Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
@MrDanger de stationair sproeier uit de carb van de xr op de foto met de andere stationair sproeiers is helemaal groen uitgeslagen van de oxidatie.
Denk dat je aanvankelijke startproblemen daar al ontstaan zijn.
Oftewel de carbs zijn intern vervuild en dicht geslagen.
Der af en uit elkaar met dat spul.
Niet langer prutsen. Dat is zonde van je overige werk aan de xr
 
Zeer waarschijnlijk heb je gelijk. ik heb net nog een gecontroleerd op een vonk. en ja die heeft hij nog steeds. daarna nog eens geprobeerd te starten maar weer niks. toen flink erop gekickt met vol choke en vol gas open . (wel met de bougie dop eraf natuurlijk) en daarna de bougie eruit gehaald en die was nog helemaal droog. tijd om de carburateur eraf te halen... vreemd dat ik een paar dagen terug wel een klap uit de uitlaat kreeg met aankicken maar een droge bougie met vol choke en gas open klopt dan toch niet? of is dat anders met een 4 takt.. bij 2 takt als hij niet wilde starten en geen vonk had en kreeg wel benzine dan was de bougie altijd wel flink nat na een paar keer kicken erop is mijn ervaring.
 
Zeer waarschijnlijk heb je gelijk. ik heb net nog een gecontroleerd op een vonk. en ja die heeft hij nog steeds. daarna nog eens geprobeerd te starten maar weer niks. toen flink erop gekickt met vol choke en vol gas open . (wel met de bougie dop eraf natuurlijk) en daarna de bougie eruit gehaald en die was nog helemaal droog. tijd om de carburateur eraf te halen... vreemd dat ik een paar dagen terug wel een klap uit de uitlaat kreeg met aankicken maar een droge bougie met vol choke en gas open klopt dan toch niet? of is dat anders met een 4 takt.. bij 2 takt als hij niet wilde starten en geen vonk had en kreeg wel benzine dan was de bougie altijd wel flink nat na een paar keer kicken erop is mijn ervaring.
Zit er uberhaubt wel benzine in je vlotterbak? Aftap schroefje opendraaien..
Zoals ik al zei, eerst zorgen dat je de basis in orde hebt
 
Ik heb de carburaters eraf. wat mij opviel is dat de linker gasschuif wel iets eerder open gaat maar de rechter al snel volgt. klopt dit zo?
en is een XL 600 carburateur toch anders dan XR 600. ik zie de stelschroef namelijk ook niet zitten aan de linkerkant? bij xl 600 wel op dat filmpje. ook zit er geen draad in het gat voor een schroef zoals ik het kan zien. en ik kan er niet doorheen prikken dus daar hoort niks te zitten zo te zien...

 
Heb je geen wphb*?
Want daarin staat precies vermeld, hoe het met de carb`s is gesteld.
Echt waar!

(WerkPlaatsHandBoek)

Ja die heb ik! van 83 tot 2000 en daar staat alleen maar enkele carburateur in...

net op het xr forum gelezen dat bij anderen in hun wphb dat ook niet staat over XR600 dubbele carbs. alleen in een boekje van 85/86 maar die is zeer zeldzaam en moeilijk te krijgen. verder vrijwel niet op internet te vinden..en de xl 600 carbs zijn inderdaad anders.. bij mij hoort daar geen stelschroef te zitten.

ook gelezen dat het een wat zwakke constructie is van het gasschuif mechanisme. voor zover ik gelezen heb kan dit ontstaan door speling dat ze meer gelijk gaan lopen . mijn xr heeft hier wel goed op het gas mee gelopen zo. geen uitval of terugval tijdens het gassen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk (en dat zeg ik omdat ik meer met de XT heb dan de xr), is het net zoals bij de xt dat de linker carb de hoofdcarb is.
dwz dat de 2e carb als extra carb fungeert en bij stationair rpm niet meedoet.
Vandaar ook dat er geen luchtschroef etc in zit.
Zit er wel een stationair sproeier in de rechter carb? of is die afgedopt?
 
Linker carb is carb voor je stationair circuit. Die heeft alleen een stationairsproeier en ja, je mist de pilot screw. Zit een dusdanig klein gaatje in dat je die ook niet door kan prikken. Let op, deze komt met een rubberringetje veertje en nog een klein ringetje zo uit mn hoofd.

Dit zijn zogenaamde progressieve carburateurs, ontworpen om bij lage toerentallen zuiniger te zijn. De 2e (rechter) carb gaat vanaf 1/3 gas ongeveer meedoen. Bij volgas moeten ze beide volledig openstaan.

Je kan de schuiven gelijkzetten maar dat is totaal nutteloos.

De XL600 carbs zijn behalve de diameter(groter) vrijwel identiek, volgens mij hebben de vroegere modellen ook nog een airscrew.

Ik zou ze uitelkaar halen maar de link (zwarte staafje) tussen beide carbs laten zitten, deze staat er bekend om lam te worden na demontage en dan moet je opzoek naar een nieuwe die niet meer verkrijgbaar zijn. Dus de carbs aan elkaar laten zitten en de vlotterbakken gasschuiven ed eruit. Kanaaltjes allemaal doorspuiten, die kan je makkelijk controleren dan.
 
Is afgedopt dus zit er niet in. ik heb alles er zo´n beetje af maar ben geen vuil tegengekomen en kan ook overal doorheen blazen.
de schroefjes van de rechter vlotterbak zaten niet echt vast. daar traande de benzine dus door zodat ik dacht dat het uit het gat kwam.
 
Linker carb is carb voor je stationair circuit. Die heeft alleen een stationairsproeier en ja, je mist de pilot screw. Zit een dusdanig klein gaatje in dat je die ook niet door kan prikken. Let op, deze komt met een rubberringetje veertje en nog een klein ringetje zo uit mn hoofd.

Dit zijn zogenaamde progressieve carburateurs, ontworpen om bij lage toerentallen zuiniger te zijn. De 2e (rechter) carb gaat vanaf 1/3 gas ongeveer meedoen. Bij volgas moeten ze beide volledig openstaan.

Je kan de schuiven gelijkzetten maar dat is totaal nutteloos.

De XL600 carbs zijn behalve de diameter(groter) vrijwel identiek, volgens mij hebben de vroegere modellen ook nog een airscrew.

Ik zou ze uitelkaar halen maar de link (zwarte staafje) tussen beide carbs laten zitten, deze staat er bekend om lam te worden na demontage en dan moet je opzoek naar een nieuwe die niet meer verkrijgbaar zijn. Dus de carbs aan elkaar laten zitten en de vlotterbakken gasschuiven ed eruit. Kanaaltjes allemaal doorspuiten, die kan je makkelijk controleren dan.

ik zie echt geen schroefdraad zitten waar die pilot screw dan in moet zitten? zit helemaal niks van draad in. weet je het zeker. op cmsnl zie ik ook niet op het schema dat daar een schroef moet?
 
Doe eens een foto van dat gaatje van je linkercarb waar hij inhoort?

Hoort zo te zien bij mijn carb niks in hoor.. is gewoon een dichting zonder draad erin. ik kan er niet doorheen blazen ook. en er zit ook geen gaatje voor de gasschuif. alleen van de choke en een klein puntje aan de andere kant wat ook dood loopt,

zit er bij jou XR 600 dual carburateur dan wel een schroef in???

en hoe kan ik het beste de gasschuiven los halen zonder alles uit elkaar te hoeven slopen?

ik vind de carburateurs er trouwens niet vies uitzien. eerder schoon. je kan het ook zien hoe mooi de binnenkant al is..

x054t9zf.jpg


if6xg4ffq2.jpg
 
ik vind de carburateurs er trouwens niet vies uitzien. eerder schoon. je kan het ook zien hoe mooi de binnenkant al is..

Onder de hoofdsproeier zit als het goed is een buisje (ben de naam even kwijt) net allemaal kleine gaatjes. Die raken gauw verstopt. Kijk goed alle sproeiers en andere zaken na die de lucht/brandstof verhouding regelen
 
Ik begin nu ook even te twijfelen, kan het eind vd week pas nakijken. Laatste XRs waren met enkele carb, die hebben er sws een. Maar ik kan me herinneren dat ik t bij mn 85er ook gesteld heb. Maar het kan dat daar een XL600 carb onder hangt.

Edit: heb even nagevraagd. Zit daar idd geen mengselschroef, moet aan de achterzijde zitten. 8)7 heb op mn 86er dan een XL carb
 
Laatst bewerkt:
Zeer waarschijnlijk heb je gelijk. ik heb net nog een gecontroleerd op een vonk. en ja die heeft hij nog steeds. daarna nog eens geprobeerd te starten maar weer niks. toen flink erop gekickt met vol choke en vol gas open . (wel met de bougie dop eraf natuurlijk) en daarna de bougie eruit gehaald en die was nog helemaal droog. tijd om de carburateur eraf te halen... vreemd dat ik een paar dagen terug wel een klap uit de uitlaat kreeg met aankicken maar een droge bougie met vol choke en gas open klopt dan toch niet? of is dat anders met een 4 takt.. bij 2 takt als hij niet wilde starten en geen vonk had en kreeg wel benzine dan was de bougie altijd wel flink nat na een paar keer kicken erop is mijn ervaring.

Leer je snel genoeg af als ie ooit een keer wel start....

Als je heel dit topic leest, dan moet je de boel toch wel voor de gek houden hier. Toch....??
 
Ik heb heel goed zitten kijken en wat mij gelijk opviel is dat van achter gezien je gasschuif veel te ver open staat je kan er zo door kijken.
Dit kan toch nooit de begin positie zijn.
Doordat de gasschuif zover open staat is er ook geen vacum bij je stationair gedeelte waardoor je dan geen zuigkracht hebt bij je benzine.
 
Gasschuif staat zover open dan omdat de stelschroef zo ver opgedraaid is..iemand gaf eerder aan om de stelschroef wat meer open te draaien wat ik dus gedaan heb maar die kan ik zo weer zo dichter draaien zodat de gasschuif zakt,

buisje onder de hoofdsproeier met allemaal gaatjes is volgens mij de venturi buis waar de gasnaald in zakt. deze gaatjes zijn open en zaten niet verstopt. -ik heb ze ook nog met remmenreiniger gespoten voor de zekerheid.

stelschroef aan onderkant zit inderdaad bij enkele carburateur. dat weet ik nog van mijn 88 er.. bij deze is het gewoon een hol dicht gat.. dan is een xl 600 carb toch anders. ik zag op het xl carburateur filmpje ook dat er geen lange zeskant sproeiers in zaten maar ronde

ik houd de boel echt niet voor de gek .ik weet wel iets van een motor maar hier heb ik al slapeloze nachten van .de xr heeft mij aan revisie en opknappen bijna 3000 euro gekost. en ik ben heel blij met de hulp die ik krijg en ik hoop zeker dat we er samen nog uit gaan komen. wil ook gelijk iedereen bedanken voor de hulp en het meedenken. ik ga de carburateur extra goed uitspuiten met remmenreiniger en dan met compressor doorblazen .hopelijk kan de zuiger dan benzine aanzuigen zodat de motor start. weet het anders ook niet meer...

het lekken van benzine bij dat gat aan de rechterkant kwam trouwens uit de vlotterbak pakking. de schroefjes van de bak stonden ook niet goed vast..
 
Desnoods even het slangetje van de tank loshalen, daar een trechter insteken (die van de action, oranje trechters, passen wel op een 8a10mm leiding) met verse benzine en met ti-wraps omhoog zetten. Wellicht paar druppels benzine in de bougiegat(en) gooien en kijken of het dan start.
 
Ik wilde dan eerst remmenreiniger proberen in de aanzuigbuis richting inlaat carburateur te spuiten. daarna zal het dan als laatste benzine door het bougiegat worden. liever doe ik zulke dingen niet maar ja ik wil toch echt ook de motor eens draaiende hebben. hopelijk als de carburateur helemaal doorgeblazen is dat het allemaal niet meer nodig is .we zullen zien.

toch zit het me niet lekker dat de bougie kurkdroog was bij kicken met volgas en choke open terwijl de buizen waar de gasnaalden doorlopen open zijn.. ik heb ook gevoeld in de inlaat van de cilinderkop en daar was het ook droog.

ik zou ook de air cut willen controleren .zo te zien krijg je er die niet af zonder de carburateurs van elkaar te halen. wat is eigenlijk de functie van de air cut. heeft die ook te maken met starten?
 
Laatst bewerkt:
kicken met gas open kan nog een vervelend effect geven. Evenals benzine door bougiegat. Moet je wel even mee oppassen. Soms kan het doorslaan tot in je kickstarter. Geen idee hoe het effect heet maar als er teveel brandstof bij de start komt kan je kickstarter een kant heen schieten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan