Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Heb nu een paar schoentjes besteld en betaald. duurt wel 4 of 5 dagen voordat ze geleverd gaan worden.

ik las nog iets van dat een bigbore ,dus groter als origineel de afstelling rijker maakt. is het dan zo dat een grotere zuiger meer lucht aantrekt en benzine uit dezelfde sproeier als bij een originele setup?
 
Heb nu een paar schoentjes besteld en betaald. duurt wel 4 of 5 dagen voordat ze geleverd gaan worden.

ik las nog iets van dat een bigbore ,dus groter als origineel de afstelling rijker maakt. is het dan zo dat een grotere zuiger meer lucht aantrekt en benzine uit dezelfde sproeier als bij een originele setup?
Denk nou eens na,een motor is eigenlijk niets anders dan een pomp,ga je de diameter groter maken verplaatst hij dus meer,
het gevolg is dat ook de zuigkracht toeneemt,dus gaat er inderdaad meer lucht naar binnen,maar dat is ook afhankelijk van de diameter van je inlaat,
zat die bijvoorbeeld al op de limiet dan zal er nooit meer doorheen kunnen,en dat zelfde geld ook voor je sproeiers.;)
In het geval van jou XR zal je hem dus op een testbank moeten zetten om er achter te komen of er nog meer uit te halen valt en of de afstelling goed is,
zelf kan je dat hooguit bij benadering voor elkaar krijgen.
 
Ik ben voor de revisie al eens bezig geweest met afstelling . ik merkte dat bij 4 takt de motor veel beter blijft reageren op een te grote sproeier dan bij 2 takt die mijn idee veel gevoelig is daarop. ik heb er eens een 150 links met een 140 rechts in gehad en dit was veel te groot. ik merkte laag en midden en ook hogere toeren wonderbaarlijk niks. pas bij gas helemaal vol open op topsnelheid viel die pas uit bij 120km p/u .bij mijn 2 takten kreeg je altijd al stotters vooraf en ging je 4 taktend vooruit. ik denk ook wel dat dit aan de luchtfilter ligt. heb het schuimfilter over de originele houder waar een dubbel laag gaas over elkaar heen in zit.. weet zeker als ik bij deze houder het gaas eruit haal dat er dan meer lucht door kan en een grotere sproeier kan. bij mijn vorige en eerste XR heb ik deze houder per ongeluk in de vuilbak gemikt omdat ik er toen niet bij stil stond dat het schuim filter apart was van de houder. ik dacht dus dat als je een nieuw filter bestelde niet alleen het schuim kreeg. maar heb toen enkel het twin air schuim er maar op gezet en daarmee reed hij ineens ook harder.
 
Ik ben voor de revisie al eens bezig geweest met afstelling . ik merkte dat bij 4 takt de motor veel beter blijft reageren op een te grote sproeier dan bij 2 takt die mijn idee veel gevoelig is daarop. ik heb er eens een 150 links met een 140 rechts in gehad en dit was veel te groot. ik merkte laag en midden en ook hogere toeren wonderbaarlijk niks. pas bij gas helemaal vol open op topsnelheid viel die pas uit bij 120km p/u .bij mijn 2 takten kreeg je altijd al stotters vooraf en ging je 4 taktend vooruit. ik denk ook wel dat dit aan de luchtfilter ligt. heb het schuimfilter over de originele houder waar een dubbel laag gaas over elkaar heen in zit.. weet zeker als ik bij deze houder het gaas eruit haal dat er dan meer lucht door kan en een grotere sproeier kan. bij mijn vorige en eerste XR heb ik deze houder per ongeluk in de vuilbak gemikt omdat ik er toen niet bij stil stond dat het schuim filter apart was van de houder. ik dacht dus dat als je een nieuw filter bestelde niet alleen het schuim kreeg. maar heb toen enkel het twin air schuim er maar op gezet en daarmee reed hij ineens ook harder.
De hoofdsproeier werkt over het grootste deel van het toerengebied maar er zijn nog meer onderdelen van
een carburateur die invloed op het mengsel hebben zoals oa de gasnaald,vlotterhoogte,stationairsproeier en om het makkelijk te maken
beïnvloeden ze elkaar ook nog in een bepaald toerengebied,bij een motor zoals die van jou is er afgeweken van wat standaard af de fabriek kwam,
zoals een grotere boring en andere nokkenas,dat ga jij zelf nooit 100% krijgen zonder een testbank.
Zelfs standaard motoren zijn vaak nog een stuk beter te krijgen op een testbank.
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees ook dat niet alles eruit gehaald kan worden zonder testbank. zal wel eens navraag doen bij de motorzaak of hun iets weten.. ik ben wel benieuwd hoeveel vermogen eruit gehaald kan worden .volgens het revisie bedrijf zeker wel 10pk meer uit te halen met deze spullen erop. de uitlaat is ook geheel meer open nu. standaard heeft een XR 600 uit 87 nog 46pk . maar kzou voorlopig allang blij zijn als ik er gewoon mee kan rondrijden.
 
Ik had een tweedehands tuuuuuuuuuunings kit gekocht, wiseco 11:1 zuiger, hotcam nokkenas, en een Keihin fcr-MX 40 carburateur.

Kwam een bijzondere 36pk uit _O- wel, 50nm!
 
Zelfs op de testbank gaat er nog wel tijd inzitten met deze carbs, clips op de gasnaalden een tandje verzetten is een aardig werkje.

Maar zelf kun je een heel eind komen als je een middag ervoor uittrekt. Rugtasje mee, sleutel 17, platte schroevendraaier dopje 6, bahcotje en een fles om je carbs in af te tappen en natuurlijk een sproeierkit. Goed warmrijden (dus niet 5 minuten) en liever te rijk beginnen dan te arm. Steeds een stapje veranderen en kijken hoe je motor reageert, gelukkig is sproeiers wisselen wel zo gepiept met die doppen eronder.
 
Dat heb ik al vaker gedaan met mijn brommers zo. sleutels en sproeiers mee en bij volgas ineens de motor uitzetten als je rijd,

vond dit filmpje nog. die gast gaat flink tekeer op het gas als hij hem start,

 
Waarom? Got it. *O*

Mochtend ik bij een run op de testbank even voor je aantrappen.
Daarna liep dat ding vanzelf bij de run. Ging niet meer uit. :o

Wilde je trouwens pas vragen of je nog iets van Sander/Motorrad gehoord hebt.
De man die je alles leerde. :+
ff je originele icoon opnieuw uploaden op mf en hij werkt weer
 
Cross laarzen net binnen gekregen,

voor 130 euro wel mooie schoentjes

Wat zijn die krengen zwaar zeg! . en je kan er niet op lopen zo stijf. de zool is niet buigbaar ,alsof je met de onderbenen volledig in het gips zit..
hopelijk gaat het aankicken dan nog wel ,

ofm2t7o.jpg
 
Ik snap niet waarom mensen kleding op het internet kopen ,ik ga gewoon naar een motorzaak of in dit geval crosszaak
en pas eerst iets en laat me adviseren,ja dan ben je niet zo goedkoop uit maar heb wel gelijk goed passende en naar mijn zin
spullen.Maar goed is het niks kan je nog altijd je eigen aanmelden voor de reis naar Mars ,de goede laarzen heb je dan alvast ,
en is de terugslag groot ben je waarschijnlijk al aardig op weg die richting uit.:+
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom mensen kleding op het internet kopen ,ik ga gewoon naar een motorzaak of in dit geval crosszaak
en pas eerst iets en laat me adviseren,ja dan ben je niet zo goedkoop uit maar heb wel gelijk goed passende en naar mijn zin
spullen.Maar goed is het niks kan je nog altijd je eigen aanmelden voor de reis naar Mars ,de goede laarzen heb je dan alvast ,
en is de terugslag groot ben je waarschijnlijk al aardig op weg die richting uit.:+

Nou ik kan je je goed uitleggen. waar ik woon is geen motor cross zaak. wel een gewone motorzaak maar die hebben zulke over protecte cross laarzen niet. ik ben vorige week daar nog gaan kijken daar en zat niks bij voor me. en ook veel te duur .de laarzen die hun verkopen zijn ook meer standaard meer voor tour motoren en zonder al die extra protectie wat je wel bij de motorcross ziet. daarbij is fysiek winkelen inderdaad altijd veel duurder. ik kijk ook wel naar de prijs. de maat van deze laarzen is goed. verzending was gratis en ik kan ze ook nog gratis omruilen voor een andere maat. die service geven ze er allemaal gratis bij.. wat heb je dan nog te verliezen?
 
Verwacht wel een nieuwe video inderdaad

Word morgen dan als het weer licht is. ik kwam er net trouwens achter dat de kleppendeksel boutjes allemaal losser zijn komen te zitten. waarschijnlijk doordat het warm is geweest en dan weer afgekoeld. heb ze nog ietsjes voorzichtig nagetrokken dus want er traande hier en daar iets aan olie door de pakking.. heb deze ook niet op moment vast gezet maar gewoon met de hand. ben daar voorzichtig met de alu draad

het bovenste filmpje met die XR500 is op zich wel grappig. ze kunnen erom lachen en gelukkig heeft hij laarzen aan. ik had dit precies zo maar dan op mijn Nike sportschoenen en kon dus helemaal niet lachen. mijn voet sloeg dubbel naar boven waardoor mijn enkel heel erg dik werd en ik lang heel veel last bleef houden. met de stijve laarzen die ik nu heb zal mijn voet hopelijk niet makkelijk dubbel kunnen slaan bij eventuele terugslag. alleen zitten er misschien weer andere nadelen aan maar daar kom ik morgen dan wel achter..
 
Het grootste probleem is dat je niet moet twijfelen met trappen en natuurlijk de zuiger in de juiste stand zetten.
Die knul ging ook twijfelen en kreeg toen nog een paar terugslagen om zijn oren.
 
Nou ik kan je je goed uitleggen. waar ik woon is geen motor cross zaak. wel een gewone motorzaak maar die hebben zulke over protecte cross laarzen niet. ik ben vorige week daar nog gaan kijken daar en zat niks bij voor me. en ook veel te duur .de laarzen die hun verkopen zijn ook meer standaard meer voor tour motoren en zonder al die extra protectie wat je wel bij de motorcross ziet. daarbij is fysiek winkelen inderdaad altijd veel duurder. ik kijk ook wel naar de prijs. de maat van deze laarzen is goed. verzending was gratis en ik kan ze ook nog gratis omruilen voor een andere maat. die service geven ze er allemaal gratis bij.. wat heb je dan nog te verliezen?

Verburgh in Zelzate, die zal toch vast wel iets voor je gehad hebben?
 
Verburgh in Zelzate, die zal toch vast wel iets voor je gehad hebben?

Misschien wel, maar waarschijnlijk niet voor deze lage prijs. ik winkel daarom altijd liever online als ik geld uit kan sparen. ik heb eerst filmpjes bekeken en reviews gelezen over deze laarzen, zo doe ik dat altijd voordat ik iets ga kopen. op internet kan je meestal wel alles erover vinden en dan je keuze maken. tegenwoordig word alles gereviewd
 
Misschien wel, maar waarschijnlijk niet voor deze lage prijs. ik winkel daarom altijd liever online als ik geld uit kan sparen. ik heb eerst filmpjes bekeken en reviews gelezen over deze laarzen, zo doe ik dat altijd voordat ik iets ga kopen. op internet kan je meestal wel alles erover vinden en dan je keuze maken. Tegenwoordig word alles gereviewd

Ik review niks meer, voor elk product dat je koopt of contact met de klantenservice dat je hebt gehad wordt om je mening gevraagd. Gaat het om een dienst, word je geacht om 5 sterren te geven, anders moet je nog uit gaan leggen waarom het geen 5 sterren is voor jou. Dus nu stuur ik standaard terug dat ik niet aan enquêtes, reviews of waarderingen meer doe (uiteraard als het geen mail of zelfs sms is waar je niet op kunt reageren)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan