Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

theend.jpg


Nou gefeliciteerd dan maar, wel jammer dat dit verhaaltje over en uit is.
 
In een ver verleden runde ik een motorzaakje wat van een vriend van mij was,daar stond ook een XR600 te koop,
er komt een kennis van ons binnen en ziet de XR staan,hij zegt oh dat is wat voor mij,ik zei nee dat is een mannenmotor dat is niks voor jou
,die krijg jij nooit gestart,nou was dat best een grote kerel dus hij zegt nou zo,n fietsje trap ik zo aan,ik zei
laat dan maar eens zien of je een echte kerel ben of een watje,ook die dag was het best behoorlijk warm,dus hij stapt op de motor
en probeert hem te starten wat niet lukte,maar hij gaf niet gauw op want hij wou zich niet laten kennen,ondertussen begon hij flink
rood aan te lopen en te zweten,ik zeg stop nou maar want je ben blijkbaar toch meer een watje en ik moet je nog wat vertellen,
er zit geen benzine in de tank,je had z,n kop moeten zien toen ik dat zei die werd nog veel roder maar kon er uiteindelijk ook wel om lachen:Y
 
Hallo Jongens. sorry voor het lange wachten maar het is heel laat geworden hiero,

die man kwam dus om 20.00 uur en we hebben eerst gezellig wat gepraat over motoren en hij heeft vol bewondering naar mijn XR gekeken.
na een half uur wilde hij wel een poging wagen,. dus hij de motor op en ik benzinekraan en choke vol open gezet.

hij kicken ik kijken, drukt hem met moeite door zijn compressie zonder decompressie te gebruiken en laat de Kickstarter terug naar boven komen. trapt en niks,
daarna weer opnieuw dor de compressie heen zonder decompressie handel. trapt en Kickstarter slaat iets terug. verkeerde slag dus. daarna trapt hij hem in zijn compressie. dan trapt hij hem weer door de compressie heen en laat de Kickstarter naar boven komen ,ik zeg tegen hem dat is de goede slag . en trapt em ,en jahoor motor slaat ineens aan. dus wij blij en na even draaien gelijk de choke op halve stand en daarna eraf en draaide gelijk heel erg mooi.

ik heb sleutel 12 gepakt en de bovenste bout aan de olieleiding los gedraaid en er kwam mooi olie uit. de motor totaal minuut of 4/5 laten draaien.

voorlicht werkt maar achterlicht nog niet. misschien verkeerd aangesloten...

ik heb pas gefilmd toen die al even draaide maar daarna uitgezet en samen aan het bier gegaan.

de motor draaide heel goed zonder bijgeluiden. als een nieuwe. ben ik blij dat ik alles goed in elkaar heb gezet.

hoofdsproeiers 2x 125 zitten er nu in. maar de motor heeft gedraaid. kan het bijna nog steeds niet geloven. hopelijk kan ik hem zelf nu dan ook starten.

filmpje,

Mooi,dat laatste hoop ik ook voor je,ik heb ooit een CR500 gehad en kreeg het kreng maar niet aan de praat,die heb
ik van ellende maar ingeruild,de eigenaar van de crosszaak startte hem in een paar trappen,het is gewoon een
vaardigheid die je moet hebben,en die had ik blijkbaar niet,ingeruild voor een WR426 die altijd startte na een paar trappen:Y
 
Mooi,dat laatste hoop ik ook voor je,ik heb ooit een CR500 gehad en kreeg het kreng maar niet aan de praat,die heb
ik van ellende maar ingeruild,de eigenaar van de crosszaak startte hem in een paar trappen,het is gewoon een
vaardigheid die je moet hebben,en die had ik blijkbaar niet,ingeruild voor een WR426 die altijd startte na een paar trappen:Y

Tja. ik heb deze XR 2 jaar geleden gekocht en bij onze eerste ontmoeting trapte ik hem gelijk aan. die verkoper vertelde destijds nog dat er meerdere kijkers voor mij waren maar die hem niet eens aangetrapt kregen. daarna trapte ik hem nog 2 keer die avond aan. toen ik hem thuis had staan trapte ik hem ook nog makkelijk aan. het jaar erna ging het ineens niet meer zo makkelijk en begon de Kickstarter terug te slaan. niet lang voor de revisie een keer hard geraakt op mijn voet waarvan ik wel een half jaar last bleef houden van mijn enkel die lang dik en pijnlijk bleef na het incident. misschien toch onbewust een beetje angst daarvoor blijven houden. die man vertelde ook al verhalen dat hij iemand kende die zijn been erop brak.

mocht het niet meer lukken en k wil hem toch verkopen dan weet ik nu wel dat de motor start en mooi loopt
 
Dikke 1 cilinder moet je kicken in de compressie slag net na het bdp.
Dan moet je goed trappen
Zowiezo het gas niet open doen want dan krijg je nog meer kans op terugslag
Dat doen sommige mensen onbewust,tijdens het trappen draaien ze het gas een stukje open.
Naast de CR500 is de ergste motor die ik moest aantrappen een AJS500 geweest dat kreng probeerde je been te breken,
die had de ergste terugslag van iedere 1 cilinder die ik aan getrapt heb,maar kreeg die wel vrij snel gestart.
Twijfelen tijdens het trappen moet je al helemaal niet doen,in 1 keer doortrappen werkt het beste.
 
We zeiden het toch! Mooi man, geeft vast een goed gevoel :) .

Waarschijnlijk is het angst voor het aankicken, pak dit aan door goede crosslaarzen te kopen. Hierdoor krijg je het idee of is je been goed ingepakt en dit geeft vertrouwen. Lukt het je nog niet dan met aankicken ga met diezelfde man eens een middagje zitten en dan ding om de beurt aankicken. Als je het eenmaal te pakken hebt dan is het een fluitje van een cent:t maar je moet wel de overtuiging erin gooien.

Succes*O*
 
Bedankt. die man wilde nog wel eens komen als het aantrappen van de motor niet zou lukken. hij heeft zelf veel motoren staan maar is niet zo´n sleutelaar. dus heb hem aangeboden als er wat gesleuteld moest worden ik dat dan zou willen komen doen.

een paar goede crosslaarzen heb ik zelf ook al aan zitten denken. al is het alleen maar voor het gevoel dat je wat beschermder bent,

een ander vraagje. hij heeft gisteren nu ongeveer 5 minuten gedraaid. ik keek op de oliestok nadat ik hem uit had gezet. de olie stond precies halverwege de stok. is dit het werkelijke peil als die al even gedraaid heeft of moet je daar voor rijden? voor dat ik hem startte zag ik geen olie op de stok.
 
Dat doen sommige mensen onbewust,tijdens het trappen draaien ze het gas een stukje open.
Naast de CR500 is de ergste motor die ik moest aantrappen een AJS500 geweest dat kreng probeerde je been te breken,
die had de ergste terugslag van iedere 1 cilinder die ik aan getrapt heb,maar kreeg die wel vrij snel gestart.
Twijfelen tijdens het trappen moet je al helemaal niet doen,in 1 keer doortrappen werkt het beste.
Mijn CR500 trapte ik altijd aan op mijn allstars...

- benzinekraan open
- motor schuin houden totdat de vlotterbak overstroomt
- twee keer motor rustig rondtrappen
- choke open
- 1 Goede trap

Maar mijn XT500...dat was een heeeeeeeeeeel ander verhaal...
 
Ligt er ook nog wel aan welk jaar CR500. 86er was een bitch om aan te trappen. 94er een eitje..

Mn XT500 was na topend revisie ook redelijk simpel te starten trouwens. Maar daarvoor...
 
Revisie werk is zekers gelukt. mijn eerste 4 takt na een paar 2 takt MT blokken. alles staat op tijd ook dus blok hoeft niet meer open.. de koppakking schijnt niet te lekken. daarover waren de meningen ook verdeeld.
ik ben nu aan het kijken voor een set stevige hoge motorlaarzen met kuit, scheenbeen en enkel bescherming en stalen platen in de zool. ik zoek een stevige maar vooral zeer stijve enduro/cross motorlaars waarin je je voet amper nog kan bewegen, goed voor een flinke trap erop zonder dat de enkel dubbel slaat bij terug slag van de Kickstarter.

dan nog carbs afstellen. we zijn nog lang niet klaar

 
Ik heb de rino eco, betaalbaar en daar gebeurt je niks in met trappen. Vond hem zelfs nog iets te stijf maar dat is inmiddels wel bijgetrokken.

Ik had inmiddels de Fox Comp gevonden.. maar die Rino´s zien er ook erg goed uit.



Mooi dat het hok nu loopt.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat je gast nou anders deed met aantrappen?
Was het gewoon nog harder trappen?

Tja. hij trapte idd wat harder door. maar ook bij hem een keer terugslag vanwege dat hij niet op de goede slag zat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan