honda XR600 ''87 olieverbruik

2sps

Rookie
12 sep 2012
10
0
Ede
hoihoi,

ik heb 2 maanden geleden mn ontsteking vervangen op mn XR, daarbij meteen nieuwe olie erin gemieterd,

heb laatst een endje gereden en gekeken hoeveel olie ik had met de pijlstok, en er zat nog net een druppel aan de onderkant van het stokje... terwijl ik er toch 2 maanden geleden bijna 2 flessen quaker state in heb gedaan.

ik vind dit een beetje vreemd. veel zwarte rook komt er in ieder geval niet uit mn pijp. enig idee of alles nog goed is, want teveel olie in mn blok is ook geen goed idee.
 
ik heb toen ik der nieuwe olie indeed, eerst een liter olie derin, en paar minuten lopen (XR heeft wet sump smering, met andere woorden je kan niet zomaar bijvullen tot et op de pijlstok goed is)

daarna opnieuw gepijld toen de motor warm was en de nieuwe olie goed rond was geweest hem bijgevuld totdat et op de pijlstok goed was. was in totaal allemaal rond de 2 liter volgens mij. iets minder.

een XR heeft zogenaamde "wet sump" smering. dat betekent dat niet alle olie in et blok word bewaard. op een XR loopt olie namelijk ook door je frame heen. der is trouwens een heel mooi topic voor de XR600 hier op motorforum daar valt alles te lezen. maar dat ik na 2 maanden zoveel olie kwijt ben vind ik een beetje Frapant...
 
ik heb toen ik der nieuwe olie indeed, eerst een liter olie derin, en paar minuten lopen (XR heeft wet dry sump smering, met andere woorden je kan niet zomaar bijvullen tot het op de pijlstok goed is)

daarna opnieuw gepijld toen de motor warm was en de nieuwe olie goed rond was geweest hem bijgevuld totdat et op de pijlstok goed was. was in totaal allemaal rond de 2 liter volgens mij. iets minder.

een XR heeft zogenaamde "wet dry sump" smering. dat betekent dat niet alle olie in et blok word bewaard. op een XR loopt olie namelijk ook door je frame heen. der is trouwens een heel mooi topic voor de XR600 hier op motorforum daar valt alles te lezen. maar dat ik na 2 maanden zoveel olie kwijt ben vind ik een beetje Frapant...
En "2 maanden geleden" zegt niets als je niet vermeld hoeveel kilometer. De een rijdt er 500 in die tijd de ander 5000
 
Laatst bewerkt:
Als het zoveel is moet er een plas onder liggen of je legt een rookgordijn aan.
Maar het is toch altijd zo dat olie rondgepompt wordt met draaiende motor? Of dat nou door een frame, oliekoeler of alleen je blok is lijkt met hij dat je altijd moet peilen wanneer de olie teruggelopen is naar je carter. Dus warmdraaien, kwartiertje RECHTOP laten staan en dan peilen. Ik ken de XR niet, maar stond deze niet per ongeluk op een zijstandaard vlak voor het peilen?
 
wel of niet op de zijstandaard maakt niet zoveel uit bij een XR600.
ik zou het oliepeil op nivo zetten en toch weer een stuk gaan rijden.
misschien heb je de 1e keer wel verkeerd gemeten?
ik zou me nu nog niet zo druk maken eerst rijden en kijken of de motor echt olie verbruikt.
 
full


terug afvullen en meten op de juiste manier.
volgende keer op exact dezelfde manier meten, in 't begin elke keer na een ritje, tot je 't zaakje weer vertrouwd.
K denk toch dat je jezelf op een bepaalde manier bedrogen hebt door de meting op twee verschillende manieren te doen (te hopen voor jou althans).
Ik kan er anders niet bij dat je zo een hoeveelheid verruikt op nog geen 200km, zonder een gigantische rookontwikkeling of sporen op de motor of grond.

Ik veronderstel dat je sowieso hier al eens een kijkje genomen hebt, maar moest het toch niet zo zijn, dan moet je 't maar is doorlezen.

Martijntje in "Honda XR600R How-to Topic"
 
Laatst bewerkt:
..........Volgens mij hebben we wel een keer een XR gehad waarbij het gedeelte waar de olie door het frame heen loopt een scheurtje had gekregen, kon de olie de rest van het frame instromen!

Geen uitwendige lekkage of verbruik, alleen (tot een bepaalde grens natuurlijk) frame wat vol met olie zat. Of kan dat niet bij deze XR?
 
Terug
Bovenaan Onderaan