Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Heb je hem al geïnformeerd over de slechte prestaties na al die ideeën en werkzaamheden van hem?
Lijkt mij dat wanneer een specialist iets aanbeveelt dat ook tot uiting moet komen.

Als ik specialist in iets zou zijn zou ik onacceptabel vinden als mijn advies en werkzaamheden niet tot een gewenst resultaat gekomen zijn.
Buiten alle centen om die er al inzitten zou ik pas tevreden zijn als de klant dat ook is.


Ik heb al een bericht gestuurd en zit nog steeds op antwoord te wachten.

met auto wheelie bedoel ik idd zonder aan het stuur te trekken dat het voorwiel de lucht in gaat. dit doet hij nog niet eens in zijn 2 of 3 .laat staan 4de versnelling.
toen die origineel was ook niet maar toen was die gaar . heb niet voor niks revisie gedaan. revisie en gelijk opvoeren. maar hij rijd nu niet beter en harder dan mijn 88er die ik ervoor had. die was geheel origineel en trok wel wheelie en daarmee haalde ik ook 140 en die viel niet uit en trilde ook niet.
 
Snap wat je bedoelt en dat klopt ook wel.
De XR was HEUL erg lineair
De WRF was meer progressief

Het gaat tot en met de 4000/5000 toeren nagenoeg gelijk maar je kan wel zien dat rond de 6000 toeren het feest eigenlijk wel over is bij de XR
Volgens mij zat max vermogen rond de 6000 en max koppel rond de 5500

Terwijl bij de WRF je duidelijk een progressieve toename zag tussen de 4000 naar 7000 bij de 7000 vlakte deze dan weer af naar de 9000, waar ik volgens mij ook het meeste vermogen had. Tussen de 7000 en de 9000 zat volgens mij 7 pk verschil. Maximale koppel zat volgens mij bij de 6500

De rest weet ik helaas niet meer, mijn WR van 09 moest afgesteld worden omdat ik er een YZ-f uitlaat onder had gestopt, en mijn oom was gewoon benieuwd.


Het laatste gedeelte wat jij zegt klopt volgens mij wel precies met wat MR danger zoekt, maar gewoon niet het aard is van het beestje.

:Y :t
 
Het trillen van het blok in hoger rpm zit me echt niet lekker.
waarschijnlijk is de krukas niet goed uitgelijnd of niet goed gebalanceerd.. maar dat zijn 2 aparte dingen..
honderdsten van een millimeter verkeerd staan kan al een slingering veroorzaken bij uitslaande beweging omdat de krukwangen zo groot zijn. dit veroorzaakt trillen en is dan ook slecht voor de radiale kogellagers die wisselende zijwaardse krachten niet erg fijn vinden. en aangezien al mijn lagers nieuw origineel Honda zijn en ook duur waren hoop ik niet dat die op deze manier snel naar de klote zullen gaan. ik heb de tuner begin deze week al bericht gestuurd in een chat hierover maar krijg geen antwoord terug. wel kon ik zien dat hij mijn bericht al gelezen heeft. dus ik hoop toch nog snel op een antwoord terug.
 
Het trillen van het blok in hoger rpm zit me echt niet lekker.
waarschijnlijk is de krukas niet goed uitgelijnd of niet goed gebalanceerd.. maar dat zijn 2 aparte dingen..
honderdsten van een millimeter verkeerd staan kan al een slingering veroorzaken bij uitslaande beweging omdat de krukwangen zo groot zijn. dit veroorzaakt trillen en is dan ook slecht voor de radiale kogellagers die wisselende zijwaardse krachten niet erg fijn vinden. en aangezien al mijn lagers nieuw origineel Honda zijn en ook duur waren hoop ik niet dat die op deze manier snel naar de klote zullen gaan. ik heb de tuner begin deze week al bericht gestuurd in een chat hierover maar krijg geen antwoord terug. wel kon ik zien dat hij mijn bericht al gelezen heeft. dus ik hoop toch nog snel op een antwoord terug.

Bel de beste man gewoon...
 
Carters zijn gewoon weer te splitsen zonder het vervangen van de lagers. Rechterkrukaslager zit vrij los om de krukas, deze komt er makkelijk af en glijdt er ook zo op. Altijd splitten met t blok op de linkerkant.
 
Blok terug splitten is waarschijnlijk niet zo´n probleem .alleen zit ik hier natuurlijk niet op te wachten .kan ik weer allemaal nieuwe pakkingen kopen etc.
en je verwacht dat alles goed is. ik heb alles juist gemonteerd..

als ik geen bericht krijg ga ik uiteindelijk wel bellen
 
Blok terug splitten is waarschijnlijk niet zo´n probleem .alleen zit ik hier natuurlijk niet op te wachten .kan ik weer allemaal nieuwe pakkingen kopen etc.
en je verwacht dat alles goed is. ik heb alles juist gemonteerd..

als ik geen bericht krijg ga ik uiteindelijk wel bellen
Ik wilde net de topic titel weer aanpassen. Maar ik laat t ff zo.

Succes :)
 
Dat rechter tandwiel grijpt niet helemaal lekker aan op het krukastandwiel
ba3jvr.jpg
Kijk even naar de flanken van het krukastandwiel op jouw foto. Die zijn allemaal zichtbaar meer ingelopen op de kant die van de drijfstang af wijst. Er zitten bramen aan de zijkant. Als het in het echt net zo is als op de foto, klopt er iets niet.
 
Er hoort nog een tandwiel op de balansas te zitten onder voorspanning door middel van de veren in het onderste tandwiel.
op de foto lijkt het misschien zo maar in het echt is het krukas tandwiel niet ingelopen. zitten ook geen voelbare bramen op
 
*Dus al ik het goed begrijp wil je veel extra pk's, door een blok revisie/optimalisatie maar besparen op zaken zoals een pakking, luchtfilter en sproeiers.
Nadien heb je niet direct het geld om dit geheel op een bank te laten afstellen (of op zijn minst gewoon een meting te doen) en volgen er 20 pagina's met speculatie over wat de tuner kan verkeerd gedaan hebben en tolerantie marges van aliexpress sproeierdiameters.

*Het blok is gedaan door Manu (welke toch een heel goeie reputatie heeft en waar ik met mijn eigen xr ook tot grote tevredenheid ga.)
Nadien door jou in elkaar gezet en terug in het frame gelepeld. Maw, Manu heeft nooit de kans gehad om de motor lopend te zien/horen/rijden...

*Momenteel meen ik ook te begrijpen dat je hem nog steeds niet gebeld hebt (wat al meermaals en door meerder mensen in dit topic is aagegeven) of niet met de motor in zijn geheel tot daar bent geweest ? --> Moest ik ergens niet tevreden zijn zou ik dat zeker doen. Iedereen kan een fout maken, is zowel voor de tuner als voor u van toepassing toch ?

*Ik ben ook niet volledig mee met welke verwachtingen je eigenlijk hebt van de motor. Zelf heb ik een xr650r en een fz1s, de xr heeft volgens het internet ongeveer 50pk & mijn fz1s volgens de testbank 156pk.(lichtjes gekieteld) Voor mijn gevoel is de xr krachtiger en leuker tot de fz1s boven de 7000rpm komt. Al ben ik zeker dat als ik ze vergelijk op de bank de fz1s overal meer kracht heeft
 
*Dus al ik het goed begrijp wil je veel extra pk's, door een blok revisie/optimalisatie maar besparen op zaken zoals een pakking, luchtfilter en sproeiers.
Nadien heb je niet direct het geld om dit geheel op een bank te laten afstellen (of op zijn minst gewoon een meting te doen) en volgen er 20 pagina's met speculatie over wat de tuner kan verkeerd gedaan hebben en tolerantie marges van aliexpress sproeierdiameters.

*Het blok is gedaan door Manu (welke toch een heel goeie reputatie heeft en waar ik met mijn eigen xr ook tot grote tevredenheid ga.)
Nadien door jou in elkaar gezet en terug in het frame gelepeld. Maw, Manu heeft nooit de kans gehad om de motor lopend te zien/horen/rijden...

*Momenteel meen ik ook te begrijpen dat je hem nog steeds niet gebeld hebt (wat al meermaals en door meerder mensen in dit topic is aagegeven) of niet met de motor in zijn geheel tot daar bent geweest ? --> Moest ik ergens niet tevreden zijn zou ik dat zeker doen. Iedereen kan een fout maken, is zowel voor de tuner als voor u van toepassing toch ?

*Ik ben ook niet volledig mee met welke verwachtingen je eigenlijk hebt van de motor. Zelf heb ik een xr650r en een fz1s, de xr heeft volgens het internet ongeveer 50pk & mijn fz1s volgens de testbank 156pk.(lichtjes gekieteld) Voor mijn gevoel is de xr krachtiger en leuker tot de fz1s boven de 7000rpm komt. Al ben ik zeker dat als ik ze vergelijk op de bank de fz1s overal meer kracht heeft

Dank je.

Jij hebt het hele topic samengevat in 1 post, handig voor de nieuwkomers. 👍
 
Stationair stond eerst nog veel hoger maar als je hem dan vanuit de vrij in de versnelling drukte was dat niet zo lekker. olie krijgt hij zo wel genoeg vermoed ik. als ik voor stoplichten langer stilsta dan draai ik meestal ook wel de gashandel ietjes meer op dat hij nog hoger draait voor de olie .met inrijden is alles wel voelbaar een heel stuk soepeler geworden. de demper is van Aliexpress en doet het prima en die zit nog zo vast als een huis op de ophanging bout. de bougie is perfect koffiebuin van kleur en trekt in elk gebied voor wat het is normaal tot goed door. .afgesteld met Aliexpress sproeiers. het blok is mooi droog met Aliexpress pakkingen. ik zet dit er even bij want ik vind het zeer jammer dat sommige mensen mij daarop af rekenen. snelheid was in 5de versnelling precies 140km p/u op de teller toen ik voor de camera kwam aanrijden en het gas weer los liet ..je hoort ook na verbrandings klapjes uit de uitlaat.. tandwielverhouding is 15x44 .voor een standaard XR600 rijd het niet verkeerd, maar voor een bigbore met extra tuning, Nee toch niet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan