Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Hallo, Mijn naam is Harm ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag over de carburateur, deze topic gaat over XR600R perikelen, dus ik dacht ik stel de vraag hier maar. Zeg me gerust als ik de vraag elders kan stellen.

Het probleem is dat het gas blijft hangen. Hij blijft als je het gas loslaat op het laatst een beetje hangen. Soms gebeurt dat niet. Nu heb ik me laten vertellen dat de gasschuif niet helemaal in de zitting valt. Hebben jullie daar ervaring mee en weten jullie wat ik er aan kan doen?

Groet, Harm
 
Hallo, Mijn naam is Harm ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag over de carburateur, deze topic gaat over XR600R perikelen, dus ik dacht ik stel de vraag hier maar. Zeg me gerust als ik de vraag elders kan stellen.

Het probleem is dat het gas blijft hangen. Hij blijft als je het gas loslaat op het laatst een beetje hangen. Soms gebeurt dat niet. Nu heb ik me laten vertellen dat de gasschuif niet helemaal in de zitting valt. Hebben jullie daar ervaring mee en weten jullie wat ik er aan kan doen?

Groet, Harm

Wat jij doet noemen ze topic kapen, dus misschien beter zelf een topic openen...
 
Bij de enkele XR carburateurs zit een choke klep die de inlaat van de carb volledig afdekt. bij de dubbele carburateur dus niet,
ik heb wel gelezen dat de choke kleppen van xr wel eens naar binnen gezogen worden. bij mijn xr met enkele carb nooit last van gehad maar die startte wel makkelijker misschien juist door de klep.

ik ben vanmiddag nog lang een motorzaak geweest in Hulst. omdat ik daar in de buurt moest zijn voor nieuwe banden onder mijn auto te laten leggen en uitlijnen. de man van de motorzaak had een paar honda xr's in onderhoud. hij zei als de carburateur een tijdje heeft drooggestaan dit eigenlijk niet kan met de benzine van tegenwoordig. mijn carburateur heeft zeker 2 a 3 maanden droog gestaan. zij advies was carb schoonmaken en een paar goede motorlaarzen kopen om aan te trappen.
 
Bij de enkele XR carburateurs zit een choke klep die de inlaat van de carb volledig afdekt. bij de dubbele carburateur dus niet,
ik heb wel gelezen dat de choke kleppen van xr wel eens naar binnen gezogen worden. bij mijn xr met enkele carb nooit last van gehad maar die startte wel makkelijker misschien juist door de klep.

ik ben vanmiddag nog lang een motorzaak geweest in Hulst. omdat ik daar in de buurt moest zijn voor nieuwe banden onder mijn auto te laten leggen en uitlijnen. de man van de motorzaak had een paar honda xr's in onderhoud. hij zei als de carburateur een tijdje heeft drooggestaan dit eigenlijk niet kan met de benzine van tegenwoordig. mijn carburateur heeft zeker 2 a 3 maanden droog gestaan. zij advies was carb schoonmaken en een paar goede motorlaarzen kopen om aan te trappen.
Zeker zo`n gast van het Motor-Forum?


:+
 
Ik weet niet of hij op het Motor Forum zit. waarschijnlijk wilde hij wel graag een paar laarzen aan mij verkopen want ik had het over aantrappen van de motor en toen zei hij daar hebben we laarzen voor.. maar dat van de benzine die opdroogt in de carb heeft hij dan ook geen gelijk?
 
Ik weet niet of hij op het Motor Forum zit. waarschijnlijk wilde hij wel graag een paar laarzen aan mij verkopen want ik had het over aantrappen van de motor en toen zei hij daar hebben we laarzen voor.. maar dat van de benzine die opdroogt in de carb heeft hij dan ook geen gelijk?
alleen als er steeds nieuwe benzine in komt (druppelen)
Als het 1 laag is die verdampt heb je normaal geen problemen bij een xr
 
Ik weet niet of hij op het Motor Forum zit. waarschijnlijk wilde hij wel graag een paar laarzen aan mij verkopen want ik had het over aantrappen van de motor en toen zei hij daar hebben we laarzen voor.. maar dat van de benzine die opdroogt in de carb heeft hij dan ook geen gelijk?
Ik schreef dat meer omdat het half mf je hetzelde advies heeft gegeven en je er tot nu toe maar weinig mee doet.
 
ik zou ook de air cut willen controleren .zo te zien krijg je er die niet af zonder de carburateurs van elkaar te halen. wat is eigenlijk de functie van de air cut. heeft die ook te maken met starten?

Als je de functie van de air cutoff niet kent, waarom of waardoor dan het idee dat je die wilt gaan controleren ?

Ik zie dat eigenlijk iedere keer terug komen in je reply, je vliegt van het ene naar het andere, zo te lezen vaak zonder dat je weet waarom of waarvoor.


Ik weet niet of hij op het Motor Forum zit. waarschijnlijk wilde hij wel graag een paar laarzen aan mij verkopen want ik had het over aantrappen van de motor en toen zei hij daar hebben we laarzen voor.. maar dat van de benzine die opdroogt in de carb heeft hij dan ook geen gelijk?

Ja, die zit ook op M-F.


Heb je nu al duidelijkheid over die missende pilotscrew ?
Ik snap ook echt niet dat je die motor hebt gereviseerd en dan pas veel later erachter komt dat zoiets gewoon mist.
Als dat al verkeerd is gegaan dan vraag ik mij af wat voor verassingen er nog meer gaan komen.
 
Pilotscrew hoort er idd niet in bij de types XR 85-87'. 88-00 wel en bij de xl600 83-87 ook. Deze carb heeft wel een stelschroef maar deze zit aan de zijkant. Dus daar lag het niet aan, ze hebben redelijk wat kleine aanpassingen gedaan door de jaren heen dus ik leer soms ook nog wat bij. (Mn laatste stelwerk was aan XL600 carbs en latere modellen)

Zou inderdaad kijken of je de linkergasschuif wat naar beneden kan krijgen. Hoofdsproeiers 122 122 is 100% te arm, zeker met grotere boring. Stationairsproeier 1 of 2 stapjes hoger dan het origineel. En gasnaalden op de originele standen.

Dan zou ik hem proberen aan te slepen als het kicken dan nog niet wil.
 
Deze stationair sproeiers zijn uitverkocht en in 2 maten beschikbaar. 45 die ik heb en 48. het is een dun model en anders dan de huidige die je kan kopen ..

dus zal het moeten doen met maatje 45.
 
Ik zie dat eigenlijk iedere keer terug komen in je reply, je vliegt van het ene naar het andere, zo te lezen vaak zonder dat je weet waarom of waarvoor.

Ik snap ook echt niet dat je die motor hebt gereviseerd en dan pas veel later erachter komt dat zoiets gewoon mist.
Als dat al verkeerd is gegaan dan vraag ik mij af wat voor verassingen er nog meer gaan komen.
Het is een patroon idd. Niet erg verder, helpt alleen niet bij het helpen.
 
Vanmiddag de carb schoongemaakt .elk kanaaltje doorgespoten en doorgeblazen en alles is gewoon open,


ook de bakjes netjes gereinigd met UNA kachel reiniger. en de gasschuif dichter gezet,
nh6fe3b.jpg


kaqjxuzsx.jpg


carb staat er mooi bij

b4n3fe3.jpg

km9y71s6.jpg


5841e0ilx1.jpg
 
Vlotterhoogte heb ik niks aan gedaan. waarom zou dat moeten? hij liep altijd zeer goed met de carb voor de revisie en ik ben niet aan de vlotter geweest...
 
Goed bezig hoor!
4f5bf187af18a13283dcbc0704358908.png

Terug kijkend naar de tekening valt mij iets op.
Er is een hoofdcarb en een 2e carb die zo op het 1e gezicht gelijk lijken.
Echter schijn bedreigt want een aantal onderdelen zijn dubbel genummerd en zijn daardoor zijn ze toch net weer even anders.
Als je die verwisseld kan het de werking van je carb beïnvloeden.
Die gasbussen/schuiven zijn anders en ook de gasnaalden zijn niet hetzelfde.
Maar wat mij ook opvalt is dat er 2 nummers zijn voor de vlotterbakjes.

Op deze foto zie je een koper buisje rechts van de luchtschroef (op de hoofdcarb) rechts boven.
Volgens mij is dit de benzinetoevoer van de choke? Op de 2e carb zit geen choke en mogelijk is de toevoer hiervan ook afgedopt in de vlotterbak.
Als je dus deze bakjes verwisseld doet je choke niets.
5841e0ilx1.jpg
 
Vlotterhoogte heb ik niks aan gedaan. waarom zou dat moeten? hij liep altijd zeer goed met de carb voor de revisie en ik ben niet aan de vlotter geweest...
Nou, iets met systematisch uitsluiten van mogelijke oorzaken misschien? En je vlotterhoogte controleren als je de boel open hebt is echt een fluitje van een cent... Dikke kans dat ze goed staan als hij er eerder goed mee liep, maar je hebt het spul er af gehad, dus je hebt er wel degelijk met je tengels aan gezeten!

Het is wel een beetje te idioot voor woorden dat we al zoveel pagina's verder zijn en je (doorgaans) goede adviezen in de wind slaat. Je wil dat ding toch aan het lopen hebben? Zorg dan ook even dat je het grondig aanpakt. Kijkend naar het optische stuk ben je daar best toe in staat. Stap voor stap, niet lopen klungelen....
 
Ik heb ze voorzichtig vast gehad en weet 100% zeker dat ik niks verbogen heb .daar heb je ook wel wat kracht voor nodig de plaatjes te verbuigen. van alleen voorzichtig vast houden verbuigen ze niet. ik heb ze goed bekeken en ze zagen er ook niet verbogen uit. alles is netjes recht en geen sporen dat er ooit aan gebogen is.. ik heb bij een carb wel eens echt meegemaakt dat de vlotter niet goed stond en dan loopt de boel over of er komt niks in de bak. als ik de doppen van de sproeiers eraf haal dan komt er echt veel benzine uit de bakjes. gewoon een bakje vol ,deze vang ik altijd op in een dop van een spuitbus en is dan bijna vol. zo weet ik al dat het niveau daar wel goed zit. bovendien toen hij niet wilde startten ben ik er voor die tijd niet met mijn tengels aan geweest!! nadat hij goed reed voord e revisie ook niet. de bakjes zitten ook op de juiste plaats .die met het choke kanaaltje zit primair links. de carburateur zit goed in elkaar en elk kanaal is open. ik heb niet direct het idee dat het aan de carburateur ligt, zo vies en verstopt was die niet. .alleen lekte de rechter vlotterbak maar de schroefjes stonden los. kan de cdi ook wel gaan vervangen. kan ook daar aan liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan