Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
IK heb gelezen dat je eigenlijk geen zin hebt om dit hele topic van deze TS terug te lezen, maar toch zou het wel handig zijn.
Het is zeer leerzaam, niet alleen wat betreft deze motor, maar voor motortechniek in het algemeen. Het is een heel boekwerk geworden maar je wordt een stuk wijzer van..... :)

Ik ben bij 27 even gestopt door vierkante oogjes.

Wat heb ik nog veel te leren als het op details aankomt......

@MrDanger Respect voor jou manier van werken.
 
IK heb gelezen dat je eigenlijk geen zin hebt om dit hele topic van deze TS terug te lezen, maar toch zou het wel handig zijn.
Het is zeer leerzaam, niet alleen wat betreft deze motor, maar voor motortechniek in het algemeen. Het is een heel boekwerk geworden maar je wordt een stuk wijzer van..... :)

Ik ben benieuwd wat de algemene les is die uit dit topic te halen is ?

Ik lees een boel problemen, iedere keer als 1 probleem BIJNA opgelost is, duikt er een nieuw probleem op waar iedereen mee verder gaat.

De les die ik uit dit topic haal: Als je gaat sleutelen, zorg dan dat je weet waar je aan begint.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Ik ben benieuwd wat de algemene les is die uit dit topic te halen is ?

Ik lees een boel problemen, iedere keer als 1 probleem BIJNA opgelost is, duikt er een nieuw probleem op waar iedereen mee verder gaat.

De les die ik uit dit topic haal: Als je gaat sleutelen, zorg dan dat je weet waar je aan begint.

Vooral dit laatste is de belangrijkste les, maar die les is nog steeds niet bij iedereen duidelijk;)

En ik haal nog wel meer lessen links en rechts uit dit topic, waar ik zelf vnl wat aan heb:)
 
Net gereden met 138/145 dit maakt niet echt heel veel uit met 138/142 maar bij de 140 stopte de motor er weer mee
en ik had benzineslang gemonteerd met groter gat/doorlaat. kraan op reserve gezet voor optimale doorstroming en toch stopt die ermee,
ik vraag mij ook af waarom daar..
 
Zit er een filter in je kraan, in je leiding of een gaasje bij de inlaat van je carbs? Als er mogelijk ook nog een beetje vuil in je tank zit/zat kan dat de stroming aardig remmen.

En beschrijf eens wat je ziet, hoort, voelt en ruikt als hij er mee stopt?

Idee, misschien trilt hij wel zo hard dat je vlotter de boel niet dicht kan houden en hij verzuipt?
 
Tank is schoon. die heb ik pas helemaal nog schoongemaakt met het wisselen van de benzine. ontluchting is goed via de tankdop,

stator is een nieuwe van vorig jaar. cdi is de originele..
waarschijnlijk sta ik net een tikje te rijk nu. voel hem soms even inhouden bij doortrekken maar daar komt hij makkelijk weer doorheen door even gas vast te houden op het moment en dan weer verder open te draaien

de stroming van de tank is goed heb paar dagen terug benzine afgetapt en het stroomde erg goed uit de kraan. de jerrycan was zo vol kwam een dikke straal uit
 
Net gereden met 138/145 dit maakt niet echt heel veel uit met 138/142 maar bij de 140 stopte de motor er weer mee
en ik had benzineslang gemonteerd met groter gat/doorlaat. kraan op reserve gezet voor optimale doorstroming en toch stopt die ermee,
ik vraag mij ook af waarom daar..

Misschien een hele domme opmerking, kan het zijn dat er een snelheidsbegrenzer / toerenbegrenzer in de CDI is verwerkt en je hier nog geen rekening mee hebt gehouden?

cleonard said:
"Be very careful of the CDI's that are sold as "performance CDI's." The stock XR600 CDI has a rev limiter at a low 8000 (7500?) RPM. This keeps the engine safe. The XR400 CDI can be used and it has a 9500 limit. The XR250 CDI has a limit over 10,000. All are plug compatible. Many so called performance CDI's are nothing more than a XR400 or XR250 CDI.

 
Laatst bewerkt:
Wat? Die "Cleonard" zegt alleen maar dat je moet oppassen dat je blok geen rev limiter heeft als je die andere CDI gebruikt.
Hebt echt geen idee wat dat met het verhaal van MrDanger te maken heeft....
 
Hmm ik vind het helemaal niet zo'n stomme opmerking. kan goed dat het de cdi is die ermee stopt. zijn de toeren weg dan pakt hij hem weer direct terug op.
voor de revisie had ik dit probleem namelijk ook al maar dan bij 120km p/u
bij mijn vorige XR 600 uit 88 had ik een tuning cdi en die liep wel door naar de 140. maar ik heb nooit kunnen testen met de originele cdi omdat die al vrij snel kapot ging toen ik hem kocht,

Misschien een hele domme opmerking, kan het zijn dat er een snelheidsbegrenzer / toerenbegrenzer in de CDI is verwerkt en je hier nog geen rekening mee hebt gehouden?

cleonard said:
"Be very careful of the CDI's that are sold as "performance CDI's." The stock XR600 CDI has a rev limiter at a low 8000 (7500?) RPM. This keeps the engine safe. The XR400 CDI can be used and it has a 9500 limit. The XR250 CDI has a limit over 10,000. All are plug compatible. Many so called performance CDI's are nothing more than a XR400 or XR250 CDI. The problem is that the XR600 engine does not like those high RPMs. At higher than stock RPMs the valves start to be slow in closing. Eventually the piston and valves meet with bad results.

 
Wat? Die "Cleonard" zegt alleen maar dat je moet oppassen dat je blok geen rev limiter heeft als je die andere CDI gebruikt.
Hebt echt geen idee wat dat met het verhaal van MrDanger te maken heeft....

Heb het even gehighlight voor je, de info waar het eigenlijk om ging en waar ik het vandaan heb.

Stel hij tikt bij 140 km/h de 7500 toeren aan dan kan het dat hij er mee stopt als een toerenbegrenzer gemonteerd is bij 7500. Bedoel in ieder geval een CDI issue.
 
Laatst bewerkt:
Heb het even gehighlight voor je, de info waar het eigenlijk om ging en waar ik het vandaan heb.

Stel hij tikt bij 140 toeren de 7500 aan dan kan het dat hij er mee stopt als een toerenbegrenzer gemonteerd is bij 7500.
Nee want MrDanger heeft juist een langere overbrengen dan standaard dus bij 7500rpm in de hoogste versnelling zou hij veel harder moeten gaan dan 140.
Ook met standaard overbrenging overigens..
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Nee want MrDanger heeft juist een langere overbrengen dan standaard dus bij 7500rpm in de hoogste versnelling zou hij veel harder moeten gaan dan 140.
Ook met standaard overbrenging overigens..

Mmmmm...

Te lage overbrenging misschien?

Zit er ook een andere uitlaat onder?

Wat doet de motor als je de orginele / oude tandwielverhouding eronder zet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan