Honda XR kenner gezocht, liefst regio Eindhoven

Robertehv

FM DONATEUR
3 sep 2009
3.818
633
Zuidoost Brabant
Hoi,

Ik ben al 1,5 jaar bezig om mijn xr 250 r uit 1991 netjes aan het lopen te krijgen maar nog steeds niet gelukt.
Wat heb ik gedaan inmiddels;

Kleppen diverse malen gesteld
Carburator gereinigd en nieuwe sproeiers en brandstofmengselschroef erin
Nieuw inlaatspruitstuk
Handmatige decompressietijd erop gezet

Op advies van iemand op het forum ivm leeftijd motor een iets grotere stationair sproeier erop gezet, toen startte hij tenminste.
Met rijden kwam hij bij hogere toeren lucht of brandstof tekort, begin te stotteren.
Mengschroef iets verder uutgedraaid maar nu start hij weer heel slecht en begint te spugen bij de luchtinlaat wat weer een resultaat van te arm lopen zou kunnen zijn.

Ik ben nu op het punt om het ding in het kanaal te rijden, nou ja, duwen.

Is er iemand in de buurt met kennis van de Honda eencilinders die een met me mee zou willen kijken?

Alvast bedankt.
 
Die hondatjes hebben haast allemaal een gescheurde cylinderkop. Ze scheuren vanuit een uitlaatklep naar het bougie gat.

Dit wilde ik ook zeggen, hoe is je compressie?

Als het veranderen van sproeiers weinig zin heeft dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Dit is voor een 600 maar zo stel je bij bijna al die honda's het stationairmengsel af
full

full


Nu mis ik de pagina van de air mixture screw, kan ik nog wel even opzoeken


edit: Welke hoofdsproeiers heb je allemaal geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Wie kan me zeggen wat voor verschijnselen je bij een gescheurde kop kunt verwachten?

Op jouw advies chineesboer heb ik een puntje hogere stationair sproeier erin gezet waardoor hij beter start.

Het haperen bij hoge toeren, ik lees dat ik daarvoor met de mengselschroef moet spelen, logischerwijs zou je inderdaad ook een grotere sproeier moeten kunnen proberen.

Raar is wel dat hij voor ik de carburateur uit elkaar haalde ik die hapering bij hogere toerentallen niet had.
 
Wie kan me zeggen wat voor verschijnselen je bij een gescheurde kop kunt verwachten?
compressieverlies, slecht starten en slecht lopen. Op den duur kan de klepzitting loslaten(dit kan heel lang duren)
Op jouw advies chineesboer heb ik een puntje hogere stationair sproeier erin gezet waardoor hij beter start.
wat is beter starten? Met 1-3 kicken heb je hem aan?
Het haperen bij hoge toeren, ik lees dat ik daarvoor met de mengselschroef moet spelen,de mengselschroef is dacht ik alleen voor het stationairmengsel, heeft naar mijn weten geen invloed op haperen bij hogere toerentallen logischerwijs zou je inderdaad ook een grotere sproeier moeten kunnen proberen.
ik denk dat je hiermee wellicht resultaat zou kunnen boeken, die oude honda's vragen op den duur door slijtage grotere sproeiers. Ik zou gewoon eens een stage 6 setje (heeft de 250 ook de keihin 6kant?) bestellen als je dat eerst wil proberen. Kies een setje met sproeiers vanaf de originele maat en daarboven

Raar is wel dat hij voor ik de carburateur uit elkaar haalde ik die hapering bij hogere toerentallen niet had. heb je dingen veranderd? en Vlotterniveau ook gecheckt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mezelf net nog een kwartier het schommels staan te kicken maar krijg er gewoon geen klap uit.

Waar te beginnen vanaf nu?

Oh ja, sproeier was 135. Heb nog geen vlotterniveau gechekt.


Heb je een werkplaatshandboek tot je beschikking?
HONDA XR250R SERVICE MANUAL Pdf Download.

Soms is het goed om even een stapje terug te doen en weer vanaf het begin te beginnen. Start je met gas dicht, als geprobeerd het stationair een stuk omhoog te draaien?

Met een multimeter kan je vrij eenvoudig uitsluiten of je een electrisch probleem hebt, is allemaal vrij simpel door te meten bij XR's. Alleen CDI kan je niet doormeten. Nieuwe bougie kan je er altijd indrukken met de juiste electrodenafstand.

Als je goede compressie hebt (makkelijk het bovenste dode punt kunt vinden) dan zal het waarschijnlijk toch in de carburateur zitten.
Benzinetoevoer naar carb checken .Vlotterniveau controleren/goed zetten.

Carb bij voorkeur ultrasoon laten reiningen, anders zelf goed schoonmaken en alle kanalen doorblazen met perslucht. En als het even kan een revisiesetje erin.

Dan zou hij moeten lopen.
 
Laatst bewerkt:
Je had het probleem niet voor het schoonmaken van de carb,daarna wel,lijkt mij dat je het
eerst eens gaat controleren of je alles wel goed in elkaar heb gezet.
Ik heb zelf de vreemdste dingen meegemaakt met door hobbyisten in elkaar gezette carbs,
tot zelfs het verkeerd om monteren van vlotternaalden aan toe.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn btw de scheurtjes die ze bijna allemaal hebben. Bijna alle xl600 en xr250 hebben ze, koppen zonder zijn bijna niet meer te krijgen. Schijnt wel dat je het op kan laten lassen maar dat is een specialistisch werkje. Ik heb hier nog een paar koppen liggen met de scheurtjes, komen van rijdende motoren af allemaal.
full
 
Laatst bewerkt:
Je had het probleem niet voor het schoonmaken van de carb,daarna wel,lijkt mij dat je het
eerst eens gaat controleren of je alles wel goed in elkaar heb gezet.
Ik heb zelf de vreemdste dingen meegemaakt met door hobbyisten in elkaar gezette carbs,
tot zelfs het verkeerd om monteren van vlotternaalden aan toe.

Voor ik de carb schoon heb gemaakt en een grotere stationair sproeier kreeg ik hem helemaal niet gestart.
Denk toch dat hij echt wel goed in elkaar zit.
 
Heb je een werkplaatshandboek tot je beschikking?
HONDA XR250R SERVICE MANUAL Pdf Download.

Soms is het goed om even een stapje terug te doen en weer vanaf het begin te beginnen. Start je met gas dicht, als geprobeerd het stationair een stuk omhoog te draaien?

Met een multimeter kan je vrij eenvoudig uitsluiten of je een electrisch probleem hebt, is allemaal vrij simpel door te meten bij XR's. Alleen CDI kan je niet doormeten. Nieuwe bougie kan je er altijd indrukken met de juiste electrodenafstand.

Als je goede compressie hebt (makkelijk het bovenste dode punt kunt vinden) dan zal het waarschijnlijk toch in de carburateur zitten.
Benzinetoevoer naar carb checken .Vlotterniveau controleren/goed zetten.

Carb bij voorkeur ultrasoon laten reiningen, anders zelf goed schoonmaken en alle kanalen doorblazen met perslucht. En als het even kan een revisiesetje erin.

Dan zou hij moeten lopen.

Ik heb op mijn Honda MT 5 zo’n kleine 35 jaar geleden geen kickstart meer gehad. Ik denk dat ik het nu wel weer aardig door heb maar zou graag eens een kenner laten proberen te starten.

Compressie testen, hoe waar doe ik dat?
 
Dit zijn btw de scheurtjes die ze bijna allemaal hebben. Bijna alle xl600 en xr250 hebben ze, koppen zonder zijn bijna niet meer te krijgen. Schijnt wel dat je het op kan laten lassen maar dat is een specialistisch werkje. Ik heb hier nog een paar koppen liggen met de scheurtjes, komen van rijdende motoren af allemaal.[afbeelding]

Die van mij liep ook, voor mij is het steeds meer een soort Mensa puzzel aan het worden '(
 
Voor ik de carb schoon heb gemaakt en een grotere stationair sproeier kreeg ik hem helemaal niet gestart.
Denk toch dat hij echt wel goed in elkaar zit.

Je eigen woorden: Raar is wel dat hij voor ik de carburateur uit elkaar haalde ik die hapering bij hogere toerentallen niet had. :?

Compressie kan bij een motorzaak laten meten,nog beter is een lektest laten doen.
 
Ah zo, verkeerd opgeschreven door mij.
Ding was eerst niet aan de praat te krijgen. Door aanduwen deed hij het wel. Toen carb schoongemaakt en deed het toen af en toe met aantrappen wel.
Nog steeds geen probleem met hogere toeren.
Nu sinds deze week wel.

Ik ga eens terug naar de basis en beginnen met compressie en lektest. Ik neem aan dat dit gewoon met blok in de motor gedaan wordt?
 
Nog even wat anders voor ik die kant op ga.

Met het kicken heb ik van het begin af aan soms een echt grote weerstand, geen tdc maar echt een knoerthard punt waar ik met mijn volle gewicht niet doorheen kom.

Zou het ook kunnen dat er bijvoorbeeld een klepveer gebroken is die het een of ander blokkeert?
 
Nog even wat anders voor ik die kant op ga.

Met het kicken heb ik van het begin af aan soms een echt grote weerstand, geen tdc maar echt een knoerthard punt waar ik met mijn volle gewicht niet doorheen kom.

Zou het ook kunnen dat er bijvoorbeeld een klepveer gebroken is die het een of ander blokkeert?

Ik weet niet of je motor een automatische kleplichter(decompressie ) heeft,
maar het kan zijn dat die dan nog niet open staat,je moet de kickstarter helemaal
terug laten komen voordat je trapt.
 
Nog even wat anders voor ik die kant op ga.

Met het kicken heb ik van het begin af aan soms een echt grote weerstand, geen tdc maar echt een knoerthard punt waar ik met mijn volle gewicht niet doorheen kom.

Zou het ook kunnen dat er bijvoorbeeld een klepveer gebroken is die het een of ander blokkeert?

Euhh dat is niet normaal, misschien toch verstandig om eens je kleppendeksel eraf te trekken en evt de kop. Weet je direct waar je staat. Dan kan je zelf checken op scheurtje in de kop, lekkende kleppen en je meteen ook je slotspeling ed. Dit klinkt bijna wel alsof de zuiger een klep raakt. (Versprongen NAK oid)
 
Laatst bewerkt:
Komende week ga ik op vakantie dus kom er even niet aan toe om nog wat te doen.

Ik denk dat ik eens ga beginnen met het kleppendeksel eraf te halen en zal dan foto's posten in dit topic, ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met het zoeken naar een oplossing. Ik ben niet technisch maar wil wel graag leren.

Ik vind het een leuk ding en de enige moddermotor die ik met mijn korte benen redelijk onder controle heb in het onverhard. Maar dan moet hij, bij gebrek aan elektrische start, wel betrouwbaar zijn en makkelijk weer starten als ik ermee omver ben gegaan.

@ JDM, bedankt voor je bijdrage, mag daar misschien iets meer info bij? Zoals ik al schreef, ik leer graag maar raad liever minder.
 
Ik denk dat het misschien beter is om helemaal niks zelf te ondernemen, volgens mij moet de motor naar iemand toe die wéét wat hij doet.., maar helaas kosten deze mensen wel wat geld...
 
Ik denk dat het misschien beter is om helemaal niks zelf te ondernemen, volgens mij moet de motor naar iemand toe die wéét wat hij doet.., maar helaas kosten deze mensen wel wat geld...

Now where is the fun in that?

Als het een grote aankoop was geweest met lastige elektronische gizmo's en dinges had ik dat zeker gedaan Paul. Ik ben zelf ook prof maar dan op een heel ander gebied en daar laat ik me ook voor betalen, dat is voor mij geen horde mocht je dat denken.

Ik ga dus niet zelf aan het sleutelen uit zure zuinigheid maar als leerproject.

Mijn "goede" motor gaat altijd naar de dealer maar dit is een brik. Gaat het helemaal mis is er geen man overboord.

Ik heb al bijna 35 jaar geen blokje meer open gehad. In mijn brommertijd de Vespa Ciao's en Honda Mt's wel eens helemaal uit elkaar in de oude wasteil van mijn moeder gehad. Sinds die tijd een heel andere kant opgegaan dan zelf knutselen maar met komst van de heel grijze haren ook wat meer geduld gekregen en minder eigenwijs, vind ik zelf. ;)

Heb al vaker op MF gezien dat newbies net al ik door een project heen worden geholpen dus waarom zou ik het niet proberen? Ik ben meer dan bereid naar goede raad te luisteren en waardeer alle positieve input.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan