Honda XL750 Transalp

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.608
374
Al enige tijd gaat het gerucht dat Honda weer een Transalp op de markt brengt. Nu meldt Motorfreaks dat Honda de naam XL750 Transalp heeft vastgelegd. Zij vermoeden dat er een kleintje Africa Twin komt met het blok van de NC.

Het zadel van de NC750X is per 2020 van 83 naar 80 cm terug gebracht en de vering van 150 naar 120 mm, waarmee hij nu puur straatgericht is. Daarmee heeft Honda geen Allroad middenklasser meer, als je de versies tot 2020 al zo mocht noemen. Er is nu dus ruimte in het gamma voor een echte middenklasse Allroad. Wat mij betreft zou die zeer welkom zijn! Ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien.

Ik dacht dat er nog geen topic over was. Deel hier je mening en eventuele scoops.
 
Als Honda met een tegenhanger van de Yamaha Tenere 700 komt, dan hoop ik dat hij veel lichter wordt dan de T7. De T7 weegt iets van 200 kg. In mijn optiek veel te zwaar. Hij zou niet veel meer dan 150kg moeten wegen om echte off-road capaciteit te hebben.
De CB500X weegt iets van 190 kg. Die is al veel te zwaar.
De oude XL600V Transalp ook.
 
Als Honda met een tegenhanger van de Yamaha Tenere 700 komt, dan hoop ik dat hij veel lichter wordt dan de T7. De T7 weegt iets van 200 kg. In mijn optiek veel te zwaar. Hij zou niet veel meer dan 150kg moeten wegen om echte off-road capaciteit te hebben.

150kg?? We hebben het over een allroad he... geen enduro...
Zelfs de KTM 690 en Husqvarna 701 zitten daar al boven.

Voor wat de T7 bedoelt is vind ik 'm zeker niet te zwaar, maar ik kom dan ook van een +260kg wegende S10. 😅



Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe Transalp!
 
Ik ben zeker benieuwd naar een XR750 Transalp, maar ik vrees dat die weinig toevoegt aan de perfecte allroad die Honda al heeft: de CRF1100L Africa Twin.
Waarschijnlijk zit ik te wachten op een CRF450L Rally.
 
Ik ben zeker benieuwd naar een XR750 Transalp, maar ik vrees dat die weinig toevoegt aan de perfecte allroad die Honda al heeft: de CRF1100L Africa Twin.

Voor degene die minder nood hebben aan snufjes en electronica zou een goedkopere versie van de Africa Twin misschien wel iets kunnen zijn..
Al is het nog af te wachten of ze het bij Honda zo slim gaan aanpakken als Yamaha met z'n T7

Waarschijnlijk zit ik te wachten op een CRF450L Rally.

Als ik dat vooropgesteld gewicht zie lijkt me dat meer jouw ding ja...
 
Het NC blok is ideaal voor het terrein met zijn trekkracht vanaf 2000 tpm.
Daar weet Honda vast nog wel wat karakter verbeteringen en extra power te bereiken.
Het frame kan nog wat hoger op de poten worden gezet, zeker met behulp van een 19” voorwiel.
Dan nog een gewicht van 200 kg en een prijs van € 10.000 (excl. dct) en ik ben potentiële koper.
 
Ik ben zeker benieuwd naar een XR750 Transalp, maar ik vrees dat die weinig toevoegt aan de perfecte allroad die Honda al heeft: de CRF1100L Africa Twin.
Waarschijnlijk zit ik te wachten op een CRF450L Rally.
De XL750 zou precies dat gat vullen tussen de machtige Allroad en de lichtvoetige Crosser.
 
Met een 19” komt hij dicht bij de NC750X. Een prima motor, maar ik hoop dat de nieuwe Transalp wat meer off-road gericht is.
De 54 pk van een NC750X is meer dan genoeg voor mij. Harder dan 130 km/h durf ik toch niet off-road.
Ik zie nu dat ik de originele post niet goed gelezen heb. Ik dacht XR750, maar het is XL750 -O-
Dan zal wel een asfalt machine worden met adventure looks en marketing.
 
Is dit de foto van de nieuwe of zit er weer iemand te fotosjoppen op google?

honda-transarp750.jpg
 
Oei, die oogt wel heel erg lomp en zwaar. Geen bodem speling. Geen noppenbanden. Ik zou het jammer vinden als dat hem wordt.
 
Ik hoopte op zoiets:
C8EA1693-883A-4220-91B9-F70D27969B01.jpeg

Maar dan betrouwbaar, twee cilinder, klein kuipje waar de navigatie in past, dubbele koplamp, grote tank. In Honda kleuren wit, rood en blauw.
En vooral: goed rijdbaar voor een knurft als ik :+
 
Ik hoopte op zoiets:
Bekijk bijlage 1797640
Maar dan betrouwbaar, twee cilinder, klein kuipje waar de navigatie in past, dubbele koplamp, grote tank. In Honda kleuren wit, rood en blauw.
En vooral: goed rijdbaar voor een knurft als ik :+



Zoiets gaat het nooit worden, daar hoef je niet aan te twijfelen... Een transalp is altijd al een softe allroader geweest, ze gaan er nu niet ineens een enduro machine van maken.
 
Zou inderdaad erg leuk zijn als we een klein broertje krijgen als africa twin rijder.
Iets wat tussen de CRF 450 en de Africa twin 1100 zit. Ik ken wel wat mensen met interesse, zeker in t geval dat er DCT bij komt, dan hebben ze echt iets unieks!
 
Wat is dat toch met die DCT? Ik snap daar helemaal niets van. Misschien een keer proberen om te ervaren, om dan zeker te weten dat ik dat niet wil.
Als je er niet mee gereden hebt, dan snap je inderdaad niet wat het een prachtig systeem het is. Het is een systeem waar je even aan moet wennen, maar het werkt mooier dan het DSG systeem van de dure duitse automerken.

Zelf heb ik het niet omdat ik best veel met de koppeling doe, maar het werkt absoluut prachtig.
 
DCT weegt iets van 10 kg extra. Geen probleem op straat. Off-road wil je graag 10 kg besparen.
 
Misschien als ik 80 ben en niet meer instaat ben om zelf te rijden. Zal IDD een keer gaan proberen.
Waarom moeten mensen die er niet mee hebben gereden, en dus eigenlijk ook geen mening hebben kunnen vormen, zich altijd zo uitdrukken?
Bang voor vernieuwing? Bang dat de computer het beter kan? En wel van het zadel glijden als een motor een quickshifter heeft... 8)7
In de auto-wereld wordt ook een overgrote meerderheid van de modellen enkel nog met een DCT variant geleverd. Niet omdat de mensen er niet tevreden mee zijn.

Maar ontopic: hopelijk wordt er wel iets aan het blok gewijzigd voor wat meer punch, met name als het ook op de Hornet gebruikt gaat worden zijn de huidige 58pk's die het 750 twin blok nu heeft echt te kort. Zeker als het wil concurreren met het CP2 blok van Yamaha.

Nieuwe Honda Transalp, het gerucht wordt wel heel sterk - Motor.NL

Hornet2023.jpg
 
Waarom moeten mensen die er niet mee hebben gereden, en dus eigenlijk ook geen mening hebben kunnen vormen, zich altijd zo uitdrukken?
Bang voor vernieuwing? Bang dat de computer het beter kan? En wel van het zadel glijden als een motor een quickshifter heeft... 8)7
In de auto-wereld wordt ook een overgrote meerderheid van de modellen enkel nog met een DCT variant geleverd. Niet omdat de mensen er niet tevreden mee zijn.

Maar ontopic: hopelijk wordt er wel iets aan het blok gewijzigd voor wat meer punch, met name als het ook op de Hornet gebruikt gaat worden zijn de huidige 58pk's die het 750 twin blok nu heeft echt te kort. Zeker als het wil concurreren met het CP2 blok van Yamaha.

Nieuwe Honda Transalp, het gerucht wordt wel heel sterk - Motor.NL

Bekijk bijlage 1797886
Quote:

De Transalp zou worden uitgerust met een 21″ voorwiel met spaakwielen, waardoor hij de concurrentie kan aangaan met de Aprilia Tuareg 660 en de Yamaha Ténéré 700.

Ik las laatst in een motorblaadje een testverslag van de T7. Belangrijkste conclusie was: mooi ding, maar hij heeft te weinig vermogen (73 pk).
Die gasten snappen het niet. Ik vind de T7 fantastisch mooi, 73 pk is meer dan genoeg in het zand, maar 200 kg is veel te veel in het zand, in de blubber of over rotsen. Een allroad is geen crosser, maar moet naar mijn mening wel van het asfalt af kunnen. Of betekent allroad dat hij op alle geasfalteerde wegen kan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Vreemd testverslag, ik lees alleen maar supergoede verslagen van de T7, ook offroad zeker wel capabel. Dat in tegenstelling tot de meeste allroad modellen...
 
Ik vind de T7 fantastisch mooi, 73 pk is meer dan genoeg in het zand, maar 200 kg is veel te veel in het zand, in de blubber of over rotsen.

Zo'n T7 is idd mooi, 73pk is idd meer dan genoeg... maar voor de rest komen we toch niet overeen hoor.

200kg is naar mijn mening niet teveel voor een allroad.

Ik blijf erbij, een allroad moet geen enduro worden. Dat het allemaal wat makkelijker gaat met minder gewicht ga ik niet tegenspreken, maar het is altijd wel een beetje een compromis. Met een licht enduro motortje ga ik niet bepakt naar het zuiden rijden, geef me dan toch maar wat meer comfort.
Ik zal wel wat harder werken op de allroadtracks, die deed ik tot vorig jaar trouwens ook gewoon allemaal met m'n +260kg wegende Superten. 🤷‍♂️
 
Terug
Bovenaan Onderaan