Honda XL750 Transalp

op een zandweg is grondspeling niet snel een ding maar echt in ongelijk onverhard natuurlijk wel ,,

daarom snap ik niet waarom men de uitlaat van de Transalp Xl 750 niet wat hoger monteert , is nu het eerste wat beschadigd kan raken
 
Obstakel training is natuurlijk anders, maar in NL kom je op de onverharde wegen zelden tot nooit wat tegen wat een Naked niet pakt.
Op de crossbaan meeting afgelopen dinsdag reed er een verlaagde F650 twin mee die oa Bilstain, Marokko enz enz heeft gereden.
Oke die heeft z'n bashplate al goed verrot, maar die heeft 1,5 vuist grondspeling _O-

Maar op de crossbaan geen centje pijn!

En tsja, liever de uitlaat dan t carter natuurlijk.
 
Als je zonder grondspeling te hard een riviertje inrijd dan wordt je vlot over het stuur geslagen voor wie vindt dat grondspeling onzin is, tenzij je genoeg vermogen hebt om op het achterwiel er in te gaan, maar dat gaat ook niet lukken als het een brede doorwading is, ik spreek uit ervaring, van m'n eigen motor op die van veel lagere van een kennis gestapt, en stapte na afloop schokkend van zijn motor, ik was gewoon op m'n eigen snelheid erin gereden en maakte een handststand op het stuur, zo hard ging het anker uit, dan snap je in een keer waar grondspeling goed voor is en waarom een laag zwaartepunt op een offroad een utopie is.
 
Obstakel training is natuurlijk anders, maar in NL kom je op de onverharde wegen zelden tot nooit wat tegen wat een Naked niet pakt.

Is het dan vreemd als ik zeg dat een hogere AT naar mijn mening net iets meer geschikt gaat zijn dan een lagere TA?
Niet dat je geen gelijk mag hebben van mij hoor ;)
Ik schat de onverharde wegen in NL niet echt anders in dan die in BE, en toch ben ik nu meer op m'n gemak met meer grondspeling... 🤷‍♂️


Op de plaats waar deze foto genomen werd reed ik me net niet vast met de Superten omdat m'n bodemplaat telkens bleef steken op het bultje.. met de T7 en met een GS totaal geen probleem meer.
Gegarandeerd sta je met een Transalp ook zo goed als stil op die plaats..


107790339_725039721397940_3064149661053586721_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Veel gaat dat voor u niet uitmaken denk ik, toch?
Jij wil zelfs een 19" voorwiel.
spatwater , als ik kijk wat ik met een oer transalp allemaal off road deed ........

ooit met een DL650 Vstrom wat licht off road gedaan ... een K75 is zo onderhand beter .....
Die DL heeft de uitlaat ook onder het blok door lopen .

Maar je heb gelijk nu zou dat voor mij niet meer zo'n groot probleem zijn ,
 
@DJ.Verhulst en de anderen die inzaten over het niet kunnen plaatsen van tube banden op tubeless velgen.

Na klein onderzoek bij onderhoud (banden wisselen) heb ik eens gelet op de velgranden. Van diverse Tube motoren zijn de velgranden al tubeless. De enige reden dat het dus geen tubeless is is doordat de spaken niet afdichten.
De passing is dus al voor tubeless geschikt. Ik verwacht ditzelfde wel van de Transalp, want ja, wie gaat er nu nog Tube type velgranden produceren...
Ala KTM afdichtend rubber dr door en ventiel gat opboren naar tubeless ventiel :t
 
Hoi luitjes
Is er al ondertussen een blije XL750 rijder/ster
die graag zijn ervaringen wil delen 🤷🏼‍♂️
Hoor het graag, ben ook zeer benieuwd
naar het brandstofverbruik.
 
Min ta700 (de echte V twin nog, hahaha) rijdt gelukkig 1:20. Ook bij wat doorgassen. Is injectie met 4 klepstoters koppen, was bezorgd dat ie meer verbruikte dan mijn xrv750. Beide maar liefst 60pk, maar de ta700 is echt veel sneller. Denk dat de xl750 ook 1:20 rijdt of zuiniger maar dan wel 90pk!
Maar goed, over een jaar of 3 misschien een gebruikte xl750 voor mij.
 
Min ta700 (de echte V twin nog, hahaha) rijdt gelukkig 1:20. Ook bij wat doorgassen. Is injectie met 4 klepstoters koppen, was bezorgd dat ie meer verbruikte dan mijn xrv750. Beide maar liefst 60pk, maar de ta700 is echt veel sneller. Denk dat de xl750 ook 1:20 rijdt of zuiniger maar dan wel 90pk!
Maar goed, over een jaar of 3 misschien een gebruikte xl750 voor mij.
Dan zou hij flink meer gebruiken dan de concurrentie. De 790/T7 halen makkelijk 1 op 25 zonder als opa te hoeven rijden.
 
Ja, bij mij zit er ook zo'n ding op de rechter stuurhelft waar je kan aan draaien.

1:25 haalt de mijne nooit, ook niet als ik daar heeeeeeeel voorzichtig mee ben. Misschien aan contant 80 in die zesde die je noemde.
Vind ik best beperkt frustrerend, was 1 van de redenen dat ik 'm kocht. De 660 was veel zuiniger (4 op 100)
 
Laatst bewerkt:
Aiiiii aiiiiiii mooie verhalen en reacties
maar helaas nog geen enthousiaste gebruikers
Die zijn vast meteen niet met, maar naar de Noorderzon vertrokken 🥳
 
Past het blok karakter wel bij het type motorfiets? Ik hoorde van iemand, dat daar iets over stond in een vergelijkingstest in een Brits motorblad, dat daar wat twijfel over is/was.. ?.
Gaaf dat je het vergelijk met de TA700 aangeeft!
Mooi zuinig ook.
 
Ik vind hem mooi
Ik vind hem heel prettig rijden (proefrit)
Ik begrijp dat ie zuinig is,
Vermogen genoeg

Maar ik blijf buitengewoon sceptisch over honda's spanningsregelaar en Dynamo.
En omdat dat al een bekend euvel is sinds 1986 is dat voor mij wel een reden om er niet aan te beginnen.....
 
Gelukkig gebruiken ze sinds 2010 ofzo al MOSFET spanningsregelaars die niet/nauwelijks kapot gaan :X
Dynamo (incl de stekker) is trouwens bijna altijd een gevolg van de spanningsregelaar en/of accu, want daarin gebruiken ze al sinds 1980 bij bijna alle fabrikanten bijna hetzelfde principe

Een zeperd zoals een FZ1 of CBF1000 kan er altijd tussen zitten (en die zijn ook al vrij oud ondertussen)

Maar veel plezier in 1986 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan