Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
alleen rijd ik niet met die motorlaarzen. ik kom niet eens onder de pook met die dingen. dus als de motor aan is dan wissel ik mijn rechterlaars snel voor een schoen die ik links al aan heb. ook op het filmpje te zien. en dan ga ik rijden.

Dan staat je schakelpookje te laag. Tandje hoger zetten en het past wel.
Let er wel op dat je met laarzen je voet op moet tillen om op te schakelen. Crosslaarzen zijn zo stijf dat je je enkel amper kunt verdraaien. (want dat is een van de redenen dat je ze draagt)
 
Die zijn erg handig idd. draad is M10 rechtste draad. ik ga er eens beter naar kijken. heb vandaag ook een nieuwe Honda MB/MT spiegel binnen gekregen besteld bij schaafbromfietsen. deze spiegel ziet er stukken beter en meer solide uit dan die erop zit. heb ook nog een 12 volt claxon mee besteld want die er nu op zit doet het ook niet.
Druk je wel hard genoeg op het toeterknoppie?
 
  • Haha
Waarderingen: SP1R
Dan staat je schakelpookje te laag. Tandje hoger zetten en het past wel.
Let er wel op dat je met laarzen je voet op moet tillen om op te schakelen. Crosslaarzen zijn zo stijf dat je je enkel amper kunt verdraaien. (want dat is een van de redenen dat je ze draagt)

Ja de pook moet dan idd iets naar boven maar het lijkt mij erg vervelend als je je voet steeds ver moet optillen om te schakelen. niet echt relaxed. ik denk dus dat ik ze maar enkel houd om de motor mee aan te trappen. ik krijg nu ook 10% van het aankoop bedrag terug omdat ik had gezegd dat ze niet zo lekker zitten.

Druk je wel hard genoeg op het toeterknoppie?

Haha
 
Dus... je trekt je cross laarzen aan, trapt je motor aan. Vervolgens trek je je cross laarzen uit en gaat dan een stukje rijden op je gympen?....

Naja blijft je linker laars iig wel lang mooi.😴

Haha Ja precies. voorlopig ga ik het zo doen. als ik geen terugslag meer heb dan durf ik wel weer op mijn gympen te trappen. daar deed ik het altijd op tot mijn voet een keer goed dubbel sloeg en ik 6 maanden last bleef houden. maar ik ga de decompressie handel nu dus nooit meer gebruiken. ik heb verschillende start procedures op YouTube bekeken. sommigen geven er zelfs gas bij en velen kicken eerst 5 keer met decompressie op de choke. dit deed ik dus ook altijd maar dan prime je hem alleen maar meer en slaat die terug. gewoon gelijk trappen met vol choke erop ,

als de motor goed start hoef je dus geen lange harde uithalen te geven. een poezelig kickje met beleid op het juiste moment is dan al voldoende als die op het goede punt staat en niet al verzopen is. er zijn er ook die starten met de hand .daar komt ook niet veel kracht bij kijken. dus het verhaal van een flinke kick want anders start hij nooit is allemaal onzin. mijn filmpje bewijst het .
 
Dus... je trekt je cross laarzen aan, trapt je motor aan. Vervolgens trek je je cross laarzen uit en gaat dan een stukje rijden op je gympen?....

Naja blijft je linker laars iig wel lang mooi.😴

En dan laat je hem onderweg afslaan... Naar huis lopen, crosslaars aantrekken, naar de motor strompelen, motor aantrappen, naar huis strompelen, Nike aantrekken, naar de motor lopen en dooorrrrrr...
 
Haha Ja precies. voorlopig ga ik het zo doen. als ik geen terugslag meer heb dan durf ik wel weer op mijn gympen te trappen. daar deed ik het altijd op tot mijn voet een keer goed dubbel sloeg en ik 6 maanden last bleef houden. maar ik ga de decompressie handel nu dus nooit meer gebruiken. ik heb verschillende start procedures op YouTube bekeken. sommigen geven er zelfs gas bij en velen kicken eerst 5 keer met decompressie op de choke. dit deed ik dus ook altijd maar dan prime je hem alleen maar meer en slaat die terug. gewoon gelijk trappen met vol choke erop ,

als de motor goed start hoef je dus geen lange harde uithalen te geven. een poezelig kickje met beleid op het juiste moment is dan al voldoende als die op het goede punt staat en niet al verzopen is. er zijn er ook die starten met de hand .daar komt ook niet veel kracht bij kijken. dus het verhaal van een flinke kick want anders start hij nooit is allemaal onzin. mijn filmpje bewijst het .

Die laarzen worden wel soepeler als je ze gebruikt. En je gaat er aan wennen, wel ff je pokjes er op afstellen.
 
Ach ja iedereen heeft wat te lezen gehad maar , denk als je die machine aangetrapt hebt uit eigen ervaring en je enkel dubbel geklapt heeft gezeten niet zo snel reageert dan nu het geval is.

Soms lijken dingen veel eenvoudiger dan ze zijn.
Volgens mij heb ik toch vele jaloerse blikken gezien al dan niet met kickstarter........
 
Dat is gewoon mijn angst zodat ik laarzen nodig heb. ik zoek bescherming. mijn enkel klapte zodanig dubbel dat die erg dik werd en 6 maanden met pijn gelopen. je zal er maar een anterieur enkel
impingement aan over houden. en ik heb ook al een jaar lang met onverklaarbaar veel pijn in mijn linkerbeen gezeten nadat ik een keer op een nacht wakker werd met een verdraaide rechterknie en amper nog kon lopen en daardoor teveel ging steunen op links en ging ik nog door dat been ook . vroeger heb ik nog zwaar werk gedaan en daardoor is mijn onderste ruggenwervel verzakt .ik heb daar een verdoofde uitstraling van naar mijn rechtervoet en krachtsverlies. en als je ouder word ga je dat allemaal nog meer merken.
 
Ik snap echt niet dat je dan nog zo’n ding gaat restaureren.
“Kopen en ritueel verbranden” zou ik dan nog wel snappen.:9

Als je wat lichter wil trappen heb ik hier nog wel een xr400 voor je staan.
Die gaat de deur uit vanwege het ontbreken van een startknoppie.
 
Er zijn meerdere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.
De volgende blokken zullen in het frame passen, je gaat alleen van dubbele naar enkele carburateur tenzij je de originele kop wil behouden. Uiteraard goed kijken naar slag en boring, volgens mij heeft de XL600LM dezelfde cilinder als de xr

XR650L
NX650
SLR650
FMX650
XL600LM

Deze hebben allemaal elec start
 
Ja de pook moet dan idd iets naar boven maar het lijkt mij erg vervelend als je je voet steeds ver moet optillen om te schakelen. niet echt relaxed. ik denk dus dat ik ze maar enkel houd om de motor mee aan te trappen. ik krijg nu ook 10% van het aankoop bedrag terug omdat ik had gezegd dat ze niet zo lekker zitten.



Haha
Ik heb dezelfde laarzen, ja ze zijn superstug in het begin, gewoon even wat yogaoefeningen en een lekkere wandeling en dan zitten ze al heel anders!
Ze zitten vrij ruim onderonder, leg er een paar zooltjes in, die liggen ook wel bij de Action in de schappen, dan krijg je een stuk meer gevoel met schakelen.

Ik moest ook wennen aan het gevoel(loos) schakelen, maar als je de pook goed zet voelt het heel snel vertrouwd!
 
Ik ga in mijn XR nu echt niet nog eens een ander blok in hangen. het heeft nu al geld genoeg gekost. als ik hem nu wil verkopen moet ik er zeker al 3000 euro voor gaan vragen en dan maak ik nog 1000 euro verlies. het sleutelen was leuk en leerzaam en ik heb de zomer ermee gevuld. het resultaat is dat die start en rijd. al vind ik het vermogen flink tegenvallen. er was mij 10 pk extra belooft en ik dacht daarmee een heel andere motor te krijgen.

ik vind dat hij nog ongeveer hetzelfde rijd als voor de revisie en merk weinig verschil .had veel meer verwacht met al die opvoerspullen en grotere cilinder erop met JE zuiger. de vemogensafgifte is jammer genoeg ook vrij linear,

op het geluid daarintegen is hij wel duidelijk vooruit gegaan. de nep akrapovic demper van 3 tientjes geeft een zeer mooi geluid. vooral onder het rijden,
mocht ik de revisie over doen dan had ik niet de kop laten flowen, andere cilinderbus laten plaatsen en de nokkenas laten afdraaien. vooral kop flowen is volgens mij de grootste onzin en geld trekkerij. heb nog moeten tekenen voor mijn risico omdat hij opgevoerd is maar denk dat bij een controle dat niemand op gaat vallen.

wat de laarzen betreft ik ga de pook eens omhoog zetten en proberen te rijden ermee.
af en toe doe ik ze aan en loop ik wat door de kamer ermee. ze zijn al wat soepeler geworden daardoor. de metalen plaatjes heb ik er wel afgehaald want dat loopt niet lekker.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan