deze man, kan mij zeker verder helpen!
 
Eindelijk degene gevonden die de motor heeft verbouwd, maar laat helaas niks van zich horen, ook direct al zijn advertenties verwijderd... jammer.
 

Bijlagen

  • ACAFF8A1-0017-49C3-9A8F-4B00A939B6DE.png
    ACAFF8A1-0017-49C3-9A8F-4B00A939B6DE.png
    397,1 KB · Weergaven: 20
Op het honda XL forum heeft iemand mij weten te helpen!

https://www.motor-forum.nl/threads/complete-verslaglegging-ombouw-honda-xl500r.439204/
Het is deze motor.

Dkop mag meneer absoluut niet gereviseerd noemen.. eerder gereviverfd... en om het dan maar niet over de elektra te hebben. Lak pulk je er ook zo van af... maar meneer weet dit heel goed, want de motor is voor de hoofdprijs aan de vorige eigenaar verkocht en op mij word niet gereageerd.

Al met al een leuk projectje weer, het vuile werk van een ander op laten knappen hahah. Kan ik hem direct nog meer naar mijn smaak maken. Gaat wat kosten maar dan gaat het ook weer een top motortje worden!

Dank voor alle hulp! Met een beetje mazzel kan ik dit seizoen nog lekker rijden :D
 
alleen die foto van die zuiger al , zo smerig in elkaar gezet . (in dat andere topic van die 'lars' ?)
d-blok12-jpg.1334883


spul moet gewoon brandschoon in elkaar .
Tja in dit geval zal het niet veel uitmaken gezien het ontbreken van een luchtfilter,en dan nog die rubbers om de voorvork poten,
vraag mij af of die vork nog kan in veren,ik vind het allemaal een knappe poging hoe een XL te verprutsen,maar goed dat vind ik van 90%
van die ombouw pogingen door amateurs.Ik ben geen voorstander van een APK voor motoren,maar mocht die er ooit komen
verdwijnen veel van die ombouw dingen richting de motorsloop.
 
Op het honda XL forum heeft iemand mij weten te helpen!

https://www.motor-forum.nl/threads/complete-verslaglegging-ombouw-honda-xl500r.439204/
Het is deze motor.
alleen die foto van die zuiger al , zo smerig in elkaar gezet . (in dat andere topic van die 'lars' ?)
d-blok12-jpg.1334883


spul moet gewoon brandschoon in elkaar .

Ja bizar en erg jammer dit. Dan verkopen aan jongeren die net hun rijbewijs hebben als “gereviseerd” voor de hoofdprijs. De remmerij was echt een drama, voorvork veerde idd amper in en je stond na 50 meter pas stil. Dat is de reden dat ik er ook een nieuwe voorvork in heb geplaatst met schijfrem. Wereld van verschil met het rijgedrag ook!


@RG-gamma helemaal mee eens. Slechts enkele ombouw motoren zijn ook echt het geld waard en worden heel mooi. Meestal is het pruts werk waar je ook direct de hele kabelboom mag nalopen en opnieuw mag aanleggen.

Ik ben wel van plan deze motor heel lang te houden dus ik vind het wel het geld waard om het nu goed te laten reviseren! (Ook al flink wat geld uitgegeven aan de elektra, die is al tip top ik orde, nieuwe voorvork en remmerij, betere schokbreker). Hoop dat ik een 2e blok kan vinden zodat ik altijd kan blijven rijden en dan in de winter om en om kan laten reviseren!

Als de motor straks klaar is, helemaal gereviseerd met +1mm zuiger, andere krukas, oliecircuit nagelopen, goed afgesteld Etc etc. Hoelang/hoeveel uur staat er dan ongeveer voor voordat het blok een nieuwe revisie nodig heeft? (Nieuwe zuiger etc).
 
Als de motor straks klaar is, helemaal gereviseerd met +1mm zuiger, andere krukas, oliecircuit nagelopen, goed afgesteld Etc etc. Hoelang/hoeveel uur staat er dan ongeveer voor voordat het blok een nieuwe revisie nodig heeft? (Nieuwe zuiger etc).
Vroeger, toen die motor nieuw was, moest er vaak na 20 of 30 duizend kilometer een overmaat zuiger in. Misschien is dit met moderne olie beter, dat weet ik niet.
 
Vroeger was voor 1 cilinders zo rond de 40000km zo,n beetje tijd om een nieuwe zuiger te plaatsen als ze goed onderhouden
werden,met moderne olie zal nog wel meer te halen zijn,bij de XL/XR blokjes moet je het olie wisselen goed naleven anders
is de pret sneller over,het olie filter systeem van deze blokjes lijkt meer op dat van een wedstijdcrosser dan van een straatmotor,
dus regelmatig olie vervangen is een must.
 
modernere olie is niet perse beter voor deze blokjes. Voor goede smering in met name de kop (nokkenas en volgers) hebben ze olie nodig met een hoog zink gehalte. De meeste moderne oliën hebben dit niet.
 
modernere olie is niet perse beter voor deze blokjes. Voor goede smering in met name de kop (nokkenas en volgers) hebben ze olie nodig met een hoog zink gehalte. De meeste moderne oliën hebben dit niet.
Nee maar wel vervangers daar voor,en als je zonodig veel zink wil moet je diesel wagens olie gebruiken,of Amsoil die geloven ook nog
in zink.
 
Vandaag met het revisie bedrijf de rekening opgemaakt wat het zou gaan kosten, en het is mij toch echt te veel geld. Ik ga er een CRF450 blokje uit 2011 in hangen na wat nodige aapassingen (lichtere bike met dubbel vermogen, leukere fun factor!) mocht iemand interesse hebben in het blok, schroom niet om een bod te doen!


De cilinder is wel al opgeboord tot +1mm, Zuigerkit +1mm heb ik ook liggen nieuw in verpakking, heb ook nieuw in verpakking een complete pakkingset. Zuigerkit mag voor €50 weg, pakkingset voor €20,-
(Pakkingset reeds verkocht) carburateur in goede staat met nieuwe K&N filter €95,-

Hoop dat het blok nog voor +/- €200 gaat opleveren. De kop heeft een revisie nodig en er moet een nieuw big end in of nieuwe krukas.
 
Laatst bewerkt:
Hi allen!

Ik wil even laten weten dat alle onderdelen van de xl500 zijn verkocht!

Er word volop aan het project gewerkt! Blok hangt er onder (Nico Bakker heeft het frame aangepast en het blok er onder gehangen) er komt ook nog een custom Samba uitlaatsysteem onder. Ik heb eem nieuw topic geopend waar ik de verbouwing zal delen!

Nogmaals dank voor de hulp en alle tips!
 

Bijlagen

  • 20201212_100330.jpg
    20201212_100330.jpg
    449,5 KB · Weergaven: 7
  • 20201212_093151.jpg
    20201212_093151.jpg
    232,8 KB · Weergaven: 10
  • 20201212_093135.jpg
    20201212_093135.jpg
    204,5 KB · Weergaven: 8
Het voorste kettingwiel zou ik niet lang meer meegaan
Klopt, word ook nog vervangen, stap voor stap. Achter komt ook nog een groter tandwiel, voor komt een andere remschijf, zadel moet nog gemaakt worden, luchtfilter moet nog geplaatst worden en daarna afstellen, kleppel stellen etc. Nu is alleen het blok eronder gezet en ben al heel blij met het resultaat. Met een beetje geluk is die rond maart af!
 
Terug
Bovenaan Onderaan