Honda XL750 Transalp

Waarom moeten mensen die er niet mee hebben gereden, en dus eigenlijk ook geen mening hebben kunnen vormen, zich altijd zo uitdrukken?

Ik heb er mee gereden, en kan alleen maar besluiten dat het niets voor mij zal zijn. 🤷‍♂️
Als woonwerkmotor misschien wel, maar nooit als "fun" motor.
 
Zo'n T7 is idd mooi, 73pk is idd meer dan genoeg... maar voor de rest komen we toch niet overeen hoor.

200kg is naar mijn mening niet teveel voor een allroad.

Ik blijf erbij, een allroad moet geen enduro worden. Dat het allemaal wat makkelijker gaat met minder gewicht ga ik niet tegenspreken, maar het is altijd wel een beetje een compromis. Met een licht enduro motortje ga ik niet bepakt naar het zuiden rijden, geef me dan toch maar wat meer comfort.
Ik zal wel wat harder werken op de allroadtracks, die deed ik tot vorig jaar trouwens ook gewoon allemaal met m'n +260kg wegende Superten. 🤷‍♂️
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Een allroad moet geen licht enduro motortje worden en als ik naar het zuiden wil rijden wil ik wat meer comfort.
Die motor heeft Honda al: CRF1100 Africa Twin.

Een enduro motor zoals een CRF450X of WR450F weegt een 120 kilo.

Ik zou graag iets midden daar tussen zien.

Voor het comfort naar het zuiden pak ik dan de auto, motor op de aanhanger, rijd daarmee naar Lucca en pak dan op de motor de boot van Livorno naar Corsica.

 
@freon
Jij wilt dus eigenlijk een:
- 2 cilinder blok. Gebouwd op lange onderhoudsintervallen.
- Een ruim en solide frame voor oa bagage.
- Het mag hetzelfde wegen als een enduro.

NASA al eens gebeld of ze niet een ultra lichtgewicht materiaal hebben dat slijtvast, hittebestendig en hard is met het gewicht van piepschuim?

Off-road rijden is een compromis.
KTM heeft met de 690 echt alles gedaan om lichtgewicht uit te komen en zelfs die halen jouw gewichts eis niet.
Een 2 cilinder all-roader weegt nu eenmaal 180-200 kg minimaal, is weinig aan te doen zonder de NASA er bij te vragen of hele grote compromissen te nemen in onderhoudsintervallen danwel betrouwbaarheid.

Eerder noemde je de 990 als te log/zwaar voorbeeld. Ik heb nog nergens op de TET hopeloos stil gestaan met dat ding vanwege rijeigenschappen.
Ik ga hier niet de 990 de hemel in prijzen, maar met de juiste instelling en een beetje kunde krijg je elke zware Adventure motor inclusief de GS1250 enz over 99,9% van de TET en heel wat meer. Pak je er een T7/KTM790 oid bij dan kunnen er helemaal absurde dingen.

Of je mans genoeg bent om af en toe een (net te) zware uitdaging aan te gaan bepaalt of die motoren geschikt zijn om te off-roaden, niet het gewicht van die machines.
Los daarvan zegt gewicht heel weinig op het moment dat de geometrie of verdeling niet voor elkaar is. Met een 990 Adventure kun je veel stabieler en harder door het zand dan een Versys 300, al zit er 50kg tussen...

Nu ik er aan denk, jij wilt een Versys 300. 175 kg afgetankt, 2 cilinder, gaat ruim over de 130 met bagage en gaat tot dusver onverhard dat je zelf eigenlijk al niet verder durft.
 
Als Honda met een tegenhanger van de Yamaha Tenere 700 komt, dan hoop ik dat hij veel lichter wordt dan de T7. De T7 weegt iets van 200 kg. In mijn optiek veel te zwaar. Hij zou niet veel meer dan 150kg moeten wegen om echte off-road capaciteit te hebben.
De CB500X weegt iets van 190 kg. Die is al veel te zwaar.
De oude XL600V Transalp ook.
Ktm 890 adventure R weegt wel meer dan 200 kg, geen offroad capaciteiten dan?
 
Ik zou graag iets midden daar tussen zien.

Nu zijn we er...

Eigenlijk bestaat die motor dan al he.. de KTM 690 of de Husqvarna 701.. Die dingen wegen, als ik me niet vergis, om en bij de 150kg... dus precies in de range die jij verlangt.


Ik sluit me aan bij Erwin... voor hetgeen zo'n allroad bedoelt is kan je met de juiste mindset zelfs met +240kg wegende motorfietsen je mannetje wel staan.
Om en bij de 200kg vind ik al licht, ben sinds kort zelf eigenaar van een T7...

Als ik dat filmpje bekijk, dat doe ik met een GS ook.. misschien dat het wat tricky wordt op dat stuk rond de 10 minuten, maar goed, dan maar wat rustiger aan..
 
Aprilia had ooit een SVX550 van 122 kg en 70 pk. Ik zou liever een iets tammere Honda hebben.
 
Quote: [...]
Ik las laatst in een motorblaadje een testverslag van de T7. Belangrijkste conclusie was: mooi ding, maar hij heeft te weinig vermogen (73 pk).
Die gasten snappen het niet. Ik vind de T7 fantastisch mooi, 73 pk is meer dan genoeg in het zand, maar 200 kg is veel te veel in het zand, in de blubber of over rotsen. Een allroad is geen crosser, maar moet naar mijn mening wel van het asfalt af kunnen. [...]
Geheel mee eens, enne motorblaadjes en motorwebsites...
Die rijden met nieuwe motoren, testen meestal bij prachtig weer, zijn vrij conservatief en worden gesponsord. Tot zover de waarde van wat daar allemaal wordt beweerd.

P.s. Lees de Motorfreaks test over de 2016 NC 750 X DCT. Van mij hoeft niemand een automaat leuk te vinden, maar probeer het als professional op zijn minst objectief te benaderen. Ondertussen is een automaat in auto- en scooterland de standaard, kiest ruim de helft van de Honda AT-, NT- en NC-kopers de DCT versie en brengen Kawasaki en MV Agusta een automaat uit.
 
Laatst bewerkt:
P.s. Lees de Motorfreaks test over de 2016 NC 750 X DCT. Van mij hoeft niemand een automaat leuk te vinden, maar probeer het als professional op zijn minst objectief te benaderen. Ondertussen is een automaat in auto- en scooterland de standaard, kiest ruim de helft van de Honda AT-, NT- en NC-kopers de DCT versie en brengen Kawasaki en MV Agusta een automaat uit.

Ik rij professioneel... en nee... echt niet... zo'n DCT heeft z'n voordelen, en zeker gecombineerd met die NC motor..
Maar zowel DCT als dat type motor zullen het voor mij niet worden.

Of ik zou de motor moeten gebruiken om woonwerkkilometers mee te doen, en dan vooral over de snelweg. Uiteindelijk komt de motor daar het beste tot z'n recht, zuinig, sterk in lagere toeren en uiteindelijk ook een beetje saai.
Ik ga er dus ook wel vanuit dat Honda een andere motor in die nieuwe modellen gaat gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
P.s. Lees de Motorfreaks test over de 2016 NC 750 X DCT.
Oeps, hun site geeft zelfs reclamebanners door mn adblocker heen! ;)
Misschien moeten we eens een topic openen over motorjournalisten, hun persoonlijke mening/voorkeur is in zeer veel test té nadrukkelijk aanwezig. Nog niet gesproken over de bizarre fouten zo af en toe. Meest recente voorbeeld in testgebied "Garantie" kreeg een Honda 3 v/d 5 te verdelen punten, gelijk aan 2 andere merken. En dat terwijl Honda de enige is met 5 jaar garantie én road assistance! Of topsnelheid (fabrieksopgave) van nakeds.... pff alsof je boven de 180 nog met plezier op een nakes rijdt, maar wel punten ervoor geven én dat terwijl fabrieksopgave soms enorm afwijkt van realiteit. Goed, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar de laatste 2 colums (dus mening) van Joost Overzee in Kicxstarter waren wel weer helemaal spot-on!

Ik rij professioneel... en nee... echt niet... zo'n DCT heeft z'n voordelen, en zeker gecombineerd met die NC motor..
Maar zowel DCT als dat type motor zullen het voor mij niet worden.

Of ik zou de motor moeten gebruiken om woonwerkkilometers mee te doen, en dan vooral over de snelweg. Uiteindelijk komt de motor daar het beste tot z'n recht, zuinig, sterk in lagere toeren en uiteindelijk ook een beetje saai.

Ehhh: Juist in de stad bewijst de DCT zn voordeel, en eigenlijk de rest van de NC ook wel, met de frunk, hoog op de vering dus drempel-proof, relatief lage gewicht en makkelijk te sturen....etc.

Ik ga er dus ook wel vanuit dat Honda een andere motor in die nieuwe modellen gaat gebruiken.
Dát hoop ik ook zeer!
 
Ehhh: Juist in de stad bewijst de DCT zn voordeel, en eigenlijk de rest van de NC ook wel, met de frunk, hoog op de vering dus drempel-proof, relatief lage gewicht en makkelijk te sturen....etc.

Allemaal mee eens... maar zo'n DCT is niet zo geschikt als je veel trage manoeuvres doet, achtjes rijden, gymkhana... en ik durf zelfs ook stellen dat offroad een motor met koppeling ook wel wat voordelen biedt.

Maar je hebt een punt... in stad, op de snelweg en voor alle saaie woonwerkritten is zo'n NC de ideale partner... Ik zal zo'n DCT nooit voor alle gebruik afbreken, zeker niet!



Al gaat het in dit topic over een mogelijks nieuwe Transalp... en dan zie ik liever een ander type 750cc motor en toch op z'n minst de mogelijkheid om een geschakelde versie te kunnen krijgen. ;)
 
Een Transalp is een heel beste motorfiets ik heb er veel en onder zeer slechte omstandigheden mee gereden. Ze zijn wel erg saai en meer dan een trapje moet je er niet mee pakken. Ik ben ook erg benieuwd wat de styling en het gewicht zal zijn. Ik hoop dat het er aantrekkelijk uit gaat zien. Ondanks de goede kwaliteiten heb ik zelf nooit de neiging gehad om er een aan te schaffen.
 
FB_IMG_1662454582191.jpg


Ziet er goed uit 👍🏻
 
De Hornet (en hoogstwaarschijnlijk dus ook de nwe Transalp) krijgt dus godzijdank een ander motorblok dan de NC.
Veel betere specs!
68kW/92pk/75Nm en ook veel hoogtoeriger want de max kW komt er bij 9500tpm eruit.
Hier kun je inderdaad wel de MT mee gaan beconcurreren.
 
Het bekende 'meer koppel onderin' trucje, logisch ook wil het offroad nog wat voorstellen.
Ging mij er ook meer om dat het niet het NC blok is, zoals al eerder aangegeven ga je daar de klanten niet mee winnen.
 
De kleurstelling op zich vind ik wel mooi, maar qua model vind ik 'm dan toch weer net te braaf om te gaan concurreren met de T7.
Maar braaf is de Transalp altijd al geweest he... toen had Honda ook nog de Dominator en AT, als je een wat meer stoere allroad wilde rijden.

Ben toch benieuwd naar het resultaat, uitrusting en prijs.
 
Heb de Transalp 600 even lekker getest op de crossbaan en heb toch wel wat dingetjes die ik vind dat ze aan moeten pakken op het nieuwe model.
- Mini voetpedaaltjes, je rolt gewoon van voor naar achter op die stokjes. Even wat grovers op.
- Dat dunne stuurtje voel je gewoon buigen en wringen. Mist wat gevoel en maakt het geheel wat zoekerig.
- Motorblok mag wel wat meer ''aan''. Het hoeft geen enduro te worden, maar ook als je lekker in de toeren zit duurt het net even te lang voordat hij wat doet met je input.

Verder op zich prima, zat vermogen van onder tot bovenin. Gewicht en zwaartepunt zijn oké. Sta en zit posities zijn prima te doen, mits ze bovengenoemde even mee nemen.
Al met al moeten ze dus gewoon maken wat ze al gedaan hebben, al mag het best wat strakker.
En oh ja, de voortandwiel as van staal maken ipv kauwgum mag ook...

In deze post wat een leek prima kan doen met een Transalp 600/650.
 
90 pk, meer dan genoeg. Fraai om te zien. Maar 208 kg droog?
De XL 600 V Transalp was slechts 183 kg droog. Dat scheelt 25 kg.
Een T7 weegt 205 kg nat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan