Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Ok dan koop ik wel weer een nieuwe pakking. jammer dat een foutje maken gelijk zoveel geld kost. de geleider zelf is het rubbertje ook nog eens afgegaan omdat die helemaal hard is geworden en een nieuwe geleider niet meer verkrijgbaar bij cmsnl , bij mijn brommers her gebruikte ik wel altijd de kop pakkingen en nooit geen lekkages gehad maar ja XR 600 is natuurlijk wel wat anders vandaar mijn vraag erover. ik baal hier enorm van.
 
In de scheepvaart gebruiken ze een spray die je op de koppakking kunt spuiten, heb ik zelf ook met regelmaat gebruikt ( wel op een alu pakking) maar ik zou het dan voor een luchtgekoelde wel aandurven
Hylomar...
 
Ik zou m opnieuw gebruiken hoor, t ding heb nog niet gelopen.
Heb je die copperspray voorhanden een dun filmpje erop en in 3stages aantrekken, na 500 km ff natrekken.
 
hij kan in dit geval opnieuw gebruikt want:

Aanhaalmoment is geen 30Nm maar in de buurt van de 45 Nm
Pas bij heatcycles wordt ie echt aangedrukt en gaat de laklaag die op deze alu pakking verkleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
klinkt logisch inderdaad. maar moet ik hem dus nog verder aanhalen . in het honda handboek stond echt tussen de 28 en 32 NM?

cilinder is 50 NM volgens handboek en heb de cilinder bouten dus op 50 NM gezet.
 
klinkt logisch inderdaad. maar moet ik hem dus nog verder aanhalen . in het honda handboek stond echt tussen de 28 en 32 NM?

cilinder is 50 NM volgens handboek en heb de cilinder bouten dus op 50 NM gezet.
uit mijn hoofd zit er m9x 1.25 in, maar kan ook m10x 1.25 zijn. Zet die op minimaal 40 Nm
 
De cilinderkop bouten zijn M8 1.25 ik heb nog een oud model 1987 met dubbele carb.
vanaf 88 zijn deze bouten M9 dacht ik. cilinder bouten zijn wel M10..


Engine Torques xl600
Engine mounting bolts30 to 37 Nm (22 to 27 ft-lbs)
8 mm bolts35 to 45 Nm (25 to 33 ft-lbs)
Front 10 mm mounting bracket bolts55 to 65 Nm (40 to 47 ft-lbs)
Rear and top 10 mm mounting bolts
External oil hose and pipe nuts40 Nm (29 ft-lbs)
Cylinder head cover bolts
6 mm small head bolt10 Nm (84 in-lbs)
6 mm regular head bolts12 Nm (108 in-lbs)
8 mm bolt23 Nm (17 ft-lbs)
Cam sprocket bolts20 Nm (14 ft-lbs)
Main rocker shafts27 Nm (20 ft-lbs)
Sub-rocker shafts
Intake27 Nm (20 ft-lbs)
Exhaust23 Nm (17 ft-lbs)
Cam chain tensioner boltNot specified
Cylinder head main bolts27 to 32 Nm (20 to 23 ft-lbs)
Cylinder head small nuts/boltsNot specified
Cylinder main bolts50 Nm (36 ft-lbs)
Cylinder small boltsNot specified
Intake manifold (carburetor insulator) boltsNot specified
Right and left engine cover bolts12 Nm (108 in-lbs)
Clutch spring bolts8 to 12 Nm (72 to 108 in-lbs)
Primary drive gear locknut50 to Nm (36 to 43 ft-lbs)
Clutch locknut50 to Nm (36 to 43 ft-lbs)
Shift cam plate to shift drum bolt12 Nm (108 in-lbs)
Shift drum stopper arm bolt25 Nm (18 ft-lbs)
Shift pedal pinch bolt8 to 12 Nm (72 to 108 in-lbs)
Crankcase bolts12 Nm (1 08 in-lbs)
Crankshaft bearing retainer boltNot specified
Center shift fork-to-shaft bolt15 Nm (132 in-lbs)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan