honda XL500S updaten

KX500freak

MF veteraan
3 mrt 2007
4.390
0
hoi ,voor een vriend moet ik zn xl500 aanpakken,
hij wil dat 23 '' ofzo :+ voorwiel met 3'' trommeltje eruit hebben.
hiervoor in de plaats moet een schijfrem komen.


iemand die dit al eens bij de voet heeft gehad?
voorvork xl500 is 35,2 mm dik

balhoofd dikte ,hoogte ,e.d. moet nog even gemeten worden.

bvd voor ideeen ,feiten en andere nuttige bijdrages :+ :}
 
Laatst bewerkt:
Zoiets? (1979er, in 1981 verbouwd)
Maico '81 voorvork met trommel.
Balhoofpen ingekort.
Wp achter.
KTM '80 achterbrug.
Maico '81 tank.
Kreidler KVV zijkappen.
Balhoofd een paar graden steiler gezet. Achterframe verlast.
Zitje van een Beta '78 crosser.
Achterwiel van een XR500 met remkabel.
full
 
een extra ontluchting in het kleppendeskel kan goed helpen tegen de lekkage van dat deksel.
en ook de boutjes van het kleppendeksel vervangen door een draadeind en moer voorkomt ook lekken.
een extra plaat ( stalen en gevoerde) in de koppeling kan ook geen kwaad.
hiervoor moet er wel iets ruimte gemaakt worden door het kopphuis iets af te draaien.
de kopp in std uitvoering kan stevig gebruik niet zo goed aan.
de voorvork kun je vervangen door een exemplaar van een xl600r, past er zo in, heb ik me laten vertellen.
 
mooie foto !!
ik heb ff een pic van google geplukt
tis zon model en ik wil alleen die voorrem updaten,das wat me maat graag wil.
zat te denken aan een of ander vorkje uit een ktm oid

full
 
een extra ontluchting in het kleppendeskel kan goed helpen tegen de lekkage van dat deksel.
en ook de boutjes van het kleppendeksel vervangen door een draadeind en moer voorkomt ook lekken.
een extra plaat ( stalen en gevoerde) in de koppeling kan ook geen kwaad.
hiervoor moet er wel iets ruimte gemaakt worden door het kopphuis iets af te draaien.
de kopp in std uitvoering kan stevig gebruik niet zo goed aan.
de voorvork kun je vervangen door een exemplaar van een xl600r, past er zo in, heb ik me laten vertellen.

ja die :( koppeling idd
das me een gaar gebeuren zeg ,bij stevig gassen slippen :Y
ik ga ermee aan de gang bananeman
wbt de vork idem ,en jullie bedankt voor de tips
:}
 
Ik weet dat het wiel van een MTX80RII vlot past, qua asmaat. Die heb je ook met schijfrem.
De MTX80RII en de MTX125/200 delen o.a. de voorpartij, dus het is niet echt te licht, maar ook niet echt het beste materiaal om mee in het terrein te gaan.
Ik ben niet zeker van de vorkpoten, maar de XL500 had ook dunne pootjes, en anders kom je in de problemen met je T-stuk.
 
bedankt voor alle tips hondaxl

ik heb het volgende bedacht,de trommelschoenen voor zijn op,
die gaan we eerst vv.
dan als het mn maat nog niet goed genoeg remt doen we dit:
ik ga de 23''velg van de naaf halen ,bestel nieuwe spaken,
en spaak een 19 '' velgrand om de ori naaf.
daarmee bereik je een veel kleinere omloopafstand = sterker remeffect vd trommel
 
ha! zo'n machine met 23 inch voorwiel heb ik ook! :+ stuurt voor geen meter ..dwijlt alle kanten op!maar tis wel fun :9~
 
hij is niet van mij ,zijn wel aparte dingen idd ,23'' :+
deze is ook speciaal ,hij is rechts geschakeld,helemaal omgebouwd
 
hij is niet van mij ,zijn wel aparte dingen idd ,23'' :+
deze is ook speciaal ,hij is rechts geschakeld,helemaal omgebouwd
ja klopt!grappig is ook dat de cr125 van 1979 een 23 inch wiel had! heb ook zo'n machine gehad onlangs!volgens de geleerden liet iedereen toendertijd het 23 inch wiel eruit halen en vervangen door 21 omdat dat 10X beter stuurde haha! :]
 
ja idd ,ik heb al een 21 velg voor m liggen ,
dit 23 '' :+ ding is echt te erg ..

btw ik moet er dus remschoenen voor halen ,zal wel bij hofstede moeten wezen denk ?
of gewoon ten cate nw leusen
 
Een maat van mij heeft nog een nieuw setje remschoenen liggen, origineel honda in nieuwe verpakking. Ze zijn voor een XR500 uit 1979 met 23'' voorwiel, dus zal ook passen op de XL500 met 23'' voorwiel. Interesse? Dan laat ik hem hier even reageren. :)
 
altijd :)
woont hij ver weg ,hoop t niet ,anders ff kijken wat duurder is ,
hier kopen of jullie spul en verz.kosten
bedankt !
 
misschien dat hofstede ze heeft,maar je kan ook op eddy-twinshock.nl kijken!heb daar laatst remblokken voor mn cr125 gekocht van 79 en had ze 2 dagen later thuis,en tegen redelijke prijzen!
ja idd ,ik heb al een 21 velg voor m liggen ,
dit 23 '' :+ ding is echt te erg ..

btw ik moet er dus remschoenen voor halen ,zal wel bij hofstede moeten wezen denk ?
of gewoon ten cate nw leusen
 
ik heb eerst de blokken bekeken ,blijken geheel goed te zijn nog ..
et remt werkelijk te triest gewoon,dus verder gedacht,
ben ff naar streppel offroad gegaan,die hebben heel veel honda dus zogezegd zo gedaan.
blijkt er wss een nx250 vork in te passen ,compleet met kroonplaten en zo,
dan hebben we toch nog schijfje ipv een trommeltje ..
en hij gaat van 23 :+ naar 19 inch ,en schijf ,dan staat ie zo stil :P
 
Hallo,even geen reactie maar een klein stukje tekst en een vraag:Ik heb dus ook een honda xl 500 r en heb net een nieuwe zuiger,cillinder en nokkenas ketting ,heb nu inmiddels de 1000 km er netjes op gereden maar wil nu wel wat harder rijden dan 70 à 80 maar krijg zodra ik dat doe vrij snel een warmloper,weet iemand ook wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen.Bvd Richard
 
Hallo,even geen reactie maar een klein stukje tekst en een vraag:Ik heb dus ook een honda xl 500 r en heb net een nieuwe zuiger,cillinder en nokkenas ketting ,heb nu inmiddels de 1000 km er netjes op gereden maar wil nu wel wat harder rijden dan 70 à 80 maar krijg zodra ik dat doe vrij snel een warmloper,weet iemand ook wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen.Bvd Richard

Dan hebben of je zuigerveren te weinig speling (tussenruimte) of je hebt een te grote zuiger in je cilinder zitten...
Of te weinig koelvloeistof of olie in je blok...

(een warmloper is absoluut niet normaal!)
 
of hij is verschrikkelijk verkeerd afgesteld ,buiten el snorro,s tips zou dit ook nog kunnen,
 
Dan hebben of je zuigerveren te weinig speling (tussenruimte) of je hebt een te grote zuiger in je cilinder zitten...
Of te weinig koelvloeistof of olie in je blok...

(een warmloper is absoluut niet normaal!)

het is een lucht gekoeld blok, dus koelvloeistof is niet van toepassing.

ik neem aan dat je de cilinder niet zelf geboord hebt, maar bij een bedrijf hebt laten doen die weten wat ze doen.

het te warm worden kan ook een verkeerde nokkenastiming zijn.
of de ontsteking verkeerd gemonteerd (al is dat bijna niet mogelijk).

ook kan er nu een veel hogere compressie zijn.
overmaat zuigers die nu nog te krijgen zijn, zijn meestal hoge compressie zuigers.
 
Nou bedankt voor de reacties en zal met deze informatie naar mijn monteur gaan zodat hij misschien toch nog die motor van mij in orde krijgt,ik heb er namelijk wel €800 voor betaald maar heb nu al 2 keer een warmloper gehad maar kan de motor wel direct zonder af te koelen starten of zal het dan geen warmloper zijn want dan moet je toch eerst afkoelen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan