Honda XL750 Transalp

echt waar 😳 dacht dat de nieuwe Big toch ook wel aardig smoelde
en dat het zekersss geen verkeerde keuze zou zijn (ach volgens zeggen dan)
het is alleen jammer dat deze net zoals de V-strom aan de zware kant is
maar ja een + 500 cc 2 cilinder van net geen 200 kilo wegende allroad met minimaal een 18 liter tank schijnt lastig
te bouwen zijn (op een Ducati 800 & Fantic 700 na) 🤷🏼‍♂️ maar wie weet
misschien als de Norden 501 of KTM 490 adventure ooit gaan komen dat ze ons verrassen.

Zelf weet ik niet wat ik er echt van moet zeggen,
zoals eerder gemeld binnenkort op naar Hillegom, Om de Turaeg en de TransAlp te vergelijken.

Wordt vervolgd.
Die gaan niet komen, KTM heeft dat project geschrapt.

De XL750 is bedoeld als comfortabele reismotor niet als hardcore allroad, natuurlijk kan Honda een hele lichte allroad bouwen, maar dan kost ie 25-30 ruggen en raken ze hem aan de straatstenen niet kwijt ;)
 
En zwaartepunt. In veel reviews wordt bijv. gemeld dat het zwaartepunt van een T700 best hoog zit terwijl hij qua gewicht niet erg zwaar is. Ik vind mijn 990Adv verbluffend makkelijk rijden, veel makkelijker dan je zou verwachten als je er naast staat
Ook dat, al is daar de T7 vergeleken met de 790/890. Vergeleken met een Afrika twin of een oude Transalp ligt het gewicht op de grond.

De T7 is ook gewoon heel capabel en kan meer dan wij stervelingen.
Eigenlijk alle moderne all-roaders wel. Alleen als je er niet voor wilt oefenen en daarbij wat vallen te maken of je ego te groot is om eerst op een wat kleiner fietsje het te leren valt het vies tegen.

Edit: Deze fietsen worden 99% van de tijd maximaal een keer ingezet op de TET daar kom je met 40kg meer nog wel weg.
 
lager gewicht betekend gewoon dat een motor flink duurder word, en je ook een kleinere tank gaat krijgen .
zodra je rolt smelt het gewicht weg, en zodra je boven de snelheid zit van een fiets dan komt het meer aan hoe is het gewicht verdeeld en waar rij je over een mul zandweg of op verhard.

ik heb nu een R1200GS , alleen met manoeuvreren is het gewicht soms lastig, maar zodra je rolt 0,0 last.
 
kan je al proefrijden ?
Wel een demo rit bij Ten Kate, en waarschijnlijk ook dan andere Honda dealers.

En zwaartepunt. In veel reviews wordt bijv. gemeld dat het zwaartepunt van een T700 best hoog zit terwijl hij qua gewicht niet erg zwaar is. Ik vind mijn 990Adv verbluffend makkelijk rijden, veel makkelijker dan je zou verwachten als je er naast staat
Een Aussie had een 790 adv R en een T7 op de grond gegooid en toen gewogen om weer op te tillen. Verschil was minimaal. KTM heeft de tanks wel aan de zijkant hangen maar het is ook een zwaardere motor. KTM zal wel wat meer planted aanvoelen maar dat zal ook deels vering zijn.

Een T7 voelt simpelweg als een brommer als je het vergelijkt met een oude Alp 600/650.

maar ja een + 500 cc 2 cilinder van net geen 200 kilo wegende allroad met minimaal een 18 liter tank schijnt lastig
te bouwen zijn (op een Ducati 800 & Fantic 700 na) 🤷🏼‍♂️
Gooi een 2ltr Jerry can op een Tenere en je hebt je droom motor :+
 
Wel een demo rit bij Ten Kate, en waarschijnlijk ook dan andere Honda dealers.


Een Aussie had een 790 adv R en een T7 op de grond gegooid en toen gewogen om weer op te tillen. Verschil was minimaal. KTM heeft de tanks wel aan de zijkant hangen maar het is ook een zwaardere motor. KTM zal wel wat meer planted aanvoelen maar dat zal ook deels vering zijn.

Een T7 voelt simpelweg als een brommer als je het vergelijkt met een oude Alp 600/650.


Gooi een 2ltr Jerry can op een Tenere en je hebt je droom motor :+
En nog heel bijzonder dat men de 21,5L op een 990 dik voldoende vindt en de 17 op een T7 te weinig.
Toch kun je op de T7 aanzienlijk meer km's maken dan op de 990.
De CRF250L Rally maar een 10L tank. Toch komt die niet zo heel veel minder ver dan genoemde 990, als het al niet verder is.

Mensen hebben bepaalde beelden in hun hoofd van wat goed of niet is en feiten kunnen daar zelden wat aan veranderen.
 
En nog heel bijzonder dat men de 21,5L op een 990 dik voldoende vindt en de 17 op een T7 te weinig.
Toch kun je op de T7 aanzienlijk meer km's maken dan op de 990.
De CRF250L Rally maar een 10L tank. Toch komt die niet zo heel veel minder ver dan genoemde 990, als het al niet verder is.

Mensen hebben bepaalde beelden in hun hoofd van wat goed of niet is en feiten kunnen daar zelden wat aan veranderen.
Mijn KTM 990 SMT had een 19ltr tank, maar met 1 op 13/14 kwam je daar ook niet ver mee. De T7 komt makkelijk verder op een tank

Heb dus ook liever een zuinigere motor met een wat kleinere tank dan een zuipschuit met grote tank.


Naast dat ik een iets meer gemoedelijke motor wou is brandstofverbruik ook de reden dat ik niet voor een 990 ADV ben gegaan. Over de jaren tikt dat ook wel aan en dan is een nieuwe T7 niet heel veel duurder om te rijden dan een tweedehands 990 ADV.
 
@Erwin P Goeie beschouwing!

En als je dan ook nog bedenkt dat een motor in Nederland gemiddeld 2.300km bereden wordt, is het helemaal onzinnig.
Plus op bijna elke straathoek een tankstation in West-Europa.
 
Klopt als een bus, tankinhoud alleen zegt niet alles.
Mijn NX250 moet het met 9 liter doen.
Maar die rijdt op asfalt wel 1:30.
In het terrein verbruikt 'ie fors meer, 1:25.

*O*
 
En nog heel bijzonder dat men de 21,5L op een 990 dik voldoende vindt en de 17 op een T7 te weinig.
Toch kun je op de T7 aanzienlijk meer km's maken dan op de 990.
De CRF250L Rally maar een 10L tank. Toch komt die niet zo heel veel minder ver dan genoemde 990, als het al niet verder is.

Mensen hebben bepaalde beelden in hun hoofd van wat goed of niet is en feiten kunnen daar zelden wat aan veranderen.

dar heeft te maken met het idee wat mensen hebben dat er best een grotere tank op had gekund , ook al is ie zuiniger en kom je minstens zo ver op die kleine tank

zou het ook een gemiste kans vinden omdat je met een T7 met die 20 L gewoon verder zou kunnen komen, mensen die forensen met hun motor die dagelijks een bepaalde route rijden en dan minder vaak hoeven te tanken in een bepaalde tijdsperiode omdat je zoals ik meestal in Duitsland tank dat moet maar net in je tijdschema passen. in een auto van een bepaald model heeft de diesel de zelfde tank en omdat die meestal zuiniger zijn rijden ze zomaar een flink eind verder met het zelfde aantal liters en gaat men geen kleinere tank monteren.

bij gewoon gebruik van een motor verneem je niet zoveel of de tank vol of leeg is ,, off road of bij racen is dat wat anders.
 
Maar dan zou de tank groter worden en daarmee ook weer in je houding in de weg gaan zitten.
Als je hoofddoel lange afstanden zonder tanken is dan shop je gewoon in de verkeerde categorie.

Het gewicht van de brandstof zal me inmiddels verder jeuken, maar als ik de knieën slecht kwijt kan omdat hij 3L groter moet baal ik wel als een stekker.

Een T7 komt gewoon verder dan 300 km. Als je in die tijd geen tankpauze hebt kunnen versieren val je helaas buiten de design specificaties.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
V-Strom 650 kwam ik wel aardig ver mee, geloof ooit is 425km op een tank. Maar dat is ook een tourmotor hoog op de poten

Misschien komt Honda ook ook nog wel met een TransAlp Adventure Sports. Voor de mensen die eigenlijk een tourmotor willen. Yamaha heeft ook al de T7 World Raid, zag ik zelf alleen nog niet het voordeel van gezien ik nog geen wereldreis plannen heb. 300km vind ik prima, meeste motoren die ik gehad heb deden dat ongeveer. :)
 
En maakt ergonomisch nul verschil. Kan 'm aanraden.
Kom er 400 km ver mee.

990 en T7 voelen beiden als grote enduro's offroad.
 
Maar dan zou de tank groter worden en daarmee ook weer in je houding in de weg gaan zitten.
Als je hoofddoel lange afstanden zonder tanken is dan shop je gewoon in de verkeerde categorie.

Het gewicht van de brandstof zal me inmiddels verder jeuken, maar als ik de knieën slecht kwijt kan omdat hij 3L groter moet baal ik wel als een stekker.

Een T7 komt gewoon verder dan 300 km. Als je in die tijd geen tankpauze hebt kunnen versieren val je helaas buiten de design specificaties.

hoeft echt niet een probleem te zijn , zat motoren gehad met + 20 L tanks zelden een probleem.
de tank kan ook langer en of hoger gemaakt worden .

ik had het over forenzen ,, je rijd 80 a 100 km per dag en zou wel een hele week op één tank willen maar geen groot toerbuffel omdat die in de binnenstad niet praktisch zijn, een all road heb je een wendbare machine , waar je toch een afstand mee kan doen. en minder gewichtig dan een Pan Europe of welke andere toerder
 
Als we toch bezig zijn een woon-werk motor te maken, waarom geen 26L tank? En een mooie onderhoudsarme cardan? Wat te denken van een windscherm van een halve meter breed en hoog? O wacht dan moet je concurreren met de GS en de Afrika-Twin...

Elke all-roader moet maar een lamlendig compromis worden?

Ze hebben de keuze niet voor niks gemaakt. 3L is echt veel ruimte, daar moet je ergens mee heen. Langere tank had niet gekund, dan moest je het zadel enz weer gaan schuiven. Hoger ook niet, dan wordt de hoek weer scherper waardoor je wederom met het zadel niet uit komt. Dan moet je breder, maar daar zijn de knieën al, nog los van waar het stuur blijft bij maximale uitslag.
Als je een toermotor wil ga dan niet bij een van de weinige hardere off-roaders binnen het Adventure segment kijken.

Mensen waarvoor de T7 en de Transalp bedoeld zijn staan als het goed is regelmatig, dan is de vorm van de tank echt wel een issue.
 
van die cardan dat is wel dingetje al zijn die moderne kettingen en die smeersystemen wel erg goed geworden inmiddels.
Een groot windscherm is meer iets voor een toerbuffel , 3 a 4 L is niet veel ,, een helm is al een aardig stuk groter .
Als op een R1150R een 22 L geen probleem is en zo zijn er wel meer motoren met redelijke grote tanken waar het geen probleem is, het probleem is dat jij er een probleem van maakt als of de wereld ophoud met draaien . omdat je denkt dat het niet zal passen .

die keuzes maken ze omdat ze een idee hebben dat een motor op een volle tank een 350 km zou moeten kunnen rijden, maar ze zijn zuiniger geworden en hadden met gelijke tank richting de 450 km gekund en als je alle dagen op je motor naar je werk gaat is het wel prettig als niet steeds bezig moet zijn met waar zal ik tanken , als het weer niet fijn is wil je niet gaan tanken omdat je helm meestal af moet omdat je binnen moet betalen, en als de boel nat is wil je dat liever niet ,( helm af )

de meeste mensen op een T7 of alp of AT of KTM rijden maar weinig echt off road,, en als je moet staan dan rij je al niet meer op een zandweg waar ook auto's komen. en als je echt serieus off road gaat koop dan een echt enduro die flinkt lichter is en waar je toch niet op naar je werk gaat ( meestal )
 
Volgende week zal mijn nieuwe XL750 geleverd worden. Er moeten nog het Rally Pack Black en de bovenste valbeugels gemonteerd worden. Hij staat wel al (kaal) in de showroom bij de dealer.
 

Bijlagen

  • BC1B67A0-0C24-41E8-908D-7AE2DEC35B8F.jpeg
    BC1B67A0-0C24-41E8-908D-7AE2DEC35B8F.jpeg
    72 KB · Weergaven: 58
  • 2A1951BE-F4BC-46D7-AA29-5A8A1DB18133.jpeg
    2A1951BE-F4BC-46D7-AA29-5A8A1DB18133.jpeg
    77,6 KB · Weergaven: 57
  • 28F67351-33A3-4560-81F9-D67A05E03385.jpeg
    28F67351-33A3-4560-81F9-D67A05E03385.jpeg
    84,7 KB · Weergaven: 59
  • F7D1BEFA-FF87-479D-8606-6EE731BB21DC.jpeg
    F7D1BEFA-FF87-479D-8606-6EE731BB21DC.jpeg
    77,7 KB · Weergaven: 58
  • 9E45076E-7453-4963-9617-795B27B4C2F9.jpeg
    9E45076E-7453-4963-9617-795B27B4C2F9.jpeg
    71,7 KB · Weergaven: 58
Als we toch bezig zijn een woon-werk motor te maken, waarom geen 26L tank? En een mooie onderhoudsarme cardan? Wat te denken van een windscherm van een halve meter breed en hoog? O wacht dan moet je concurreren met de GS en de Afrika-Twin...

Elke all-roader moet maar een lamlendig compromis worden?

Ze hebben de keuze niet voor niks gemaakt. 3L is echt veel ruimte, daar moet je ergens mee heen. Langere tank had niet gekund, dan moest je het zadel enz weer gaan schuiven. Hoger ook niet, dan wordt de hoek weer scherper waardoor je wederom met het zadel niet uit komt. Dan moet je breder, maar daar zijn de knieën al, nog los van waar het stuur blijft bij maximale uitslag.
Als je een toermotor wil ga dan niet bij een van de weinige hardere off-roaders binnen het Adventure segment kijken.

Mensen waarvoor de T7 en de Transalp bedoeld zijn staan als het goed is regelmatig, dan is de vorm van de tank echt wel een issue.
Concureren met cardan tegen bmw??
Dat is niet eerlijk.
Een japanse cardan blijft gewoon heel en blijft werken.
 
De moto guzzi cardan blijft ook heel , het blijft wel een zware onafgeveerde klomp ijzer aan je achterwiel , gearing aanpassen? Uuh doe je best. Doe mij maar een ketting osco.
 
De moto guzzi cardan blijft ook heel , het blijft wel een zware onafgeveerde klomp ijzer aan je achterwiel , gearing aanpassen? Uuh doe je best. Doe mij maar een ketting osco.
ik snap niet waarom Guzzi niet als BMW een hulpas monteert en daar de olie pomp en dynamo en alles de andere kant op laat draaien en zo het schudden als je gas open of dicht doet op te lossen.
 
Ik snap niet waarom bmw geen betrouwbare motoren bouwt en waarom bmw rijders "hun" merk zo eindeloos blijven verdedigen.......
 
Ongeacht wat technisch beter is. Concurreren tegen iets met een dusdanig superieure reputatie (of het nou terecht is of niet) is een slechte business case.

Verder is het ook maar minimaal van belang of de kopers er ook echt zwaar off-road mee gaan. Ze willen een bepaald image kopen. Ze willen de technische mogelijkheid hebben tot.
Als de Transalp de naam zou krijgen van een plomp hok is dat slecht verkoopbaar. De markt vraagt momenteel om slanke capabele all-roaders, en Honda levert.
Honda, Yamaha enz leveren ook wel motoren met een kleiner voorwiel, grotere range, lager zwaartepunt, lagere zadelhoogte enz enz. Maar daar zijn andere topics voor.

Als meer tankinhoud een vereiste was werd de T7 world raid wel veel meer verkocht dan de T7 zelf. Is duidelijk niet het geval.
 
Een japanse cardan blijft gewoon heel en blijft werken.

Alleen jammer dat ze daar in Japan zich niets meer aantrekken van ons Europa en alles met cardan zijn gaan beginnen schrappen...

Moest Yamaha een nieuwe Supertenere uitbrengen met cardan, mijn GS stond al te koop hoor...
Niks mis met mijn GS, en tov de laatste Supertenere die ik had krijg ik heel wat meer power en luxe, maar om één of andere reden mis ik die Supertenere toch wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan