Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Het hok is klaar. moet alleen de kleppen nog stellen/nalopen en dan kan ik starten

dit is em geworden. en ik zoek eigenlijk nog een koplamp rooster. volgens mij passen die vierkante van zundapp of kreidler erop. wie heeft nog zo'n ding liggen?

86vgtkp.jpg


i8zvo12u8kbk.jpg
 
Ziet er TOP uit!! Gefeliciteerd!


Bedankt. in het echt zijn de kleuren mooier en levendiger. de foto is wat flets. maar in het geheel ziet hij er als een crosser uit en daar gaat het om.

jammer dat honda origineel voor zo'n hoekig achterspatbord heeft gekozen, naar mijn idee hadden ze beter zoiets van een CR wat ik erop gedaan heb kunnen doen. dat maakt het meer af voor een crosser
 
Ziet er zeker netjes uit! Persoonlijk ben ik dan weer meer voor het originele achterspatbord. Maar ook alleen op een XR.

Wat ik mij nog steeds afvraag, welke kleur is de 87er tank. De 85er en 86er hebben flash red en deze zie ik ook bij veel 87ers maar deze lijkt dan weer meer rood (fire of monza red volgens mij)

Hoop dat je niet teveel afstelwerk meer te doen hebt .
 
Achterspatbord is van CR 87/89, was ook nog een heel gedoe dit aan te passen. vooral waar het zadel erop komt omdat het spatbord daar boller staat dan het origineel moest ik gaten erin doen zodat het zadel in het spatbord kan zakken en het mooi aansluit op het spatbord..

al met al heeft het heel veel tijd gekost om alles schoon en weer mooi te maken. ik denk dat daar de meeste tijd in is gaan zitten. alle bouten die roestig waren met staalborstel op boormachine als nieuw blinkend terug te maken en veel dingen polijsten met brasso zoals die beugel onder het blok daar ben ik een hele middag mee bezig geweest die weer helemaal te laten blinken. ik wist niet eens dat die beugel van RVS was. zag er als verweerd aluminium uit maar dacht laat ik eens poetsen en heeft dus dezelfde RVS kleur als de uitlaatbocht nu. dit is echt mooi als je dat in het echt ziet en lijkt wel nieuw. heel het blok lijkt nieuw en ben er best tevreden over. maar ik zou het allemaal niet nog een keer willen doen. dus hopelijk start hij en loopt het ook naar behoren. dat gedeelte zou ik het liefste nog even willen uitstellen want ik geniet hier al zo van om er alleen al naar te kijken.. is gewoon in bijna nieuwe staat en de velgen hebben ook bijna geen beschadigingen. dat vond ik altijd al bijzonder voor een motor van 32 jaar oud.

de kleur van de tank weet ik niet welke dat is. maar met de zon erop ziet die er weer meer oranje van kleur uit en uit de zon weer veel roder.
 
Laatst bewerkt:
Godver de godver! ik dacht kleppen te gaan stellen en dan blijkt ineens dat die geleider ernaast hangt en er niet tussen zit. vraag mij af hoe dit nu weer kan?
en hoe moet ik dit oplossen. moet nu alles er weer af of kan dat nog zo? ik baal hier enorm van

cfmk44.jpg
 
Subtuimelaar bedoel je? Als je die inbus loshaalt en de pin eruittrekt vallen de ringen ertussenuit. Kleppendeksel kan eraf met motorblok nog in het frame. Moet je inlaatrubber eraf en dan kan je hem naar achteren ertussenuit krijgen. Is wel wat gepruts want de centerbout vh deksel moet je liften
 
Eerst bier. Dan rustig een oplossing bedenken. Ik begrijp ook niet helemaal wat er nu precies niet goed zit. Op de foto's is weinig geks te zien.
 
Ja inderdaad dat ding wat eronder zit en op de klepveer drukt en dus kennelijk ook naar beneden kan vallen. is aan 1 kant gebeurd. de ringen die ertussen zitten kan ik vasthouden met een pincet en er daarmee vantussen trekken. als er ruimte genoeg is in het gat kan ik die subtuimelaar er wel uit trekken. dan terug tussen de klepveer plaatsen want dat ding wat er weer op komt heeft veel speling dus ruimte zat. ik weet dat het blok scheef kan voor het klepdeksel maar is wel een heel gedoe en moet veel loshalen .liever haal ik eerst die bout los. lukt het niet kan het deksel er altijd nog af. maar d e ringen kan ik vast klemmen zodat ze niet vallen dat heb ik nu al gezien
 
Het zou kunnen op die manier inderdaad. Kijk op de exploded view de ringen nog even na die kunnen vallen.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je door alleen het deksel te liften de subtuimelaar goed zetten, dus alleen de bovenste blokbevestiging los en de banjo voor de olieleiding.

Komt goed, even geduld en niks overhaasten.
 
Is de koppakking niet. is het klepdeksel. de kop moet niet los

liever antwoord van iemand die er verstand van heeft. chineesboer of zot bv

Ik denk dat je het niet helemaal snapt.
Het ging over de topictitel, die was wat chaotisch, heb ik net aangepast.

Die laatste opmerking is ook niet handig tegenover iemand die toch wel in de top 5 staat van technische mensen hier op M-F :+
 
Het kleppendeksel moet los, en daar zit toch vloeibare pakking tussen?
Dus je moet het deksel zowiezo weer helemaal weg halen.
Anders kan je niet fatsoenlijk een net laagje pakking erop smeren
 
Laatst bewerkt:
Idd niet gezien dat de titel is aangepast. Sorry ik ga daar niet gelijk op letten als mijn hoofd vol zit met dit probleem weer. mijn excuses hiervoor,

er zit ook nog siliconen pakking tussen op aanraden van xr manu van het revisiebedrijf (voor de mensen die dit weer beun vinden) dus vrolijk word ik er niet van om alles weer los te halen en nog eens terug overnieuw te doen.

er zit enkel dat ringetje tussen zie ik bij exploded view, uiteraard word er nog een plastic zakje onder gelegd mocht het ringentje toch vallen.

toch vind ik het nog steeds een beetje vreemd dat net die ene sub arm niet op de veer maar ernaast is gevallen en al die andere armen niet maar misschien kan ik hem los halen en dan van onderen uit naar boven nog tussen de veer en de hoofdarm krijgen. de hoofdarm kan wat verder naar boven bewegen zodat er nog wat ruimte tussen zit..
 
Je kunt mss ook een stuk CV-pijp aan de onderkant in de lengterichting open slijpen, dat op het klephoedje zetten en je dikke neef erop laten leunen. Met wat geluk gaat de klep zover naar beneden dat jij het subarmpje er weer boven krijgt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan