Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
vergeet nu even die carburateur. laat hem er gewoon af en kom er achter of hij met startpilot wel wil draaien.
zo ja is het probleem de carbu
zo nee, moet je (voorlopig althans) geen tijd verspelen aan de carbu.
 
Kickback heet dat. ik weet er alles van. heb het vaker meegemaakt. zelfs een paar keer gehad dat de Kickstarter recht door de zijkant en door de zool van mijn schoen naar binnen ging . daarom liever geen benzine door het gat maar je moet wat. zo'n ding aanduwen lukt bijna ook niet.
 
vergeet nu even die carburateur. laat hem er gewoon af en kom er achter of hij met startpilot wel wil draaien.
zo ja is het probleem de carbu
zo nee, moet je (voorlopig althans) geen tijd verspelen aan de carbu.

Kan je dan gewoon spuiten in de cilinderkop zonder carburateur erop????? ik dacht in de inlaat rubber tussen de luchtfilter en carburateur
 
vergeet nu even die carburateur. laat hem er gewoon af en kom er achter of hij met startpilot wel wil draaien.
zo ja is het probleem de carbu
zo nee, moet je (voorlopig althans) geen tijd verspelen aan de carbu.
eraf gaat niet goed. Teveel lucht om te comprimeren met de kickstarter
 
Dan zet ik de carb dan eerst weer terug... alleen hoe moet de gasschuif dan staan als je met remmenreiniger gaat spuiten???
ik vind remreiniger spuiten onzin bij een kickstart motor. De dosering is nogal moeilijk. Gewoon zorgen dat de carbs. in orde zijn.

Als je al remreiniger gaat spuiten moet je met 2 personen zijn. 1 die kickt en 1 die een nevel maakt, maar doe wel schoenen met stalen zolen aan. Geen klompen, want die breken.
 
ik vind remreiniger spuiten onzin bij een kickstart motor. De dosering is nogal moeilijk. Gewoon zorgen dat de carbs. in orde zijn.

Als je al remreiniger gaat spuiten moet je met 2 personen zijn. 1 die kickt en 1 die een nevel maakt, maar doe wel schoenen met stalen zolen aan. Geen klompen, want die breken.
Even ter info; ik lees namelijk hier graag mee omdat ik ook een XR heb die binnenkort weer eens moet gaan lopen.

Schoenen met stalen zolen of zijn degelijke allroad motorlaarzen ook goed? Mijn plan was om mijn alpinestars corozal aan te trekken bij de eerste startpogingen. Is dat een goed alternatief?
 
ik vind remreiniger spuiten onzin bij een kickstart motor. De dosering is nogal moeilijk. Gewoon zorgen dat de carbs. in orde zijn.

Als je al remreiniger gaat spuiten moet je met 2 personen zijn. 1 die kickt en 1 die een nevel maakt, maar doe wel schoenen met stalen zolen aan. Geen klompen, want die breken.


Vind het nogal tegenstrijdige reacties dan. er word door anderen steeds voorgesteld om start pilot te gebruiken maar dat is hetzelfde principe als remmenreiniger en als het bij een kickstartmotor onzin is te gaan spuiten dan dus start pilot ook.

maar zoals je zegt als de carbs in orde zijn dan zou hij het in principe moeten doen. toen ik hem kocht 2 jaar geleden startte ik hem met 1 trap aan. hij draaide altijd zeer mooi stationair. ik kon hem zeer laag stationair laten lopen zonder dat die uitviel. en als hij draaide dan kreeg ik hem zelfs bijna niet uit. als ik dan gas gaf pakte die goed op en kwam daarna altijd weer zeer mooi in stationair loop terug zonder onregelmatigheden. na een tijd begon die moeilijker te starten waarvan ik nu nog steeds niet weet wat het is. maar als hij startte dan draaide hij nog wel net zo mooi.
 
Even ter info; ik lees namelijk hier graag mee omdat ik ook een XR heb die binnenkort weer eens moet gaan lopen.

Schoenen met stalen zolen of zijn degelijke allroad motorlaarzen ook goed? Mijn plan was om mijn alpinestars corozal aan te trekken bij de eerste startpogingen. Is dat een goed alternatief?
ik kan een goed afgestelde met de hand starten, maar wanneer je carburatie (nog) niet op orde is, zou ik crosslaarzen (met stalen zolen) aan trekken.
Je krijgt de carburatie alleen goed als je hem aan de praat hebt. Dat geeft wel eens wat gekneusde voeten, enkels of onderbenen.
 
Goed schoonmaken is wat je sowieso als eerste moet doen, je hoofdsproeier doet niet veel met starten, je stationair afstelling en pilot + choke circuit wel.
En brengt wat snelheid in je been met starten, want het ziet er nog steeds niet uit dat je vol overtuiging trapt. Laat desnoods iemand helpen de motor stabiel te houden als je bang bent dat je omvalt.
 
Hoeveel daarvan hebben praktijk ervaring met dikke 1 pitters aan kicken met startpilot of remreiniger?

Fucking NUL
Mijn ervaring met remreiniger komt van het starten van een 4 cilinder, ik begrijp dat dat makkelijker gaat. Maar wat is er precies zo anders dan bij remmenreiniger ten opzichte van brandstof wat ie via de carburateur naar binnen slokt?
 
Aankicken met startpilot zal lastig zijn ja, maar je zou toch wel ENIG teken van leven moeten kunnen krijgen.
Met startpilot/remmenreiniger kan je binnen 1min weer een aantal dingen uitsluiten, en daarvoor doe je het voornamelijk naar mijn mening...
 
Ik heb 1 keer een knal gehad met aantrappen. voor de rest nooit niks meer in al die keren dat ik erna geprobeerd heb.
gisteren nog met volgas open en vol choke erop getrapt. uiteraard met de bougiedop los want ik heb begrepen dat je alleen terugslag kan krijgen met teveel aan benzine als er ook een vonk is...

maar de bougie was na 10 keer trappen op volgas nog kurkdroog
 
KX500 telt niet mee ?
2 takt. totaal anders, dus nee

een 2 takt is heeft meerdere verbrandingen nodig om het gas in de krukas ruimte geheel te vervangen en heeft ook een grotere buffer daar. Daarom moet je om co te stellen bij een 2 takt altijd gas tussen door geven. Verder veel minder compressie en meer verbrandingsslagen per kick.
 
Laatst bewerkt:
Vind het nogal tegenstrijdige reacties dan. er word door anderen steeds voorgesteld om start pilot te gebruiken maar dat is hetzelfde principe als remmenreiniger en als het bij een kickstartmotor onzin is te gaan spuiten dan dus start pilot ook.

maar zoals je zegt als de carbs in orde zijn dan zou hij het in principe moeten doen. toen ik hem kocht 2 jaar geleden startte ik hem met 1 trap aan. hij draaide altijd zeer mooi stationair. ik kon hem zeer laag stationair laten lopen zonder dat die uitviel. en als hij draaide dan kreeg ik hem zelfs bijna niet uit. als ik dan gas gaf pakte die goed op en kwam daarna altijd weer zeer mooi in stationair loop terug zonder onregelmatigheden. na een tijd begon die moeilijker te starten waarvan ik nu nog steeds niet weet wat het is. maar als hij startte dan draaide hij nog wel net zo mooi.

Het is trouwens funest voor een dikke 1pitter om hem intens laag stationair te laten draaien. Daardoor krijg je hem heel veel moeilijk gestart.

In plaats van 3 dingen tegelijk te doen, probeer alles systematisch te doen.
Begin nou eerst met het kijken of je carbs het doen, voordat je van alles door elkaar doet en niet weet wat werkt
 
Ok dat wist ik niet. maar heb regelmatig de bougie nadat ik bij gas dicht getrapt had eruit gehaald en ook nog niet gezien dat de bougie nattig was.
Je zuiger trekt in 1 keer een bak lucht naar binnen, als je de carbs open hebt gaat dat heel makkelijk, je hebt ten slotte 2 grote gaten. Gevolg is dat je ook veel compressie op bouwt want hij heeft alle lucht kunnen happen die hij kon. Tegelijkertijd wordt de benzine niet aangezogen, die zit wel lekker in de carbs, en niemand 'zuigt' het naar binnen.
Als je het gas dicht hebt, moet die 600 cc door dat kleine kiertje naar binnen, dan krijg je dus onderdruk tussen je gasschuif en cilinder, die zuigt vervolgens ook benzine mee uit de kleine kanaaltjes.

Als je bougie niet nat wordt, heb je de reden dat hij niet start hoogstwaarschijnlijk te pakken. ;)
Weet je zeker dat alle pilot & choke kanalen open zijn? Heb je de afstelling van vlotters, sproeiers, naalden en stationair juist?
 
wat een onzin hier

Een bougie van een 4 takt wordt niet nat van ongeveer de juiste hoeveelheid mengsel. Zelfs niet vochtig, want tegen de tijd dat je dat ding eruit draait is het flutseltje benzine allang verdampt
 
De gasschuif zo ver open is niet verstandig je ziet hoe er getrapt word er dient vacum gezogen te worden om benzine naar binnen te krijgen.
Dat de gasschuif zo ver open staat zorgt voor druk verlaging en slechte benzine aanzuiging .(Dit is een zeer slechte aanwijzing ) je krijgt verarming van benzine dat doe je juist als hij verzopen is
De gasschuif . dient op normale stand te staan
Dat er benzine in de vlotterstaat is mooi zo ver komt de peut dus toch
Het kan dus zitten tussen vlotterniveau en de stationair sproeier gedeelte
Wat je vroeger wel eens deed is met je hand op de carbarateur (afdekken) zodat je een heel groot vacum krijgt en zo flink wat benzine naar binnen zuigt.
Is je bougie dan nog droog ja dan kijk je ergens overheen .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan