Honda XR 250 t/m 650cc Topic Part 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hola iedereen,

Ik heb sinds een paar dagen een (voor mij) nieuwe XR 250 uit 91. Ik had al een paar daagjes gereden en em wat flink gas gegeven, geen problemen. De dag na aankoop check ik even de olie, blijkt dat ie niet erg veel meer heeft. Nieuwe olie dus gekocht (20 W 50, op advies van anderen omdat het al een oude crosser is) en bijgevuld tot het bovenste streepje.

Nu rij ik gisteravond naar huis blijkt dat ie een beetje aan het roken is. De gehele dag wel gereden maar verder geen rook gezien of rare geluiden.

Mijn vraag is dan ook:
Wat is de oorzaak van de witte rook (is niet heel erg veel) en hoe kan ik het verhelpen. Te veel olie? Verkeerde olie? Is er iets mis met het blok/kleppen?

Gaarne advies, mogelijk op een ghetto fix manier want ik zit hier aan de andere kant van de wereld in Suriname waar onderdelen of specialistisch gereedschap ver te zoeken is. Gelukkig heb je hier wel genoeg terrein om te crossen ;)

Alvast bedankt!

edit: oja, hij rookt voornamelijk als ik stil sta, zodra ik rijd rookt ie niet of nauwelijks. Vandaag even weer uitproberen
 
Laatst bewerkt:
Zow! Lichtenvoorde was top! Drie rondjes gedaan samen met twee mede xr-eigenaren (xr500 bouwsel en xr600).

Flink wat gefilmd, alleen de helft van de tijd alleen de grond helaas... :/

Piccas:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wat gingen sommige mensen hard zeg! Rijd je 100+ over een maisplak, en dan nog komt er soms iemand langs stuiven. _O-
Helemaal gaar nu! Prima weekend zo!

heftuuug!!!!

gave wheelie! :9~
 
@jujube

allereerst welkom hier :P
2 the .
hoe peil je olie?
mischien wwist je het wel maar peilen moet je
dus NIET met een koude motor doen.
volgens de manuel 10 minuten stationair laten lopen
(ik ga altijd een kort blokje om) en dan pas peilen.
anders staat oliepeil altijd te laag.

als je dan bijvult gaat die het teveel aan olie verbranden en dus roken.

als je wel op de goede manier peilt kunnen er meerdere oorzaken zijn wat dat
veroorzaakt zoals
versleten cilinder
versleten zuigerveren
maar ook
te rijk afgesteld icm choke open bij koude start.

sorry geen pasklaar antwoord voor je :(

rene
 
Niet erg rene, tis een complex apparaat dus een pasklaar antwoord is onmogelijk!

Nu je het zegt, ik heb met mijn domme hoofd inderdaad koud de olie bijgevuld, ik vermoed dat er dan teveel in is gegaan, dit heeft toch hopelijk geen nadelige gevolgen voor het blok toch? Is 20W50 wel ok?

Nu ik er toch ben, heeft iemand nog een mooi (liefst rond XD) voorwiel liggen? De vorige eigenaar heeft er denk ik een mooie duik mee gemaakt, stuur is ook een beetje krom maar dat hoop ik te verhelpen door met een staaf het weer terug te duwen/trekken. Wat is jullie ervaring hiermee?

Je leert wel een hoop over sleutelen met zo'n cross!
 
stuur terug buigen zou ik niet aan beginnen tenzij het heel weinig is want je stuur word er zwakker van he. :Y
heb het al meegemaakt op mn cr met terug gebogen stuur dat ik bij de landing van een beste jump mn gashendel los in mn hand had (met nog een stukje stuur idd) waarna ik mn cr mooi door zag gaan maar zonder mij erop }) vandaar dat ik zeg beter niet doen.

je olie even opnieuw peilen na 10 minuten rijden/draaien en teveel eruit halen want anders blaas je de keringen eruit door overdruk.
en voor je voorwiel kun je ook wel een crosser wiel gebruiken als de maten maar gelijk zijn.
suc6 ermee :W
 
Zow! Lichtenvoorde was top! Drie rondjes gedaan samen met twee mede xr-eigenaren (xr500 bouwsel en xr600).
...............................

Wat gingen sommige mensen hard zeg! Rijd je 100+ over een maisplak, en dan nog komt er soms iemand langs stuiven. _O-
Helemaal gaar nu! Prima weekend zo!
Ik ken dat gevoel. _O-
2 Jaar geleden reed ik nog met een KTM250 2T. Reed ik voluit over een pad of mais plak, komt er een 4takt voorbij en schakelt nog een keer over!! :(
Ik heb nu zelf een KTM450 en doe nu hetzelfde ;) Hoe moderner de motorfiets, deze te beter is deze af te stellen en des te makkelijker gaat het. Ik heb dus altijd respect voor iemand op die wat "oudere" XRs :}
 
Ik ken dat gevoel. _O-
2 Jaar geleden reed ik nog met een KTM250 2T. Reed ik voluit over een pad of mais plak, komt er een 4takt voorbij en schakelt nog een keer over!! :(
Ik heb nu zelf een KTM450 en doe nu hetzelfde ;) Hoe moderner de motorfiets, deze te beter is deze af te stellen en des te makkelijker gaat het. Ik heb dus altijd respect voor iemand op die wat "oudere" XRs :}


Hehe, was met de offroad Havelte ook leuk met de CR500 in het klapzand.. :Y
 
Ah bedankt dat je zo snel reageert rikco, anders was ik er vanmiddag al aan begonnen haha!
Hij is niet vreselijk krom dus ik laat het maar zo.

Bedankt voor de tips mensen.
 
ik heb afgelopen weekend ook nog een leuk ritje gedaan.
wel geen echte enduro maar met een 40 andere deelnemers
twee dagen offroad door brabant

dag 1 was iets van 380km
en dag 2 ongeveer 370 km

allemaal overnachten op een camping
3x een tentje(helden) 6 blokhutten voor
4 man en de rest in eigen busjes/campertjes.

ik kan je vertellen dat hoe leuk het rijden ook
is dat je blij bent als je er bent.

wat ook leuk was dat er nog een 400xr was, maar
was niemand van hier


rene
 
welke voorvorken zijn zonder al te veel aanpassingen in een xr te krijgen?
die ik zo ver weet is de cr 250/500, maar van welke bouwjaren?
en kan cr125 ook? en van welke bouwjaren?

en zijn er nog meer mogelijkheden?

edit: en wat zijn dan de aanpassingen die gedaan moeten worden?
 
Laatst bewerkt:
weet ook het bouwjaar niet exact vav de cr die je hebben moet. maar pen over persen en een pasbus maken stelt niet zoveel voor.
had de off roadshop er niet toevallig 1 op mp staan?
 
Hallo allemaal,

Mijn cilinder moet worden opgeboord van mijn honda xr 600r uit 1991. Daar komt dan natuurlijk een overmaats zuiger in. welke kan ik het beste erbij doen, gezien de prijs/kwaliteit verhoudingen?
Een Pro-X van 100 euro, (97.75mm)
of een Wiseco van 125 euro (98 mm)
Ik heb al wel gegoogled maar krijg dan alleen vergelijkingen in 2 takt, ze praten wel veel over wiseco dat je op moet passen met de ''break-in'' (in lopen?) en dat het kan gebeuren dat je pistonpen clipjes losschieten door te heet worden.... Maarja dat is 2 takt..
Heeft iemand ervaring met deze 2 zuigers en welke zou ik kiezen?

Groeten Bouke
 
@jujube

allereerst welkom hier :P
2 the .
hoe peil je olie?
mischien wwist je het wel maar peilen moet je
dus NIET met een koude motor doen.
volgens de manuel 10 minuten stationair laten lopen
(ik ga altijd een kort blokje om) en dan pas peilen.
anders staat oliepeil altijd te laag.

als je dan bijvult gaat die het teveel aan olie verbranden en dus roken.

als je wel op de goede manier peilt kunnen er meerdere oorzaken zijn wat dat
veroorzaakt zoals
versleten cilinder
versleten zuigerveren
maar ook
te rijk afgesteld icm choke open bij koude start.

sorry geen pasklaar antwoord voor je :(

rene


250 is niet dry-sump een 600 wel.

600 pijl je als die heeft gelopen (ivm olie in het frame)
250 heeft wet-sump (oftewel olie in het carter en NIET in het fame) die pijl je gewoon koud......

geen olie is niet goed, er moet wel in, teveel is ook niet goed.
dat een wat oudere 'crosser" olie verbruikt kan, wijst meestal op slijtage van de zuiger/cylinder, kunnen ook de klepseals zijn natuurlijk!
 
over wiseco hoor ik wel goede geluiden, maar ik heb al 2x
een cilinder laten honen (2 verschillende) door een tuner
op crossgebied (van hout) en die heeft de pro x gebruikt.

mischien wel omdat de xr een laagtoerig ( O-) ) machientje
is en geen wedstrijdmachine.
(manu heeft volgens mij wel de wiseco ) maar de pro x doet
het bij mij goed genoeg waar ik hem voor gebruik
(otr en enduro ritten)


RENE
 
Niet erg rene, tis een complex apparaat dus een pasklaar antwoord is onmogelijk!

Nu je het zegt, ik heb met mijn domme hoofd inderdaad koud de olie bijgevuld, ik vermoed dat er dan teveel in is gegaan, dit heeft toch hopelijk geen nadelige gevolgen voor het blok toch? Is 20W50 wel ok?

Nu ik er toch ben, heeft iemand nog een mooi (liefst rond XD) voorwiel liggen? De vorige eigenaar heeft er denk ik een mooie duik mee gemaakt, stuur is ook een beetje krom maar dat hoop ik te verhelpen door met een staaf het weer terug te duwen/trekken. Wat is jullie ervaring hiermee?

Je leert wel een hoop over sleutelen met zo'n cross!

XR250 is wet-sump dus wel koud pijlen.
voor de rest ben ik het eens met rene (zuigerveren, klepseals, chocke oid)

ik heb in nijkerk nog een XR600 voorwiel liggen zelfde als een 250.........
mischien is dat bij je in de buurt? incl half versleten noppenband :P
25 eurotjes
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan