Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Kzag nu idd heel klein beetje olie op de koelribben vermoedelijk afkomstig van de bovenste bout en de verf op het blok en de cilinder enz is ook nog allemaal vers
 
Bougie kleur, met 2x sproeier 125

v9u547dxsy.jpg


rme0ory659z2.jpg
 
Laatst bewerkt:
De rook kwam eraf

Altijd een goed teken, in combinatie met je eerdere omschrijving over dat je niet weet hoe te ontluchten en zelfs niet weet hoeveel olie erin zou moeten.

Had ik al eens de opmerking gemaakt dat ik het idee heb dat je ons gewoon allemaal loopt te dollen ?

Kan het echt zijn dat je dit soort dingen niet weet als je net zelf je blok hebt gereviseerd ?
 
Altijd een goed teken, in combinatie met je eerdere omschrijving over dat je niet weet hoe te ontluchten en zelfs niet weet hoeveel olie erin zou moeten.

Had ik al eens de opmerking gemaakt dat ik het idee heb dat je ons gewoon allemaal loopt te dollen ?

Kan het echt zijn dat je dit soort dingen niet weet als je net zelf je blok hebt gereviseerd ?

Lopen dollen doe ik niet aan. ik leer nog steeds bij. misschien ben ik wat te onzeker over bepaalde dingen en zoek ik eerder nog bevestiging op wat ik al weet.
bv met dat ontluchten van de pomp had ik zelf ook nog nooit gedaan.. hoeveel olie er precies in moet heb ik echt geen flauw idee van

Hoe peil je de olie?

Motor rechtop, dus niet scheef op standaard .en dan peilstok erin zonder vast te draaien. heb er echt 2.7 liter inzitten en staat precies halverwege . en ik wil de olie tot aan het upper op de stok hebben staan. zo hield ik hem voor de revisie ook op peil.. dus dat word dan richting de 3 liter olie. misschien normaal voor een 87 er?
 
Motor rechtop, dus niet scheef op standaard .en dan peilstok erin zonder vast te draaien. heb er echt 2.7 liter inzitten en staat precies halverwege . en ik wil de olie tot aan het upper op de stok hebben staan. zo hield ik hem voor de revisie ook op peil.. dus dat word dan richting de 3 liter olie. misschien normaal voor een 87 er?

Dacht ik al.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190922-201332_Drive.jpg
    Screenshot_20190922-201332_Drive.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 12
Ook start the engine and let it idle for a few minutes?

Ja natuurlijk .ik heb de olie gepeild nadat de motor gedraaid heeft. nooit ervoor. want dan heb je kans dat de olie in het blok gezakt is. toen die vorige week 5 minuten had gedraaid heb ik ook gelijk al gepeild nadat ik hem uit had gezet en toen stond die hetzelfde als vandaag nadat ik gereden had. ik peil altijd de olie ook na elk ritje
 
Sorry maar het is mij een raadsel dat er dan 2.7 liter olie in zit als jou schema zegt 2.3 liter. ik heb een nieuwe fles met 4 liter olie van Motul en daarop is elke liter aangeduid. als ik de fles waterpas zet. dan zit er nog minder dan anderhalve liter in. en heb de olie nergens anders voor gebruikt . een raadsel is dat er dan al 0.4 teveel in zit en er nog bij moet ook.
 
Nieuw filter zuigt zich ook vol toch?

Ja ook. maar geen 0.4 liter volgens mij .olie filtertje is best klein. ik zit mij wel steeds af te vragen waarom er nu zoveel olie in is gegaan. weet ook zeker dat er in de fles 4 liter zat. staat ook gallon aanduiding op en dat is 3.78 liter bij mijn weten,maar daar kwam de olie voorbij tot een streep erboven .
 
Je zou het haast denken dat het geen 4 liter is. al is de fles wel groot. maar goed ik weet zeker dat ik goed gepeild heb. nadat de motor heeft gedraaid. heb ook een nieuwe oliepomp en daarmee zakt de olie ook niet zo in het blok als met de oude pomp. als ik daarmee gereden had en de olie peilde was de olie de andere dag al tot onder de peilstok gezakt.
 
Nog trouwens een dingetje. de koppeling geeft niet goed vrij als de motor koud staat. als ik hem in zijn 2 zet dan duw ik hem wel zo los . als ik gereden heb dan is de koppeling wel helemaal vrij. dat blijft zo tot de motor weer helemaal afgekoeld is en dan staat de koppeling weer terug vast. de korf heeft nu geen inslag en er zitten nog groeven in de platen voor de olie. tussenplaten zijn netjes recht.. ook slippen de platen niet en de stift is niet krom. de motor schakelt ook verder goed. waar kan dit nog aan liggen?

voor de revisie was dit ook al zo en dacht dat het misschien toen aan de korf lag die wat inslag had. maar de korf heb ik mooi opgeveild op advies van het tuningsbedrijf van Xrmanu .ik had er voor de revisie kroon oil expulsa in voor natte plaat.koppeling. in mijn vorige XR dezelfde olie en die koppeling stond nooit vast.
 
Ja ook. maar geen 0.4 liter volgens mij .olie filtertje is best klein. ik zit mij wel steeds af te vragen waarom er nu zoveel olie in is gegaan. weet ook zeker dat er in de fles 4 liter zat. staat ook gallon aanduiding op en dat is 3.78 liter bij mijn weten,maar daar kwam de olie voorbij tot een streep erboven .

Heb bij de laatste service beurt ook ongeveer 2.8 liter er ingegooid. Wat ze hier boven omschrijven, als de olie maar op pijl blijft. Rij altijd even een blokje om, motor recht laten staan. Na 1 minuut peilen, eventueel bijvullen of het is goed ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan