Honda XL750 Transalp

als je echt serieus off road wil zijn al deze machines knap zwaar , dan koop je een echt enduro .

Niet iedereen heeft het budget om meer dan één motor in huis te halen he... en dan denk ik dat een T700 of een Transalp echt wel topmotoren zijn..
Je kan er alles mee, zelfs offroad staan ze hun mannetje.. (er vanuit gaande dat de Transalp het ook gaat waarmaken)
Want het is wel net daar dat je voordeel haalt uit dat grotere voorwiel.

En eerlijk, ik rij met een T700 met zo'n groot 21" voorwiel.. ik vind het helemaal niet te groot hoor op het asfalt, je moet er eens mee rijden...
Voor mij hoeft dat echt geen 19" wiel te zijn om sportiever te kunnen rijden.

(en ik kan vergelijken met allroadmotoren met een 19" voorwiel, Tiger 800, F700GS, F750GS, R1250GS en de Supertenere... )


Ja de veerwegen zijn korter daarom ook mijn bedenkingen , en waarom niet twee versies ? kost ze amper iets een model met andere wielen.
bij Triumph zie je ook dat het werkt


Ach ... BMW en Triumph zijn momenteel dus jouw twee idealen... zowel de Tiger als de F-reeks kan je met 21" en 19" voorwiel krijgen.
Top, toch?


Honda en Yamaha bekijken de zaken anders.. de NC zal idd een ander type motor zijn dan de Transalp, net als de Tracer geen T700 is.
Maar uiteindelijk zijn zowel de NC als de Tracer de weggerichte hoogpoters van dat merk..

Het is nu zo.. maar om telkens weer over die maat van dat voorwiel te beginnen als punt van kritiek.. da's mi niet eens nodig..
Het verschil is verwaarloosbaar... zeker met een normale rijstijl.



Het enige wat ik liever anders zie, is een tubeless wielset.. BMW en Triumph hebben het ondertussen door, zowel de Tiger 900 als de F850GS hebben tubeless wielen gekregen.
 
die tubeless wielen zijn fijn

ik heb ook verschillende machines gehad met 21 en 19 en 17 voorwielen , vond het best apart dat een F650/700GS eigenlijk lekkerder op de weg reed dan een F800GS met duurdere voorvork ,, daarom ben ik zo tevreden met de R1200GS die voor wat ik doe de beste wiel maten heeft.

je heb gelijk niet iedereen heeft ruimte en geld voor meerdere motoren ,, mijn motor moet ook allround zijn.

Maar goed, ik wel over een paar jaar hoe de zaken erbij staan.

Wanneer zal de Transalp 750 bij de dealer staan om te kunnen kijken ? rijden zal pas volgend jaar zijn , ik meende dat ze wel pre orders aannemen
 
Uiteraard heb je die duurdere voorvork door alle settings getest...?

Een dure voorvork betekent niet dat alles direct beter rijdt, wel dat je een heel pallet hebt om het perfect in te maken.
Mijn 990 Adventure bijvoorbeeld kun je van "slappe spons" tot "trilplaat" zetten.
Betekent wel dat de specsheet helden door de regel direct teleurgesteld zijn omdat ze bij het eerste ritje niet gelijk 1000 euro beter rijden.
 
ik heb er wel wat aan gedaan andere olie, progressieve veer , en af laten stellen door specialisten , maar op een andere motor waar ik dat heb gedaan die knapte behoorlijk meer van op.
 
Laatst bewerkt:
Zou zelf denk ik nooit geen nwe motor kopen.
Heb heel verlangend uitgekeken naar de ktm790 adventure.
Was van plan om die motor bijna nwe. Te kopen.
Toen ik hem van dichtbij bekeek na 1,5 jaar wachten vond ik het helemaal niks.wachten
Niet eens proefrit op gemaakt.
Weet je een motor koop je.
Na tijdje rijden ga je bij jezelf na wat je wel en niet bevalt.
Je pakt dat aan.
Wordt het niks of te duur voor je gevoel.
Doe je hem de deur uit.
En neemt je verlies of winst.
Op naar de volgende.
Daarom raak ik ook niet verliefd op een motor.omdat ik de ultieme nog niet heb gevonden.
En die vindt je ook niet.
Want je wensen en eisen veranderen ook met de jaren
Heerlijk toch.
Dus Verhulst hoe oud ben je?
Later is allang begonnen.
Koop zo.n ding goed gebruikt.
Gaat er €6000 van de prijs af.
En tokkel je lkr rond.
600 voor setje velgen.
Alsof je dat nu zo mist?
Als je 5mnd op je motor rijd weet je niet beter. Dat er 21 of 19 inzit.
Heb setje 17 inch gehad voor de ktm 690enduro.
Waar normaal 18 21 inzat dat is wel een groot verschil.
En haalt de hooligan bij je boven.
M.n vrouw heeft tijdje de F800gs gereden geel/zwart. De eerste.
Maar vond het allemaal niet zo geweldig.

Wat dat betreft lijkt me de nwe alp.een stuk degelijker.
Alhoewel er bij Honda ook wel wat problemen zijn qua degelijkheid.

Zou het geweldig vinden als er hier op MF een soort van databank was met gegevens over kommer en kwel bij populaire fietsen.
Tis soms best wel zoeken wat er aan een motor model mankeert.
De CRF1000 voorvorkpoten hardingslaag.
Vroeger had honda voor mijn idee alleen maar last van gebroken cdi onder de buddy en uitgefikte spanningsregelaar.
En rottende velgen bij de alp600.
Daar heb je dan weergeen last van als je nwe koopt. 8-)
 
Een Transalp is nooit een super sturende motor geweest. Het is ook nooit een lichte enduro geweest.
Het was nooit de goeiste beste toppert ergens in.

Gaat het ook niet worden, verwacht dat er nou ook niet van.
Een Transalp was altijd de motor waar iedere idioot vol zelfvertrouwen wat kon sturen en wat onverharde rots/zand passen kon rijden.
Is de motor voor jou dus niet afdoende om een beetje mee te kunnen sturen en off-road te rijden... Tsja... Val je dus niet onder de categorie van iedere idioot.
Wil je lekker boenderen en af en toe een gravel weg pakken... Koop dat gewoon een Versys 650/Tracer 700. 17' wielen hebben geen enkele moeite met gravel of een zandlaagje. Stuurt wel gelijk nog weer dat stukje scherper.
CB500X wordt ook met 17-19 geleverd. Vermogen zat 48pk kun je met vrijwel alle groepen mee komen in bijvoorbeeld Sauerland of een ander mooi stuur gebied.

Hoewel ik zelf een oude Transalp 600 in schuur heb staan (die binnenkort te koop komt) zou ik er zelf nooit 1 kopen als hoofdmotor. Hij mist een stukje overtuiging voor mij. Niet een tekort aan vermogen, niet een slechte vering, gewoon het totaal pakket is wat loom. Maakt het geen slechte motor, maar gewoon niet ''mijn'' motor.
 
Zou zelf denk ik nooit geen nwe motor kopen.
Heb heel verlangend uitgekeken naar de ktm790 adventure.
Was van plan om die motor bijna nwe. Te kopen.
Toen ik hem van dichtbij bekeek na 1,5 jaar wachten vond ik het helemaal niks.wachten
Niet eens proefrit op gemaakt.
Weet je een motor koop je.
Na tijdje rijden ga je bij jezelf na wat je wel en niet bevalt.
Je pakt dat aan.
Wordt het niks of te duur voor je gevoel.
Doe je hem de deur uit.
En neemt je verlies of winst.
Op naar de volgende.
Daarom raak ik ook niet verliefd op een motor.omdat ik de ultieme nog niet heb gevonden.
En die vindt je ook niet.
Want je wensen en eisen veranderen ook met de jaren
Heerlijk toch.
Dus Verhulst hoe oud ben je?
Later is allang begonnen.
Koop zo.n ding goed gebruikt.
Gaat er €6000 van de prijs af.
En tokkel je lkr rond.
600 voor setje velgen.
Alsof je dat nu zo mist?
Als je 5mnd op je motor rijd weet je niet beter. Dat er 21 of 19 inzit.
Heb setje 17 inch gehad voor de ktm 690enduro.
Waar normaal 18 21 inzat dat is wel een groot verschil.
En haalt de hooligan bij je boven.
M.n vrouw heeft tijdje de F800gs gereden geel/zwart. De eerste.
Maar vond het allemaal niet zo geweldig.

Wat dat betreft lijkt me de nwe alp.een stuk degelijker.
Alhoewel er bij Honda ook wel wat problemen zijn qua degelijkheid.

Zou het geweldig vinden als er hier op MF een soort van databank was met gegevens over kommer en kwel bij populaire fietsen.
Tis soms best wel zoeken wat er aan een motor model mankeert.
De CRF1000 voorvorkpoten hardingslaag.
Vroeger had honda voor mijn idee alleen maar last van gebroken cdi onder de buddy en uitgefikte spanningsregelaar.
En rottende velgen bij de alp600.
Daar heb je dan weergeen last van als je nwe koopt. 8-)
je heb gelijk ,, heb dat ook wel eens gehad dat ik op specs en looks een motor gaaf vond maar na een half uur dacht blij dat ik op m'n toenmalige K75 weer naar huis kan.
de ideale motor bestaat niet en komt idd niet .
Er is altijd een motor die ergens beter in is , maar het gaat mij om het totaal pakket .

en idd zelf om laten spaken is een idee, maar eerst maar eens gewoon gaan rijden en dan zien .

ik kocht een F800GS ook een gele 2008 na 3 a 4 jaar toch geen dikke vriendjes mee geworden.
vond een F700GS zoveel fijner rijden, en toen ik die wilde kopen kreeg ik een schijt prijs van de dealer waar die F800GS in onderhoud was en ooit gekocht ,, op ik wilvanmijnmotoraf.nl een betere prijs dus dat gedaan , na een 2 R850R aan een R1200GS gekocht,, heb voor mijn gevoel nog nog zo'n fijne motor gehad die alles eigenlijk wel goed doet, maar hoop dat ik nog eens wat kan kopen wat iets zuiniger is en geen euro 98 nodig heeft, en bepaalde onderhoud en reparatie zijn gewoon echt duur , ik zie duidelijk dat BMW minder goed is dan jaren geleden.

En Honda heeft ook zijn missers de spanningregelaars op CB(R) modellen ,, terwijl de zelfde spanningsregelaar op een TA of AT nooit problemen had maar omdat ie gunstiger geplaatst was niet te warm werd, en toen ik wat gebruikte NC's bekeek ex woon & werkers die hoge km standen hadden en door de winter heen gebruikt waren ,, niet echt onder de indruk van de materialen

Wat ik leuk aan de klassieke transalp vond, het was geen pk pakhuis, maar als je een beetje kon rijden kon je veel sterkere machines wel voorblijven ( toen ) het was geen stuur machine, maar wel een goede km vreter geen toerbuffel comfort maar er zat een best goed zadel op en je kon afstanden afleggen , en relatief zuinig. onderhoud was goed te doen ( zelf )

ik hoop gewoon dat de nieuwe een gemoderniseerde versie is en weer zo'n goede all rounder
 
Ik ben nog nooit onder de indruk geweest van de materialen van japanners.
Ik begin ook achter te lopen.
Maar op de crf1000 kwam ik die autoclips tegen waar je panelen mee vastklikt.
Heb ze in m.n Subaru ook.
Maar wat een ellende als dat plastic oud wordt.
Bmw en ktm is zeker niet van goud.
Maar toch zie je daar beterr kwaliteit.
Triumph werkt veel met rvs boutjes.
Ja daar wordt ik dan gelukkig van.
 
Hey mannen,

Volop discussie hier maar het Alpje is nog niet eens op de markt, wordt denk ik wel na de zomer 2023.
 
Bmw en ktm is zeker niet van goud.
Maar toch zie je daar beterr kwaliteit.
Betere kwaliteit in de zin van mooiere materialen. Dat zegt iets over uiterlijk en kwaliteitsbeleving. Maar niks over de technische kwaliteit. Naar mijn idee zijn de Japannertjes kwalitatief superieur aan Europese en Amerikaanse producenten. Net als bij de auto's
 
Superieur durf ik niet te stellen.
Wanner komt honda eens met een pk bak?
Kijk een crf250l is superieur qua betrouwbaarheid.
Maar dat kan ook makkelijk met 23 pk.
Een ktm perst er standaard vanaf fabriek 74 uit een 690cc.
Niemand doet of durft het ze na te doen ?
 
Hey mannen,

Volop discussie hier maar het Alpje is nog niet eens op de markt, wordt denk ik wel na de zomer 2023.
Dat zal best.
Pas mail gestuurd honda.nl.
Gewoon met simpele vraag of de crf 300 nog leverbaar blijft en nog is.
Moest m.n dichtbijzijne honda dealer maar vragen.
Ze wilde me ook nog wel helpen als ik m.n postcode opgaf waar dan die dealer zou zijn.
Electrische fietsen met fatsoen niet nieuwte koop 1 jr wachttijd.
Met motors ook al hoor je van dit soort horror.
Stel dat ik ooit een nwe. Motor ging kopen heb ik hooguit 1 week geduld niet langer.
Je bestelt een bankstel 3 mnd levertijd.
Draai me zo om en loop de winkel uit.
De gekkigheid.
En dan durven ze ook nog aanbetaling te vragen??
Tok tok.
 
Stel dat ik ooit een nwe. Motor ging kopen heb ik hooguit 1 week geduld niet langer.

Maar goed dat je niet nieuw wil kopen dan...

_O-



Gisteren besteld, levering 20 februari hier..

Heb het ook al op een week gehad, maar dan waren het motoren die in de showroom stonden.
 
@propje

Als de Honda leverbaar wordt koop ik er misschien één. Daarna heb ik voor jou een goed ingereden Vstrom te koop, aangezien jij een hekel hebt aan nieuwe motoren.

Superieure Japanse kwaliteit.
 
Een ktm perst er standaard vanaf fabriek 74 uit een 690cc.
Niemand doet of durft het ze na te doen ?

Het is eerder aan de hoge kant omdat het een ééncyl betreft.. Ready to Race he...
Anderen denken misschien meer aan de betrouwbaarheid?
 
Superieur durf ik niet te stellen.
Wanner komt honda eens met een pk bak?
Kijk een crf250l is superieur qua betrouwbaarheid.
Maar dat kan ook makkelijk met 23 pk.
Een ktm perst er standaard vanaf fabriek 74 uit een 690cc.
Niemand doet of durft het ze na te doen ?
Die ploffen dan soms ook wel is onder hard gebruik... Mijn KTM 990 SMT is mijn eerste Europese motor, ook mijn eerste motor die motorolie lekt _O-

Voordeel van veel Jappen is dat ze weinig (grote) problemen hebben, je kan er vaak makkelijk aan sleutelen zonder speciaal gereedschap en gaan niet kapot ondanks soms gebrek aan onderhoud of mishandeling. Japanners zijn wat behouden qua nieuwe technologie of fancy materialen wat erg vaak resulteert in een voertuig die lang mee gaat zonder veel kosten. Je kan er gewoon op bouwen dat die het altijd doet en je weer thuis brengt, persoonlijk vind ik dat een fijn idee.
 
Ik ben nog nooit onder de indruk geweest van de materialen van japanners.
Ik begin ook achter te lopen.
Maar op de crf1000 kwam ik die autoclips tegen waar je panelen mee vastklikt.
Heb ze in m.n Subaru ook.
Maar wat een ellende als dat plastic oud wordt.
Bmw en ktm is zeker niet van goud.
Maar toch zie je daar beterr kwaliteit.
Triumph werkt veel met rvs boutjes.
Ja daar wordt ik dan gelukkig van.

klopt het BMW van vroeger lachte om wat Japanners gebruikte aan materialen ,, mensen die met een alp of cbr de winter doorreden en amper iets deden aan protectie en schoonmaken , konden na enkele jaren een remklauw weggooien omdat ie half opgevreten was door de pekel ,, veel vliegroest. van alles aan gevreten door roest en pekel .
maar het BMW van nu is ook niet meer zo goed als toen , veel blokken zijn wel goed van Japan.

men wil besparen op kosten , en de klanten willen niet iedere prijs betalen, maar ze willen wel een bepaalde winst maken.



ik denk dat men beter goed naar de productie en de laatste fine tuning kan doen dan een half af product op de markt en de klant met de dealer ontwikkelingswerk aan het doen zijn, een bepaald merk heeft zo'n reputatie
 
Ik heb meerdere bmw's gehad en de kwaliteit was behoorlijk teleurstellend. Mijn huidige V4 Honda is kwalitatief de de beste motor die ik ooit heb gehad.
 
Crosstourer?
Wat ik wel leuk vindt aan de japanse cardans die doen het gewoon zonder malleur.
Honda revere en xt1200z gewoon draaien
Heb iets van 9x bmw gehad waarvan
6 met cardan volgens mij bij 4 lekkage cardan.
Enne ik heb geen voorkeur voor welk merk dan ook.
Alleen nog nooit een kawa gehad en guzzi.
Nu ben ik ook geen echte motorrijder.
Rij bijna nooit op asfalt.
 
Crosstourer?
Wat ik wel leuk vindt aan de japanse cardans die doen het gewoon zonder malleur.
Honda revere en xt1200z gewoon draaien
Heb iets van 9x bmw gehad waarvan
6 met cardan volgens mij bij 4 lekkage cardan.
Enne ik heb geen voorkeur voor welk merk dan ook.
Alleen nog nooit een kawa gehad en guzzi.
Nu ben ik ook geen echte motorrijder.
Rij bijna nooit op asfalt.

ach dat er een keerring uit klapt is het ding niet , veel Japanners met cardan hebben vaak geen paralevel constructie dus een solide as dus minder afdichtingen die kapot kunnen gaan . waar ik van stond te kijken het spines probleem van BMW, en de ene rijd 2 ton zonder enig probleem en onderhoud daaraan, en de ander ondanks alles goed insmeren met dat speciale vet heeft er mega hoge kosten aan.

ik heb één keer het scharnierlager kapot gehad op een R850R maar die had een hoge km stand en een zwaar leven gehad en zo idioot duur was het ook weer niet.

Ik heb alleen maar honda's en BMW's gehad.
 
Mijn ervaring is dat jappen foutloos zijn tot ze echt stuk gaan en europese brommers doorlopend akkefietjes hebben die tijdens gebruik opgelost worden en naadloos in elkaar overlopen.

Aan een duc/ktm/... scheelt altijd iets, dat je moet kunnen negeren om überhaupt te rijden. Aan een honda/yamaha/... hapert helemaal niets tot plots de NAKS of de 4e versnelling breekt of de CDI ophoudt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan