Honda XL600

cbrrrr

MF veteraan
11 feb 2003
1.894
1
Wijhe
Ik ben sinds kort eigenaar van een handa XL600 uit 1985. Nu hebben we met veel moeite ( lang trappen )de motor aan de praat gekregen bij de vorige eigenaar, dit waarschijnlijk omdat hij een tijd had stilgestaan. Nu heb ik inmiddels de bougie vervangen, olie + oliefilter vernieuwd een nieuwe accu gemonteerd en de carburateur schoongemaakt.

Vanmiddag moest het gebeuren met veel gepruts de carbs er weer tussen gekregen en toen geprobeerd te starten. Na een uurtje trappen en een gigantisch lam been heb ik de moet opgegeven voor vandaag.

De vorige eigenaar zei dat hij gewoon de motor op het contact zette en dan een keer of 5 trapte en dat hij dan liep. Hij keek niet naar een bepaalde slag van de motor omdat er een auto decompressie op zit.

Nu is mijn vraag of ik hem wat efficienter aan kan trappen. En of en andere trucs zijn om deze XL aan te krijgen. Aanlopen wou ook niet erg vlotten, zelfs in de 3e versnelling slipte het achterwiel door.

Een fototje van de XL

full
 
voordeel dat ie in de 3e versnelling nog blokkeert is dat je compressie nog in orde is.

Heb je wel gekeken of je een mooie vonk had toen je de bougie verving?
komt er wel benzine in je carburateurs.
Gooi er trouwens nieuwe benzine in als je dat nog niet gedaan had. Oude benzine trekt na verloop van tijd water aan, en dat helpt niet echt bij het starten.
 
Geinig ding, ik wilde er ook nog naar gaan kijken. Als het goed is heeft je XL vanaf de kickstarter een kabeltje lopen, naar de clinderkop toe (kant van de carberateur). Als je deze eraf haalt (kun je later altijd nog terug zetten) dan kun je als het goed is wel de stand van de zuiger voelen. Als je dan de compressieslag hebt gevonden, trap je met behulp van de handmatige decompressie (die aan het stuur) een klein stukje verder. Dan je kickstarter weer naar boven en in 1 keer hard doortrappen. Je voet pas weer van de kickstarter afhalen als hij loopt, anders kun je hem tegen je been krijgen.

Dit geldt trouwens voor een Xl600R, ik kan niet precies zien wat voor 1 jij hebt. Is het een Xl600R met paris dakar tank ofzo? Of een Xl600LM?
 
Dag CBRrrr,

gefeliciteerd met je aankoop! *D

handigheidje van het XL600.de forum waar veel bezitters dit zelfde probleem hadden,
Gebruiksaanwijzing:
kontakt uit,
choke vol uit,
Vol gas geven en met decompressie getrokken 4-5 keer kicken,
choke half open zetten, kontakt aan, bovenste dooie punt zoeken, trappen en lopen.

voorwaarde, nieuwe benzine....
zoniet, meldt het effe.

groetjes,

Allard
 
Dit geldt trouwens voor een Xl600R, ik kan niet precies zien wat voor 1 jij hebt. Is het een Xl600R met paris dakar tank ofzo? Of een Xl600LM?

Op het frame zit een stikkertje waarop staat XL600L-E met kleurnr R-119 dit is firecracker red. Ik ben nog geen zelfde tegengekomen op het internet.

Kenteken kan ik nog niet op kijken, deel 1 wordt deze week afgeleverd. Wel staat er op het typeplaatje PD-03 en bj'85

Wie weet of met deze motor loodvrij te tanken is.
Ik zal morgen de starttrucen proberen.
 
Hallo,
Ik meen mij te herinneren ergens op een italiaanse site een overzicht gezien te hebben van alle oudere honda-motoren en daar stond vermeld dat de PD03 op loodHOUDENDE benzine draait en de PD04 op loodvrije.
Ik zal deze tabel opnieuw opzoeken en posten.

Pietro
 
Ja, tank dus zeker geen loodvrije benzine. Dat heb ik dus wel gedaan :X en nu is de cilinderop gaar. Ik weet niet of het daardoor komt, er was zoveel verrot aan die kop. Toen ik geboren werd was alles al bijna loodvrije benzine, dus hoe kon ik het weten :z

[edit]
PD03 is trouwens hetzelfde blok als de XL600R.
[edit]
 
gelode benzine is idd nodig voor je klepzittingen...weet alleen niet meer waarom...
zal met de koeling/smering te maken hebben.
Wel interessant :) steven heeft me ooit geprobeerd te vertellen dat het gewoon een kwaal was van RFVC...maar dat heb ik eigenlijk nooit geloofd.
 
Het lood in de benzine heeft een smerende werking! Klink raar maar is zo. Indien men dan toch ongelode benzine gebruikt worden de kleppen door onvoldoende smering te warm en verbranden.
Wat vaak gedaan wordt bij een revisie is nieuwe kleppen en klepgeleiders plaatsen die wel voorzien zijn om op loodvrije benzine te draaien (andere legering).

Chamajee
Pietro
 
Het lood in de benzine heeft een smerende werking! Klink raar maar is zo. Indien men dan toch ongelode benzine gebruikt worden de kleppen door onvoldoende smering te warm en verbranden.
Wat vaak gedaan wordt bij een revisie is nieuwe kleppen en klepgeleiders plaatsen die wel voorzien zijn om op loodvrije benzine te draaien (andere legering).

Chamajee
Pietro
 
En toch is het echt een veelvoorkomend probleem dat die klepzittingen naar beneden donderen :) En niet alleen bij de 03's hoor..
 
Gebruiksaanwijzing:
kontakt uit,
choke vol uit,
Vol gas geven en met decompressie getrokken 4-5 keer kicken,
choke half open zetten, kontakt aan, bovenste dooie punt zoeken, trappen en lopen.

Dit werk dus behoorlijk goed. Had na een paar keer de slag te pakken. Start nu een stuk makkelijker, vanmiddag het stationair toerental afgesteld en dan gaan we morgen weer oefenen.

Deze motor rijdt trouwens zeer goed. Voldoende vermogen voor power wheelies in 1e en 2e versnelling. Acceptabele topsnelheid en kan ook nog aardig een bochtje rond draaien.

Het is wel een behoorlijke omschakeling de ene keer op een 135pk en 260kg wegende CBR1000f en dan weer op een 50pk? sterke XL600 die maar 135kg weegt.

Kortom ik vindt het een toppertje voor het winterseizoen en stiekem ook wel voor het wheelie'en.

Ik zit alleen nog met dat lood/ongelood verhaal. Ga wel eens proberen of Honda het zelf weet.
 
Het enige wat ik in 2 dagen heb kunnen vinden dit.

"Kraftstoffart Modell RD nur mit verbleitem Super 97 ROZ, ab PD03-5051894 bleifrei normal"

dit zou betekenen dat ik met nr. PD03-6152... gewoon op ongelode benzine kan rijden.

het komt van deze pagina af www.kleinjung.de/techdata/index.htm onderaan de pagina kiezen voor 450-600cc en dan XL600r 83-87
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mn xl600 r uit 84 altijd (koud) eerst een keer je kickstart helemaal naar beneden(langzaam) zodat je tik hoort en dan met je volle gewicht door trappen zonder gas te geven. als t goed is doet ie t dan (als je afstelling in orde is neem ik aan).

Wat wel zo is al je stilvalt na met je choke gereden te hebben (bijv bij je eerste stoplicht)je je choke uit moet gooien en dan proberen te kicken)

Staat wel lullig als je voor t stoplicht staat en je valt uit gheheh

*meerdere keren meegemaakt..... :+
 
Na een paar honderd km te hebben gereden en het starten helemaal onder de knie heb start de motor altijd. Warm is 1* trappen, na een week buiten gestaan te hebben in 2 of 3 keer.

Nu heb ik een vraagje, de XL600 rijd op de teller 170km/u dit vindt ik veel te hard voor de remmen. Nu is extra trekkracht nooit weg dus kan de verhouding van de kettingwielen veranderd worden.

Nu is het 15 - 41 dit resulteerd dus in een gemoedelijk rijgedrag en een behoorlijke topsnelheid. Nu wil ik 14-41 of 15-44 proberen, welke combinatie zal heb best werken.
 
Op de XR waar ik ook wat stunten oefen heb ik een 15/48
Op de straat/SM XR een 15/40 maar dat is best wel lang.
 
probeer idd 15-48 of 15-45
(volgens mij is 14-48 standaard, maar dan rijd je wat hoog in toeren, mocht je boven de 120 uit komen)
 
Laatst bewerkt:
...
handigheidje van het XL600.de forum waar veel bezitters dit zelfde probleem hadden,
Gebruiksaanwijzing:
kontakt uit,
choke vol uit,
Vol gas geven en met decompressie getrokken 4-5 keer kicken,
choke half open zetten, kontakt aan, bovenste dooie punt zoeken, trappen en lopen.

Bedoel je met "choke vol uit" dat je de choke volledig uitgetrokken hebt of dat de choke uitstaat (en dus juist niet uitgetrokken is)?
 
Choke vol uit is de choke volledig gebruiken.

Als ik deze methode gebruik start hij altijd in 1 of 2 keer.

Ik denk dat ik 15-45 ga proberen. Standaard is 15-41.
 
170 op de teller???

mozuskolere!!!

originele settings?

ik heb dus een ori xl600r en die krijg ik met mn kin op de tank nettaan tot 140 met wind mee. *D
 
Nadat ik de lelijke oude stofbalgen verwijderd had op m'n XL kwam ik tot de ontdekking dat beide keerringen lek waren.

Ik vondt hem ook al wat slap afgeveerd dus vervangen die olie + keerringen.

Voor de geintereseerde draai ik wel even een reportage in elkaar van het vervangen van de keeringen in de voorvork van een 85ér XL600R.

Duidelijk te zien dat de keering lek is;

mini-voorvork%20001.jpg


Beginnen met demontage;

mini-voorvork%20003.jpg


mini-voorvork%20004.jpg


mini-voorvork%20005.jpg


De voorpoot is eruit

mini-voorvork%20006.jpg


Eerst de poot ontluchten voordat straks die dop door het dak heen schiet

mini-voorvork%20007.jpg


Voordat je verder gaat eerst die onderste imbus lossen wanneer de vork uit elkaar ligt wil dat niet meer

mini-voorvork%20008.jpg


mini-voorvork%20009.jpg


mini-voorvork%20010.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan