Honda XR 600 pulsspoel

Ik zal je even helpen.
Hallo luitjes ik ben Carlo, woonachtig in het pitoreske lisserbroek en ben sinds ........ werkzaam in de koeltechniek.
Ben ..... jaar oud en rijd sinds ...... op een xr600 uit 1985
Om spam te voorkomen heb ik mijn emailadres onzichtbaar gemaakt in mijn profiel zodat mensen die mij de weerstandswaarden willen mailen het lekker kunnen bekijken.

Op de stippellijn even de juiste informatie invullen graag


Verder kan ik je alleen maar welkom heten op dit forum
 
Hallo luitjes ik ben Carlo, woonachtig in het pitoreske lisserbroek en ben sinds 15 jaar werkzaam in de koeltechniek.
Ben 44 jaar oud en rijd sinds 2 maanden op een xr600 uit 1985
Om spam te voorkomen heb ik mijn emailadres onzichtbaar gemaakt in mijn profiel zodat mensen die mij de weerstandswaarden willen mailen het lekker kunnen bekijken. Helaas is het rijden momenteel onmogelijk door een storing in de vonken.
Ik hoop met een beetje sleutelen de motor weer aan de gang te krijgen.
Heeft iemand nog goede ideeen om de ontsteking van de xr 600 te testen of weer aan hetwerk te krijgen.

Bedankt voor het warme welkom op het forum. Ik heb al veel gehad aan het lezen van anderen hun ervaringen. Bedankt Bikevouwer voor je hulp!


Verder kan ik je alleen maar welkom heten op dit forum
[/quote]
 
Bougie vonk, waar moet ik hem vandaan halen

nogmaals


"quote"

de koppeling zit rechts. De hendel en de kabel van de koppeling zitten idd links, maar bedienen de koppeling dmv een drukstift aan de rechterkant.
De kabeltjes rechts aan je blok zijn idd van je pickup.
Die geeft een puls op het moment dat het nokje op je krukas langskomt. Die puls gaat naar de CDI die bepaalt hoe het verder gaat qua vonken.
Logischerwijs weet je dus dat de pickup ook zal pulsen tijdens de uitlaatslag, maar dat kan geen kwaad (wasted spark heet dat).

iig...als dat ding dus geen puls geeft aan je cdi komt er ook geen vonk

Ding zal ongetwijfled een bepaalde waarde moeten hebben...

heb toevallig boek naast me liggen:

Exciter coil (zit links bij je ontsteking) ....... 1985-1990: 230-320 ohm
........ 1991 on: 50-200 ohm

Lighting coil (is voor je verlichting, heeft niets met ontsteking te maken) 0.1-1.0 ohm

Pulse generator (is dus de pickup die rechts in je blok zit) 360-440 ohm.

Gewoon stekkertjes lostrekken en de weerstand meten
Ik weet even niet wat die excitercoil is....is de spoel die stroom voor de vonk opwekt waarschijnlijk, moet haast wel.

Bobine: (ignition coil)
Primary resistance: (is dus van ehh...kabeltje wat erin gaat naar massa) 0.1-0.3 ohm

Secondary resistance: (met bougiedop: 8500-11000 ohm
zonder bougiedop: 3700-4500

Let op, bovenstaande bobineshit is voor XR van VOOR 1990

vanaf 1991:
Primary: 0.1-0.3 ohm
Secondary met dop: 2000-4000 ohm
De secondary meet je dus van massa naar bougiekabel (ben niet zeker van de massa...) * even nagekeken. Maakt ook niet uit ook...zit verbonden aan de primaire spoel en dat komt dus niet aan op een tiende ohm...

plaatje gevonden. Multimeter aansluiten op de twee dunne aansluitingen (is er maar 1 dacht ik, dus 2e is de massa) om de primaire te meten, multimeter op bougiekabel en ehh...één van de 2 aansluitingen (wat er afaik dus maar 1 is...maar op het plaatje aan de kant waar ook de bougiekabel zit..) om de secundaire te meten.

In boek staat dat de CDI de oorzaak kan zijn als je ALLE andere oorzaken geëlimineerd hebt...is niet te testen.
kunt em wel bekijken op uitwendige schade...

meet even je spoelen door...kom je er waarschijlnijk gauw genoeg achter.
En de pickup en excitercoil zijn redelijk kwetsbaar, komt vaker voor dat die overlijden.

Niet je hele blok openschroeven voor de pickupspoel (kunt kijken of ie niet loshangt ofzo in je blok...) maar je kunt gewoon het stekkertje lostrekken en de weerstand tussen de 2 draden meten.

 
Terug
Bovenaan Onderaan